Grab The Promo
Grab The Promo
Grab The Promo
Showing posts with label Pendidikan Islam. Show all posts
Showing posts with label Pendidikan Islam. Show all posts

13 ALASAN TIPIKAL WANITA YANG ENGGAN MENUTUP AURAT







(¯`v´¯) 13 ALASAN TIPIKAL WANITA YANG ENGGAN MENUTUP AURAT
`•.¸.•´`•.¸.¸¸.•**•.¸¸`•.¸.¸¸.•* ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸

Pernah nasihat atau tegur kawan-kawan anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka.??~~~>

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


1. Semua yang tutup aurat, confirm masuk syurga ke?

-Yang pasti, kalau tak tutup aurat, confirm masuk NERAKA..Nauzubillah

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


2. Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.

-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. "Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia". Samalah seperti tudung. Tudung pula yang disalahkan, " pakai tudung tak mestinya baik..bla...bla...bla..."

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


3. Macamlah kau bagus sangat nak tegur aku. Kau dulu lagi jahat nak mampos.

-Tidak tersabit larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk Islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu tuntutan. Selagi kau Islam, dakwah tu wajib walaupun kau sendiri tak berapa betul. Sekurang-kurang dia insaf dan bertaubat sekarang.

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


4. Walau kami pakai seksi tapi hati kami baik.

-Adakah kau mendakwa diri kau mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri kau tanpa perlu menutup aurat?

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


5. Pakai jarang ke ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka jangan tengok.

-Adakah kau berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan serta nafsu yang membuak-buak?

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


6. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.

-Seksi atau tidak, kau tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut kau.

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


7. Walau kami tak bertudung, kami tetap solat dan puasa.

-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga?

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


8. Suka hati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.

-Kau sebenarnya dah susahkan bapa, abang, adik, suami serta orang lain dengan menarik mereka ke neraka bersama kau disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik kau.

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


9. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan ALLAH.

-Berani cakap di dunia, berani ke kau cakap macam tu depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya.

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


10. Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)

-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah?

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


11. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.

-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


12. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la..

-Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. Jangan ambil lagi nyawa aku.

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


13. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.

-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam.“Wahai wanita, setiap ciptaan tuhan yang berharga di dunia ini akan terlindung dan amat sukar untuk diperolehi. Di mana kamu boleh dapatkan permata? Tertanam jauh di perut bumi, tertudung dan dilindungi. Dimana kamu jumpa Mutiara? Terbenam jauh di dalam lautan, tertudung dan dilindungi oleh kulit kerang yang cantik. Di mana kamu cari emas? Terperosok di lapisan bumi tertudung dengan lapisan demi lapisan tanah dan batu. Tubuh kamu adalah suci malah lebih berharga daripada emas mahupun permata. Oleh itu kamu juga perlu bertudung dan melindungi diri kamu.”

*""*•.¸¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸


copy from sahabat FB..InsyaAllah,moga ianya bermanfaat buat kita semua..amin ya Rabb..


they scan-->save-->copy-->paste!!


they scan-->save-->copy-->paste!!
so, adults..behave urselves~

Pic Credit To Doodle Dakwah





Riak itu Syirik Kecil





Sekarang ramai yang bercakap bahwa FB pun boleh menjadi tempat untuk kita mengumpul dosa jika kita tidak menggunakannya dengan sebaik-baiknya..Kadang-kadang post kita pun sudah menampakkan riaknya. tapi kita tidak sedar.! kita tidak sedar kerana riak ini kecil sahaja tapi impaknya sangat besar..hingga terdapat hadith yang berbunyi:
"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil).

Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu?

Baginda menjawab: Riak."

(Hadis riwayat Imam Ahmad dan Baihaqi)
semoga kita dijauhkan dari syirik kecil ini..amin..




Pic Credit To Doodle Dakwah



kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa


kata org dulu2.."kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa"

Pic Credit To Doodle Dakwah



Bila allah cepat memakbulkan doamu maka dia menyayangimu,bila allah lambat memakbulkan doamu maka dia ingin mengujimu


Allah bukan tidak menjawab segala doa, segala solat hajat, segala aduan, segala permintaan. Dia Maha Mendengar, dan tiada tempat pengaduan yang lebih baik daripada Dia. Tinggal, Dia itu juga bukan sekadar Maha Mendengar, bukan sekadar Maha Pemakbul Doa, tetapi Dia juga adalah Yang Maha Tahu Atas Segala-galanya. Dia Maha Tahu bilakah waktu yang sesuai untuk menjawab doa kita, untuk memakbulkan permintaan kita. Dia Maha Tahu kemampuan kita, sampai bilakah kita mampu bertahan. Dia Maha Tahu, apakah manfaatnya ujian yang Dia turunkan kepada kita.

Sebab itu, lihatlah firman-firmanNya berkenaan dengan ‘kelewatan’ pertolonganNya. Semua punya bonus.

“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).” Surah Al-Baqarah ayat 214.


Pic Credit To Doodle Dakwah



Doa Buat Sahabat

" Tiada seorang Muslim pun yang berdoa untk saudaranya dari belakang, melainkan malaikat bkata kpdnya, 'Dan bg kamu sperti yg kamu pinta untk saudaramu' "
(Riwayat Muslim)






Pic Credit To Doodle Dakwah



MELUAH PERASAAN dan MENGAIBKAN ORANG LAIN !!




Orang seringkali mentafsir bahawa apabila seseorang itu cuba meluahkan perasaan dianggap mengumpat la, mengaibkn orang la....


sebenarnya org tu hanya sekadar mahu meringgankan beban diri yang dipikul di atas masalah-masalahnya yang tersendiri .


jika mengikut kaedah psikologi pun proses meluah perasaan adalah salah satu cara untuk menenangkan fikiran jika menghadapi sebarang masalah sedikit sebanyak dapat menghilangkan dan meringgankan stress pada diri.

Cuma janganlah sampai terlebih-lebih menceritakan masalah yang dihadapi terutamanya jika ia melibattkan orang lain kerana dikuatiri timbulnya salah faham yang besar iaitu FITNAH..

Disamping itu cara terbaik nak hilangkan tekanan terhadap individu lain yg sudah membuat diri anda marah adalah cuba fikirkan tentang kebaikannya kerana itulah salah satu cara yang terbaik nak hapuskan sifat dendam dalam diri.

Namun begitu, cik iena bukanlah orang terbaik untuk mebicarakan persoalan dan isu ini kerana kadangkala cik iena sendiri terpengaruh dengan kata-kata individu yang seringkali cuba mengaibkan orang lain.

ukhuwwah yang terjalin tidak akan terkubur dek kerana Seterusnya , jika ditafsir sudah tentu kita dapat membezakan antara unsur mengumpat @ mengaibkan orang lain dan meluahkan perasaan.

Jadi kepada sesiapa yang sering hadapi masalah seperti ini,carilah idividu yang terbaik jika kita ingin meluahkan perasaan supaya apa yang kita luahkan tidak menjadi fitnah antara kita dan individu lain dan cara terbaik nak elakkan selisih faham adalah dengan berdepan dengan idividu tersebut supaya nilai dan ikatan
hasutan syaitan yang cuba memecah belahkan anak cucu ADAM. (rujuk suruh as saff ayat 4)

Mengumpat adalah perbuatan dikeji syarak dan pelakunya dianggap seperti memakan daging mayat saudaranya sendiri. Firman Allah SWT, "Dan janganlah sebahagian kalian mengumpat sebahagian yang lain. Suka salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka tentulah kalian akan merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat dan Maha Penyayang" ( Al-Hujurat (49):12)

Di sini cik iena sertakan mengenai Hukum bagi orang yang suka mengaibkan orang lain

Pertanyaan oleh seorang hamba allah kepada seorang ustaz


oleh: Hamba Allah
Assalamualaikum saya ingin bertanya mengenai hukum mengaibkan seseorang di kalangan staf.
Kadangkala apa yang diceritakan itu tidak masuk akal dan kadangkala membuka surat peribadi seseorang di jabatan walaupun surat itu tertera nama seseorang.





dibalas oleh: (ustaz/ustazah) Mohd Yusnaidi Bin Md. Sabri

Asalamualaikum.
Islam agama mulia. Allah tidak suka orang-orang Islam membuka aib orang lain. Nabi s.a.w. bersabda mafhumnya, "Barang siapa membuka aib saudaranya, Allah akan membuka aibnya di akhirat". Allah juga menjelaskan supaya orang Islam menjauhi daripada pra-sangka buruk dan mengaibkan orang lain. Firman Allah, "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan dari pra-sangka, sesungguhnya pra-sangka itu adalah dosa...(Surah Al-Hujurat, ayat 12). Oleh itu mengaibkan orang lain adalah haram dan berdosa.


sikap suka mengaibkan orang lain adalah sikap mazmumah yang menjadi punca hati tidak bahagia.



Punca Hati Tidak Bahagia Antara puncanya adalah sifat mazmumah yg bersarang di dalam hati. Antara mazmumah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :



1. Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam - tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam walaupun secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Kajian sains menyatakan sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia beranggapan memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lainl dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma)

5. Tamak - orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut,walau berapa banyak yg diminum tetap tidak akan habis juga ketahuilah orang yang tamak terdiri dari golongan yang rugi. Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan. 6. Tidak sabar - andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

7. Ego - ibu segala mazmumah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang dicabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak - terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon di hadapan orang ramai. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya.

9. Cinta dunia - Berhartalah tidak mengapa tetapi dikawal hati jangan diletakkan pada harta itu. Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi untuk dibawa ke akhirat. Sama ada bermujahadah atau biarkan saja mazmumah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya.




p/s : kepada sesiapa yamg mengujungi blog cik iena dan mebaca ariktiel ini ,cik iena mohon maaf sekiranya ada kesilapan yang cik iena lakukan sama sedar atau tidak. insyaALLAH dikesempatan ini cik iena akan akan membuat sedikit demi sedikt perubahan demi menjadi seorang insan yang lebih baik pada masa kan datang.....


Hukum Makan Tangan Kiri



Assalamulaikum all readers..Harini iena nk berkongsi pada semua mengenai Adab Makan.Bunyi mcm sgt simple kn? Tp pd hakekatnya ramai yg buat kesalahan,ana hitelitekn benda ni kpd kita kaum muslimin semua.Memang betul kita makan menggunakan tangan kanan,tp bila time minum berapa kah jumlah manusia yg minum menggunakan tgn kanan.Kebanyakan akan mnggunakan tangan kiri,atas dasar apa??? Atas sbb tgn kanan kotor.Islam cukup indah saudaraku,tiada agama lain yg seindah dan selengkap agama Islam.Kita di ajar dr sekecil2 adab smpla sebesar2nya,complete! Jadi saudaraku,marilah kita ubah cara penggunnaan tangan ketika MINUM terutamanya. Bagi yg kidal,tiada alasan untuk berkata "sy kidal la,dah terbiasa" melainkn memang betul ada keuzuran,misalnya memang dilahirkan tanpa tangan kanan atau kudung.Itu lain ceritanya,tp ana tekankan kepada yg mampu utk mengubahnya.Kenapa kita di ajar menggunakan tgn kanan sama ada utk makan @ minum?? Kerana kita tak nak menyerupai Syaitan.


Syaitan memiliki tangan dan jari.Mari kita lihat sabda Rasulullah shallallahu alaihi wassalam


"Apabila seseorang kalian makan,maka makanlah dengan TANGAN KANANNYA dan apabila kalian minum,maka minumlah dengan TANGAN KANANNYA.Ini kerana sesungguhnya syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya. [Shahih Muslim,hadis no 2020 Kitab Al-Asyrabah,Bab Adab Makan Minum]


Syaitan memiliki jari berdasarkan keterangan Rasulullah shallallahu alaihi wassalam


"Setiap anak adam (manusia) ketika lahir ditusuk di tepi kedua badannya oleh syaitan dengan jarinya kecuali Isa ibni Maryam,syaitan hendak menusuknya tetapi hanya berjaya menusuk uri (ibunya)" [Shahih al-Bukhari,hadis no 3286,Kitab Bad'i al-Khalq,Bab Sifat iblis dan tenteranya]
Oleh kerana itu,kita umat islam sgt2 ditekankn untuk makan dan minum dengan tangan kanannya.Penekanan ini turut merangkumi apa jua perkakas yg digunakan seperti sudu,garfu chopstick dan lain2.


Pernah dahulu seseorang duduk Rasulullah shallallahu alaihi wassalam makan dgn tangan kirinya,


Rasulullah menegur "Makanlah dgn tangan kanan kamu"
Org itu menjawab " Aku tidak mampu"
Rasulullah menjawab "Kamu tidak mampu?? (padahal dia enggan tidak lain kerana kesombongan [perawi hadis salam bin al-akwa radhiaallahu anh]) kemudian menerangkan bahawa setelah itu,lelaki tersbut tidak dapat mengangkat tangan kanannya ke mulutnya. (Shahih Muslim,hadis no 2021 Kitab Al-Asyrabah,Bab Adab Makan Minum)
Tangan kanannya menjadi lumpuh sejak dia membantah teguran Rasulullah. Rasulullah.


Syaitan makan apa2 yang dbiarkan oleh kita,sama ada yang masih tersisa d pinggan @ apa yang terjatuh darinya.Oleh sebab itu, Rasulullah shallallahu alaihi wassalam menyuruh kita mghabiskan semua makanan dan mengutip apa yang terjatuh darinya.


Tindakan ini bukan sahaja mengelak untuk kita memperoleh keberkatan yang sepenuhnya dr makanan tersebut.Anas bin Malik radhiallahu anh berkata


"Apabila Rasulullah shallallahu alaihi wassalam makan,baginda menjilat jari2nya 3 kali."


Anas berkata,Rasulullah shallallahu alaihi wassalam bersabda


"Jika sesuatu makanan seseorang kalian jatuh,hendaklah dia mengambilnya dan membersihkan apa2 kotoran yang melekat padanya lalu memakannya.Janganlah meninggalkannya untuk syaitan"


"Rasulullah juga menyuruh kami untuk menghabiskn apa2 sisa makanan" Baginda berpesan " Ini kerana kalian tidak tahu d bahagian manakah pada makanan kalian terdapat keberkatan" {Shahih Muslim,hadis no 2034,Kitab Al-Asyrabah,Bab disukai menjilat jari..}


Untuk mengelakkn apa2 makanan dr tersisa,hendaklah kita sejak dr awal menyukat jumlah makanan yang kita letakkn dlm pinggan.Ambil sekadar yang perlu tanpa berlebih-lebihan.
Syaitan akan menghasut kita untuk mengambil secara berlebihan kerana berlebihan adalah salah 1 bentuk pembaziran dan hubungan antara org yang membazir dengan syaitan adalah
"Sesungguhnya orang-orang yg membazir itu adalah saudara-saudara syaitan"
[al-Isra' 17:27]


Selain itu syaitan minum sambil berdiri.Pada suatu ketika Rasulullah shallallahu alaihi wassalam melihat seorang yang minum sambil berdiri.


Baginda menegur "jangan begitu!" orang itu bertanya "mengapa?" Rasulullah menjawab "Adakah kamu suka minum bersama kucing?" orang itu menjawab"tidak"


Rasulullah meneruskan :


"Sesungguhnya telah ikut serta minum bersama kam sesuatu yang lebih buruk darinya,iaitu syaitan"[Sanad shahih al darimi dan sanadnya dinilai oleh husain asad dlm semakannya ke atas Musnad al darimi,hadis no 2174,Kitab Al-Asyrabah,Bab org tf dbenci minum berdiri]


Oleh itu hendaklah kita sedaya upaya mengelakkan minum sambil berdiri.Jika suasana tidak mengizinkan,bole minum sambil berdiri. Ini kerana dalam suasana terpencil lagi terdesak,Rasulullah shallallahu alaihi wassalam pernah minum sambil berdiri.


Abd Allah ibnu Abbas radhiallahu anh berkata


"Aku menghidang Rasulullah shallallahu alaihi wassalam air zam-zam dan bagindanya meminumnya sambil berdiri"
[Shahih Muslim,hadis no 2027,Kitab al-Asyrabah,Bab minm air zam2 sambil berdiri..]




Artinya jika dikatakan wajib, maka yang makan atau minum dengan tangan kiri dengan kesengajaan, berarti melakukan keharaman. Demikianlah yang lebih tepat karena ada penguat dalam riwayat Muslim yang menyatakan bahwa makan dengan tangan kiri menyerupai perbuatan setan. Inilah yang menjadi alasan wajibnya sebagaimana telah jelas dalam kaedah fiqhiyah. Wallahu a’lam.



Namun jika ada udzur (halangan) menggunakan tangan kanan kala itu, maka dimaafkan jika harus menggunakan tangan kiri. Ibnu Baththol menukil perkataan Ath Thobari, di mana beliau berkata, “Tidak boleh makan dan minum dengan tangan kiri kecuali bagi orang yang tangan kanannya dalam kesulitan untuk digunakan karena mesti melakukan hal lainnya seperti digunakan untuk mengambil, memberi, mengangkat, meletakkan atau membentangkan sesuatu.” Lalu Ath Thobari menyebutkan riwayat ‘Ali yang mendukung hal ini.[3] Ingat sekali lagi, dibolehkan dengan tangan kiri di sini ketika memang darurat, bukan karena malas.



Demikian sajian singkat hari ini. Semoga yang sedikit ini bermanfaat.

 


Source from
http://lovesunnahnobidaah.blogspot.com/2010/11/hukum-makan-kiri.html









Mandi Junub/Mandi Wajib


Source from Facebook (Azarudin'Notes )

Telah dipastikan bahawa terdapat terlalu ramai dari kita yang tidak sah mandi wajibnya...saya kongsikan artikel ini untuk semuanya...sila share atau copy di blog masing-masing..terima kasih-azarudin bocheh.



Assalamualaikum, 

Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM. 



Mandi wajib yg betul….. 

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul. 



Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir. 



Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini. 



“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur . 



Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah. 

Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. 

Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.” 

Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.” 



Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan. 

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”. 



Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah. 



Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan. 



Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh. 



Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi. 



Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.. 

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah. 



Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut. 



Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.



Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam. 



Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) . 



Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. 

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.



Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh. 



Panduan Tambahan 

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a. 



2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a. 



3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). 

(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ). 



4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur. 



5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih. 



6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi. 



Rahsia 13 

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……





1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat. 

2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur. 

3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur. 

4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur. 

5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur. 

6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur. 

7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM. 

8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur. 

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar. 

10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur. 

11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur. 

12.Salam Memelihara kita di dalam kubur. 

13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T. 



Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!” 

Wassalam.





“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…


 

IKLAN OWNER BLOG

Jom Vote My pic Utk Ayunar Hijab Style Challenge Contest
Klik SIni

 

 

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve