Kenal Kenal with family si dia



Wahh tajuk entry berani mati..
hahaha iyepp cik iena mau kawen suda..
jeng jeng jeng..siapakah gerangan org nye'biarlah rahsia yerp
tgu invitation je(^_~)

Perkenalan kami agak singkat..
huhu kunun la dlm ati cik iena xmo kawen da kunun2 frust lepas putus tunang..
tp tah cam mane..kalau dah jodoh kn..
auhh tersangkut juge..

cik iena telah dilamar oleh sidia pada bulan puasa yg lepas..
bukan lamar as girl friend tau..
first time dlm se umur hidup..kawan lamar as a wife
hhuhu terus lamar nk amek jd wife
terkezut beruk laa..btoi x dia nie..
bercinta tidak..terus2 nk wt bini kn..
tibe2 terbuka plak pintu ati ni nk terima kn..
ade je kwn yg lain suke kt cik iena
dan cik iena pon ade siket2 suke la
cume nye cik iena kn ppuan
xmo suke lebey2..
dorang pn x bg tau ape perasaan dorang kt cik iena
hurmm bile si dia da melamar bru la ade yg gitu2..
so agak suda terlambat
cik iena tak sanggup nk lukakn hati org yg terlebey dlu melamar cik iena..
huhuhu
pendek kate..korang2..gentle man sket tau..
"jgn tunggu lama2..nty d kebas org"
hahah weng weng sudaaa..

wokiesss secara rasminye cik iena akn d lamar oleh family si dia pada bln oktober ini:)
wahh serammm sejuk..cepat nyeee..

Dua minggu lepas si Dia telah pun berkenalan dgn my family..
hihihi pandai amek ati bakal mak mertua yer..
kire pass la tu..da kamcing da dgn mak cik iena..
minggu lepas plak time cik iena berkenal kenalan dgn family si dia..
hihi rase terharu sgt family si dia dtg dr jauh from kelantan..

berdebar2 la jugak
kot2 speaking kelantan ke
huh terkedu2 nk jwb nty
alhamdulillah semuanya berjalan dgn lancar..
opss cik iena x amek le pulak pic kan
haaa ni pic cik iena la yg time cik iena g jumpa family si dia..



hihihi simple jer
kang make up over2 terkezut pulak kang
terus kene reject(^_~)


wokies...
sekian entry utk ari ini..
nty cik iena story mory lg about persiapan our wedding
huhuhu excited giler si dia
hihihi cik iena pn tumpang excited gak ler(^_~)






cik iena terjah org nk mintak payment


Assalammualaikum sumer.
Lame btl cik iena xupdate blog kn.da besawang da..hehe nk story cket kt kwn2.mlm td cik iena g terjah umh mber yg tak byr payment cik iena.

Cik iena mmg bengang tahap dewa dgn dia.awl bln 7 yg lpas cik iena mekap wedding customer dia.da la jauh kt sg buaya.d sebabkn mber cik iena x amek pn deposit.percaya la sgt kt mber kn.ye la kununnye sama2 make up artist tau la,paham la..tp smp skrg xdpt payment.

Banyak janji yg dia buat tp semua dusta belaka.lepas abes mekap ,cik Iena call tny payment dia ckp nty dia jmp cik iena.seminggu berlalu dia x call juge cik iena.cik iena call dia pn x akt..msg pn x reply..smp la suatu saat dan ketika cik iena call pki no opis dia akt plak.terkedu dia.mintak la payment kn.dia ckp sory dia bru blk dr singapore nty dia byr payment cik iena.
Gile punye org xkn la lansung xblh sms kn.nmpk sgt nk mengelak.

Cik iena pn tgu la.saba je.smp la bln puasa dia still x call.iena call mintak payment .byk kali call dia x akt smp la cik iena msg dia ckp ayie ni knp klu xde duit nk byr ckp xde duit,iena ni berkeperimanusiaan juga.tak la kejam.pastu bru dia reply dia ckp sory dia bru lepas kene rompak.cik iena pn pcaye je.cik iena ckp xpela cik iena bg dia mase tuk byr smp sblm raye..

Dia janji nk byr sehari sblm raye tp dia tipu jugak.tgu2 xdpt2.pastu dia ckp xsempat msk duit.esk lepas semayang raye dia bank in duit..ya allah bersabar je la.smp saat dan ketika ternyata dia tipu lg.tak gune nye mber.lpas pd tu cik iena call n sms mmg xde feedback lansung.ya allah saketnye hati.bile call pki no lain dia akt,dgr suara trus letak.sialan punyer org.

Haaa alkisahnye mlm td cik iena g la terjah umh dia kt bndr bru selayang.dia xde kt umh.ayah n adek dia ade.ayah dia terkejut la ade org dtg kn.cik iena. Cerita la dr a smp z.ayah dia terkejut la.ayh dia pn xtau dia kene rompak.ha nmpk sgt tipu kn.

Cik iena dh amek no tpn ayah dia dan dah save kordinat gps umh dia.hehe kpd sesape yg dhamba allah tu ade berhutang n xbyr,blh mintak kt cik iena no ayah dia n kordinat umh dia..

Beberape minit pas blk dr umh dia.dak tu pon msg ckp duit iena besok mlm.ha naknenye mlm ni la kn.klu dia tipu lg mmg cik iena g terjah lg la.tunjuk msg yg dia anta kt cik iena..

Okies dh abes luahkn perasaan yg lame terpendam.
Terima kasih inchik lurve n adek2 sb teman cik iena g cari umh hamba allah tu..

Pasni klu dia xbyr gak mmg g report police la








KHASIAT BUAH DELIMA



Di dalam al Quran, terakam indah firman Allah yang bermaksud,

"Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon Kurma dan Delima”.

(Surah Ar Rahman : Ayat 68)

Allah menyebut buah delima (rumman) sebanyak 3 kali di dalam ayatNya untuk menunjukkan betapa hebatnya penciptaan Allah itu dan ia juga disebut sebagai buahan daripada syurga.

Delima (POMEGRANATE) merupakan tanaman buah-buahan yang berasal dari Iran. Namun ia sudah tersebar di daerah Mediteranian. Malah kebelakangan ini juga  ia sudah mudah ditemui di Asia Tenggara . Tanaman ini mudah tumbuh di hampir semua iklim, namun ianya lebih subur di dataran rendah sehingga ketinggian 1.000 m dari paras laut.Ia juga boleh tumbuh subur di tanah gembur kering.

Terdapat tiga jenis delima, iaitu delima putih,delima merah dan delima ungu. Namun yang paling dikenal sebagai ubat adalah delima merah. Sejak dahulu kala, delima sememangnya sudah dimanfaatkan sebagai minuman segar dan menjadi ubat penyembuh pelbagai penyakit. Seluruh bahagian tumbuhan delima ini boleh dimanfaatkan sebagai ubat. Mulai dari kulit kayu, kulit akar, kulit buah, daun, biji dan bunganya. Untuk penggunaan kulit akar, biasanya dikeringkan dahulu. Sementara pengolahan kulit buah bolehdigunakan secara segar atau setelah dikeringkan.

Khasiat delima ini memang luar biasa banyaknya. Kulit buah delima digunakan untuk pengubatan sakit perut, masalah membuang air besar yang  mengandung darah dan lendir (disentri), diarea kronis, perdarahan seperti buasir berdarah, muntah darah, batuk darah, perdarahan rahim, perdarahan rektum, prolaps rektum, radang tenggorok, radang telinga, dan keputihan (leukorea).

 

Kulit akar dan kulit kayu digunakan untuk masalah cacing, terutama cacing pita(taeniasis), batuk, diarea. Manakala bunga pokok delima digunakan untuk penyembuhan radang gusi,perdarahan dan bronkhitis.

Buahnya boleh juga dimanfaatkan suntuk menurun berat badan, masalah cacing,sariawan, tenggorokan sakit, suara parau, tekanan darah tinggi , sering kencing,rematik (artritis), perut kembung. Biji-bijinya juga dipakai sebagai ubat penurun demam, batuk, keracunan dan masalah cacing.

Berdasarkan penelitian, kulit akarnya yang banyak menyimpan senyawa-senyawa alkaloid, antara lain pelletierin. Senyawa ini berguna untuk pengubatan masalah cacing. Sementara tumbukan buah atau seduhannya berguna untuk menghentikan cirit birit atau disentri. Air rebusan bunganya boleh dijadikan alternatif pereda sakit gigi.

Selain alkaloid, dalam kulit akar, kulit batang dan buah, terkandung zat penyamak. Zat ini berkhasiat untuk mengecilkan puri-puri, antiseptik dan hemostatik yang baik untuk keputihan.

Jus buah delima pula dipercayai mampu mengurangkan penyakit jantung dan penumpukan lemak. Selain itu, delima mengandung antioksidan yang luar biasa tinggi. Oleh disebabkan itu, ia juga boleh dimanfaatkan untuk menangkis serangan radikal bebas. Segelas jus buah delima mengandungi  asam citric, asam malat, glukosa, fruktosa, maltosa, vitamin A dan C, mineral (kalsium, fosforus, zat besi,magnesium, natrium dan kalium) dan tanin. Manfaat lain, oleh kerana kandungan alkaloid pelletierine yang terdapat dalam delima ini menyebabkan kelumpuhan cacing pita,cacing gelang dan cacing kremi. Kulit buah dan kulit kayu juga  digunakan untuk pengubatan .

Dari sudut kesihatan dan kecantikan, buah delima diakui kaya dengan anti oksida. Kandungan gula di dalamnya mampu bertindak sebagai bahan skrub untuk menyingkirkan sel-sel kulit mati. Hasilnya kulit akan kelihatan segar dan muda selalu.Istimewa untuk kaum hawa anda juga boleh mencuba untuk membuat skrub biji delima sendiri di rumah.

Bahan-bahan skrub biji delima

½ cawan biji delima

½ cawan gula putih

2 sudu besar minyak (boleh gunakan minyak zaitun, sayuran, avokado atau bunga matahari).

2 titik pati minyak (pilihan)

Cara-cara membuat skrub biji delima

Di dalam mangkuk kecil, gaul biji delima dan gula. Tekan bahan-bahan tersebut menggunakan bahagian belakang sudu. campurkan minyak dan kacau rata.

Biji-biji delima akan mengeluarkan haruman segar apabila dihancurkan tetapi tidak salah jika anda ingin tambah pati minyak haruman kegemaran.

Urut bahan skrub tadi pada kulit perlahan-lahan. Resipi ini cukup untuk urutan keseluruhan badan. Lebihan skrub boleh disimpan dalam bekas kedap udara di dalam peti sejuk untuk tempoh sebulan.

Selain untuk kecantikan, delima juga enak  jika dicampurkan dalam  teh yang mempunyai khasiat unik untuk kesihatan. Buah delima sememangnya dikenali untuk membantu kardiovaskular dan mendapatkan tekanan darah yang seimbang. Ia juga mengandungi sumber vitamin menakjubkan.

Teh delima boleh dibuat dengan menggabungkan jusnya dan teh segar yang dibuat sendiri di rumah.

Cuci bersih biji-biji delima dan tapis sebelum dikisar sehingga hancur. Berhati-hati kerana kesan delima sukar untuk dihilangkan.

Tapis bahan tersebut sehingga mendapatkan jusnya. Untuk mendapatkan rasa segar dan melegakan cuba campur jus delima ke dalam teh chamomile. Anda juga boleh cuba mengabungkan jus tersebut dengan pudina atau ekstrak serai.

Keluarkan uncang teh atau tapis minuman tersebut sebelum diminum. Terpulang kepada anda untuk mencampur sebanyak mana jus delima ke dalam minuman. Ia bergantung juga kepada teh yang anda pilih.Sebiji buah delima berukuran sedang boleh menghasilkan setengah gelas jus delima.

Seandainya Anda ingin menyimpan jus untuk pemakaian jangka panjang, bolehdisimpan dengan proses tertentu. Caranya, jus dibekukan dan disimpan dalam bekas kedap udara. Jus boleh disimpan di dalam peti ais dan boleh bertahansampai beberapa minggu.



Walaubagaimanapun pada masa kini jus delima telah mula dipasarkan dan mendapat sambutan hangat kerana kepelbagaian khasiat yg terdapat pada jus delima tersebut.Terdapat syarikat yang mengeluarkan jus delima organic yang di import dari turkey,di mana buah delima yang digunakan untuk menghasikan perahan jus asli ini bebas dari menggunakan sebarang bahan kimia yang boleh memudaratkan dan member kesan yang buruk pada kesihatan.Jus Delima ini juga merupakan perahan jus delima yang asli dan tiada unsur-unsur bahan tambahan yang lain.

Secara kesimpulannya memang tidak dapat dinafikan bahawa “raja buah yang sebenarnya adalah DELIMA dan bukannya DURIAN” kerana kepelbagaian khasiat yang terdapat pada DELIMA .Khasiat-khasiat yang terdapat pada sephon pokok delima daripada akar,batang.pokok,bunga sehingga ke buah dan biji delima sangat banyak dan member kebaikan kepada kesihatan kita.

 



http://www.facebook.com/deliciouslyorganic

Kandungan : 100% Jus Delima Asli (Organic)

tidak dibuat daripada ekstrak atau pekatan, tidak dicampur dengan bahan pengawet, bahan tambahan, pewarna, tiada gula yang ditambah dan tidak ada air yang ditambah dalam prosespembuatan berteknologi tinggi.

Isipadu : 1000ml per botol (RM 89.00)

Penggunaan : cukup sekadar (15-30)ml setiap kali

Pantang: tiada pantang larangan

Saiz hidangan 154 gram delima

Water: 124.69 g Calories: 105 Protein: 1.46 g Carbohydrates: 26.44 g Fiber: 0.9 g Sugars: 25.52 g Total Fat:0.46 g Saturated Fat: 0.059 g Monounsaturated Fat: 0.071 g Polyunsaturated Fat: 0.097 g Cholesterol: 0 mgCalcium: 5 mg Iron: 0.46 mg  Magnesium: 5 mg  Phosphorus: 12 mg Potassium: 399 mg Sodium: 5 mg Zinc:0.18 mg Vitamin C: 9.4 mg Thiamin: 0.046 mg Riboflavin: 0.046 mg Niacin: 0.462 mg Pantothenic Acid: 0.918 mg Vitamin B6: 0.162 mg Vitamin B12: 0 mcg Folate: 9 mcg Vitamin A: 166 IU Vitamin E: 0.92 mg Vitamin K:7.1 mcg Phytosterols: 26 mg beta Carotene: 62 mcg beta Cryptoxanthin: 0 mcg Lycopene: 0 mcg Lutein and Zeaxanthin: 0 mcg

 


Hubungi : En.Nahri ((+60)19 979 7070)




Sumber maklumat:

USDA National Nutrient Database for Standard Reference








ARTIKEL INI JUGA CIK IENA HANTAR KEPADA WARISAN CHANTEQ ONLINE MAGAZINE UNTUK TUGASAN PENULISAN BAGI FINALIS PENCARIAN GADIS WARISAN

Untuk Melihat Artikel yg dihantar klik--> http://warisanchanteq.com/petua-kecantikan-skrub-biji-delima/

LIKE My Artikel utk mengundi cik iena bagi memenangi Karya Terbaik didalam Pertandingan Karya & Penulisan 2011


Comment My Artikel





PENCARIAN DUTA KrulMATRIC 2011





PENCARIAN DUTA KrulMATRIC 2011 by KrulMATRIC Photography & Videography Services

FOTO : Own Nizam/Gangster Paradise Photography
MODEL : Iena Eliena / Iena Wahab
























Butik Delila Anggun






Butik Delila Anggun
017-2413938/017-3490550
delilaanggun@gmail.com
fb: http://www.facebook.com/dillafazy
Photog : Gangster Paradise Photography
MUA : GadisCantiks(Make-up Service By Iena Eliena)
cth pic dress without tudung -->http://www.facebook.com/photo.php?fbid=200802223296180&set=a.200802186629517.53083.187017681341301&type=1
— with Dilla Deli.














PHOTOSHOOT SANTAI AIDILFITRI 2011




http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/312157_2208484725425_1046657928_2522070_638456_n.jpg






















































Iena Eliena by Shooterz again(^_~)



Models: Iena Wahab/Iena Eliena

Wardrobes & Make ups: Iena Eliena



Photographer: Hafiz (CaTastroFiz)


http://www.facebook.com/th​e.shooterz



































































Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve