Grab The Promo
Grab The Promo
Grab The Promo

JaHiT MaNiK + BoLa

Haa smlm kn final bola sepak ..
cik iena leh plak tgk bola sambil menjahit manik tuk cik jera..
kejap2 jahit kejap2 benti..tp time penalty tu benti jahit trus..duk btl2 dpn2 tv
hahah lawak btl cm dak kecik pn ader..
akibat tgk bola lmbt sket la siap jahit manik nye kn..
tp nk tunjuk jugak yg dh siap sikit
yeahhh ni dia pic nyer

CRUMBLE CIK JERA

KLIK UTK KOMEN
eheheh knp name nye crumble cik jera???
saje2 letak...sb jenis jahit manik nie name nye crumble..
tuan punye tempahan tu namenye azra..
hahahha suka suki je kn letak name..
tgk name2 jahitan yg my sifu letak kt blog ikut nama customer..
so i follow u la sifu (^_~)

design nie cik iena belajar from my sifu manik..
kak mira manik..
kak mira mmg sgt baik okay..cik iena bukan lh student berbayar yg dtg kelas dia blaja jait manik..
cik iena cume member dan customer yg selalu beli manik kt situ..
tp kak mira mmg xkedekut ilmu..
dia tlg cik iena ajar cmner nk wt design nie..
mmg usefull..
nasib baik lah cik iena mmg dh pandai menjahit manik..
cume design yg agak2 pelik2..susah2 nie cik iena jahit x ikut step..
tp bile kak mira tunjuk..wahh bersyukur sgt2..
kak mira tak kedekut ilmu hookeyhh..
thanks a lot ya kak mira..
really appreciate it

cik iena pn sgt2 bersyukur sb di lahirkn dgn pelbagai bakat seni..
cik iena xpenah attend mane2 kelas jehitan manik pn sblm nie..
cume kelas menjahit je ade mase lepas SPM aritu..

mekap pulak cik iena x masuk kelas mekap masa mule2.cik iena belajar sndri kt you tube..
bile dh lame2 baru amek kelas mekap..
so dgn ilmu yg dh ade..tmbh dgn ilmu baru skill baru..insyaallah akn bertambah better kn(^_~)

posing2 amek gmbr ni pn since dr kecik lg suka bergmbr..
mula jd model masa umur 16 thn (^_~)

eh stop2..panjang pulak bebel nye kn..
kembali ke citer asal hokeyhh..

hah korang2 kalau berminat nk belajar menjahit manik or nak beli manik ke ape ke yg seantara dgn nya
blh lah terjah fanpage nie yer -->
KEDAI MANIK LABUCI MIRA

Tugasan Finalis Pencarian Gadis Warisan

Assalammualaikum..

nk mintak jasa baik kawan2 & my blog reader yg sudi tlg cik iena vote tugasan cik iena utk pencarian gadis warisan by warisan chanteq online magazine.


TUGASAN 1 - GAMBAR




Untuk tugasan nie..gambar diambil oleh photographer dr warisan chantiq online magazine..
yuk tlg like cik iena yer..
kelik kt gmbr d atas..kemudian akn kuar gmbr cik iena yg same yg d upload di fanpage warisan chanteq online magazie..
then like kt bwh gmbr tu yer..




TUGASAN 2 - PENULISAN


Untuk tugasan bahagian penulisan pulak jom tlg LIKE penulisan cik iena dkt ---- http :// warisanchanteq . com/petua-kecantikan-skrub-biji-delima/
hehehe cik iena pn pnh publish kt blog cik iena pasal buah delima ni:)




TUGASAN 3 - VIDEO


Untuk tugasan Video ,finalis di beri dua pilihan sama ada nak berlakon atau wawancara..
memandangkan sblm nie cik iena pernah berlakon dlm video klip razzi rahman..
so kali nie cik iena nak try wawancara pulak..

untuk tugasan wawancara nie cik iena dh submit kt warisan chanteq..dh d terima tp xdi publish lg kt warisan chanteq..
dunno why tp xpe la...
sementara tu cik iena share je yg cik iena dh upload kt cik iena nye you tube yer (^_~)





wah wah poyo nye cik iena..
hentam je lh..
video nie dua kali shoot jer sb hari dh mlm dan kedai kak mira pn nk tutup dh
kak mira manik ni sgt bz dgn biz manik nye..
agak susah juge nk mendapatkan beliau..
jadi masa yg ada tidak d sia-sia kn
cik iena try juga buat video tu mlm tu juga..


haaaa tiga tugasan dh selesai
insyaallah jika ade rezeki adalah kn
allah lebih mengetahui rezeki umatnya terlletak di mana (^_~)

Sekian entry utk kali ini :)





MELUAH PERASAAN dan MENGAIBKAN ORANG LAIN !!




Orang seringkali mentafsir bahawa apabila seseorang itu cuba meluahkan perasaan dianggap mengumpat la, mengaibkn orang la....


sebenarnya org tu hanya sekadar mahu meringgankan beban diri yang dipikul di atas masalah-masalahnya yang tersendiri .


jika mengikut kaedah psikologi pun proses meluah perasaan adalah salah satu cara untuk menenangkan fikiran jika menghadapi sebarang masalah sedikit sebanyak dapat menghilangkan dan meringgankan stress pada diri.

Cuma janganlah sampai terlebih-lebih menceritakan masalah yang dihadapi terutamanya jika ia melibattkan orang lain kerana dikuatiri timbulnya salah faham yang besar iaitu FITNAH..

Disamping itu cara terbaik nak hilangkan tekanan terhadap individu lain yg sudah membuat diri anda marah adalah cuba fikirkan tentang kebaikannya kerana itulah salah satu cara yang terbaik nak hapuskan sifat dendam dalam diri.

Namun begitu, cik iena bukanlah orang terbaik untuk mebicarakan persoalan dan isu ini kerana kadangkala cik iena sendiri terpengaruh dengan kata-kata individu yang seringkali cuba mengaibkan orang lain.

ukhuwwah yang terjalin tidak akan terkubur dek kerana Seterusnya , jika ditafsir sudah tentu kita dapat membezakan antara unsur mengumpat @ mengaibkan orang lain dan meluahkan perasaan.

Jadi kepada sesiapa yang sering hadapi masalah seperti ini,carilah idividu yang terbaik jika kita ingin meluahkan perasaan supaya apa yang kita luahkan tidak menjadi fitnah antara kita dan individu lain dan cara terbaik nak elakkan selisih faham adalah dengan berdepan dengan idividu tersebut supaya nilai dan ikatan
hasutan syaitan yang cuba memecah belahkan anak cucu ADAM. (rujuk suruh as saff ayat 4)

Mengumpat adalah perbuatan dikeji syarak dan pelakunya dianggap seperti memakan daging mayat saudaranya sendiri. Firman Allah SWT, "Dan janganlah sebahagian kalian mengumpat sebahagian yang lain. Suka salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka tentulah kalian akan merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat dan Maha Penyayang" ( Al-Hujurat (49):12)

Di sini cik iena sertakan mengenai Hukum bagi orang yang suka mengaibkan orang lain

Pertanyaan oleh seorang hamba allah kepada seorang ustaz


oleh: Hamba Allah
Assalamualaikum saya ingin bertanya mengenai hukum mengaibkan seseorang di kalangan staf.
Kadangkala apa yang diceritakan itu tidak masuk akal dan kadangkala membuka surat peribadi seseorang di jabatan walaupun surat itu tertera nama seseorang.





dibalas oleh: (ustaz/ustazah) Mohd Yusnaidi Bin Md. Sabri

Asalamualaikum.
Islam agama mulia. Allah tidak suka orang-orang Islam membuka aib orang lain. Nabi s.a.w. bersabda mafhumnya, "Barang siapa membuka aib saudaranya, Allah akan membuka aibnya di akhirat". Allah juga menjelaskan supaya orang Islam menjauhi daripada pra-sangka buruk dan mengaibkan orang lain. Firman Allah, "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan dari pra-sangka, sesungguhnya pra-sangka itu adalah dosa...(Surah Al-Hujurat, ayat 12). Oleh itu mengaibkan orang lain adalah haram dan berdosa.


sikap suka mengaibkan orang lain adalah sikap mazmumah yang menjadi punca hati tidak bahagia.



Punca Hati Tidak Bahagia Antara puncanya adalah sifat mazmumah yg bersarang di dalam hati. Antara mazmumah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :



1. Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam - tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam walaupun secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Kajian sains menyatakan sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia beranggapan memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lainl dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma)

5. Tamak - orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut,walau berapa banyak yg diminum tetap tidak akan habis juga ketahuilah orang yang tamak terdiri dari golongan yang rugi. Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan. 6. Tidak sabar - andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

7. Ego - ibu segala mazmumah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang dicabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak - terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon di hadapan orang ramai. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya.

9. Cinta dunia - Berhartalah tidak mengapa tetapi dikawal hati jangan diletakkan pada harta itu. Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi untuk dibawa ke akhirat. Sama ada bermujahadah atau biarkan saja mazmumah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya.




p/s : kepada sesiapa yamg mengujungi blog cik iena dan mebaca ariktiel ini ,cik iena mohon maaf sekiranya ada kesilapan yang cik iena lakukan sama sedar atau tidak. insyaALLAH dikesempatan ini cik iena akan akan membuat sedikit demi sedikt perubahan demi menjadi seorang insan yang lebih baik pada masa kan datang.....


Hukum Makan Tangan Kiri



Assalamulaikum all readers..Harini iena nk berkongsi pada semua mengenai Adab Makan.Bunyi mcm sgt simple kn? Tp pd hakekatnya ramai yg buat kesalahan,ana hitelitekn benda ni kpd kita kaum muslimin semua.Memang betul kita makan menggunakan tangan kanan,tp bila time minum berapa kah jumlah manusia yg minum menggunakan tgn kanan.Kebanyakan akan mnggunakan tangan kiri,atas dasar apa??? Atas sbb tgn kanan kotor.Islam cukup indah saudaraku,tiada agama lain yg seindah dan selengkap agama Islam.Kita di ajar dr sekecil2 adab smpla sebesar2nya,complete! Jadi saudaraku,marilah kita ubah cara penggunnaan tangan ketika MINUM terutamanya. Bagi yg kidal,tiada alasan untuk berkata "sy kidal la,dah terbiasa" melainkn memang betul ada keuzuran,misalnya memang dilahirkan tanpa tangan kanan atau kudung.Itu lain ceritanya,tp ana tekankan kepada yg mampu utk mengubahnya.Kenapa kita di ajar menggunakan tgn kanan sama ada utk makan @ minum?? Kerana kita tak nak menyerupai Syaitan.


Syaitan memiliki tangan dan jari.Mari kita lihat sabda Rasulullah shallallahu alaihi wassalam


"Apabila seseorang kalian makan,maka makanlah dengan TANGAN KANANNYA dan apabila kalian minum,maka minumlah dengan TANGAN KANANNYA.Ini kerana sesungguhnya syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya. [Shahih Muslim,hadis no 2020 Kitab Al-Asyrabah,Bab Adab Makan Minum]


Syaitan memiliki jari berdasarkan keterangan Rasulullah shallallahu alaihi wassalam


"Setiap anak adam (manusia) ketika lahir ditusuk di tepi kedua badannya oleh syaitan dengan jarinya kecuali Isa ibni Maryam,syaitan hendak menusuknya tetapi hanya berjaya menusuk uri (ibunya)" [Shahih al-Bukhari,hadis no 3286,Kitab Bad'i al-Khalq,Bab Sifat iblis dan tenteranya]
Oleh kerana itu,kita umat islam sgt2 ditekankn untuk makan dan minum dengan tangan kanannya.Penekanan ini turut merangkumi apa jua perkakas yg digunakan seperti sudu,garfu chopstick dan lain2.


Pernah dahulu seseorang duduk Rasulullah shallallahu alaihi wassalam makan dgn tangan kirinya,


Rasulullah menegur "Makanlah dgn tangan kanan kamu"
Org itu menjawab " Aku tidak mampu"
Rasulullah menjawab "Kamu tidak mampu?? (padahal dia enggan tidak lain kerana kesombongan [perawi hadis salam bin al-akwa radhiaallahu anh]) kemudian menerangkan bahawa setelah itu,lelaki tersbut tidak dapat mengangkat tangan kanannya ke mulutnya. (Shahih Muslim,hadis no 2021 Kitab Al-Asyrabah,Bab Adab Makan Minum)
Tangan kanannya menjadi lumpuh sejak dia membantah teguran Rasulullah. Rasulullah.


Syaitan makan apa2 yang dbiarkan oleh kita,sama ada yang masih tersisa d pinggan @ apa yang terjatuh darinya.Oleh sebab itu, Rasulullah shallallahu alaihi wassalam menyuruh kita mghabiskan semua makanan dan mengutip apa yang terjatuh darinya.


Tindakan ini bukan sahaja mengelak untuk kita memperoleh keberkatan yang sepenuhnya dr makanan tersebut.Anas bin Malik radhiallahu anh berkata


"Apabila Rasulullah shallallahu alaihi wassalam makan,baginda menjilat jari2nya 3 kali."


Anas berkata,Rasulullah shallallahu alaihi wassalam bersabda


"Jika sesuatu makanan seseorang kalian jatuh,hendaklah dia mengambilnya dan membersihkan apa2 kotoran yang melekat padanya lalu memakannya.Janganlah meninggalkannya untuk syaitan"


"Rasulullah juga menyuruh kami untuk menghabiskn apa2 sisa makanan" Baginda berpesan " Ini kerana kalian tidak tahu d bahagian manakah pada makanan kalian terdapat keberkatan" {Shahih Muslim,hadis no 2034,Kitab Al-Asyrabah,Bab disukai menjilat jari..}


Untuk mengelakkn apa2 makanan dr tersisa,hendaklah kita sejak dr awal menyukat jumlah makanan yang kita letakkn dlm pinggan.Ambil sekadar yang perlu tanpa berlebih-lebihan.
Syaitan akan menghasut kita untuk mengambil secara berlebihan kerana berlebihan adalah salah 1 bentuk pembaziran dan hubungan antara org yang membazir dengan syaitan adalah
"Sesungguhnya orang-orang yg membazir itu adalah saudara-saudara syaitan"
[al-Isra' 17:27]


Selain itu syaitan minum sambil berdiri.Pada suatu ketika Rasulullah shallallahu alaihi wassalam melihat seorang yang minum sambil berdiri.


Baginda menegur "jangan begitu!" orang itu bertanya "mengapa?" Rasulullah menjawab "Adakah kamu suka minum bersama kucing?" orang itu menjawab"tidak"


Rasulullah meneruskan :


"Sesungguhnya telah ikut serta minum bersama kam sesuatu yang lebih buruk darinya,iaitu syaitan"[Sanad shahih al darimi dan sanadnya dinilai oleh husain asad dlm semakannya ke atas Musnad al darimi,hadis no 2174,Kitab Al-Asyrabah,Bab org tf dbenci minum berdiri]


Oleh itu hendaklah kita sedaya upaya mengelakkan minum sambil berdiri.Jika suasana tidak mengizinkan,bole minum sambil berdiri. Ini kerana dalam suasana terpencil lagi terdesak,Rasulullah shallallahu alaihi wassalam pernah minum sambil berdiri.


Abd Allah ibnu Abbas radhiallahu anh berkata


"Aku menghidang Rasulullah shallallahu alaihi wassalam air zam-zam dan bagindanya meminumnya sambil berdiri"
[Shahih Muslim,hadis no 2027,Kitab al-Asyrabah,Bab minm air zam2 sambil berdiri..]




Artinya jika dikatakan wajib, maka yang makan atau minum dengan tangan kiri dengan kesengajaan, berarti melakukan keharaman. Demikianlah yang lebih tepat karena ada penguat dalam riwayat Muslim yang menyatakan bahwa makan dengan tangan kiri menyerupai perbuatan setan. Inilah yang menjadi alasan wajibnya sebagaimana telah jelas dalam kaedah fiqhiyah. Wallahu a’lam.



Namun jika ada udzur (halangan) menggunakan tangan kanan kala itu, maka dimaafkan jika harus menggunakan tangan kiri. Ibnu Baththol menukil perkataan Ath Thobari, di mana beliau berkata, “Tidak boleh makan dan minum dengan tangan kiri kecuali bagi orang yang tangan kanannya dalam kesulitan untuk digunakan karena mesti melakukan hal lainnya seperti digunakan untuk mengambil, memberi, mengangkat, meletakkan atau membentangkan sesuatu.” Lalu Ath Thobari menyebutkan riwayat ‘Ali yang mendukung hal ini.[3] Ingat sekali lagi, dibolehkan dengan tangan kiri di sini ketika memang darurat, bukan karena malas.



Demikian sajian singkat hari ini. Semoga yang sedikit ini bermanfaat.

 


Source from
http://lovesunnahnobidaah.blogspot.com/2010/11/hukum-makan-kiri.html









Aktiviti hari ini terpaksa di batalkan(T__T)



Salam (^_~)
if nk d ikutkn today cik iena bnyk je aktiviti..
ade majlis pertunangan member n ade dua org member yg baru lepas bersalin ank sulung yg nk pergi melawat dorang..
tapi atas sb kesihatan cik iena xdpt nk g..cik iena nye mulut + idung sudah gatal2..ruam..terkene alahan..
hihihi itu lah dah tau awak tu ade alahan pd makanan..nak juge mkn kan kan..kan dh jd ning baizura bibir tuh(^_~)

To my friend..so sorry xdpt kuar today..
bibir agak bengkak n tak comel..
hihihihi

TO ILLA & BORN







Selamat bertunang laling!!!
sorry xdpt dtg majlis korang arini



TO NYO TEM(AISYAH)

my bff...sory cayunk xdpt dtg this week..
nk flashback jap..jum layan pic cik iena mase wedding aisyah
yeayyy cik iena ade kt majlis tu dr jumaat mlm smp ahad mlm
to all my bff dont worry cik iena akn sentiasa ada d sisi korang on ur big day cayunk..
will always there for u girlz!!!



















insyaallah next week iena dtg yer..
nty nk ajak aunty syallyniena yg laen.
windu sgt kt syally niena..

hihihi mesti sume pelik..
syally niena tu gabungan name cik iena n bff kt kolej dlu(^_~)

SYA - Aisyah
LLY - Sally
NIE - Yanie
NA - Iena,Erna,clementina

My SyallyNiena







hihi ni plak da abes blaja n da keje..
pastu jumpe dgn nyo cho & yo er
muahhhhhhhhhh windu korang

Heppp dah dah panjang nye pasal syallyniena n aisyah ye
hihihi aisyah nty kami dtg yer..
hihihi tahniah dpt baby boy..



TO My Friend UMMI..
bff kt smk syed mashor dulu(^_~)
ummiiiiiiiiiiii
hihihi lame bangat seh enggak jumpeeeee
winduuuuu..hihihi sorry yunk xdpt dtg mgu nie
hihihi nty kite dtg next time ye
nk plannig btl2 dgn suzie n nenie dlu..
g ramai2 bru best..hihihihi

jum2 tgk pic cik ummie,suzie n nenie :)







:)
yeayy kami ber empat masih closed smp skrg since dr sek menengah(^_~)
windu korang..
hihih nty kite g tgk ummi n baby same2 yer:)


haaa sekian sudah ucapan sorry xdpt jmp korang2 yg d atas today ye
cik iena terkene alergik ..hihihi
gatai nk mkn sotong kan kan kan
hamekkk koo bibir bengkak..+ gatal2..

klu nk tau ngape cik iena vegetarian sb ini la
cik iena alergik sea food..
bnyk foods yg alergik
bukan x nk mkn or bukan diet..
tp xblh makan..

latelly ni ade la try mkn sb inchik lurve kate rugi xmkn..try la sedap..
jgn ikutkn sgt tu tak blh ni xblh..
hurmmm cik iena pon try la..
mkn sotong..ketam,kerang..
okay je..mmg okay
sb cik iena ade minum jus delima skrg
jus tu mmg elok tuk kesihatan..
so mmg dh mkn sotong sume okay la xgatal kn..tak naik ruam2..
so mkn je la bile d pelawa
smp la tetttttt tibe2 naek gatal2..
bengkak mulut...

g la klinik..
ckp la kt doktor yg sblm ni alergik...
tp lepas minum jus delima
da blh mkn..tu makan dgn gembiranya
hahaha
tetibe naek balik lergik gatal2 tu..

pastuh doktor kate..
badan awk masih blm blh terima kandungan yg bnyk
alhamdulillah awk dh blh mkn siket2
tp mkn dlm kuantiti yg siket..
jgn kerap dan mkn bnyk
biar badan serasi dulu dan teruskn lah minum jus delima tu
mana tau insyaallah dgn kuasa tuhan alergik tu blh hilang sepenuhnya ke
sb now since minum jus delima dh blh mkn siket2 kn..
if keep minum jus delima insyaallah blh hilang terus ke penyakit alergik nie
ape2 pn sume tu kuasa tuhan kn...
bersyukur sgt alergik skrg da ok sket
klu sblm nie mmg teruk kene..
hihihi dekat satu semester kt kolej mulut cm ning baizura..
huh tak comel tak comel..
haaaaa moh tgk ni la jus delima yg cik iena minum

nyum nyum
cedap..
beli dkt

Deliciously Organic
wokiesss panjang sungguh bebelan arini
mentang2 xley kua kn..
huhuhu masa utk mkn buah banyak2 bg alahan ni okay
esk cik iena kene dtg majlis pengumuman pemenang pencarian model DJC yg cik iena organize dlu..
hihihi harus dtg sb penat wooooo bertungkuslumus menjayakan event nie
okies.daaaaaaaaaaaaa






Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve