Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Jasper Roberts - Blog

Friday, July 30, 2010

Tuan Guru Nik Aziz Saran Bazar Ramadan Ditukar Nama Sebagai Bazar Iftar



KOTA BAHARU, 30 Julai (Bernama) -- Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyarankan nama dan konsep bazar Ramadan ditukar kepada Bazar Iftar (berbuka puasa) bagi mencerminkan penghayatan terhadap ibadah berpuasa itu.

Beliau berkata Pihak Berkuasa Tempatan dan media boleh memainkan peranan untuk menukar nama dan konsep bazar Ramadan itu yang sentiasa mendapat sambutan ramai setiap kali bulan puasa.

"Saya baca dalam akhbar, rasa kagum betapa ramai peniaga terdiri daripada umat Islam sampai berebut-rebut untuk mendapat borang berniaga di bazar Ramadan.

"Apa salahnya kalau nama dan konsep bazar Ramadan itu ditukar kepada bazar Iftar bagi memberi penghayatan kepada umat Islam bahawa ada dua ketika nikmat bagi orang berpuasa iaitu ketika berbuka dan menyambut Idilfitri," katanya ketika menyampaikan kuliah mingguan di Dataran Ilmu di sini, pada Jumaat.

Ketika ditemui pemberita selepas itu, Nik Aziz berkata beliau telah melawat Anggota Dewan Undangan Negeri Galas Che Hashim Sulaima, yang kini dirawat di Unit rawatan Rapi (ICU) Hospital Pakar Perdana di sini kerana kanser usus.

Beliau meminta semua pihak mendoakan agar kesihatan wakil rakyat itu kembali pulih.

Che Hashim, yang disahkan menghidap barah usus kira-kira setahun lepas, pernah menjalani rawatan susulan di sebuah Hospital di Guangzhou, China pada 2009.











Source From
Bernama



To all readers yg beragama islam..
iena nak ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak...
semoga ramadhan kali ini lebih bermakna...
hayati la ramadhan dgn penuh pengertian...
jgn curi2 makan tau..ha ha ha


 

read more

Thursday, July 29, 2010

Menguatkan Pertahanan Wanita Terhadap Kanser Serviks

KUALA LUMPUR, 28 Julai (Bernama) -- Bintang pop serta pelakon filem Hong Kong Anita Mui, nama yang tidak asing bagi peminat Cantopop, meninggal dunia tidak sampai empat bulan selepas mengumumkan bahawa beliau menghidap kanser serviks.

Gayanya yang penuh bertenaga serta personaliti yang flamboyan di atas pentas menjadikan beliau sangat popular dalam kalangan peminatnya. Bagaimanapun Mui memghembuskan nafasnya yang terakhir pada 12 Dis 2003 ketika berusia 40 tahun.

Kakaknya juga mati kerana kanser serviks tiga tahun sebelum itu.

Di seluruh dunia, seorang wanita mati kerana kanser serviks setiap dua minit dan barah itu meragut 270,000 nyawa setahun. Menurut statistik Pertubuhan Kesihatan dunia (WHO) kadar kematian kanser serviks lebih tinggi daripada kematian semasa melahirkan anak setiap tahun.

Dari aspek kanser secara umumnya, kanser serviks ialah kanser kedua paling ketara dalam wanita selepas barah buah dada.

Di Malaysia, 12.2 daripada setiap 100,000 populasi wanita didiagnos menghidap kanser serviks. Menurut laporan WHO pada 2007, lebih daripada 700 wanita Malaysia mati kerana kanser serviks setiap tahun.

SEMUA WANITA PUNYA RISIKO

Semua wanita punya risiko terhadap kanser ini tetapi jika penyakit ini boleh didiagnos atau dapat dikesan lebih awal di dalam tubuh, ia boleh dirawat.

Bekas jururawat dan model, Genevieve Sambhi, membuktikan bahawa mengesan serta mengetahui kehadiran kanser ini dengan lebih awal boleh menyelamatkan nyawa.

Episod perjuangan Sambhi menentang kanser serviks bermula bila beliau menjalani pemeriksaan kesihatan yang rutin. Sambhi kemudian diberitahu yang beliau menghidap kanser serviks. "Bila saya mengetahui kehadirannya (kanser), ia begitu sukar sekali. Seperti juga perasaan pesakit lain, saya merasakan kanser itu sepatutnya tidak berlaku pada diri saya tetapi ia memang terjadi," kata beliau pada sidang akhbar baru-baru ini.

Semasa sesi rawatan radioterapi dan kemoterapi, Sambhhi mula memikirkan yang beliau perlu membuat sesuatu. Tiada wanita yang perlu melalui kesengsaraan seperti yang beliau telah tempuhi.

"Ia memerlukan semangat kental bagi seseorang melepasi ranjau ini dan berkongsi pengalaman mereka. Saya mempunyai alasan sendiri bagi memberitahu wanita lain tentang kebaikan 'Pap smear' dan vaksinasi", kata beliau.

Sambhi ialah seorang daripada tujuh duta wanita bagi kempen 'Power Over Cervical Cancer (POCC)'. Duta POCC yang lain ialah Pamela dan Vanessa Chong (dari siri televisyen Amazing Race Asia musim 2), hos program televisyen Siow Hui Mei dan Rina Omar, Deejay Jay Menon dan pelakon serta personaliti televisyen Sarimah Ibrahim .

"Kini saya sihat. Sudah satu tahun saya menjalani pembedahan 'hysterectomy'. Saya agak bernasib baik. Saya sudah ada anak, sepasang cahaya mata lelaki dan perempuan dan saya mendapat sokongan yang kuat daripada keluarga," kata Sambhi.

KAJI SELIDIK RISIKO KANSER SERVIKS

Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM) menjalankan kempen POCC dalam usaha menambah kesedaran terhadap penyakit ini dan membantu mengurangkan kejadiannya di negara ini.

POCC, disokong oleh GlaxoSmithKline, berhasrat memperkasa wanita Malaysia dalam menambah kesedaran bahawa kanser serviks merupakan satu penyakit yang boleh dirawat.

Antara elemen penting dalam kempen ini ialah Kaji selidik Risiko Kanser Serviks yang merupakan satu kaedah perbincangan mengandungi dua bahagian. Ia memberikan maklumat tentang kanser ini dan juga risiko yang dihadapi wanita yang menghidap penyakit itu.

Kaji selidik ini menggalakkan wanita menilai sendiri dan membincangkan opsyen yang ada bagi melindungi diri mereka daripada kanser ini. "Sejak lebih setahun lalu POCC memang aktif mengingatkan serta meningkatkan kesedaran wanita Malaysia tentang langkah pencegahan terhadap kanser serviks," kata Pengarah Eksikutif dan Pengarah Perubatan NCSM, Dr Saunthari Somasundaram.

"Kami merancakkan lagi kempen ini dengan menggembleng tenaga yang bersemangat dalam usaha menyelamatkan nyawa kerana setiap wanita berhak mempunyai hidup yang bebas daripada kanser serviks.

"Kanser ialah penyakit sosial. Ia memberi kesan terhadap setiap aspek hidup wanita serta juga kehidupan keluarganya dan kerjaya mereka," kata Dr Saunthari.

SEMUA WANITA MEMPUNYAI RISIKO

Kanser serviks disebabkan jangkitan berterusan oleh Virus Papilloma Manusia (HPV). Kanser ini tidak mengenal usia di mana wanita muda dan mereka yang berusia mempunyai risiko terhadap penyakit ini.

Terdapat 100 jenis HPV tetapi hanya 20 yang menyebabkan kanser ini terjadi. Menurut statistik 'strain' virus 16 dan 18 yang menyebabkan 70 peratus daripada kejadian kanser serviks.

Dianggarkan 50-80 peratus wanita akan mengalami jangkitan HPV genital (kemaluan) dalam hidup mereka dan sehingga 50 peratus daripada infeksi ini mempunyai potensi menyebabkan kanser. Risiko ini tercetus bila mulanya 'aktiviti seksual'.

Perebakan kanser serviks adakalanya berlaku tanpa apa-apa tanda dan gejala yang ketara seolah-olah penyakit ini boleh 'menyembunyikan diri' sebelum mencapai tahap yang teruk.

Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan infeksi virus HPV berlaku berterusan yang menyebabkan terjadinya kanser serviks.

Faktornya ialah usia yang muda bila mengalami seks kali pertama, kekerapan mengandung, merokok, infeksi, jangkitan penyakit seksual dan juga penggunaan kontraseptif (cegah kehamilan) pada satu jangka masa yang panjang.

Walaupun faktor ini mempunyai impak terhadap perkembangan kanser serviks, ia memang telah dibuktikan jangkitan HPV merupakan 'punca sebenar' kanser ini.

KANSER SERVIKS BOLEH DIRAWAT

Jika dapat dikesan lebih awal, kanser serviks boleh dirawat. Bagaimanapun ini memerlukan pengesanan awal sel-sel yang abnormal.

Ini boleh dilakukan dengan menjalani ujian tahunan 'Papanicolaou' (lebih popular dengan panggilan 'Pap smear') yang mengesan perubahan dalam sel-sel di bahagian serviks.

Program saringan menggunakan kaedah Pap smear adalah penting sebagai alat pengesanan awal tetapi kaedah ini tidak berupaya mengesan semua perubahan prakanser atau kanser.

Tetapi kadar risiko menghidapi kanser serviks adalah lima kali lebih tinggi bagi wanita yang tidak menjalani pemeriksaan Pap smear.

Terdapat vaksin baru terhadap virus HPV strain 16 dan 18 tetapi vaksin ini bertindak paling baik jika diberikan pada wanita sebelum mereka 'aktif secara seksual' dan umur yang disyorkan ialah antara 9 dan 14 tahun.

Bagi mereka yang memerlukan lebih banyak maklumat, sila layari www.pocc.com.my atau www.cancer.org.my.

--

SOURCE FROM BERNAMA

read more

Wednesday, July 28, 2010

Aktiviti berkebun di hujung minggu

Hujung minggu baru2 nie,iena balik kampung..
adehh mak iena ajak berkebun pulak..
hehehe jd petani kiter weeeeeeeee
best jgak berkebun nie
mengeratkan sillaturrahim..menyehatkan badan..
berjasa pada tanah...
huhu walaupun penat tp best ler..
dah lame x berkebun nie..rase pancit lak bile dok menanam tu..
owkeh jom layanzz gmbr d kebun..
ouhhh g kebun comot nyer sayer..
lalalaaaaaa





uitt bawak tali tuh..ayah iena nk wat per tah tali nie..





yeahh..inilah sungai d kebun or dusun sayer









pokok manggis n pulasan yg masik kecil





huhhh buah ape nie ehh





buah belimbing lorr..tp xtau belimbing aper





deqnor : masak lomak pon sodap nie ;)





siapakah gerangan yg sedang meracun itu.. sangat rajin





yeahhh ini lah adek bongsu sayer yg sgt manjerr





sempat posing lg u





pokok kacang botol





temulawak





cempedak





yeahh..ini adalah tebu yg sayer tanam





sume nie tanam tebu..tp bru tje tanam..nanti da besa pokok nyer..iena amek gambo lg ey





my mum..mau menanam kacang botol





pokok daun cekur





sblm tanam..kene lah gali lubang lu eyy





da siap tanam





da tanam..kene wat pancang nyer..takot org langgor..haha..pastu





abah nk tebang buluh yg agak bahaya kedudukannyer d tepi pondok





ala..xsempat snap pic apol n deqnor tarik buluh yg abah tebang gune tali..dh jatuh pun..berjaya..tak kene pondok





org kuat





penyebok





apol n abah pk aper lah tu





beso nye buloh ni





the hero ..lalalaaaaa





jalan2 d dusun





luasnyer





jln2





opss pampers..ape kes??





haha fitty gitu





aloloo jari apol luke terkena sembilu buluh..cian nyer..seb bek ade pampers si nash nie ha..koyakkan ..amek kapasnyer utk balut luka apol..





haha posing sume





nash..nyet nyet





comelnyer piera dan bunga kantan





tabung 2 tingkat





the making of tabung buluh





si pembuat tabung buluh





lalaaaaa






tabunggggg





membuat lubang syiling..haha






yeahh da ciap






yeahhhh ini labung buluh yg dh ciap



okehh ..
sekian entry utk sesi berkebun ini..
lalalalaaaaaaa
mau kuar beli barang dapor..
daaaaaaaa!!!
read more

Mini Lazada