Grab The Promo
Grab The Promo
Grab The Promo
Showing posts with label Petua. Show all posts
Showing posts with label Petua. Show all posts

kHasiaT,mAnFaAt DaN PeTuA --> LiMaU NiPiS


Hari nie cik iena nak kongsikan tentang kelebihan dan manfaat limau nipis. Limau nie nampak jer kecik tapi banyak betul khasiatnya kepada tubuh badan kita. Banyak sebenarnya petua yang berasaskan atau menggunakan limau nipis. Kalau tak percaya, sila baca entry sehingga habis.


Opss sblm tu nie info utk limau nipis yg cik iena jmp kt wikipedia.org
Limau nipis (nama botani: Citrus aurantifolia) merupkan sejenis tumbuhan yang buahnya dijadikan air minuman dan juga dicampur dalam masakan. Limau nipis dipercayai berasal dari India dan Myanmar atau Asia Tenggara. Kini ia ditanam hampir di seluruh kawasan tropika dan subtropika.
Buahnya terkenal sejenis perisa yang penting dalam masakan Melayu seperti mee rebus, mee bandung, dan lain-lain. Pokoknya pula adalah lebih kurang 5 m tinggi.
Limau nipis juga boleh dijadikan air yang menyegarkan untuk diminum semasa hari panas terik. Ia turut dicampurkan kepada air teh o bagi menambahkan kelazatan.
Okies jum teruskan bace khasiat2 limau nipis nie






                       


Petua Kempiskan Perut 


Orang yang banyak lemak dengan perut buncit memang sesuai amalkan petua ini. 
Caranya cukup mudah okay.  Minum air teh tanpa gula kemudian perahkan limau nipis harus diminum setiap hari. Kalau nak lebih berkesan, minumlah air tu bila sudah suam sikit. 




Petua untuk rambut wangi dan hilangkan kelemumur.


Hiriskan beberapa biji limau nipis. Kemudian gosokkan limau tersebut keseluruh kepala. Biarkan beberapa minit barulah dicuci hingga bersih. Ia bukan sahaja dapat mewangikan rambut, hilangkan kelemumur malah dapat dipercayai dapat menghilangkan rasa pening kepala. 


Petua hilangkan bau kaki
Biasanya kaki kita berbau bila kasut yang dipakai dah lama tak dibasuh @ pakai kasut yang bertutup. So untuk elakkan daripada kaki kita berbau, gunakan limau nipis, potongkan ia dan gosoklah pada kaki. Digalakkan untuk lakukan ia setiap petang selepas menanggalkan kasut. 


Petua untuk Demam 


Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air. Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam. Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.




Petua untuk Batuk.


Ambil air limau nipis satu sudu teh. Campur dengan kicap manis. Minumlah tiga kali sehari. Cara lain untuk mengubati batuk ialah dengan memanggang limau nipis sebentar di atas api. Biarkan sebentar hingga menjadi suam-suam kuku, belah buah limau nipis tersebut, lalu langsung perah ke dalam mulut hingga mengalir ke tekak. Resipi ini baik juga untuk menyembuhkan


Petua untuk selesema
Menghentikan kebiasaan merokok.. Hisaplah sehiris limau nipis. Rasanya yang masam segar membuat anda terangsang untuk minum air putih. Lakukan beberapa kali sehari. Cara ini selain mengurangi keinginan untuk merokok, juga membantu membersihkan nikotin yang sudah terdapat pada gigi dan mulut.


Petua untuk Bau ketiak yang tak sedap
Siapkan limau nipis yang dicampur kapur sirih. Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh. Lakukan pagi dan petang.
Petua untuk Mengatasi masalah jeragat dan pigmentasi 


seketul ubi kayu dan seketul carrot di parut halus,campur sedikit perahan limau ipis dan digaul rata.sapukan pd muka dan dibiarkan kering.kemudian cuci dgn air suam dan air sejuk




Petua untuk mengelak muka sembab dan wajah menjadi berseri.


Beras 1/2 kili,3biji limau nipis diambil airnya,beras d basuh bersih dan tos dan dicampurkn dgn jus perahan liau nipis..goreng kering tanpa minyak dgn api perlahan sehingga hitam..sejukkn dan kisar halus..bancuh dgn air tapisan atau jus limau nipis..(kepekatan mcm tepung goreng pisang)..ratakan pd muka dan tunggu sehingga kering..bilas dgn air suam dan sejuk




kHasiaT,mAnFaAt DaN PeTuA --> LiMaU NiPiS




Kalau nak tahu banyak lagi petua menggunakan limau nipis, bolehlah klik sini



Ulam Temulawak & Masker Temulawak

Temulawak owh temulawak..
Mak kate temulawak ni banyak khasiat..
baik untuk kesihatan..
lebih elok jika di minum air nya atau di makan sahaja..
hurmm banyak giler mak iena bekalkan temulawak..
aiyoyo..kene manfaatkan nie..
klu x membebel lah mak iena tuh..
adehhh mule2 kiter wt mkn la..
nk minum airnyer tak berani la plak..
kalau nk mkn ulam temulawak bese nyer iena wt cmnie



hehe mesti korang pelikkan..
ahaa nk wat dia senang jer..
tumbuk temulawak,lada hitam dan ikan bilis..
pastu gaul kasi rata..letak ler garam cket
kalau nak perah air asam jawa pun boley..
hehe cam lauk org bru pas bersalin kan..
cube lah..banyak khasiat nyer nie..

bagi anda2 yg tak kenal rupa temulawak..
meh tgk sini
iena snap kn pic..
hahaha






haaa mcm kunyit hidup kan..
opsss tp nie bukan kunyit
ini adalah temulawak
;)
selain dr mkn temulawak nie..
iena pn wat masker jgak..
uhuuu dh banyak sgt mak iena bekalkan temulawak tuk anak dia nie ha..
wat ler masker..
cara2 nyer mudah jerk..

tumbuk temulawak dlm sebesar ibujari..
3 sudu besar tepung ubi
air asam jawa dan limau nipis..

hehe gaulkan kesemuanya..
opsss awass..jangan cair okay nanti x melekat kt muke
buat pekat2..likat..hehe
dh siap tempekkan lah kat muker ttuh..
cejukkk jer rase tau..
lena tido
;)

Nak tau khasiat temulawak ley baca kat sini

Khasiat Temulawakhehe malas lah plak nk copy..
kalau xnk bace kt sini ley le jmp DR GOOGLE YER

owkeh rase nye nie last entry tuk mlm nie..
ngantuk sudah..
tidur bertemankan masker temulawak buatan sendiri..
hehehe jimat blanjer

YaHoO MeSsEnGeR iNVisiBLe ScaN



YaHoO MeSsEnGeR iNVisiBLe ScaN


ahaaa ader orang suke online Yahoo messenger tapi appear invisible kat kwn2 sumer..
kalau korang ragu2 nak tau member korang ni online ke tidak?
korang boleh cek kat sini owkay..
cume taip jer id yahoo messenger sahabat anda tanpa extention @yahoo.com pastu klik Check

kalau member korang tu online tapi invisible..
result akan kuar macam nie

sebaliknyer jika sahabat anda offline..result akan keluar mcm nie


\

Haaa..da paham kan..
ape lagi..
jom
cek kat sini

masukkan id sahabat anda yer..

 







haaa senang jer kan nak tau member anda offline atau invisible
kalau yg online tu dah terang2 tau dia online..
yg menyorok nie ha tak tau kn..
so kalau agak2 nak kepastian sama ada sahabat anda betul2 offline atau invisible
boleh la cek eyy..
huhu iena nie slalu jer invi..
;)







JIKA RAJIN..SILA KLICK..





Menghilangkan Jerawat

Petua 1 : Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air . Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit . Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus .

Petua 2 : Campurkan air limau nipis dengan satu sudu minyak masak . Sebelum tidur , sapukan campuran tadi ke seluruh muka anda. Sekiranya anda merasa pedih , itu hanya sementara . Esoknya , ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas . Setelah sejuk atau suam , basuhlah muka anda dengan air itu . Ambil asam dan gosokkan ke seluruh muka anda . Kuatkan gosokan anda pada tempat -tempat yang berparut. Bairkan beberapa minit , kemudian basuh dengan air biasa. InsyaAllah , muka anda akan menjadi licin dan bersih.

Petua 3 : Campur bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.

Petua 4 : Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Didihkan kemudian lekatkan ke jerawat.

Petua 5 : Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 6 : Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.

Petua 7 : Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.

Petua 8 : Campurkan putih telur (ayam lampung) bersama satu sudu tepung jagung dan minyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam. Ia elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan 2 kali seminggu.

Petua 9 : Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.


 

 


JIKA RAJIN..SILA KLICK..




javascript:void(0)

Menghilangkan Bekas Jerawat

Petua 1 : Ambil sepotong ubi kayu. Kupas kulitnya. Buang kulitnya. Bersihkan. Parutkan. Perah untuk dapatkan airnya. Sapukan air perahan pada muka anda yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu. Insya-Allah, kesannya memuaskan.

Petua 2 : Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada bekas jerawat. Amalkan selama seminggu.

Petua 3 : Ambil 10 helai daun sireh muda, Bersihkan dan tumbuk lumat. Muka hendaklah dibersihkan dengan air suam dan sapukan sireh pada muka terutama di bahagian bekas jerawat. Biarkan kira-kira setengah jam atau hingga kering. Cuci muka bersih-bersih dan lap kering. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 4 : Selain daripada ulam yang enak dan berkhasiat, pegaga juga boleh digunakan untuk menghilangkan tanda hitam parut jerawat di muka. Caranya ialah dengan mengisar daun pegaga dengan bedak sejuk dan air secukupnya. Pupukkan adunan tersebut di tempat tanda hitam parut jerawat di muka anda setiap hari atau setiap malam sebelum tidur. Campuran kisaran pegaga dan bedak sejuk tersebut boleh disimpan di dalam peti sejuk dengan memasukkannya ke dalam botol yang kering.

Petua 5 : Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Esoknya, cucilah dengan air suam.

Petua 6 : Tumbuk sepuluh helai daun sireh muda. Tempelkan pada muka terutama bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 7 : Kisar timun dan tapis airnya.Tampalkan hampas timun pada wajah yang berparut. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci dengan air suam.


 

 




JIKA RAJIN..SILA KLICK..



Hilangkan Jerawat Halus

Seringkali jerawat halus ini menganggu fikiran kita. Walaupun tidak
kelihatan jelas namun kulit muka masih menggerutu. Untuk mangatasi
masalah ini ambil dua sudu tepung ubi. Kemudian dicampurkan dengan air
asam jawa. Biar kelihatan pekat. Simpan dalam pei sejuk selama 1/2 jam.
Sebelum tidur pakai sebagai mask/topeng.

 





JIKA RAJIN..SILA KLICK..



Cara Untuk Menghilang Jerawat Batu@Besar

Ambil telur putih sahaja , masukan telur putih dalam bekas kecil

Ambil Kapas, dan ambil cebisan kapas kecil , sapukan telur itu di kapas..

letakkan di jerawat itu, sebolehnya lakukan cara itu sebelum tidur..

hasilnya ,jerawat itu akan melekat di kapas itu…

selamat mencuba…




JIKA RAJIN..SILA KLICK..



Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve