Wednesday, November 30, 2011

Crumble Beads Deco For cik Jera

CiK JeRa ReQuEsT BuaT CrUmBLe BeAds DecO..
So dH siaP PuN KuRuNg MoDeN CiK JeRa WiTH CRuMbLe BeAdS DeCo..
BaJu NiE CiK JeRa Nk GuNa UnTuK WeDDiNg ABg KpD CiK JeRa (^_~)
SuLamaN CrUmBle BeAds Ni di JahIt DeKaT HuJuNg LEnGan & BaWaH BaJu..
NaK JahIt kaT LeHeR TaK gUnE pOwn DeK NoN kn sB cIk JerA PaKai TuduNg..
so cUkup Memadai Jahit Di BahaGiaN HuJuNg LenGan Dan HuJunG BajU














iF BeRmInaT bLh PM facebook cIk iEna atau sms 013-673 6215



 

Tuesday, November 29, 2011

RESEPI KUIH LAPIS





Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)



1 cawan tepung beras

2 cawan santan sederhana pekat (caranya-campurkan 1 cawan santan pekat dengan 1 cawan air)

2 camb tepung gandum

2 camb tepung jagung

1/2 cawan gula pasir- boleh kurangkan 1 sudu besar jika ingin kurang manis

1/4 camt garam

sedikit pewarna merah dan perisa ros



Cara membuatnya:



1. Panaskan pengukus dan sediakan loyang berukuran 7 inci. Masukkan santan ke dalam periuk. Panaskan sebentar biar jadi suam-suam kuku. Tutup api.



2. Masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Masukkan santan. Gaul rata hingga tidak berbintil.



3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. (adunan ini menghasilkan lebih kurang 600ml bater) bahagi kepada 300 ml +/- setiap satu. Warnakan satu bahagian dengan warna merah dan letakkan perisa ros.



4. Masukkan loyang ke dalam kukusan. Tuang 100 ml adunan tanpa warna ke dalam loyang. Kukus selama 5 minit dengan api kuat. setelah lapisan pertama masak, tuang 100ml adunan merah. Kukus lagi. Ulang proses hingga habis 6 lapisan dengan diakhiri dengan lapisan merah. Tambah sedikit lagi pewarna merah untuk lapisan akhir agar warnanya lebih menyerlah.



5. Setelah siap, sejukkan kuih lapis sebelum dipotong.

CREDIT TO

Ainol Dahlan


 

they scan-->save-->copy-->paste!!


they scan-->save-->copy-->paste!!
so, adults..behave urselves~

Pic Credit To Doodle Dakwah





 

Riak itu Syirik Kecil





Sekarang ramai yang bercakap bahwa FB pun boleh menjadi tempat untuk kita mengumpul dosa jika kita tidak menggunakannya dengan sebaik-baiknya..Kadang-kadang post kita pun sudah menampakkan riaknya. tapi kita tidak sedar.! kita tidak sedar kerana riak ini kecil sahaja tapi impaknya sangat besar..hingga terdapat hadith yang berbunyi:
"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil).

Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu?

Baginda menjawab: Riak."

(Hadis riwayat Imam Ahmad dan Baihaqi)
semoga kita dijauhkan dari syirik kecil ini..amin..




Pic Credit To Doodle Dakwah



 

kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa


kata org dulu2.."kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa"

Pic Credit To Doodle Dakwah



 

Bila allah cepat memakbulkan doamu maka dia menyayangimu,bila allah lambat memakbulkan doamu maka dia ingin mengujimu


Allah bukan tidak menjawab segala doa, segala solat hajat, segala aduan, segala permintaan. Dia Maha Mendengar, dan tiada tempat pengaduan yang lebih baik daripada Dia. Tinggal, Dia itu juga bukan sekadar Maha Mendengar, bukan sekadar Maha Pemakbul Doa, tetapi Dia juga adalah Yang Maha Tahu Atas Segala-galanya. Dia Maha Tahu bilakah waktu yang sesuai untuk menjawab doa kita, untuk memakbulkan permintaan kita. Dia Maha Tahu kemampuan kita, sampai bilakah kita mampu bertahan. Dia Maha Tahu, apakah manfaatnya ujian yang Dia turunkan kepada kita.

Sebab itu, lihatlah firman-firmanNya berkenaan dengan ‘kelewatan’ pertolonganNya. Semua punya bonus.

“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).” Surah Al-Baqarah ayat 214.


Pic Credit To Doodle Dakwah



 

Doa Buat Sahabat

" Tiada seorang Muslim pun yang berdoa untk saudaranya dari belakang, melainkan malaikat bkata kpdnya, 'Dan bg kamu sperti yg kamu pinta untk saudaramu' "
(Riwayat Muslim)






Pic Credit To Doodle Dakwah



 

Monday, November 28, 2011

Day Make Up For June

 

Day Make Up For Nabila Shuhada

 

Day Make Up For Maya Aulia

 

Sunday, November 27, 2011

kHasiaT,mAnFaAt DaN PeTuA --> LiMaU NiPiS

 

Hari nie cik iena nak kongsikan tentang kelebihan dan manfaat limau nipis. Limau nie nampak jer kecik tapi banyak betul khasiatnya kepada tubuh badan kita. Banyak sebenarnya petua yang berasaskan atau menggunakan limau nipis. Kalau tak percaya, sila baca entry sehingga habis. 

Opss sblm tu nie info utk limau nipis yg cik iena jmp kt wikipedia.org

Limau nipis (nama botani: Citrus aurantifolia) merupkan sejenis tumbuhan yang buahnya dijadikan air minuman dan juga dicampur dalam masakan. Limau nipis dipercayai berasal dari India dan Myanmar atau Asia Tenggara. Kini ia ditanam hampir di seluruh kawasan tropika dan subtropika.

Buahnya terkenal sejenis perisa yang penting dalam masakan Melayu seperti mee rebus, mee bandung, dan lain-lain. Pokoknya pula adalah lebih kurang 5 m tinggi.

Limau nipis juga boleh dijadikan air yang menyegarkan untuk diminum semasa hari panas terik. Ia turut dicampurkan kepada air teh o bagi menambahkan kelazatan.

Okies jum teruskan bace khasiat2 limau nipis nie





 


                       


Petua Kempiskan Perut 


Orang yang banyak lemak dengan perut buncit memang sesuai amalkan petua ini. 
Caranya cukup mudah okay.  Minum air teh tanpa gula kemudian perahkan limau nipis harus diminum setiap hari. Kalau nak lebih berkesan, minumlah air tu bila sudah suam sikit. 




Petua untuk rambut wangi dan hilangkan kelemumur.


Hiriskan beberapa biji limau nipis. Kemudian gosokkan limau tersebut keseluruh kepala. Biarkan beberapa minit barulah dicuci hingga bersih. Ia bukan sahaja dapat mewangikan rambut, hilangkan kelemumur malah dapat dipercayai dapat menghilangkan rasa pening kepala. 


Petua hilangkan bau kaki
Biasanya kaki kita berbau bila kasut yang dipakai dah lama tak dibasuh @ pakai kasut yang bertutup. So untuk elakkan daripada kaki kita berbau, gunakan limau nipis, potongkan ia dan gosoklah pada kaki. Digalakkan untuk lakukan ia setiap petang selepas menanggalkan kasut. 


Petua untuk Demam 


Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air. Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam. Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.




Petua untuk Batuk.


Ambil air limau nipis satu sudu teh. Campur dengan kicap manis. Minumlah tiga kali sehari. Cara lain untuk mengubati batuk ialah dengan memanggang limau nipis sebentar di atas api. Biarkan sebentar hingga menjadi suam-suam kuku, belah buah limau nipis tersebut, lalu langsung perah ke dalam mulut hingga mengalir ke tekak. Resipi ini baik juga untuk menyembuhkan


Petua untuk selesema
Menghentikan kebiasaan merokok.. Hisaplah sehiris limau nipis. Rasanya yang masam segar membuat anda terangsang untuk minum air putih. Lakukan beberapa kali sehari. Cara ini selain mengurangi keinginan untuk merokok, juga membantu membersihkan nikotin yang sudah terdapat pada gigi dan mulut.


Petua untuk Bau ketiak yang tak sedap

Siapkan limau nipis yang dicampur kapur sirih. Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh. Lakukan pagi dan petang.

Petua untuk Mengatasi masalah jeragat dan pigmentasi 


seketul ubi kayu dan seketul carrot di parut halus,campur sedikit perahan limau ipis dan digaul rata.sapukan pd muka dan dibiarkan kering.kemudian cuci dgn air suam dan air sejuk




Petua untuk mengelak muka sembab dan wajah menjadi berseri.


Beras 1/2 kili,3biji limau nipis diambil airnya,beras d basuh bersih dan tos dan dicampurkn dgn jus perahan liau nipis..goreng kering tanpa minyak dgn api perlahan sehingga hitam..sejukkn dan kisar halus..bancuh dgn air tapisan atau jus limau nipis..(kepekatan mcm tepung goreng pisang)..ratakan pd muka dan tunggu sehingga kering..bilas dgn air suam dan sejuk








Kalau nak tahu banyak lagi petua menggunakan limau nipis, bolehlah klik sini



 

MaJLiS mLm BeRiNai AjOsH


Mlm nie majlis berinai sepupu lelaki cik iena..
tahniah ajosh..hihihi ko kawen dlu nmpk nye..
opss cik iena n ajosh sebayer lorrr...
tp dh smp jodoh dia dlu kn..
sepupu sebelah mak n ayah yg sebaya dgn cik iena adlh lelaki..
dan sepupu kedua2 belah pihak dh pun berkahwin..
ngeh2 yg umor 26 tinggal cik iena sorang je lorh
aiyaaaaaa

hahahha
patut nye udah kawen sb nye cik iena pnah bertunang tp malangnya jodoh x panjang..ujung tahun lepas putus tunang lorh..
so takes time sket nk cari pengganti..
insyaallah if xde aral thn dpn kawen la kot..
hahhaha doa2 kn la yer:)

jum layan pic d sekitar majlis (^_~)






Sekian...
jom titunnnnnnn

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...