Tuesday, March 20, 2012

Carta 10 Terhangat Mengapa Kita Menjadi Gemuk



Tahukah anda bahawa kurang makan juga boleh menyebabkan anda menjadi gemuk?

Berikut saya kongsikan 10 sebab terhangat mengapa manusia menjadi gemuk.
Tempat Ke-10
Pegambilan Ubat-ubatan Anti-Depression
Sekarang ini terdapat ramai orang yang bergantung kepada anti-depression bagi mengurangkan tekanan dalam hidup mereka. Ubat-ubatan ini memperlahankan metabolisma dan menjejaskan keseimbangan hormon didalam badan. Kedua-dua faktor ini akan mengurangkan kemampuan badan kita untuk mengekalkan berat badan.
Tempat Ke-9
Menghidapi Penyakit Kronik
Penyakit-penyakit seperti Thyroid dan Diabetes menyebabkan pertambahan penghasilan kortisoldidalam badan yang boleh menyebabkan pertambahan berat. Orang yang mengalami masalah sebegini mungkin perlu menjalani rawatan tertentu dari pakar untuk menurunkan berat badan.
Tempat Ke-8
Genetik
Memang tidak dinafikan genetik juga memainkan peranan dalam menetukan samada kita mudah menjadi gemuk ataupun tidak. Namun perlu diingat faktor cara hidup dan persekitaran memainkan peranan yang lebih penting dari genetik semata-mata.
Tempat Ke-7
Stress
Setiap kali kita stress, kadar kortisol didalam badan juga akan meningkat. Kortisol membantu membebaskan gula dari otot dan hati dan bertanggungjawab untuk pengumpulan lemak dibahagian perut. Kortisol juga melemahkan system immunisasi dan menyebabkan kita mudah diserang penyakit. Jadi kurang-kurangkanlah stress!
Tempat Ke-6
Saiz Pengambilan Makanan (Portion Size)
Sedarkah kita cara hidup yang telah diterapkan kepada kita selama ini menjadikan kita hilang kawalan terhadap jumlah makanan yang kita makan setiap hari. Disebabkan budaya ini kita sentiasa berasa lapar dan tidak cukup makan, walaupun kita sudah mengambil makanan lebih dari yang sepatutnya diperlukan oleh badan. Disebabkan itulah kita mudah menjadi gemuk.
Tempat Ke-5
Tak Makan
Percaya tak kalau kita sengaja tak makan waktu tengahari, kita akan makan lebih banyak secara tak terkawal bila tiba waktu makan seterusnya. Tak makan akan menyebabkan badan kita kekurangan kalori dan nutrient untuk kegunaan badan. Disamping itu apabila perut sangat lapar, kita akan mudah untuk memilih makanan berlemak dan berkalori tinggi dan akhirnya akan disimpan sebagai lemak diperut kita.
Tempat Ke-4
Label 'Rendah Lemak'
Berapa ramaikah diantara kita yang menyangkakan makanan berlabel 'rendah lemak' juga mengandungi 'rendah kalori'? Jadi sebelum anda membeli produk-produk berlabel rendah lemak pastikan anda melihat berapa jumlah kalori makanan itu sekali. Ramai diantara kita terlebih makan makanan rendah lemak ini kerana kita fikir ianya sihat dan tak menggemukkan.
Tempat Ke-3
Kurang Bersenam
Latihan bebanan dan kardiovaskular membantu kita membakar kalori. Latihan kardio diwaktu pagi membantu pembakaran lemak yang efisyen. Latihan bebanan yang sistematik membantu lebih banyak otot dibina dan meningkatkan kadar metabolisma. Jadi kita tetap membakar kalori walaupun sedang berehat.
Tempat Ke-2
Kadar Metabolisma Rendah
Kadar metabolisma yang rendah menyebabkan kita mudah menambah berat badan. Namun tahukah anda otot boleh meningkatkan kadar metabolisma kerana otot membakar kalori dengan aktif. Senaman yang konsisten dan sistematik boleh mengekalkan jumlah otot-otot dalam badan walaupun kita sudah tua.
Tempat Pertama
Diet Yang Tidak Sihat
Terimalah hakikat ini, secara amnya amalan pemakanan kita tidak sihat. Makanan seharian kita dipenuhi oleh bahan-bahan proses yang tidak baik untuk kita. Jumlah makanan yang diambil seharian pun selalunya diluar kawalan. Sayur-sayuran dan buah-buahan jarang sekali diamalkan sebaliknya kita lebih berminat dengan makanan dikedai mamak dan di KFC atauMcDonald. Seringkali kita suka keluar makan dilewat malam beserta minuman-minuman manis bergelas-gelas. Jadi disebabkan obsesi kita terhadap budaya sebeginilah yang menjadikan kita semakin gemuk dari hari-kesehari.

sumber


 

Barangan Garnier Untuk Direbut #1 by Pupel Liyana




Ops tetibe rajin plak nak join segmen cik liyana nie..
wahh sungguh baik hati cik liyana nk agih2kan barangan garnier yg beliau dpt drpd
Majalah Lisa & Asia Media TV  
Semoga bertambah murah rezeki beliau
(^_~)

Kalau nk join sila click gambar diatas yer

ops cik liyana kite nie ade blogshop juga tau
jom cuci mate

atau blh tgk d fanpage beliau




 

1st new branch KAW-KAW BURGER BAKAR - Wangsa Maju At Dagang Avenue Food Court, Ampang!!




Wahh KAW-KAW BURGER BAKAR Wangsa Maju dah ade branch baru okeyhh
bertempat di  Dagang Avenue Food Court, Ampang




Lepas nie kalau cik iena nk mkn KAW-KAW BURGER BAKAR Wangsa Maju boleh lah g kat ampang je
sebelum ni dah 4 kali pergi tapi takde rezeki nk makan ..

kali pertama pertama sebab order dah tutup..
awal btl order tutup ..ramai order kn..
beratur panjang tu

kali kedua
datang kul 5 ptg
dah bukak stall dah tp kate nye hari ni amek order lambat siket pkl 8 mlm
biasa nye kul 6 kata nye

kali  ketiga
cik iena dtg dlm pkl 5.30 ..
kdai da bukak tapi  tak amek order lagi..
sblm ni dia bg tau biasanya kul 6 amek order
so cik iena blh tgu la sengah jam kn..
rupanya takkkkk
kali ni dia ckp amek order pukul 8 mlm
hahaha mmg xde rezeki ko lah cik iena oiiiiiiii

kali ke empat
cik iena dtg lepas magrib..tapi kedai tutup daaaaaaaa



KESIMPULANNYA SAMPAI SKRG TAK DPT MKN LAGI
SEBAB ASAL DTG JE, ADE JE YG XKENE..
DAH TAKDE REZEKI KAN..

NK WT CMNER..

Lepas ni klu ade masa blh lh g dkt Dagang Avenue Food Court



 

Perhatian Buat Peminat KAW-KAW BURGER BAKAR - Wangsa Maju





*Dear Kaw Kaw Burger Bakar Customer,Dont be 

Confused.This is not cool,because "IT IS NOT" a friendly 

competition in burger industry.


*Kepada Pelanggan Kaw Kaw Burger Bakar .Jangan

terkeliru. Kami memandang berat penyelewengan ini dan 

ianya bukan "Persaingan Sihat" di dalam industry Burger 

Bakar.


*Arena Cafe is our previous place before we had relocated 

at seksyen 2


*Arena Cafe adalah tempat terdahulu kami sebelum 

berpindah ke seksyen 2



It is OK to compete,not to Duplicate and edit our Card for 

your own benefit . Thank You



From Kaw Kaw Burger Admin. 



Sumber ni cik iena dapat dari fanpage KAW-KAW BURGER BAKAR 
memandang kan entry cik iena sebelum ni yg bertajuk


blh dkatakan bnyk jugak view utk bln nie..
so  nk post pasal nie supaya peminat kaw kaw burger bakar tak terkeliru..
pelik betul kan ade jugak hamba allah yg mcm tu..
mcm xde identiti sendiri nk tiru identiti org
haishhhhhhh

1,844 Pageviews  utk bulan nie
hihi kire bnyk la tu utk blogger baru cm cik iena nie(^_~)

jom like fanpage KAW-KAW BURGER BAKAR - Wangsa Maju





 

Solve this mission with Agent 7.7!

campaign image


Feel like creating your own ending to a story?

Submit a plot twister to your favourite blogger's storyline and stand the chance to win a Samsung Galaxy Tab 7.7.
CLICK FOR MORE INFO
 

Adakah anda mengikuti perkembangan bakat JoHaRa kegemaran anda di EraFM?

campaign image

Tahukah anda? EraFM telah menganjurkan pertandingan untuk mencungkil bakat-bakat terpendam pendengar mereka dalam bidang seni ini dengan hanya membuat panggilan Live kepada talian EraFM!

Soalannya, adakah anda sudah mengundi bintang-bintang kegemaran Bakat JoHaRa anda?

Jadi, jom undilah beramai-ramai dan saksikan impian bakat JoHaRa kegemaraan anda tercapai kerana 15 pemenang akan mempersembahkan kehebatan mereka pada pusingan akhir dan juga dapat memenangi hadiah berjumlah RM50,000! Tunggu apa lagi? Sokongilah bakat-bakat tempatan kita sekarang juga!

CLICK FOR MORE INFO
 

Paint the town green!

campaign image


Who says green can’t be the colour of passion? Who says a green car can’t be a powerful and versatile one?

Meet Honda Jazz Hybrid. Infused with its hybrid technology, it retains its ever famous Jazz’s unique ULTRA Seats flexibility!

So are you a hybrid at heart? Find out more about the All-New Honda Hybrid family of cars.
CLICK FOR MORE INFO
 

12 teams, 1 winner!


campaign image

Wanna be at the grand stand for 2012 Malaysian Grand Prix to experience the thrill? Smell the burning rubber and witness the historic event.

Go to Malaysia Airlines Facebook page now for more information of the contest. Get your earplugs ready, it is going to be LOUD!

CLICK FOR MORE INFO
 

Experience Extraordinary Perth!



With its beautiful climate and laid back lifestyle, Perth has tons of spectacular places to visit.

Think about the beautiful view of the city skyline and taking in the inspiring scenery of Western

Australia.










 

Tujuh Punca Utama Cepat Lapar


Pasti anda pernah mengalami situasi di mana walaupun anda baru sahaja selepas makan, anda amat cepat untuk berasa lapar kembali. Ini akan membuatkan anda untuk makan banyak kali. Ia tidak baik untuk penjagaan kesihatan. Jadi, apakah punca yang menyebabkan masalah ini?

(1) Minum terlalu banyak minuman manis- Hasil daripada kajian oleh University of California di San Fransisco mendapati bahawa kandungan gula boleh 'menipu' otak terhadap keinginan untuk makan lebih banyak. Ia menghalang hormon leptin daripada memberitahu otak bahawa anda telah mendapatkan makanan yang secukupnya.
(2) Makan makanan bertin- Makanan di dalam tin terdedah kepada bahan kimia sepertibisphonel-A atau BPA, yang turut mempengaruhi hormon leptin seseorang. Ia akan menyebabkan seseorang untuk makan banyak kali dan juga dikatakan sebagai punca terhadap masalah obesiti.
(3) Sarapan pagi yang tidak mencukupi- Hasil kajian terhadap 6746 orang selama empat (4) tahun mendapati bahawa seseorang yang mengambil 300 kalori pada sarapan pagi akan meningkatkan pertambahan berat badan sebanyak dua (2) kali ganda berbanding orang yang mengambil 500 kalori. Ini kerana sarapan pagi yang tidak mencukupi akan menyebabkan seseorang untuk makan banyak kali sepanjang hari.
(4) Tidak makan sayur-sayuran- Khasiat di dalam sayur-sayuran boleh membantu untuk seseorang berasa kenyang lebih lama dan ini dapat mengelakkan anda daripada makan banyak kali.
(5) Tidak minum teh kurang gula- Hasil daripada kajian mendapati bahawa seseorang yang minum teh kurang gula selepas makan akan membuatkan mereka berasa lebih kenyang dan secara tidak langsung dapat mengelakkan anda daripada makan banyak kali.
(6) Kurang minum air masak- Tubuh badan yang kurang air akan menyebabkan seseorang untuk makan lebih banyak kerana ia meningkatkan tahap kelaparan seseorang. Sebaiknya, sebelum makan anda perlu minum air masak terlebih dahulu.
(7) Kebosanan- Hasil daripada kajian penyelidik Flinders University, Australia mendapati bahawa kebosanan akan meningkatkan keinginan seseorang untuk makan lebih banyak.

sumber

 

Tujuh Cara Menghilangkan Nafas Berbau


Masalah nafas berbau seharusnya diberi perhatian kerana ia mampu untuk mengurangkan keyakinan seseorang untuk berkomunikasi dengan orang lain. Selain daripada itu, ia juga berkemungkinan sebagai tanda kehadiran penyakit lain yang mungkin anda hadapi. Cara untuk menghilangkan masalah nafas berbau adalah dengan :

(1) Bersihkan lidah- Untuk menghilangkan masalah nafas berbau, anda bukan sahaja perlu menggosok gigi setiap hari, tetapi juga perlu untuk menggosok lidah.
Ini kerana lidah anda terutamanya bahagian belakang atas, adalah punca utama yang menyebabkan masalah nafas berbau yang serius. Ia terjadi kerana lidah anda mempunyai berjuta-juta filamen yang boleh memerangkap sisa makanan dan bakteria, jika dibiarkan akan membawa kepada masalah nafas berbau.
(2) Mengunyah gula-gula getah- Air liur merupakan pertahanan terbaik untuk menghilangkan masalah nafas berbau. Gula-gula getah sebenarnya dapat membantu untuk merangsang penghasilan air liur lebih banyak. Sebab itulah nafas kita berbau apabila bangun dari tidur, ini adalah kerana aliran air liur rendah ketika seseorang berbaring/ tidur.
(3) Menghisap kulit kayu manis- Kulit kayu manis mengandungi sebatian yang dapat membantu untuk menghilangkan masalah nafas berbau. Selain daripada itu, ia juga mampu untuk mengurangkan bakteria yang menjadi punca masalah nafas berbau. Seorang yang menghisap kulit kayu manis setiap hari dapat mengurangkan kehadiran bakteria punca nafas berbau sebanyak 50% berbanding orang yang tidak menghisapnya.
(4) Pastikan mulut sentiasa lembap- Minum lebih banyak air juga dapat membantu untuk menghilangkan bakteria 'jahat' yang menyebabkan masalah nafas berbau. Selain daripada itu, kajian juga menunjukkan dengan mengamalkan peminuman teh, ia turut dapat membantu menghilangkan masalah nafas berbau kerana teh mengandungi poleypehnols, iaitu sejenis 'bahan kimia' tumbuhan yang dapat menyekat pertumbuhan bakteria punca nafas berbau.
(5) Pemakanan- Kesan sampingan seseorang yang mengurangkan pengambilan karbohidrat dalam pemakanan mereka adalah masalah nafas berbau. Selain daripada itu, makanan yang dimakan juga mungkin punca masalah nafas berbau seperti bawang putih, kopi dan sebagainya.
(6) Ubat kumur- Ubat kumur berfungsi untuk menghilangkan bakteria di dalam mulut yang menyebabkan masalah nafas berbau. Anda dinasihatkan untuk mengamalkan ubat kumur ini sekurang-kurangnya sekali sehari.
(7) Masalah perubatan- Hasil daripada kajian, 90% masalah nafas berbau adalah berpunca daripada kesan sampingan terhadap penyakit lain seperti penyakit gusi, kanser mulut, kaviti dan sebagainya. Anda dinasihatkan untuk mengelakkan pengambilan rokok dan alkohol yang merupakan punca utama terhadap penyakit mulut.

sumber


 

5 Punca Mata Anda Cepat Letih


Mungkin sebelum ini anda sendiri tidak sedar apakah punca-punca yang menyebabkan mata anda cepat berasa letih dan penat.

Antaranya ialah:-
1.Terlalu fokus
Apabila anda melakukan sesuatu terlalu fokus seperti membaca, memandu atau melihat paparan skrin komputer, otot mata anda sebenarnya akan bekerja lebih keras. Ini akan menyebabkan mata anda akan cepat berasa letih dan mengantuk. Rehatkan mata anda sebentar seperti melihat tumbuhan hijau sebelum kembali menyambung tugasan.
2.Masalah mata
Mata anda cepat berasa letih berkemungkinan juga disebabkan oleh mata anda sendiri yang mempunyai masalah. Mata yang mempunyai masalah kebiasaannya perlu bekerja lebih kuat daripada kebiasaan. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat daripada pakar.
3.Sistem pencahayaan yang tidak baik
Sistem pencahayaan yang terlalu banyak atau terlalu sedikit akan menyebabkan otot 'sphincter' dan 'dilatory' untuk bekerja secara berlebihan. Ini akan menyebabkan mata anda akan berasa cepat letih.
4.Bekerja lebih masa
Ramai yang beranggapan bahawa cara terbaik untuk merehatkan mata adalah dengan menonton tv, membuka laman-laman sosial, melayari internet, bermain telefon bimbit atau sebagainya. Tetapi ia sebenarnya hanya akan menyebabkan mata anda untuk bekerja lebih masa.
5.Jarang berkelip
Tahukah anda bahawa seseorang yang kurang kadar kelipan matanya akan meyebabkan mata mereka kekeringan. Disebabkan faktor ini anda dinasihatkan untuk tidak terlalu fokus melakukan sesuatu tugasan secara berterusan. Rehatkan mata anda sebentar pada setiap jam ketika anda melakukan tugas.

Sumber


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...