Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Jasper Roberts - Blog



ZTE Blade V7 Lite Only RM 499

Flash Plus 2 2GB/16GB RM599 | 3GB/32GB RM729 Lazada Malaysia
Lazada Malaysia

cosmoderm

Sunday, April 22, 2012

video 2 - sukarelawan '1 charity' dan student uia dlm aktiviti charity utk gelandangan


Published with Blogger-droid v2.0.4
read more

video-sukarelawan " 1 charity " dan student uia memberi makanan utk gelandangan.



Published with Blogger-droid v2.0.4
read more

MASALAH BADAN LETIH DAN CARA MENGATASI

Ada beberapa sebab yang menyebabkan badan cepat letih dan mengantuk di siang hari, dan antara sebabnya adalah :
Sensitiviti ElektrikTerasa seperti tidak cukup tidur, sakit kepala, pening dan penat boleh disebabkan kerana kamu di kelilingi alat-alat elektrik. Ada fakta menyatakan bahawa sensitiviti elektrik mempengaruhi 35% terhadap populasi dunia. Sensitiviti elektrik mempengaruhi sistem semulajadi badan. Tanpa di sedari penyebabnya adalah seperti meletakkan telefon bimbit di sisi katil,penggunaan pengering rambut melebihi 10 minit, meletakkan jam digital bersebelahan ketika tidur dan terlalu dekat dengan skrin komputer.
Cara mengatasinya
Gantikan digital kepada jam analog, guna monitor komputer jenis LCD, alihkan alat-alat tanpa wayar ke bilik berasingan.
Diabetes tanpa Sedar
Mengikut Kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat mendapati lebih kurang 500,000 wanita tidak mengetahui mereka mengidap diabetes. Menurut pakar pemakanan, diabetes terjadi apabila terdapat banyak gula dalam darah yang tidak diperlukan oleh tubuh. Apabila glukosa tidak ditukarkan kepada tenaga sama ada disebabkan insulin yang tidak cukup atau insulin tidak bekerja dengan betul menyebabkan hati mengeluarkan glukosa berlebihan dan badan tidak mampu menukarkan kepada tenaga kemudian memecahkanya menjadi lemak dan protein yang menyebabkan lebih banyak glukosa terhasil. Simptom diabetes ialah kencing kerap dan cepat dahaga badan pula menjadi mudah letih dan lemah.
Cara mengatasi
Cuba ke klinik untuk mendapatkan rawatan dan memastikan adakah anda berkebarangkalian mengidap diabetes, lakukan ujian darah untuk mengukur tahap gula dalam darah. Ketagihan memakan makanan yang manis dan berlemak sebelum kedatangan haid juga antara petanda kamu mengalami ketidakseimbangan kadar gula dalam darah. Makan setiap 3 jam dan jauhi roti, yogurt buah, jus, rokok dan kafein. Banyakkan mengambil makanan laut, telur, sayur sayuran hijau dan buah seperti buah pear, anggur, pic dan kiwi. gantikan pasta dengan beras perang, bubur dan bijirin.
Makan Tengahari
Makan yang tidak menentu dan tidak teratur menyebabkan kita mudah marah dan keletihan. Amalan pemakanan yang tidak teratur mempengaruhi tindak balas imunisasi yang mengurangkan amaun tenaga dalam badan. Makan tengahari tidak harus diambil terlalu berat kerana mendorong perasaan malas dan mengantuk.
Cara Mengatasi
Makan tengahari bukan untuk mengenyangkan tetapi untuk meneruskan aktiviti seterusnya. lebih baik mengambil makanan berat ketika bersarapan dan jangan sesekali meninggalkan sarapan anda. Elakkan lauk pauk yang berlemak dan berkolestrol. Ambil buah buahan selepas makan untuk menyegarkan badan.
Masalah GinjalMaslah ginjal boleh mnyebabkan anemia (kurang darah merah) seterusnya membawa keletihan. Cara Mengatasi
Berbincanglah dengan doktor jika anda mengalami masalah ginjal juga merangkumi tiroid kerana tiroid juga boleh membawa kepada keletihan. Elakkan pengambilan kafien dan alkohol dan banyakkan mengambil makanan berkhasiat seperti sayur-sayuran, buah-buahan, ikan dan rumpai laut.
Kekurangan Zat Besi dan Vitamin B12
kekurangan zat besi dan vitamin B12 boleh membawa kepada penyakit anemia. B12 pula berfungsi dalam sistem darah iaitu membantu membawa oksigen ke serata badan. Manakala zat besi untuk penghasilan darah merah. Tanda-tanda pengidap anemia ialah kulit kelihatan kekuningan, tetapi jika kamu letih dan cepat emosional cubalah mengambil vitamin B12.
cara mengatasi
Mengambil vitamin tambahan seperti multivitamin dan sebagainya.
Cara Senaman
Senaman memang bagus untuk badan namun jika waktu yang dilakukan itu tidak kena boleh menyebabkan keletihan kerana kamu kurang tenaga dan kesan pada keesokan harinya.
cara mengatasi
Bersenam seperti berlari,berjalan atau aerobik diwaktu pagi dan pada malam hari boleh lakukan senaman seperti berjalan sekeling rumah atau yoga. Ini Dapat melegakan minda dan otot-otot. Jika kepenatan, lakukan sahaja senaman ringan sekitar 30 minit yang mampu merangsang tenaga dalam badan.
Tekanan
Sebenarnya jika kita mengalami tekanan akan memberi efek terhadap tubuh juga. Anda mengalami tekanan mungkin di sebabkan malasah-masalah seperti berikut iaitu kurang motivasi, tiada keinginan terhadap seks, dan juga mengalami turun naik berat badan yang tidak seimbang.
Cara mengatasi
Boleh di pulihkan dengan berjumpa doktor pakar mengambil antidepressants, sesi terapi atau kedua-duanya. Cognitive behavior theraphy (CBT) boleh membantu mengubah cara pemikiran seseorang. Dengan membantu mengubah fokus otak melalui tabiat baru. CBT membantu kamu mengawal stress dan tekanan. Therapi ini selalunya dilakukan seminggu sekali selama 6 minggu.
 
 




Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
read more

KEBAIKAN MINUM AIR SUAM


Fakta ini sangat bagus. Bukan semata-mata berkenaan air suam, tetapi berkenaan serangan Jantung. Masyarakat Cina dan Jepun minum teh panas untuk ketika bersarapan, bukannya air sejuk, mungkin inilah masanya kita perlu mengubah tabiat minum semasa makan.

Kepada sesiapa yang gemar minum air sejuk, fakta ini sangat bermakna buat anda. Memanglah sesuatu yang nikmat untuk minum segelas air sejuk selepas makan. Walaubagaimanapun, air sejuk akan melikatkan minyak yang kita makan bersama hidangan. Sudah tentu ia melambatkan lagi proses pencernaan. Sekali gumpalan minyak ini bertindakbalas dengan asid di dalam perut, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal. Ia akan selari dengan enzim intestine. Dalam masa terdekat, ia berpotensi bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada kanser. Jadi, adalah sangat penting untuk minum sup panas atau air suam selepas menikmati sesuatu makanan.

Petanda Lazim Serangan Jantung
Anda seharusnya mengambil tahu yang petanda serangan jantung bukan sahaja pedih pada sebelah kiri dada. Awasi jika terasa sakit yang menyesakkan pada dada kiri. Mungkin anda belum pernah merasa sakit dada semasa terkena serangan jantung. Muntah-muntah dan berpeluh berlebihan juga antara tanda-tanda lazim. 60% pesakit yang terkena serangan jantung adalah ketika sedang tidur dan tidak boleh bangun dari tidur. Sakit pada dada boleh menyebabkan tidak sedarkan diri. Berhati-hati dan berjaga-jagalah sentiasa. Lebih banyak yang anda ketahui berkenaan serangan jantung, maka lebih peluang untuk anda terselamat.

Kata pakar kardiologi (jantung), jika seseorang telah membaca fakta ini, sebarkanlah ia kepada 10 orang lain yang dikenali, anda mungkin tidak mampu menyembuhkan pesakit, tetapi anda sebenarnya berjaya menyelamatkan seseorang dari menjadi pesakit.
 
 



Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
read more

MASALAH TIDUR

Orang dewasa memerlukan 6-8 jam tidur sehari. Kanak-kanak pula memerlukan masa tidur yang lebih panjang, manakala golongan warga usia emas memerlukan masa yang lebih pendek di antara 4-5 jam sehari. Masalah tidur merujuk kepada gangguan pada corak tidur. Sebab-sebab utama yang boleh menyebabkan kecelaruan tidur termasuk:

- Gaya hidup - kerja syif yang kerap dan tidak teratur
- Masalah-masalah fizikal seperti mengalami kesakitan, masalah pernafasan, kerap kencing waktu malam
- Gangguan psikologikal atau penyakit mental contohnya skizofrenia , kemurungan, kebimbangan , stres dan lain-lain.
- Penyalahgunaan dadah dan alkohol
- Faktor persekitaran seperti terlalu bising, panas atau terang

Tanda-tanda dan gejala
- Tidur yang terlalu banyak (hypersomnia)
- Tidur yang terlalu sedikit (insomnia)
- Kelakuan yang luarbiasa semasa tidur contohnya, berjalan dalam tidur (sleep walking), bangun tiba-tiba dalam ketakutan(sleep terror), kisaran gigi (tooth-grinding) dan sebagainya.

Kesan dan akibat
Masalah tidur boleh mengganggu pemikiran,emosi dan tingkah laku. Ia juga menjejaskan kerja, pembelajaran dan perhubungan seharian. Anda akan :
- Cepat menjadi marah
- Sukar mengawal emosi
- Sukar memberi tumpuan/perhatian
- Kemungkinan boleh membuat kesilapan
- Berisiko terlibat dalam kemalangan dan kecederaan

Rawatannya adalah dengan mendapatkan bantuan profesional-Doktor anda akan mengenal pasti penyebabnya dan memberi rawatan bergantung kepada sebab-sebab tersebut.
- Rawatan tingkahlaku melibatkan cara amalan tidur yang sihat dan teknik relaksasi
- Doktor anda mungkin akan memberi ubatan yang sesuai.

Pencegahan 
Masalah tidur boleh dicegah menerusi pendekatan berikut:
- Mengamalkan rutin tidur yang sihat dan teratur
- Mengamalkan gaya hidup sihat dan pengurusan stres yang baik.
- Hindari dari penyalahgunaan dadah, alkohol dan bahan larangan yang lain
- Patuh kepada rawatan untuk masalah-masalah fizikal atau mental.

RehabilitasiAmalan tidur yang sihat dengan tukar tabiat anda-Berhenti merokok
- Jangan tidur pada siang hari
- Kurangkan pengambilan alkohol dan kopi
- Bersenam di awal hari dan bukan sebelum masuk tidur

Ubahsuai persekitaran tidur anda- Gunakan bilik tidur hanya untuk tidur dan aktiviti seksual sahaja dan bukan untuk aktiviti lain
- Pastikan persekitaran bilik tidur berkeadaan tenang dan selesa
- Pastikan juga tilam dan katil anda selesa

Amalan sebelum tidur- Ikut jadual tidur yang tetap (masa tidur dan masa bangun tidur yang sama setiap hari, termasuk hari minggu)
- Jangan mengambil makanan yang terlalu berat sebelum tidur
- Tidur bila rasa mengantuk
- Berehat sebentar sebelum masuk tidur.

Simpan satu diari tidur-Catit jumlah jam dan kualiti tidur
-Masa masuk dan bangun dari tidur
- Jenis makanan, minuman dan ubatan yang diambil
- Perasaan anda

P/S : Elakanan dari membeli ubat tidur terus dari kaunter
 
 




Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
read more

Saturday, April 21, 2012

ops mate lebam x ckp tdo

Assalammualaikum n very good morning..today cik iena bgn lewat lorhh..mate pn lebam je..hihi smlm balik lewat dr aktiviti kerja amal gelandangan..kul 4 pg bru tdo..ngantuksnye..
Today pun ade join jugak aktiviti kerja amal with sukarelawan "One Charity" dekat rumah anak anak HIV Cheras..Program tu dr kul 10 pg smp 10 mlm tp d sebabkan cik iena ade shoot today,cik iena dtg lepas abes shoot..


Muke bgn tdo haha..no make up.

Okies need to go butik mama bangi .photoshoot for their new collection..


Ops to make up artist jp g sory ye kene tepek foundation bnyk2 kt bwh mate cik iena nie..

Slmt berhujung minggu semua !

Published with Blogger-droid v2.0.4
read more

KEBAIKAN MANDI

KAJIAN  berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus. Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaikikesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.

Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya. 

Mengeluarkan racun:
Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit.

Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah celsius.


Jangkitan kulit:
Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit.

Selesema dan sakit kepala :
Merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk.Lakukannya selama 10 hingga 20 minit.

Insomnia :
Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda. Yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan hidung, selsema dan sembelit.
 




Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
read more

Friday, April 20, 2012

Pengalaman pertama bersama sukarelawan2 dalam membantu golongan gelandangan


Semalam cik iena ade buat entry mengenai gelandangan.Kwn cik iena ajak join hari jumaat tp cik iena tergerak hati nak pergi jugak hari khamis.Pengalaman pertama bersama sukarelawan ni memang best sgt.Hati rase tersentuh tgk golongan gelandangan ni secara life.Seblum ni tgk dkt TV je.Kali nie depan mata sendiri.Pelbagai jantina ade.Bukan sahaja lelaki,perempuan,pondan pun ade.

Fist time cik iena pergi rumah gelandangan nie memang mengalir terus air mata tgk keadaan dorang.
Walaupun aktiviti ni habis dalam pkl 1.30 pagi dan agak penat tapi cik iena akan join jugak untuk malam nie..

okiess jom cik iena cerita lagi disepanjang waktu cik iena berada d sana 
(^_~)



Bersiap sedia yeayy


Peaceee


ehhh jangan lupe pakai seat belt okeyhh



otw g masjid jamek KL


Masjid ni terletak btl2 blakang stesyen LRT masjid jamek


Setelah sampai d masjid jamek,sukarelawan baru diberi penerangan ringkas mengenai aktiviti2 yg akan dijalankan..

cik iena dan tunang adalah salah seorang drpd sukarelawan baru tersebut..
Dalam membantu golongan2 gelandangan nie
ade pekara yg boleh dan tidak boleh kita laku kan

DO's and DON'T's


Golongan gelandangan merupakan golongan yang sensitif.
Kita perlu ingat mereka juga tidak diminta untuk dilahirkan menjadi golongan gelandangan.
Setiap manusia telah ditentukan takdir hidup mereka oleh Allah Swt.

Kita tidak seharusnya menghina golongan gelandangan.Mereka juga punya hati dan perasaan.
Ketika berada bersama2 golongan gelandangan perkara yang tidak boleh kita lakukan adalah
DILARANG MENGAMBIL GAMBAR
bukan tak blh amek gmbr..boleh tp jgn guna flash dan jika budak baru diharap sangat supaya tidak mengambil gmbr sebab golongan gelandangan sgt sensitif.Dia tgk muka baru dia tak kenal nanti dia marah kita ambil gambar.

ANDA PERLU TAHU
ada diantara golongan gelandangan ini masih punya keluarga dikampung.
mereka bimbang kalau kita ambil gambar mereka dan terlepas pada keluarga dan sanak saudara dikampung akan mendatangkan masalah pada mereka.
Ada diantara mereka yng berhijrah ke KL untuk bekerja.

Walaubagaimanapun gaji yg mereka dapat tidak cukup untuk menampung kos sewa rumah.Disebabkan itulah mereka terpaksa menjadi gelandangan kerana mereka tidak mampu menyewa rumah mahupun bilik,tambahan lagi setiap bulan mereka perlu menghantar wang pada keluarga dikampung.

SEDIH SANGAT DENGAR TAU.WALAUPUN MEREKA GELANDANGAN TAPI MASIH INGAT KELUARGA DIKAMPUNG.
keluarga mereka tak tau pun mereka nie tidak mempunyai tempat tinggal di KL.
Pakaian mereka smart je ..pakai kemeje + slack dan bergalas kan beg..
SEDIH TERHARU..
anda2 diluar sana yg bekerja dan berkemampuan memberi duit pada keluarga anda iaitu ibu bapa anda.Berilah mereka Wang da kasih sayang selagi mereka masih ada..
terharu sgt tau
korang jangan lah pandang rendah golongan gelandangan nie

Selain itu ade lagi yang korang tak boleh buat.Jangan sesekali bertanya "KENAPA JADI GELANDANGAN" .
soalan ini sgt sensitif..
berbual lah dgn mereka secara baik tanpa mengguris perasaan mereka .Bila mereka dh lama kenal dan percaya dgn kita,dgn sendirinya mereka akan bercerita..

Opss okeyhhh lepas briefing..

cik iena pu memulakan tugas membungkus2 makanan dan menyediakan makanan d meja dpn..
Sementara para sukarelawan memasak dan menyediakan makanan,para gelandangan yang hadir tidak dibiar begitu sahaja.

Ada aktiviti telah diaturkan untuk mereka..
Untuk hari khamis,aktiviti utk mereka adalah "WAYANG PACAK"
pihak sukarelawan akan menyiarkan movie2 yang terbaru dan bersesuaian untuk mereka.

Bukan korang je nak tgk movie tau..mereka ni pun minat jugak nk tgk tapi dgn keadaan mereka mereka tak boleh la nk g pawagam kan.
So dikesempatan ini pihak NGO membuat segmen nie supaya para gelandangan dapat berhibur dgn menonton movie.

Setelah makanan siap .tibe la masa untuk mengagihkan kepada gelandangan.
Cik iena dpt rasa pengalama memberi makanan kepada gelandangan.
Dsini lah mcm2 jenis gelandangan ade..

Lelaki,perempuan ,maknyah...pelbagai agama.
Cik iena terkejut sgt..ramai jugak Pakwe handsome yg jadi gelandangan
opsss cuci mate kejap..
serius ade dua tiga org nie smart giler la..
handsome sgt..mcm model..

Tu la mcm2  golongan gelandangan nie..
ye la tak semua nasib kita nie indah2 je..
Kita tak tau ape bakal terjadi kelak.

Opss menyempat cik iena snap gmbr
yg nie dh nk setel dah agih makanan kat masjid




snap dr jauh..hp je..
time nie ramai gelandangan da balik






Setelah selesai mengagih makanan..
kami buat persiapan untuk pergi mengagih makanan kepada gelandangan2 yg berada di bawah jambatan dan disekitar KL.





Opss Sebelum beredar..
sukarelawan sempat berkumpul dan amek gambar..
jom layanzzz


huhu apesal cik iena tegak cmtu..hahahha




yeayy mereka adalah sukarelawan



opss im not ready yet




Cik iena bersama "UMMIE" , encik 2nang dan sukarelawan lain



Yeayyy we r happy doing this 
(^_~)
anda bile lagi nak join..
:)


yeayy bergambar bersama Pak Hamid
Org kuat kiter

hahahah besaunye pisau..
tudung hitam nie bday girl



sory cik iena tak ingt semua nama lg


Happy Birthday !!!


hahah excited nye cik iena tepuk tgn
tgh nyanyi lagu besday
(^_~)


Our lovely Ummie..
org kuat kite..wife pak hamid


bday girl kene buli

Bersama fm dan kak anne org kuat kite gak nie

fm nie chinese tau..
bagus btl dia join aktiviti nie
tabik spring kat fm..



heHeh encik 2nang pon nk bergambar jugak


Setelah posing2 
masa utk bergerak utk mengagihkan makanan kepada gelandangan2 di luar..

Masa nie lagi sedey tau..
tadi gelandangan dtg kt kite..kt masjid..
ibarat dia dtg rumah kita..

kali nie kita yang datang rumah gelandangan.
Sedih sgt cik iena tgk sampai mengalir air mata..
tgk dgn mata sendiri
dorang tidur bawah jambatan..
berlapikkan kotak..

ade yang ade anak..
ade yg tidur tepi jalan,kaki lima..
ade yang tidur duduk pun ade..
Ya Allah cik iena bersyukur sgt dgn kehidupan cik iena sekarang..
Semoga allah memberikan perlindungan buat mereka semua..

Nie group cik iena..
nie tgh kumpul2kan makanan yg tinggal..
makanan nie perlu dihabiskan..
kami kene pusing2 KL cari golongan gelandangan
(^_~)





Masa dkt rumah gelandangan cik iena tak boleh nk amek gmbr ..
kite kene hormat dorang..
begitulah pak hamid ckap.
Nanti dah lame kt sini dan dh biasa dgn gelandangan nie..
bru boleh amek gambar
(^_~)



Okies sekian story smlm
mlm nie cik iena pun akan dtg jugak
mlm nie aktiviti d masjid lain siket.
kalau tak hujan maybe ade game ..

Okies
Selamat Berhujung minggu semua !!!

Pada  yang berminat untuk menyertai aktiviti sukarelawan nie boleh email cik iena yer
nty cik iena akn bg contact number person incharge..
tak boleh nk publish kt sini..

Nak join jadi sukarelawan boleh.
Nak Beri Sumbangan pun Boleh.

email me ya

iena@ienaeliena.com





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
read more

BASUH TANGAN DENGAN BETUL

Basuh tangan anda, Terutamanya jika anda seorang wanita kerana... tahukah anda, tangan wanita mempunyai lebih banyak jenis bakteria berbanding dengan jenis bakteria yang terdapat di tangan lelaki? 

Membasuh tangan merupakan cara paling berkesan dan mudah untuk menghalang cirit-birit dan pneumonia, dua penyakit yang telah menyebabkan kematian lebih 3.5 juta kanak-kanak seluruh dunia? Membasuh tangan dengan betul turut membasmi jangkitan selsema, demam, sakit perut, hepatitis, SARS dan penyakit bawaan makanan yang lain. 
 



Basuh Tangan dengan BETUL: 


· Basahkan tangan dengan air yang mengalir.
· Gunakan sabun. Gosok sehingga berbuih.
· Terus gosok selama 15 ke 20 saat pada keseluruhan bahagian tangan - tapak tangan, belakang tangan, jari, sehingga bahagian bawah kuku juga.
· Bilas dengan air mengalir.
. Keringkan tangan dengan tuala bersih, atau tisu, atau penghembus angin elektrik. 
(Tukar dengan kerap tuala lap tangan di rumah anda, terutamanya bila ada yang sakit.)
. Tutup pili dengan tuala 
(bukan dengan tangan anda yang sudah bersih). 

Tidak perlu sabun anti-bakteria! Penggunaan anti-bakteria yang berpanjangan akan menjadikan bakteria immun dan sukar dibunuh. Cukup sekadar menggosok dan membasuh untuk menyahkan bakteria dari tangan anda. Jimatkan wang. Guna saja sabun biasa.
Jika tidak ada air dan sabun, gunakan pembersih tangan berasaskan alkohol - paling kurang, 60% alkohol. Alkohol dapat membunuh bakteria dan virus dengan berkesan. Cuci tangan dengan kerap kerana semakin kerap dicuci, makin kuranglah kuman yang anda sebarkan melalui sentuhan.




Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
read more

MENJAGA KESIHATAN SISTEM PENGHADAMAN


MASALAH penghadaman seperti sembelit, cirit-birit, pedih hulu hati dan senak perut boleh dianggap gejala biasa yang lazimnya tidak serius. Bagaimanapun, kita semua ingin mengawal atau mencegah gejala ini daripada kerap berlaku dan berlarutan sehingga menjadi penyakit yang boleh mengancam nyawa.

Hakikatnya, bukan susah untuk menjaga kesihatan sistem penghadaman. Anda hanya perlu menjaga gaya hidup dan diet pemakanan, kerana kesihatan sistem penghadaman bergantung kepada makanan yang anda makan (atau tidak makan!), gaya hidup yang diamalkan dan kegiatan fizikal yang anda lakukan.

Awasi apa yang dimakan
Untuk membolehkan badan anda menghadamkan makanan dengan cekap dan menyerap nutrien, anda memerlukan sistem penghadaman yang sihat. Diet tidak sihat dan tabiat makan yang tidak sihat seperti makan dengan gelojoh dan juga tidak makan pada waktu makan boleh mengganggu sistem penghadaman.

Sebagai contoh, pengambilan makanan yang sudah diproses dan makanan berlemak setiap hari akan memberi tekanan kepada sistem penghadaman anda kerana ia perlu bekerja lebih masa untuk memecahkan atau mengurai makanan tersebut.

Pemakanan yang tidak sihat menjejaskan kesihatan sistem penghadaman, hingga boleh menyebabkan usus kecil kehilangan keupayaan untuk menyerap nutrien daripada makanan. Sistem yang tidak sihat juga menyebabkan kemerosotan aktiviti rembesan (disebabkan kerosakan kelenjar tambahan dan mukosa usus), mengurangkan toleransi lemak dan mengakibatkan kekurangan zat makanan. Semua ini boleh menjejaskan kesihatan.
Tabiat sihat untuk ususUntuk memastikan kesihatan sistem penghadaman anda berada pada tahap optimum, anda boleh mencuba petua yang disyorkan oleh Pertubuhan Gastroenterologi Sedunia:

- Amalkan pengambilan hidangan makanan lebih kecil secara lebih kerap seperti 4-5 sajian lebih kecil dan bukannya 2-3 sajian besar, setiap hari. Bagaimanapun, pastikan sajian lebih kecil ini tidak meningkatkan pengambilan kalori anda secara keseluruhan!

- Makan lebih banyak makanan berserat seperti buah-buahan (pear, epal, betik), sayuran (brokoli, sayuran berdaun hijau, cendawan), kekacang (pea, lentil) dan bijian penuh (roti, bijirin, beras perang).

- Makan lebih banyak ikan, sekurang-kurangnya 3-5 kali seminggu.

- Pilih daging kurang berlemak seperti ayam, ayam belanda atau daging lembu tanpa lemak.

- Kurangkan pengambilan makanan berlemak, berminyak atau makanan goreng.

- Ambil probiotik seperti susu kultur dengan lebih kerap.

- Minum sekurang-kurangnya dua liter air setiap hari dan kurangkan minuman yang mengandungi kafein, alkohol dan gula.

- Aktiviti dan gaya hidup sihat

Mengamalkan gaya hidup sihat dan senaman fizikal secukupnya sangat penting kepada kesihatan sistem penghadaman, dan juga kesihatan badan secara keseluruhan.

Cara berikut dapat membantu anda memastikan sistem penghadaman anda bekerja secara optimum:
Kurangkan tekanan
tekanan atau stres berlebihan boleh melencongkan pengaliran darah daripada sistem penghadaman anda. Sistem penghadaman mudah disesuaikan dengan rutin harian. Justeru, dengan menetapkan masa tertentu untuk tugas tertentu, anda dapat membantu sistem penghadaman anda dan seterusnya membuat diri berasa lebih berupaya mengawal keadaan. Jika anda mengalami Sindrom Gangguan Usus (SUT), tekanan boleh mencetuskan kekejangan dalam kolon anda.

Kekalkan Indeks Jisim Badan (BMI) yang sihat
Risiko Penyakit Refluks Gastroesopfagus (GERD) dan kanser adalah lebih tinggi di kalangan individu yang gemuk atau mengalami berat badan berlebihan. Senaman jenis kardiovaskular membantu menguatkan otot abdomen dan mengurangkan rasa malas badan dengan merangsang otot usus untuk menolak kandungan dalam usus untuk melalui sistem anda.

Berhenti merokok
Merokok menjejaskan seluruh badan, termasuk sistem penghadaman. Ia mengurangkan tekanan di persimpangan antara perut dan esofagus, menyebabkan asid perut mengalir balik ke dalam esofagus dan boleh menyebabkan pedih hulu hati dan pelbagai komplikasi lain. Merokok juga boleh memburukkan lagi ulser peptik dan keradangan usus, dan turut dikaitkan dengan peningkatan risiko pelbagai penyakit kanser.

Hadkan minuman yang mengandungi alkohol, kafein atau gula
Semua ini boleh menjejaskan kesihatan sistem penghadaman anda dan menyebabkan masalah seperti pedih hulu hati, sembelit dan memburukkan lagi gangguan seperti SUT. Alkohol boleh menyebabkan keradangan perut atau dinding esofagus dan mencetuskan gejala pedih hulu hati. Kafein pula boleh menyebabkan asid perut mengalir masuk balik ke dalam esofagus (refluks) dan mengakibatkan pedih hulu hati.





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
read more

TIPS RAWATAN KUKU

Tips merawat kuku setiap hari dalam mengerjakan pekerjaan rumah adalah dengan melakukan kerja berganti-ganti antara pekerjaan basah dan kering. Contohnya habis mencuci pinggan, seterika baju, jangan membersihkan kamar mandi atau mencuci baju. Dengan cara begini kuku tiadak terlalu lama berada dalam keadaan lembab.

Setiap hari minumlah segelas susu atau jus buah yang ditambah dengan lemak haiwan. Ia bertujuan untuk membuat kuku halus dan tidak mudah retak.

Untuk melembutkan tangan, rendam kedua tangan di dalam jus jeruk yang telah dicampur madu, selama 10 minit. Keringkan tangan dengan cara saling menepukkan kedua tangan dan kemudian sapukankan cream untuk tangan.

Jus lemon merupakan bahan yang sangat bagus untuk memutihkan kuku dan menghilangkan noda baik di kuku mahupun di kulit tangan. Oleskan ke seluruh tangan dan kuku, biarkan selama 15-20 minit. Bilas dengan air hangat dan keringkan dengan menepukkan kedua tangan.
Oleh kerana lemon boleh membuatkan kulit kering, oleskan pelembab berbentuk cream.

Minum tablet kalsium laktat tiga kali sehari dan segelas susu setiap hari akan menguatkan bukan sahaja tulang dan gigi, tatapi juga kuku. Jika kuku dan tangan kusam dan kasar akibat sabun yang tajam, usapkan campuran air mawar dan gliserin sekerap mungkin.

Seperti bahagian tubuh yang lain, tangan juga memerlukan olahraga agar peredaran darah berjalan lancar. Tekup dan kepalkan jari-jari tangan dengan jempol berada dalam kepalan, lalu buka, kepalkan - buka - kepalkan, lakukan sebanyak 15-20 kali per hari. Seterusnya tarik dengan lembut tiap-tiap jari (tidak perlu sampai bunyi).




Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
read more

Thursday, April 19, 2012

TEKNIK SOLEKAN RINGKAS

Mekap secara betul elak wajah kelihatan lesu 

MAHU kelihatan anggun dengan wajah yang bersolek rapi tapi tidak tahu bagaimana caranya menyebabkan ramai wanita tampil di khalayak dengan penampilan solekan yang keterlaluan atau wajah yang lesu tidak bermaya.

Bagi memberi peluang kepada wanita terutama wanita bekerjaya mempelajari teknik betul untuk bersolek,disini diberikan panduan solekan ringkas agar ia memberi manfaat kepada semua.

Wajah
Bersihkan wajah terlebih dulu sebelum disapu pelembap dan seterusnya bedak asas. Pastikan anda memilih bedak asas dan bedak yang sesuai dengan kulit bagi memastikan solekan tahan lama dan kekal gebu. Lanjutkan dengan sapuan pemerah pipi pada tulang pipi tapi ingat, jangan terlalu berlebihan.

Pastikan sebelum membeli bedak, pastikan anda mengenali warna dan jenis kulit terlebih dulu.



Wanita yang mempunyai kulit berminyak lebih sesuai mengenakan bedak jenis debu, kulit kering pula digalakkan menggunakan bedak padat manakala mereka yang berkulit kombinasi, gunakan alat solek berasaskan air.

Bibir 
Lengkapkan penampilan dengan sapuan solekan yang secukupnya saja. Jika ingin bibir kelihatan penuh, bentuk dengan menggunakan pensil bibir berwarna neutral atau semula jadi. Selepas itu, oles gincu berwarna merah jambu sebelum diakhiri dengan sapuan pengilat bibir.

MataJangan terlalu berani memadankan terlalu banyak warna pembayang jika anda ingin tampil sederhana. Pilih warna selamat seperti coklat, hijau dan ungu. Aplikasi maskara penting sebagai pelengkap solekan mata anda.

Pastikan piilihan warna adalah yang sesuai dengan usia, juga warna kulit dan pakaian supaya wajah anda tidak kelihatan pelik dilihat orang lain.

Alis mata
Gunakan pensil alis untuk merapi dan membentuk kening. Ramai wanita yang mengabaikan bahagian alis sedangkan goresan ringkas pada bahagian berkenaan dapat menaikkan seri wajah.





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
read more