Grab The Promo
Grab The Promo
Grab The Promo

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Ceritera 21 Feb 2015, cik iena bersama keluarga berkelah di dusun. Teringin nak masak di dusun. Menu yang menjadi pilihan adalah Ayam Pansuh . Selain daripada itu kami juga bakar ayam, sosej dan labu. Untuk Ayam pansuh, ayam telah diperap semalaman terlebih dahulu.  Buluh dan kayu api, adik lelaki cik iena cari di dusun. Cik iena dan adik perempuan pulak cari bunga kantan dan daun pisang untuk di buat pinggan. Nak tau resepi AYAM PANSUH klik RESEPI AYAM PANSUH
Okies jom tengok gambar yang cik iena ambil (^_~)



Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
ratu selfie


Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
auchh panas, kene pakai topi hehe

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
deqnor


Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
possing siket haha


Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015


Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
terlupa bawak jaring utk bakar sosej n ayam, makanya kene pegang



Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
peti ais kat sungai, air sungai sejuk. so sejukkan air dalam sungai

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
labu untuk di bakar

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
cik iena dan labu nye haha

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
ok deqnor pun nak selfie dengan labu jugak

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
deqnor, arip & echa

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
ayam pansuh yang suda di masak

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
adik lelaki cik iena

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
adik lelaki ke 5

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
abah pun nak main mini rakit hehe

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
lawaknye abah

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015
udang ouh udang

Berkelah bersama keluarga 21 Feb 2015











Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
email : iena@ienaeliena.com

RESEPI AYAM PANSUH


RESEPI AYAM PANSUH
 

Menu kami sekeluarga semasa berkelah di sungai semalam adalah Ayam Pansuh. Ayam pansuh ini di masak di dalam buluh . Senang cerita Pansuh ni masakan di dalam buluh yang dibakar. Boleh jadi Ayam, daging, ikan, nasi , mee segera , apa-apa yang di masak di dalam buluh.Ini menurut penerangan rakan yang berasal dari sarawak. Thanks untuk resepi ayam pansuh ni clare.
Kalau macam tu agaknya lemang boleh panggil Pulut Pansuh tak (^_~)

Bahan-Bahan


Buluh,Ayam, bawang merah, bawang putih, cili api, serai,halia, kunyit hidup, bunga kantan, pucuk ubi, garam dan ajinamoto






 
RESEPI AYAM PANSUH

RESEPI AYAM PANSUH




RESEPI AYAM PANSUH

RESEPI AYAM PANSUH


Cara Membuat


  1. Perapkan ayam semalaman dengan bawang merah, bawang putih, halia,serai, cili api, kunyit hidup (kesemua bahan di kisar) dan Hirisan bunga kantan.


    RESEPI AYAM PANSUH


  2. Selepas ayam di perap semalaman, masukkan ayam dan pucuk ubi secara berselang2-selang di dalam buluh sehingga penuh.Diakhiri dengan daun pucuk ubi untuk menutup lubang buluh.
    RESEPI AYAM PANSUH

    RESEPI AYAM PANSUH

    RESEPI AYAM PANSUH
  3. Kemudian bakar buluh tersebut seperti membakar lemang.
    RESEPI AYAM PANSUH
  4. Masa yang diperlukan untuk masak mengikut ketebalan buluh. Jadi anda perlu pandai agak lah . kene rasa ayam tu dah masak ke belum.

    RESEPI AYAM PANSUH

    RESEPI AYAM PANSUH


Okies

Selamat mencuba (^_~)





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
email : iena@ienaeliena.com
Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve