Saturday, July 17, 2010

Melaka Wedding Fair

Khas Buat Penduduk Melaka..Kpd Bakal2 pengantin..mari kunjungi kad-kad kahwen.com di Melaka Wedding Fair bertempat di DATARAN HILIR MELAKA PADA 16-18 JULAI 2010

Kad-kadkahwin.com memang best tau..design cantek2..harga pn berpatutan..iena pnh teman member g wedding fair kt mid valley bru2 nie..mmg terbaik..cantek sangat..so cepat2 jgn lepaskan peluang nie kepada bakal2 pengantin.. 

Dapatkan potongan dari 10%-30% untuk tiap tempahan yg dilakukan sepanjang pameran ini berlagsung....

http://www.kad-kadkahwin.com/

facebook Kad-kadkahwincom

 

Ulam Temulawak & Masker Temulawak

Temulawak owh temulawak..
Mak kate temulawak ni banyak khasiat..
baik untuk kesihatan..
lebih elok jika di minum air nya atau di makan sahaja..
hurmm banyak giler mak iena bekalkan temulawak..
aiyoyo..kene manfaatkan nie..
klu x membebel lah mak iena tuh..
adehhh mule2 kiter wt mkn la..
nk minum airnyer tak berani la plak..
kalau nk mkn ulam temulawak bese nyer iena wt cmnie



hehe mesti korang pelikkan..
ahaa nk wat dia senang jer..
tumbuk temulawak,lada hitam dan ikan bilis..
pastu gaul kasi rata..letak ler garam cket
kalau nak perah air asam jawa pun boley..
hehe cam lauk org bru pas bersalin kan..
cube lah..banyak khasiat nyer nie..

bagi anda2 yg tak kenal rupa temulawak..
meh tgk sini
iena snap kn pic..
hahaha






haaa mcm kunyit hidup kan..
opsss tp nie bukan kunyit
ini adalah temulawak
;)
selain dr mkn temulawak nie..
iena pn wat masker jgak..
uhuuu dh banyak sgt mak iena bekalkan temulawak tuk anak dia nie ha..
wat ler masker..
cara2 nyer mudah jerk..

tumbuk temulawak dlm sebesar ibujari..
3 sudu besar tepung ubi
air asam jawa dan limau nipis..

hehe gaulkan kesemuanya..
opsss awass..jangan cair okay nanti x melekat kt muke
buat pekat2..likat..hehe
dh siap tempekkan lah kat muker ttuh..
cejukkk jer rase tau..
lena tido
;)

Nak tau khasiat temulawak ley baca kat sini

Khasiat Temulawakhehe malas lah plak nk copy..
kalau xnk bace kt sini ley le jmp DR GOOGLE YER

owkeh rase nye nie last entry tuk mlm nie..
ngantuk sudah..
tidur bertemankan masker temulawak buatan sendiri..
hehehe jimat blanjer  

The Making-->Beads & Sequin Decoration- Kurung Moden [part 1]

Last week balik kampung,mak member iena bg baju rayer dia suh jahit beads..
hurmm bermula lah keje menjahit beads tiap mlm..
so kurang lh on9 fb mlm2..
hehe nk siapkn baju rayer org..
lala..
owkeh nie bru nk mule jahit..
tunjuk cket2 jerlah eyy..
huhu malas nk describe pic..
layan jerklah eyy




















 

Karenah Artis Malaysia








Hurmm pening2..mana satu lah yg betul nie eyy..adoii teruk nyer sampai gado2 cmnie..

ape nk jadi lh dgn artis malaysia nie..

biler tgk kt melodi pasal pengakuan tom cam rase tom tu btl plak..cm kt murai ni salah citer..

pastu jadi cmnie lak..

haishhhh maner nk percayer nie..

adehhhh cian nyer ppuan tu baru jek bersalin dh cmnie nasib dia

moga2 tuhan melindungi mereka di pihak yang benar

 

Latest Story About This Article click

Tom Enggan Diwawancara Murai?(update for 16 JULAI 2010 )

Kronologi Pergaduhan Tom-Keluarga Mangsa(update for 12 JULAI 2010 )

Kes Tom: Perbincangan Jadi Pergaduhan Besar!(update for 12 JULAI 2010 )

Bapa Mangsa Tetap Dakwa Tom Pukul Anaknya!(update for 11 JULAI 2010 )

Bapa Mangsa Pukul Takut Anaknya Dipukul Lagi!(update for 6 JULAI 2010 )

Abang Kandung Mangsa Pukul Pula Diugut Bunuh(update for 7 JULAI 2010 )

 

article asal : http://www.murai.com.my/article/default.asp?article_id=6952&c=2&s=3

 

Motivasi Diri

Motivasi Diri 

Kita memerlukan sesuatu yang boleh menjadi daya pendorong atau motivasi untuk melakukan sesuatu pekerjaan. 

Kalau pelajar yang ingin berjaya tentu memerlukan motivasi diri untuk mencapai kejayaan. 

Bagi seorang pekerja pula, tentu memerlukan motivasi untuk melakukan pekerjaan dengan baik...tambahan pula perlu melakukan kerja yang sama setiap hari. Tentu bosan akan muncul jua di dalam hati. 

Di bawah ni ada beberapa tips yang boleh kita praktikkan untuk motivasi diri..



1. Rancangkan dahulu apa yang perlu dibuat dan tetapkan matlamat.






2. Senyumlah selalu..senyuman boleh menenangkan jiwa dan juga sebagai sedekah.






3.Dapatkan rehat dan tidur yang berkualiti.






4. Jangan membahayakan diri sendiri atau menzalimi diri.






5. Binalah persahabatan yang erat dan saling menyayangi.






6. Sesekali hiburkanlah hati sendiri dengan melakukan apa yang diminati.






7. Tonjolkan penampilan diri yang menarik dan kemas. Sesekali bergaya, apa salahnya.






8. Kawal berat badan anda dan jangan terlebih makan..takut jadi obes pula
.





9. Amalkan gaya hidup sihat. Jangan menghisap rokok..bahaya untuk kesihatan.






10. Lakukan pemeriksaan kesihatan menyeluruh bagi mengetahui tahap kesihatan diri.




11. Tenangkan fikiran dan relaks sekejap. 





12. Mandi setiap hari... jangan malas mandi tau !






13. Jadilah diri sendiri (bukan orang lain) dan berbanggalah dengan kemampuan diri.






14. Jangan menunjuk-nunjuk atau alim-alim kucing.






15. Lakukan kerja seikhlas hati.




16. Yang paling penting, sentiasalah berdoa kepada Allah.



  

  


 

Ong Bak 3



Owhh tadi iena g tgk movie lg dgn En Ismail..
ayoyoyy0 tak tau la plak dia nk nengok citer nie..
bukan tak minat citer lawan2 tp cam tak sampai ati nengok org kenu pukul teruk2..
haishhh takot nengok td..
cm nengok citer hantu lak nak tutup2 mate..
time org jahat tu hiris leher ppuan tu..
aiyooo boleh plak iena tercekik leher sendiri..
ngilu punyer pasal pegang leher sampai tercekik..
adeshhh saket gak ler leher ku..
huwaa En.Ismail plz lorr tamau bwak nengok citer camnie lagi..
saye tak kuat semangar lorr...
hurmmm..citer nie best mmg ler best tp iena tak suke lorr nengok citer lawan2 yang bunuh2 cmnie..
adeshhh seram..ngiluuu..cam terase diri sendiri kene seksa plak..
tamooo nengok laa en ismail..
wat kene bebel jerk dlm tu..saper suh bwk nengok citer nie..
hahahaaa
ape2 pn thanks lh en ismael bwk sy g nengok movie..
busan gak dok umah jerk..


SINOPSIS ONG BAK 3

haha ni pic owner blog yg kadang2 agak sengal

gambar mase berkelah kt dusun..huhu da xder kojer lh tu nk suh org ikat diri sndri

 

Wednesday, July 14, 2010

anak2 kembar sharifah aleya

----- Forwarded Message ----

From: 
My Friend
Sent: Tue, July 13, 2010 10:49:16 AM

Subject: Fw: anak2 kembar sharifah aleya





  

  

  

 


 

Wajah terbaru Aza Ameena Muhd Ashraf (kiri) dan Asha Ameena Muhd Ashraf yang berusia setahun pada 26 Jun lalu. - Foto ihsan LEYA 

 


PENYAMPAI radio Hot FM, Leeya akui puas dan gembira melihat kedua-dua puteri kembarnya Aza Ameena Muhd Ashraf dan Asha Ameena Muhd Ashraf membesar di depan mata. 

Melayan kerenah kembar yang mempunyai berlainan karakter itu kadangkala menyebabkan rasa penat tetapi berbaloi. 

Jika tiada aral, Leya atau nama sebenarnya Sharifah Aleya Syed Zainal Rashid memasang angan untuk menyekolahkan anak-anak itu di sekolah agama. 

“Perangai Asha lebih relaks dan tak banyak ‘drama’ berbanding Aza yang suka buat ‘drama’. Kedua-duanya sudah pandai merangkak, berdiri dan panjat tangga. Kalau orang hulur tangan, mereka pandai bersalam dan cium tangan.


 

Leya dan Ashraf mendukung Aza dan Asha di hadapan kek Hari Lahir kembar itu. 

 


“Kalau boleh, saya dan suami (Muhammad Ashraf Aasimudin) hendak menghantar anak-anak kami di Integrated Islamic School apabila mereka besar nanti. Di situ mereka akan diajar bahasa Inggeris, bahasa Melayu dan bahasa Arab.


 

Sesi meniup lilin kek Hari Lahir kembar yang memasuki usia setahun. 

 


“Saya suka anak-anak lebih banyak pengetahuan berbanding saya. Mulai dari sekarang, saya mula menyimpan wang untuk mereka dengan membuka akaun Amanah Saham Wawasan 2020(ASW 2020),” ,” cerita Leya kepada mStar Online. 

Pada 26 Jun lalu, genaplah setahun usia kembar itu. Sempena majlis itu, Leya dan Ashraf melakukan aqiqah dengan menyembelih dua ekor kambing.


 

Bacaan surah Yassin sempena majlis aqiqah dan sambutan ulang tahun kelahiran Aza dan Asha. 

 


Majlis berkenaan di adakan di rumah mertua Leya di Sungai Buloh. 

Berbicara mengenai perancangan untuk anak-anaknya, Leya enggan terlalu jauh memikirkan soal itu kerana bimbang segala yang dirancang itu tidak menjadi. 

Leya berkata dia juga selesa dengan kerjanya sebagai penyampai radio Hot FM sekaligus belum merancang untuk menyertai kerjaya lain seperti terlibat dalam bidang perniagaan seperti yang dilakukan oleh sesetengah wanita. 

“Suami saya memang ada cakap nak buat bisnes tetapi belum tahu lagi bisnes apa. Kami juga tidak suka terlalu tergesa-gesa membuat keputusan dan merancang lebih-lebih. 

“Kalau ada pun, kami membuat perancangan untuk dua hingga tiga tahun ini dan bukannya memikirkan sehingga 10 tahun akan datang. 

“Kami tidak mahu terlalu sibuk berfikir sehingga terlupa untuk menikmati kehidupan bersama-sama. Jadi, lebih baik kita buat satu per satu,” ujar Leya yang tinggal bersama-sama orang tuanya di Bandar Sri Damansara. 

Ini kerana mereka sedang menunggu rumah baru di Sungai Buloh siap diubahsuai. Jika Leya keluar bekerja, ibu bapanya iaitu pelakon Fatimah Abu Bakar dan Syed Zainal Rashid Syed Zainal Abidin al-Yahya atau akan menjaga anak kembarnya itu. 

  

  
 

Keutamaan Berdzikir Sendirian




----- Forwarded Message ----


From: 
My Friend
Sent:
Thu, July 8, 2010 12:53:36 PM
Subject:
 Fw:Keutamaan Berdzikir Sendirian

 




ILMU UTK D KONGSI BERSAMA



Imam Muslim rahimahullah meriwayatkan di dalam Shahihnya: Zuhair bin Harb menuturkan kepadaku demikian juga Muhammad bin al-Mutsanna. Mereka semua menuturkan dari Yahya al-Qaththan. Zuhair mengatakan, Yahya bin Sa’id menuturkan kepada kami dari Ubaidillah. Dia berkata, Khubaib bin Abdurrahman mengabarkan kepadaku dari Hafsh bin ‘Ashim dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda,

“Ada tujuh golongan yang akan mendapatkan naungan Allah pada hari di saat tidak ada naungan kecuali naungan-Nya. (1) Seorang pemimpin yang adil, (2) Seorang pemuda yang tumbuh dalam ketekunan beribadah kepada Allah, (3) Seorang lelaki yang hatinya selalu bergantung di masjid, (4) Dua orang lelaki yang saling mencintai karena Allah, bertemu dan berpisah karena-Nya, (5) Seorang lelaki yang diajak berzina oleh seorang perempuan cantik lagi berkedudukan namun mengatakan, ‘Aku merasa takut kepada Allah’, (6) Seorang yang bersedekah dengan sembunyi-sembunyi sampai-sampai tangan kanannya tidak mengerti apa yang diinfakkan oleh tangan kirinya (terbalik, seharusnya ’sampai-sampai tangan kirinya tidak mengerti apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya’, pent), (7) Dan juga seorang yang mengingat Allah di saat sendirian hingga kedua matanya mengalirkan air mata.” (Hadits ini juga diriwayatkan oleh Bukhari dalam Kitab az-Zakah dengan judul bab ‘Shadaqah dengan tangan kanan’. Diterjemahkan secara bebas dari as-Shahih al-Musnad min Adzkar al-Yaum wa al-Lailah, Syaikh Musthofa al-Adawi, hal. 12-13)

Hadits ini mengandung banyak pelajaran berharga, di antaranya:

  1. Penetapan adanya hari kiamat.
  2. Penetapan adanya pembalasan amal.
  3. Dahsyatnya peristiwa di hari kiamat.
  4. Betapa lemahnya manusia di hadapan Allah ta’ala.
  5. Kecintaan Allah kepada orang-orang yang taat kepada-Nya.
  6. Yang dimaksud dengan naungan Allah di sini adalah naungan Arsy-Nya sebagaimana disebutkan dalam hadits lainnya yang disebutkan oleh Ibnu Hajar dalam Fathul Bari.
  7. Allah mencintai keadilan dan membenci kezaliman.
  8. Perintah untuk menegakkan keadilan.
  9. Keutamaan pemimpin yang adil.
  10. Beratnya cobaan dan godaan yang menimpa seorang pemimpin.
  11. Keutamaan pemuda yang tekun beribadah kepada Allah.
  12. Beratnya cobaan dan godaan yang dialami para pemuda, dan perintah kepada para orang tua agar membina generasi muda untuk gemar taat beribadah kepada Rabbnya.
  13. Keutamaan lelaki yang hatinya bergantung di masjid.
  14. Keutamaan masjid.
  15. Cinta dan benci karena Allah.
  16. Beramal karena Allah.
  17. Dahsyatnya godaan wanita.
  18. Jalan ke Surga diliputi oleh hal-hal yang tidak menyenangkan, sedangkan jalan menuju Neraka diliputi hal-hal yang disukai oleh hawa nafsu manusia.
  19. Kewajiban menjauhkan diri dari zina.
  20. Keutamaan rasa takut kepada Allah dan ia merupakan bukti kekuatan iman.
  21. Keutamaan bersedekah, terlebih lagi dengan sembunyi-sembunyi.
  22. Bersedekah dengan tangan kanan.
  23. Keutamaan berdzikir kepada Allah, terlebih apabila sendirian.
  24. Dorongan untuk ikhlas dalam beramal.
  25. Keutamaan menangis karena Allah.
  26. Iman mencakup ucapan, perbuatan, dan keyakinan, bisa bertambah dan berkurang.
  27. Baiknya amal lahir tergantung pada amal hati.
  28. Semakin sulit keadaan seseorang untuk taat kepada Allah namun dia tetap taat kepada-Nya maka balasan dari sisi Allah juga akan semakin besar.
  29. Penetapan kehendak pada diri Allah.
  30. Penetapan kehendak pada diri makhluk, ini adalah bantahan bagi Jabriyah (kelompok yang mengatakan bahwa seorang hamba dipaksa dalam melakukan perbuatan dan tidak ada hak untuk memilih, tidak ada kekuatan, serta tidak ada kehendak baginya -ed).
  31. Barangsiapa yang meninggalkan sesuatu karena Allah maka Allah akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik. Dan lain sebagainya yang belum kami ketahui, wallahu a’lam.


 

13 Akhlak utama Salafush Shalih




----- Forwarded Message ----


From: 
My Friend
Sent:
Thu, July 8, 2010 9:19:50 AM
Subject:
 Fw:13 Akhlak utama Salafush Shalih




UNTUK RENUNGAN





Ahlus Sunnah wal Jama’ah atau Salafush Sholih (generasi terbaik dari umat Islam) bukan hanya mengajarkan prinsip dalam beraqidah saja, namun Ahlus Sunnah wal Jama’ah juga bagaimanakah berakhlaq yang mulia.

Itulah yang diajarkan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam haditsnya,



إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ صَالِحَ الأَخْلاَقِ



“Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan baiknya akhlaq.” (HR. Ahmad 2/381, shahih)



Dalam suatu hadits shahih, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memanjatkan do’a,

اللّهُمَّ اهْدِنِى لأَحْسَنِ الأَخْلاَقِ لاَ يَهْدِى لأَحْسَنِهَا إِلاَّ أَنْتَ



“Allahummah-diinii li-ahsanil akhlaaqi, laa yahdi li-ahsaniha illa anta (Ya Allah, tunjukilah padaku akhlaq yang baik. Tidak ada yang dapat menunjuki pada baiknya akhlaq tersebut kecuali Engkau)” (HR. Muslim no. 771).



Maka sungguh sangat aneh jika ada yang mengklaim dirinya sebagai Ahlus Sunnah, namun jauh dari akhlaq yang mulia. Jika ia menyatakan dirinya mengikuti para salaf (generasi terbaik umat ini), tentu saja ia tidak boleh mengambil sebagian ajaran mereka saja. Akhlaqnya pun harus bersesuaian dengan para salaf. Namun saying seribu sayang, prinsip yang satu inilah yang jarang diperhatikan. Kadang yang menyatakan dirinya Ahlus Sunnah malah dikenal bengis, dikenal kasar, dikenal selalu bersikap keras. Sungguh klaim hanyalah sekedar klaim. Apa manfaatnya klaim jika tanpa bukti?



Di antara bukti pentingnya akhlaq di sisi para salaf –Ahlus Sunnah wal Jama’ah-, mereka menjadikan masalah akhlaq sebagai ushul (pokok) aqidah dan mereka memasukkannya dalam permasalahan aqidah. Di antara ajaran akhlaq tersebut adalah:

[Pertama: Selalu mengajak pada yang ma’ruf dan melarang dari yang mungkar]



Ahlus Sunnah mengajak pada yang ma’ruf (kebaikan) dan melarang dari kemungkaran. Mereka meyakini bahwa baiknya umat Islam adalah dengan tetap adanya ajaran amar ma’ruf yang barokah ini. Perlu diketahui bahwa amar ma’ruf merupakan bagian dari syariat Islam yang paling mulia. Amar ma’ruf inilah yang merupakan sebab terjaganya jama’ah kaum muslimin. Amar ma’ruf adalah suatu yang wajib sesuai kemampuan dan dilihat dari maslahat dalam beramar ma’ruf. Mengenai keutamaan amar ma’ruf nahi mungkar, Allah Ta’ala berfirman,

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ



“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah.” (QS. Ali Imron: 110)

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ



“Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah ia mencegah kemungkaran itu dengan tangannya. Jika tidak mampu, hendaklah mencegahnya dengan lisan. Jika tidak mampu juga, hendaklah ia mencegahnya dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman.” (HR. Muslim no. 49)

[Kedua: Mendahulukan sikap lemah lembut dalam berdakwah dan amar ma’ruf nahi mungkar]

Ahlus Sunnah wal Jama’ah berprinsip bahwa hendaknya lebih mendahulukan sikap lemah lembut ketika amar ma’ruf nahi mungkar, hendaklah pula berdakwah dengan sikap hikmah dan memberi nasehat dengan cara yang baik. Allah Ta’ala berfirman,

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ



“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik.” (QS. An Nahl: 125)

[Ketiga: Sabar ketika berdakwah]



Ahlus Sunnah meyakini wajibnya bersabar dari kelakukan jahat manusia ketika beramar ma’ruf nahi mungkar. Hal ini karena mengamalkan firman AllahTa’ala,

وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ



“Dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).” (QS. Luqman: 17)



[Keempat: Tidak ingin kaum muslimin berselisih]

Ahlus Sunnah ketika menegakkan amar ma’ruf nahi mungkar, mereka punya satu prinsip yang selalu dipegang yaitu menjaga keutuhan jama’ah kaum muslimin, menarik hati setiap orang, menyatukan kalimat (di atas kebenaran), juga menghilangkan perpecahan dan perselisihan.



[Kelima: Memberi nasehat kepada setiap muslim karena agama adalah nasehat]

Ahlus Sunnah wal Jama’ah pun punya prinsip untuk memberi nasehat kepada setiap muslim serta saling tolong menolong terhadap sesama dalam kebaikan dan takwa. Hal ini karena Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

« الدِّينُ النَّصِيحَةُ » قُلْنَا لِمَنْ قَالَ « لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ ».



“Agama adalah nasehat. Kami berkata, “Kepada siapa?” Beliau menjawab, “Kepada Allah, kepada kitab-Nya, kepada Rasul-Nya dan kepada pemimpin kaum muslimin serta kaum muslimin secara umum.” (HR. Muslim no. 55)



[Keenam: Bersama pemerintah kaum muslimin dalam beragama]

Ahlus Sunnah wal Jama’ah juga menjaga tegaknya syari’at Islam dengan menegakkan shalat Jum’at, shalat Jama’ah, menunaikan haji, berjihad dan berhari raya bersama pemimpin kaum muslimin baik yang taat pada Allah dan yang fasik. Prinsip ini jauh berbeda dengan prinsip ahlu bid’ah.



[Ketujuh: Bersegera melaksanakan shalat wajib dan khusyu di dalamnya]

Ahlus Sunnah punya prinsip untuk bersegera menunaikan shalat wajib, mereka semangat menegakkan shalat wajib tersebut di awal waktu bersama jama’ah. Shalat di awal waktu itu lebih utama daripada shalat di akhir waktu kecuali untuk shalat Isya. Ahlus Sunnah pun memerintahkan untuk khusyu’ dan thuma’ninah (bersikap tenang) dalam shalat. Mereka mengamalkan firman Allah Ta’ala,

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1) الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2)

“Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (yaitu) orang-orang yang khusyu’ dalam shalatnya.” (QS. Al Mu’minun: 1-2)



[Kedelepan: Semangat melaksanakan qiyamul lail]

Ahlus Sunnah wal Jama’ah saling menyemangati (menasehati) untuk menegakkan qiyamul lail (shalat malam) karena amalan ini adalah di antara petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Shalat ini pun yang diperintahkan oleh Allah kepada Nabinya shallallahu ‘alaihi wa sallam dan beliau pun bersemangat untuk taat kepada Allah Ta’ala. Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, ia menceritakan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa menunaikan shalat malam. Sampai kakinya pun terlihat memerah (pecah-pecah). ‘Aisyah mengatakan, “Kenapa engkau melakukan seperti ini wahai Rasulullah, padahal Allah telah mengampuni dosa-dosamu yang lalu dan akan datang?”. Beliau lantas mengatakan,

أَفَلاَ أَكُونُ عَبْدًا شَكُورًا

“(Pantaskah aku meninggalkan tahajjudku?) Jika aku meninggalkannya, maka aku bukanlah hamba yang bersyukur.” (HR. Bukhari no. 4837)



[Kesembilan: Tegar menghadapi ujian]

Ahlus Sunnah wal Jama’ah tetap teguh ketika mereka mendapatkan ujian, yaitu bersabar dalam menghadapi musibah. Mereka pun bersyukur ketika mendapatkan kelapangan. Mereka ridho dengan takdir yang terasa pahit. Mereka senantiasa mengingat firman Allah Ta’ala,

إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ



“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (QS. Az Zumar: 10).

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِنَّ عِظَمَ الْجَزَاءِ مَعَ عِظَمِ الْبَلاَءِ وَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ قَوْمًا ابْتَلاَهُمْ فَمَنْ رَضِىَ فَلَهُ الرِّضَا وَمَنْ سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُ

“Sesungguhnya ujian yang berat akan mendapatkan pahala (balasan) yang besar pula. Sesungguhnya Allah jika ia mencintai suatu kaum, pasti Allah akan menguji mereka. Barangsiapa yang ridho, maka Allah pun ridho padanya. Barangsiapa yang murka, maka Allah pun murka padanya.” (HR. Tirmidzi no. 2396, hasan shahih)



[Kesepuluh: Tidak mengharap-harap datangnya musibah]

Ahlus Sunnah tidaklah mengharap-harap datangnya musibah. Mereka pun tidak meminta pada Allah agar didatangkan musibah. Karena mereka tidak tahu, apakah nantinya mereka termasuk orang-orang yang bersabar ataukah tidak. Akan tetapi, jika musibah tersebut datang, mereka akan bersabar. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

لاَ تَتَمَنَّوْا لِقَاءَ الْعَدُوِّ ، وَسَلُوا اللَّهَ الْعَافِيَةَ ، فَإِذَا لَقِيتُمُوهُمْ فَاصْبِرُوا



“Janganlah kalianmengharapkan bertemu dengan musuh tapi mintalah kepada Allah keselamatan. Dan bila kalian telah berjumpa dengan musuh bersabarlah.” (HR. Bukhari no. 2966 dan Muslim no. 1742)



[Kesebelas: Tidak berputus asa dari pertolongan Allah ketika menghadapi cobaan]

Ahlus Sunnah wal Jama’ah tidak berputus asa dari rahmat Allah ketika mereka mendapati cobaan. Karena Allah Ta’ala melarang seseorang untuk berputus asa. Akan tetapi pada saat tertimpa musibah, mereka terus berusaha untuk mencari jalan keluar dan pertolongan Allah yang pasti datang. Mereka tahu bahwa di balik kesulitan ada kemudahan yang begitu dekat. Mereka pun senantiasa introspeksi diri, merenungkan mengapa musibah tersebut bisa terjadi. Mereka senantiasa yakin bahwa berbagai musibah itu datang hanyalah karena sebab kelakuan jelek dari tangan-tangan mereka (yaitu karena maksiat yang mereka perbuat). Mereka tahu bahwa pertolongan bisa jadi tertunda (diakhirkan) karena sebab maksiat yang dilakukan atau mungkin karena ada kekurangan dalam mengikuti petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Karena Allah Ta’ala berfirman,

وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ



“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri.” (QS. Asy Syura: 30).

Ahlus Sunnah tidak bersandar pada sebab-sebab yang baru muncul, kejadian duniawi atau bersandar pada peristiwa-peristiwa alam ketika mendapat ujian dan menanti datangnya pertolongan. Mereka tidak begitu tersibukkan dengan memikirkan sebab-sebab tadi. Mereka sudah memandang sebelumnya bahwa takwa kepada Allah Ta’ala, memohon ampun (istighfar) dari segala macam dosa dan bersandar pada Allah serta bersyukur ketika lapang adalah sebab terpenting untuk keluar segera mendapatkan kelapangan dari kesempitan yang ada.



[Keduabelas: Tidak kufur nikmat]

Ahlus Sunnah wal Jama’ah begitu khawatir dengan akibat dari kufur dan pengingkaran terhadap nikmat. Oleh karena itu, Ahlus Sunnah adalah orang yang begitu semangat untuk bersyukur pada Allah. Mereka senatiasa bersyukur atas segala nikmat, yang kecil atau pun yang besar. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

انْظُرُوا إِلَى مَنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَلاَ تَنْظُرُوا إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكُمْ فَهُوَ أَجْدَرُ أَنْ لاَ تَزْدَرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ



“Pandanglah orang yang berada di bawahmu (dalam masalah harta dan dunia) dan janganlah engkau pandang orang yang berada di atasmu. Dengan demikian, hal itu akan membuatmu tidak meremehkan nikmat Allah padamu.” (HR. Muslim no. 2963)



[Ketigabelas: Selalu menghiasi diri dengan akhlaq yang mulia]

Ahlus Sunnah selalu menghiasi diri dengan akhlaq yang mulia dan baik. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا

“Orang mukmin yang sempurna imannya adalah yang baik akhlaqnya.” (HR. Tirmidzi no. 1162, Abu Daud no. 4682 dan Ad Darimi no. 2792, hasan shahih)

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,

إِنَّ مِنْ أَحَبِّكُمْ إِلَىَّ وَأَقْرَبِكُمْ مِنِّى مَجْلِسًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَحَاسِنَكُمْ أَخْلاَقًا

“Sesungguhnya di antara orang yang paling aku cintai dan yang tempat duduknya lebih dekat kepadaku pada hari kiamat ialah orang yang bagus akhlaqnya.” (HR. Tirmidzi no. 2018, shahih)

إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيُدْرِكُ بِحُسْنِ خُلُقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ

“Sesungguhnya seorang mukmin akan mendapatkan kedudukan ahli puasa dan shalat dengan ahlak baiknya.” (HR. Abu Daud no. 4798, shahih)

مَا مِنْ شَىْءٍ يُوضَعُ فِى الْمِيزَانِ أَثْقَلُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ وَإِنَّ صَاحِبَ حُسْنِ الْخُلُقِ لَيَبْلُغُ بِهِ دَرَجَةَ صَاحِبِ الصَّوْمِ وَالصَّلاَةِ



“Tidak ada yang lebih berat dalam timbangan daripada akhlak yang baik, dan sesungguhnya orang yang berakhlak baik akan mencapai derajat orang yang berpuasa dan shalat.” (HR. Tirmidzi no. 2003, shahih)





Semoga yang singkat ini bermanfaat.



Referensi: Min Akhlaq Salafish Sholih, ‘Abdullah bin ‘Abdul Hamid Al Atsari, Dar Ibnu Khuzaimah.



 

Kapal Rachel Corrie

----- Forwarded Message ----

From: Faisal Abd Rahman <alfaisals@yahoo.com>
Sent: Tue, July 6, 2010 2:04:16 PM
Subject: Fw: Kapal Rachel Corrie



Salam Keamanan.....,

Fi Amanan tu Billah!

Pernah dengar pasal kapal Rachel Corrie  yang akan belayar untuk menghantar bantuan ke Gaza... 

Ni cerita asal usul nama kapal berkenan....

 



Perjuangan Sedunia untuk Palestin

 

 





http://www.lookleftonline.org/wp-content/uploads/2010/04/Screen-shot-2010-04-02-at-22.59.57.png




Pada 30 Mac 2010, sebuah kapal seberat 1800-tan telah dibeli melalui lelongan di Dundalk, Ireland dgn harga 70,000 pound sterling oleh Gerakan Pembebasan Gaza (Free Gaza Movement).



Ianya telah diperbaiki dan diperlengkapkan untuk pelayaran ke Gaza. 



Kapal itu dinamakan Rachel Corrie.



Siapakah Rachel Corrie?



http://pikirancerah.files.wordpress.com/2009/03/rachel-corrie.jpg




Rachel Aliene Corrie (April 1979 - March 16, 2003) adalah seorang warga Amerika dan ahli International Solidarity Movement (ISM). 



http://www.friendskorner.com/forum/photopost/data/500/rachel_corrie.gif




Dia telah dibunuh dengan kejam oleh Tentera Yahudi Laknatullah ketika percubaan menghalang jentolak Zionis meruntuhkan rumah saudara kita penduduk Palestin yg bernama Samir Nasrallah di Semenanjung Gaza.



http://www.aqplink.com/imagenes_aqp/tierra/rachel_corrie/rachel-corrie5.jpg




Pihak Yahudi yang terkenal dengan sifat yg keji telah menafikannya tetapi bukti dan saksi telah berjaya menunjukkan memang dia telah dilanggar dan dengan sengaja.



http://www.palestinefacts.org/images/corrie_before.jpg


Sebelum dilanggar





http://www.palestinefacts.org/images/corrie_after.jpg


Selepas dilanggar







Menurut akhbar Corrie dan rakan-rakan beliau bertindak menjadi Perisai Manusia. Beliau yang mengambil cuti setahun dari pengajiannya di Evergreen State College telah ke Palestin untuk menyertai Intifada ke 2.

 

 





http://arastiralim.com/wp-content/uploads/2007/01/rachel_corrie_memorium.jpg




Beliau telah meninggal dunia akibat cedera parah akibat tekanan melampau pada dada yg menyebabkan tulang rusuk, tulang belakang, skapula dan dorsal spinal column, paru2 kanan koyak dengan pendarahan teruk di kaviti pleural.



http://anikakhan.files.wordpress.com/2008/07/rachel-corrie-flag-shrouded.jpg




Dia dilanggar oleh Bulldozer Yahudi sebanyak 2 kali, ya 2 kali dan Yahudi masih mengatakan ianya kemalangan.



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Rachel_Corrie_memorial_pics.jpg/150px-Rachel_Corrie_memorial_pics.jpg

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ღ♥Labels♥ღ

My Life (370) Contest (118) Foward Email (98) Kesihatan (96) info (84) My Online Diary (69) Make Up By Cik Iena (65) PhoTosHoOT (55) Iena Eliena (49) Online Buy (44) churp churp (44) Beads Decoration (34) www.iluvislam.com (33) kelabbloggerbenashaari (31) cabaran30hari (30) FaCeBooK (29) FriEnDs WeDDiNg (27) Modelling (25) Model (24) Model Muslimah (23) Petua (23) News (21) Butik Mama (20) Contest Winner (19) Koleksi Butik Mama (18) Rayer (18) kHasiat (17) make up tips (17) Jalan2 Cari Makan (16) One Charity (16) Sukarelawan (16) Dari Dapur Cik Iena (15) ShAwLs (15) Pendidikan Islam (14) RESEPI (14) www.dramamelayu.com (14) holiday (13) Mia Sara Nasuha (12) travel (12) Slot Akasia TV3 (11) Studio (11) Video (11) my cookery (11) my self (11) Tips (10) ABPBH (9) Dusun (9) Giveaway By Cik Iena (9) Holiday-Penang (9) Parti Hip Tv (9) blog tutorial (9) fcucommunity.net (9) pelakon cilik (9) Beauty Make Over (8) Volunteer (8) cuti cuti malaysia (8) nuffnang (8) Jabatan Pertanian (7) Rambut (7) sHoOTeRz (7) Make Up Wedding (6) Wajah (6) owh petua nenek (6) travel log (6) Bangkok (5) Batang Kali (5) Cats (5) Day Make Up (5) Mata (5) YOURGURT Premium Froyo (5) food nutrition (5) make up (5) 3d painting (4) Familly Wedding (4) Lyric (4) Politik (4) bangkok trip 2014 (4) inner syria (4) make up Nikah (4) movie (4) wedding (4) Birthday (3) Doa (3) FaCeBooK Note (3) GeNTiNg HiGHLaNd (3) Gelandangan (3) Iftar (3) KAW-KAW BURGER BAKAR - Wangsa Maju (3) My Pet (3) Premium Beautiful Corset (3) Segmen (3) Sport (3) Survey Pakej Perkahwinan (3) fashion show (3) footballer (3) 3d museum (2) Cabaran Winter In Busan Blooggers Majalah Libur (2) False Eyelashes (2) Homeless (2) LoVe StOrY (2) Paper/Magazine (2) SCORE A (2) Slot Samarinda TV3 (2) Suria FM (2) Yahoo (2) alter (2) courier (2) drama korea (2) karangkraf (2) maybank (2) online banking (2) review by blogger (2) tag (2) teka teki (2) web education (2) BUKU PRIMA (1) Blogwalking (1) Breakfast Suria (1) CIK IENA WIF DJC-COTTON BERMANIK (1) DARA.COM (1) FriEnDs EnGaGeMeNt DaY (1) Gigi (1) Lirik Lagu Maher Zain (1) MaNik (1) Maher Zain (1) Nikah (1) Persiapan My Big Day (1) Reader Request (1) Slot Lestary TV3 (1) Suria Cinta (1) Suria Drive (1) Sweet Memories (1) Telinga (1) The IenaS' by Shooterz (1) Tracking POS LAJU (1) Tragedy (1) Unique Architecture (1) advertisment (1) aksesori (1) blogger movie preview (1) delima (1) dinner (1) event (1) globaltium trip (1) halal foods (1) luahan hati (1) m (1) mode (1) myMetro (1) pra tonton (1) pre wedding (1) shopswithstyle (1) smokey eye (1) trick eye museum (1) zalora (1)