Thursday, March 29, 2012

Mengawal Selera Makan Dan Tidak Merasa Lapar



Pernahkah anda memulakan diet tetapi akhirnya tertekan dengan rasa lapar?
Tiada apa yang dapat menjejaskan diet anda selain rasa lapar dan teringin kepada sesetengah makanan yang tidak sihat. Biasanya lagi kita cuba untuk meningggalkan makanan kegemaran kita contohnya mee goreng mamak, lagi kuat pula selera dan keinginan kita untuk makan mee goreng mamak tersebut terutamanya ketika perut sedang kelaparan. Kegagalan mengawal selera makan inilah yang biasanya menggagalkan kita dalam setiap program diet.
Kalaulah rasa lapar disebabkan diet ini boleh diatasi sudah tentu anda mampu untuk mengekalkan program diet yang sedang anda ikuti dengan lebih konsisten. Berita baiknya ada cara yang sihat, mudah dan berkesan untuk mengawal selera makan anda.
Kunci utama dalam pengawalan selera makan ialah dengan pengambilan makanan pembuka selera dalam jumlah yang kecil sebelum makan. Antara bahan yang berkesan dalam pengawalan selera makan ialah asid lemak berangkaian panjang yang boleh didapati dengan banyak dari minyak zaitun, minyak flaxseed, keju dan mentega kacang. Pengambilan makanan yang kaya dengan lemak sihat (healthy fats) ini boleh membantu mengawal selera makan anda. Maka anda akan berasa lebih kenyang walaupun hanya mengambil jumlah kalori yang rendah.
Berikut adalah contoh menu pembuka selera. Gunakan lemak sihat yang dicadangkan di sini dalam jumlah yang sedikit.
• 2 cawan salad digaulkan dengan 30ml minyak zaitun
• 56 gram ayam belanda dengan biskut bijirin penuh
• 56 gram keju dengan biskut bijirin penuh
• 56gram tuna dalam 30ml minyak zaitun
• ½ sudu mentega kacang dengan sayur saderi
Kajian telah membuktikan apabila makanan di atas diambil sebelum makan akan mengurangkan kadar pengambilan makanan keseluruhan, memperlahankan perjalanan makanan daripada perut dan memanjangkan rasa kenyang sehingga 4 jam selepas makan.
Jika rasa lapar menjadi sebab utama kegagalan diet anda sebelum ini, bolehlah anda mencuba menu-menu pembuka selera yang mudah dan sihat ini!

sumber


JanGaN LuPa cLicK piC CoMeL
CiK iEnA kat sebelah nie
sELePaS BaCe Blog Post ciK iEna Yer (^_~)
heheh owh terperasan sudaa
comel kerh!!
hahah cik boy pren kate comel pon da cukup


<------ click okeyh
 

Petua Awet Muda



Muka anda biasanya akan berminyak selepas bangun tidur.
Inilah masanya untuk mengamalkan urutan wajah.
Urutkan wajah anda dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat ke atas Nabi 3 kali.
Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan letakkan di bawah dagu. Pusingkan jari anda ke pipi,pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi.
Lakukan setiap pagi disusuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. 
Perlu diingat, jangan sekali mengurut wajah anda dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.
Sejurus bangun pagi baca doa, amalkan petua ini sebelum mandi dan gosok gigi. Masukkan air dalam mulut selama 10 saat dan selawat 3 kali dalam hati. Kemudian, baru diteguk.
Air liur pada awal pagi mengandungi enzim yang boleh menjadi penawar, kemudian barulah menggosok gigi.
Baca ayat 35 hingga 38 surah Al-Waqiah setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.
Setelah solat subuh, bacalah surah Yusuf kemudian minum tiga teguk air suam. Mudah-mudahan wajah kelihatan berseri dan awet muda.
Setelah itu lakukan senaman ringan. Hirup udara segar dari luar dan jalan tanpa memakai kasut di halaman yang berumput. Geselkan kaki di atas rumput yang masih berembun.
Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat.
Mulakan dari telunjuk kanan sehingga kelingking jari kanan, seterusnya kelingking jari kiri ke ibu jari kiri dan diakhiri dengan ibu jari kanan.
Amalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur mudah-mudahan mendapat berkat di dunia dan akhirat
Semasa berdandan pada waktu pagi baca selawat di kedua-dua telapak tangan dan rautkan ke muka beserta niat dalam hati supaya diindahkan wajah seperti wajah Nabi Yusuf AS. Amalkan setiap pagi.
Ketika makan, janganlah disulam dengan minum air.
Minumlah setelah setengah jam selepas makan.
Rajin-rajinlah membaca Al-Quran dengan niat ikhlas kerana Allah.
Amalkan solat tahajud.
Sentiasa tenang dan bersikap positif.
Mulakan sesuatu urusan dengan nawaitu yang baik dan niat kerana Allah.
Maafkan semua orang sebelum tidur.

sumber

JanGaN LuPa cLicK piC CoMeL
CiK iEnA kat sebelah nie
sELePaS BaCe Blog Post ciK iEna Yer (^_~)
heheh owh terperasan sudaa
comel kerh!!
hahah cik boy pren kate comel pon da cukup


<------ click okeyh
 

Make Up Nikah - iefa (Ainul Mardhiah)




Make Up Nikah : iefa (Ainul Mardhiah)
Location : Masjid Negara,KL
Date : 27 March 2012





pengantin with mak andam:)


cik iena with my lovely customer(^_~)


happy together(^_~)













JanGaN LuPa cLicK piC CoMeL
CiK iEnA kat sebelah nie
sELePaS BaCe Blog Post ciK iEna Yer (^_~)
heheh owh terperasan sudaa
comel kerh!!
hahah cik boy pren kate comel pon da cukup


<------ click okeyh
 

Keep Waiting Pengantin(^_~)

 






Waiting again...
alkisahnya pengantin smp lewat sb jalan jem..
pengantin smp dlm 5 lebey..
nk dijadikan cerita pulak tok imam tukar kn time tuk nikah dari 6.30 kpd 5.30
hahaha cik iena bru nk start make up kul 5.20pm
Memandangkan waktu nikah tlh dipercepatkn oleh tok imam
agak kelam kabut jgak la cik iena
cik iena pn make up je lah
tok imam pn dh menunggu..
terpaksa la cik iena stop make up..
pakai based make up sahaja..
tanpa eye shadow..
yg lain ade la cume xberapa nk ok cpt nk cpat sgt2..
nikah d percepatkan dr 6.30 ptg ktp 5.30ptg + pengantin smp lewat tuk d mekapkn..
hihi ape2 pun nikah tetap perlu d teruskan..
yg penting AKAD NIKAH
bukan make up or tidak..
so cik iena lepaskn pengantin tuk g akad nikah dlu..
selepas akad nikah baru cik iena sambung balik make up
 haa yg nie pic makeup yg tak sudah la nie..hihi
nk wt cmner kn da xcukup mase tuk make up..




Pengantin dah pun naik atas tuk majlis akad nikah
so cik iena tunggu lah dkt bwh..kt tmpt mini pelamin..
malas nk naik atas sb takot barang make up hilang:)
hahah ape lg cik iena ni kn kaki bergambar
pinjam la pelamin pengantin kejap ye
hahaha AMEK BERKAT(^_~)



huhu sile jgn muntah tgk pic tuan empunyer blog nie yer



Ouchhhhhhh tergewdik sudah..
rindu nk photoshoot(^_~)



hahahha ape laaa cik photog ni snap pic cik iena membebel


yeayy im the gewdik mak andam:)




hahahha mulot muncung ku berjaya d snap.
haishhh tak comellllllll


panggggg..
hahhaa cik iena weng weng
alergik kamera




Pic last..
sopan sket yer cik iena oitttttt



lame jgak la menunggu cik pengantin utk d mekap kn semula nie..
panjang btl kutbah nikah tu yer

lepas pengantin da nikah 
cik iena terus sambung make up..



taraaaaaaaaaa
dh ciappppp



hopes cik pengantin berpuas hati dgn perkhidmatan cik iena yer..
nk tgk gmbr pengantin yg d mekap kn lg..
tgu next entry ye
tp x bnyk la
sb cik iena tak tunggu lame pn..
lepas make up setel trus balik..
tak sempat nk tgu majlis pengantin lepas isyak..
ape2 pun hepi sgt sb dpt buat pengantin hepi
pengantin msg say thanks & ckp make up cik iena cantek dan dia suka kn cik iena make up dia
syukur alhamdulillah
will do the best for my customer
(^_~)


JanGaN LuPa cLicK piC CoMeL
CiK iEnA kat sebelah nie
sELePaS BaCe Blog Post ciK iEna Yer (^_~)
heheh owh terperasan sudaa
comel kerh!!
hahah cik boy pren kate comel pon da cukup


<------ click okeyh
 

My simple Smokey Eye



mak andam tak ley make up over2 okeyhh
nanti tersalah pengantin..
so cik iena pn wt simple smokey eye

cik iena gune color grey + black


Kryolan eye shadow pallete

jom layan lg pic gegedik tuan empunyer blog

hehe nie pic yg bermake up d atas la ye







tettt
dh cukup nty mutah plak (^_~)

next entry
sambungan cerita ttg menunggu pengantin(^_~)
 


JanGaN LuPa cLicK piC CoMeL
CiK iEnA kat sebelah nie
sELePaS BaCe Blog Post ciK iEna Yer (^_~)
heheh owh terperasan sudaa
comel kerh!!
hahah cik boy pren kate comel pon da cukup


<------ click okeyh
 

Menunggu pengantin :)


Sementara menunggu pengantin..cik iena jalan2 dlu sekitar masjid negara..pemandangan nye mmg sgt indah..hihi xpernah lg pergi masjid negara..
sepatutnya janji dgn pengantin kul 4 dkt masjid negara..
dia nikah pukul 6.30
iena smp kul 4 tp call dia xdpt..
bile dpt call dia ckp dia otw..
jalan jem..
ye la pengantin bz lah kn..
lagi pun iefa nie sgt bagus..semua urusan wedding dia dan suami yg uruskan..
kesian jgak tgk dia..
sgt2 bz..
so sementara menunggu tu..cik iena snap la sikit gmbr ye..
huhu layan je la tuan empunya blog yg sgt suke bergambar nie

indah nye ciptaan illahi


main entrance
 

huhu cik iena yg suke bergmbr


Menara KL Dihujung jari:)



silaunyeeee..sepet mate





cik iena suke pic ats nie(^_~)
ouchhhh cik iena montel daaaaaa
aiyaaaaaaa need to diet:)


JanGaN LuPa cLicK piC CoMeL
CiK iEnA kat sebelah nie
sELePaS BaCe Blog Post ciK iEna Yer (^_~)
heheh owh terperasan sudaa
comel kerh!!
hahah cik boy pren kate comel pon da cukup


<------ click okeyh
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...