Grab The Promo

CSR Programme - Youth Sustainability


Kita selalu dengar banyak syarikat-syarikat besar membuat program CSR. Kebanyakannya memberikan bantuan dari segi bekalan makanan. Berbeza dengan Ed Mun dan NOBC, program CSR mereka bukan sahaja sekadar memberi sumbangan bantuan bekalan makanan bahkan mereka juga memberikan bantuan lain dalam mempersiapkan golongan muda untuk menjadi pemimpin dimasa hadapan.


Pada masa kini golongan Belia di Malaysia merangkumi sekitar 60% penduduk . Golongan ini merupakan pewaris masa depan negara . Para belia  bakal menjadi pemimpin dan perintis pada masa akan datang.Namun dalam mempersiapkan diri mereka untuk menjadi pemimpin mereka pasti mereka akan menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran. Dalam pada itu,  Insight Interior with Ed Mun berusaha untuk memberi inspirasi dan melengkapkan belia untuk mencapai tahap pencapaian diri yang lebih tinggi dengan bekerjasama dengan Nurturing Our Beloved Community (NOBC) untuk memberikan sokongan dalam aspek pembinaan keyakinan asas.

 

CSR Programme - Youth Sustainability  | Collaboration Between Ed Mun and NOBC

Nurturing Our Beloved Community (NOBC)


Berdaftar secara rasmi sebagai Pertubuhan Kebajikan Masyarakat Terbilang Penyayang Selangor (PPM-024-10-27052014) . Ia juga dikenali sebagai Nurturing Our Beloved Komuniti (NOBC) yang mana pertubuhan ini mempunyai visi untuk memelihara dan mendidik masyarakat setempat dan belia untuk mengembangkan gaya hidup yang seimbang dengan memperoleh kemahiran untuk meningkatkan diri daripada kekangan kemiskinan mental dan fizikal. NOBC bertujuan untuk mempromosikan dan memajukan kesejahteraan masyarakat yang kurang bernasib baik, terutama masyarakat yang terpinggir, dengan tidak mengira bangsa, warna kulit atau kepercayaan. Berpegang teguh pada tagline "Let's be the flowers of the garden of humanitarianism." 

 

Dalam kajian pada tahun 2016, syarikat penilaian Wonderlic mendapati bahawa 93% majikan menganggap bahawa kemahiran insaniah sebagai "penting" atau "sangat penting" sebagai faktor untuk bersuara membuat  keputusan. Walau bagaimanapun, kita melihat masalah kemahiran komunikasi, imej dan lain-lain masalah sosial yang timbul dalam kalangan belia masa kini.


Isu-isu ini menjadi kebiasaan dan para belia kita bergelut dengan mereka hari demi hari. Seperti kita lihat dunia berubah dan berkembang dengan kecepatan eksponensial, Ed Mun dan NOBC amat berbesar hati untuk memberikan sokongan bagi menolong belia mengatasi halangan dan terus berada di hadapan .

 

CSR Programme Celebrating Young Achievers


CSR Programme Celebrating Young Achievers
CSR Programme Celebrating Young Achievers



Pada 12 September 2020, Ed Mun dan NOBC telah dijemput untuk memperingati sebuah majlis anugerah untuk Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2019 pencapaian pelajar SJK (T) Ladang Bidor Tahan dan SJK (T) Ladang Bikam. Kedua-dua sekolah ini adalah sekolah vernakular tempatan yang terletak di pinggir bandar Bidor di Perak.


Young Achiever Awards
Young Achiever Awards

 

 

Ed Mun_Award Appreciation.
Ed Mun_Award Appreciation.

Pandemik Covid-19 telah mempengaruhi rakyat di seluruh dunia lebih lebih lagi keluarga yang berpendapatan rendah mengalami tamparan hebat. Sebilangan besar keluarga ini bergantung pada satu ahli keluarga untuk sumber pendapatan keluarga. Sebahagian daripada mereka juga kehilangan pekerjaan kerana kebanyakan dari mereka memperoleh gaji bagi setiap jam dan bukan gaji bulanan.

 

sumbangan barangan keperluan harian
sumbangan barangan keperluan harian

Oleh itu, NOBC dan Ed Mun bersama-sama menyumbang RM 3,000 untuk menghulurkan bantuan. Sumbangan itu disampaikan secara rasmi oleh Ed Mun semasa majlis anugerah yang diadakan di Bidor. Sejumlah 20 keluarga yang mana Masing-masing diberi RM150 untuk membeli keperluan harian keluarga mereka. 

 



Selain daripada itu, sumbangan barangan keperluan harian disediakan seperti nasi, tepung beras, susu pekat, telur, sos cili, sos tomato, keropok krim, pelbagai jenis biskut, marjerin, mi bukan goreng, bihun dan Milo.

 


sumbangan barangan keperluan harian
sumbangan barangan keperluan harian

 

Kerjasama antara NOBC dan Ed Mun ini diharapkan dapat melengkapkan lagi dan mengembangkan belia dengan kemahiran insaniah yang berkesan dan untuk menolong mereka membina keyakinan. Adalah normal untuk menganggap bahawa satu-satunya cara untuk mengecapi kejayaan adalah bermula dari peringkat bawah dan fail. Namun, bagi NOBC dan Ed Mun ini adalah tujuan bagi  mereka untuk melengkapkan para belia pada masa kini untuk bersedia menyelami kemungkinan baru. Menurut mereka lagi , setelah semua memasuki era baru, "The Great Reset", buku peraturan lama tidak lagi berlaku.


CSR Programme - Youth Sustainability  | Collaboration Between Ed Mun and NOBC

 

Tambah  Ed Mun, Pengasas & Pengarah Reka Bentuk Penganalisis Penggunaan Angkasa
(S.U.A)

"Belia adalah pemimpin masa depan, mereka memainkan peranan penting dalam membangun negara dan
membentuk negara. Memandangkan kemahiran yang betul, saya percaya pada mereka dan perubahan yang mereka dapat
bawa. "

Bagi Cik iena ini merupakan inisiatif yang bagus selain membantu golongan golongan yang memerlukan mereka juga membantu golongan muda  untuk memberi inspirasi dan melengkapkan belia untuk mencapai tahap pencapaian diri yang lebih tinggi dan membina keyakinan asas.



 



31 comments:

  1. Bagus juga bimbing belia dengan kemahiran yang diperlukan.

    ReplyDelete
  2. Bagusnya kalau belia di negara kita banyak terlibat sebagai sukarelawan.

    ReplyDelete
  3. Kempen dan program yang bagus. Bertambah sukarelawan dan juga menambah kemahiran. Sangat membantu mereka yang memerlukan dan menghargai mereka.

    ReplyDelete
  4. Kempen yang bagus untuk muda mudi. Pada masa sekarang wajar sangat libatkan ank muda dlm program mcm ni.

    ReplyDelete
  5. Satu projek CSR yang mempunyai objective yang bagus. Betul tu belia ni yang akan mencorak masa depan negara.

    ReplyDelete
  6. Bagus sekali program memaksimalkan potensi generasi penerus bangsa ini, kak.
    Salut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya mas hima, sangat bermanfaat nih proggramnya, program amal yang harus di galakkan lagi

      Delete
  7. bgs nya ada program mcm ni... sbb tak byk kerja2 CSR yg melibatkan remaja

    ReplyDelete
  8. Bagusnya program macam ni. Bagi kesedaran juga pd golongan muda.

    ReplyDelete
  9. good job Ed Mun dan NOBC! terima kasih atas perhatian kepada mereka yang memerlukan..

    ReplyDelete
  10. Terbaik gini, bukan hanya bagi ikan tapi bagi pancing sekali.
    Belia memang perlu dibimbing.

    ReplyDelete
  11. Tentu banyak golongan yang memerlukan dalam keadaan pandemic sekarang.
    Bagus andai ada ramai lagi NGO turut serta.

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah NOBC dan Ed Mun memberikan bantuan untuk masyarakat yang terkena pandemi Corona sehingga bisa meringankan beban masyarakat.

    ReplyDelete
  13. blognya cantik, tapi enggak heran sih karena yang punya juag cantik, he-he

    ReplyDelete

Facebook Comment

Related Posts :

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve