Grab The Promo

Mendaki Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh atau dikenali juga dengan nama Bukit Botak merupakan antara destinasi yang menjadi perhatian para pendaki. Ianya mempunyai ketinggian setinggi 1,940 kaki atau 454 meter. Ia amat popular dengan pendaki kerana di Bukit Berekeh terdapat 5 buah puncak bukit yang menjanjikan permandangan yang menarik pada setiap puncak.

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bagaikan langit di sore hari
Berwarna biru sebiru hatiku

Untuk pengetahuan Bukit Berekeh ini terletak di Kampung Bawong, Lasah di Sungai Siput, Perak. Walaupun lokasi ini tidak diketahui umum, namun ianya tetap menjadi tumpuan para pendaki untuk datang ke Bukit Berekeh kerana pemandangan yang indah dan menarik dari puncak bukit seolah-olah seperti berada di kawasan Savana yang dikelilingi oleh rumput-rumput keperangan tumbuh melatar di sekitar puncak. Suasana ini sememangnya akan menawarkan satu panorama yang cukup indah untuk diamati.

Sekiranya bernasib baik juga anda akan dapat melihat pemandangan awan karpet ketika berada di puncak bukit berekeh. Baru-baru ini Cik iena dan rakan-rakan serta adik, berkesempatan mendaki Bukit Berekeh. 


Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak



Rancangan asal adalah dicadangkan oleh rakan pejabat iaitu Daniel dan rakan . Beliau merupakan foreigner yang bekerja di Syarikat tempat CIk iena bekerja. Kami sering melakukan aktiviti pendakian bersama. Malangnya beliau batalkan atas sebab-sebab peribadi. Walaubagaimanapun kami masih meneruskan misi ini kerana tarikh telah dirancang dan terdapat plan lain lagi. Memandangkan Cik iena sentiasa sibuk , untuk cari tarikh lain agak sukar. Jadi kami teruskan rancangan walaupun hanya 5 orang.


Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Kali ini Cik iena ke Bukit berekeh bersama rakan pejabat iaitu Zai, Adik Cik iena iaitu Deqnor dan dua rakan deqnor iaitu Dalilah dan Shazni.





Kebiasaannya Cik eina akan mendaki beramai-ramai bersama rakan, memandangkan lokasi agak jauh dan ramai yang tiada kenderaan jadi Cik iena cuma boleh ajak kawan yang lain jika cukup kenderaan. Maaf buat teman yang lain sebab tak dapat bawa semua. Insya Allah Cik iena upgrade kereta MPV then bagi dekno kereta Cik iena. Nanti lepas ni kita boleh pergi ramai-ramai.


Mendaki Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Ni antara rakan hiking yang tak pernah cancel plan ;) . haha nak perli mat dan ke tu iena oit



Kenapa Zai ? agak pelik Cik iena dengan soalan ini bila Cik iena ajak kawan yang ada kenderaan yang lain pergi . Mungkin mereka masih baru dan tak tau kami sememangnya dari awal Zai masuk kerja dah outing mendaki bersama  rakan-rakan pejabat yang lain. Sebelum ini Cik iena memang selalu outing mendaki bersama rakan-rakan pejabat. Namun ada diantara rakan pejabat lain yang sudah berkahwin dan yang sudah berteman wanita sudah tidak sertai kami mendaki.

Jadi jika nak mendaki ke mana-mana sememangya antara geng terawal akan diajak dahulu terutama yang tidak pernah batalkan rancangan dan setiasa meneruskan rancangan walaupun adakalanya trip yang dirancangkan seramai 11 orang dan bearkhir dengan 4 orang. Namun rancangan tetap diteruskan dengan adanya orang-orang yang berpegang teguh pada janji. Cewaahhh gitu. Jadi harap yang lain faham. Siapa yang kenal Cik iena akan tau Cik iena jenis berpegang pada janji dan maka dengan itu juga Cik iena suka berkawan dengan orang yang berpegang pada janji.




Persiapan Sebelum Mendaki Bukit Berekeh.


Sudah pastinya perlu ada persiapan sebelum mendaki mana-mana bukit. Membaca blog mahupun gambar yang di post oleh pendaki di laman sosial media. Untuk pendakian ke Bukit berekeh ini Cik iena ada komen pada gambar-gambar pendaki Bukit berekeh di laman instagram tentang pendakian ke Bukit Berekeh.

Puncak Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Puncak Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak



Pertama sekali sudah tentu soalan yang ditanya adakah perlu permit?

Menurut pendaki  yang Cik iena tanya dan juga Guider atau pemandu arah , untuk mendaki ke Bukit Berekeh tidak memerlukan permit cuma perlukan Guider untuk membawa pendaki mengikuti trek yang betul untuk sampai ke Bukit Berekeh.

Ini adalah bagi mengelakkan pendaki dari sesat. Terdapat banyak laluan untuk ke puncak bukit berekeh jadi amat perlu untuk anda mendapatkan khidmat Guider. Di penghujung artikel Cik iena akan kongsikan nombor talifon dan social media khidmat guider yang Cik iena guna.

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak


Nombor talifon guider tersebut cik iena perolehi daripada salah seorang pendaki yang pernah mendaki Bukit berekeh di ruangan komen gambar Bukit Berekeh yang beliau muatnaik iaitu saudara @iizwanwann .

Selepas mendapatkan maklumat mengenai pendakian. Cik iena dan rakan-rakan mennyusun aturcara kami sepanjang berada di negeri Perak. Kami kesini bukan sahaja mendaki tapi juga bersiar-siar di sekitar tempat menarik di Perak untuk memenuhkan aktiviti kami supaya percutian ini menjadi lebih menarik dan sentiasa menjadi ingatan.

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak


Sebelum aktiviti mendaki, kami bergerak dari Kuala Lumpur ke Perak pada hari sabtu 13 julai 2019 selepas subuh. Selepas menjemput kesemua rakan kami menerukan perjalanan ke tempat-tempat menarik yang talah kami rancang dan kemudian check in ke homestay di  Sungai Siput lebih kurang jam 6.23 petang. Kami berehat sebelum memulakan pendakian pada awal pagi ahad.


Azila Homestay Taman Orkid, Sungai Siput Perak


Untuk misi pendakian ini kami memilih Azila Homestay yang terletak di Taman Orkid, sungai siput  Perak. Jarak dari homestay ke Kampung Bawong lebih kurang 30 minit.  Sebelum membuat tempahan Cik iena meminta kebenaran untuk check in lewat dan check out lewat kerana kami perlukan rumah ini untuk berehat sebelum dan selepas mendaki.

Azila Homestay Taman Orkid, Sungai Siput Perak
Azila Homestay Taman Orkid, Sungai Siput Perak


Kami Check out juga pada lewat petang . lebih kurang jam 6.30 juga pada hari ahad. Setelah selesai mendaki dan makan tengah hari, kami pulang ke homestay untuk membersihkan diri dan juga berehat sebelum pulang ke Kuala Lumpur.

Untuk tempahan Azila Homestay Taman Orkid, Sungai Siput Perak
019-642 6707 atau 019-570 6954 .

atau boleh booking di http://bit.ly/azilahomestay . Semasa Cik iena booking menerusi airbnb harga satu malam adalah RM 162.58  termasuk servis fee lain.


Azila Homestay Taman Orkid, Sungai Siput Perak
Azila Homestay Taman Orkid, Sungai Siput Perak



Rumah ini mempunyai 4 bilik jadi ianya besar dan sesuai untuk anda yang bergerak dalam kumpulan yang besar. Ruang tamu dan dapur juga besar. Sesuai dijadikan tempat persinggahan untuk berehat sebelum dan selepas mendaki Bukit Berekeh bagi pendaki yang datang dari jauh.




Misi Mendaki Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak  Ahad 14 Julai 2019


Kami mula berkumpul di tempat berkumpul iaitu di Masjid Bawong pada jam  2 Pagi tanggal 14 Julai 2019. Guider akan tunggu disini dan taklimat ringkas akan diberikan disini. Sebelum memulakan pendakian, sesiapa yang ingin menunaikan hajat bolehlah melepaskan hajat di sini. Kalau dalam hutan nanti susah nak melepaskan hajat.


Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Lebih kurang jam 2.30 pagi kami memulakan perjalanan untuk ke jalan masuk Bukit Berekeh. Pada yang tidak tahu jalan memang agak sukar kerana anda tidak tahu dimana jalan masuk dan dimana perlu parking kereta lagi-lagi jika anda diantara orang terawal yang naik. Jadi khidmat guider amat diperlukan.

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Asal penat je berhenti recharge energy, ambil gambar boleh bagi tenaga tau.:)



Kami parking di tepi jalan sahaja sebelum memulakan pendakian. Jam 2.48 pagi kami mula mendaki dari tepi jalan tempat kami parking kereta.. Pendakian awal di laluan ladang kelapa sawit yang baru ditanam. Laluan naik bukit berterusan  dan sedikit berpusing yang pastinya membuat anda penat. Awal lagi dah penat. Tapi memandangkan kami naik awal jadi tidak perlu rushing untuk sampai ke puncak. Jalan santai-santai sahaja. Jika penat kami berhenti.

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Geng Hiking Bukit Berekeh Sungai Siput Perak



Puncak Pertama Bukit Berekeh


Lebih kurang jam 4.00 pagi kami sampai di puncak yang pertama .  Kami mengambil masa 1 jam 18 minit  untuk ke Puncak satu termasuk berhenti berehat dan bergambar disepanjang perjalanan. Ambil gambar disepanjang perjalanan tu adalah terapi kami supaya lebih bersemangat untuk meneruskan perjalanan..


Puncak pertama Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Puncak pertama Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak





Memandangkan kami mula mendaki pada waktu awal pagi jadi tidak panas, cuma penat sahaja. Penat nya juga mangkin tidak sepenat  mendaki ketika waktu siang. Pada waktu siang keadaan di bukit ini sangat panas kerana de setiap lima puncak tiada pokok-pokok  untuk berlindung dari terik matahari.

Puncak kedua Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Puncak kedua Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak



Perjalanan di teruskan dari puncak pertama sehingga puncak terakhir iaitu lima. Perjalanan dari puncak pertama ke puncak kedua dan puncak kedua ke puncak ketiga serta ke empat adalah katagori biasa  dan tidak terlalu tinggi. Manakala perjalanan dari puncak ke empat menuju puncak ke lima iaya lebih curam berbanding puncak-puncak sebelumnya.

Puncak ketiga Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Puncak ketiga Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak



Disetiap puncak juga, batu-batu yang terdapat disitu mudah terjatuh. Bak kata guider kami "loose rock". Jadi anda perlu berhati-hati ketika mendaki kerana khuatir akan tergelincir bersama batu yang mudah terjatuh tersebut.

Adalah dinasihatkan untuk memakai kasut yang sesuai iaitu kasut Hiking supaya kasut anda dapat  grip atau mencengkam permukaan tanah dan batu dengan baik. Walaubagaimanapun masih perlu berhati-hati dengan "loose rock".

Puncak keempat Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Puncak keempat Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak


Diantara pendakian dari puncak pertama sehingga yang terakhir kami akan berhenti untuk berehat seketika sambil bergambar memandangkan masih awal lagi untuk melihat sunrise.


Puncak ke Lima Bukit Berekeh.



Kami tiba di Puncak ke lima Bukit Berekeh lebih kurang jam 5.00 pagi. Suasana masih gelap lagi. Sementara menunggu matahari terbit kami berehat seketika  dan makan makanan yang kami bawa. Suasana diatas puncak ini ketika jam 5 pagi teramat sejuk. Dinasihatkan untuk anda membawa baju sejuk mahupun seluar lebih untuk anda pakai ketika di puncak ini sekiranga anda mendaki seawal jam 2.30 pagi.

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak



Cik iena sendiri walaupun telah membawa baju sejuk , tetap berasa sejuk yang teramat sangat . Sampaikan terpaksa pinjam tuala adek untuk tutup kali. Cik iena gunakan dua tuala untuk selimut disamping baju sejuk yang Cik iena bawa.


Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
berehat sebelum menikmati permandangan indah matahari terbit

Jam 6.30 pagi cik iena dan rakan-rakan sudah mula bersiap sedia untuk mengambil gambar matahari terbit dan gambar-gambar permandangan serta suasana di puncak bukit berekeh ini.
Suasana yang sukar digambarkan. Rasa tenang dan saat ini rasa rindu sangat suasana diatas bukit ini.


Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak


Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak





Matahari terbit sekitar jam 7.20 pagi 14 Julai 2019. Pada masa ini semua pendaki sibuk merakamkan gambar matahari terbit yang cantik. Pelbagai ragam pelbagai gaya termasuk Cik iena dan kawan-kawan.




Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Mendaki Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Puncak 5 Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak


Setelah puas mengambil gambar kami mula turun kebawah jam 8.00 pagi dan tiba di bawah lebih kurang jam  11 tengah hari. Perjalanan pulang lebih lama kerana kami sibuk mengambil gambar pemandangan indah diwaktu siang di sepanjang perjalanan turun. Berikut  Cik iena kongsikan sebahagian gambar semasa turun. Banyak lagi gambar yang diambil akan dimuat naik di facebook.




Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak



Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak


Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak





Secara kesuluruhannya kami mengambil masa dua jam setengah untuk naik dan tiga jam untuk turun. Mungkin pada yang dah biasa tidak sampai  dua jam pun untuk mendaki dan 1 jam untuk  turun. Disebabkan kami dikatagorikan geng lembab dan geng gila gambar maka memang kami akan memakan masa yang lama untuk mendaki dan menurun.


Perkhidmatan Guider Bukit Berekeh 


Alhamdulillah kami dapat guider yang sangat baik dan sporting di sepanjang perjalanan naik dan turun. Walaupun kami agak lambat dan pelbagai ragam bergambar. Mereka tabah melayani karenah kami. Kepada anda di luar sana yang ingin mendaki Bukit Berekeh Cik iena mencadangkan untuk menggunakan perkhidmatan mereka.

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bergambar bersama guider yang sporting


Perkhidmatan guider ini kami gunakan perkhidmatan dari dua sahabat baik iaitu Safwan n ikhwan.. Keduanya merupakan pendaki tegar yang boleh dikatakan setiap minggu mendaki. Mempunyai banyak pengalaman.
Ikuti laman sosial mereka  @safuan_ariffin dan @ikhwanmohammed  atau hubungi ikhwan di taliain 017-545 3045
atau khalil ditalian 012-437 8157

Sepanjang perjalanan juga kami di hiburkan dengan pelbagai lagu dari pelbagai genre oleh safwan. Telatah safwan memang dapat menghilangkan sedikit rasa penat. Antara lagu yang sentiasa dinyanyikana oleh safuan adalah lagu bagaikan langit dari potret.

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak



Bagaikan langit di sore hari
Berwarna biru sebiru hatiku
Menanti kabar yang aku tunggu
Peluk dan cium hangatnya untukku
Oh, asmara
Yang terindah mewarnai bumi
Yang kucinta menjanjikan aku
Terbang ke atas ke langit ketujuh
Bersamamu

Seronok dengar safuan nyanyi kami pun jadi terikut sama. Lepasni jika dengar lagu ni pasti kami akan teringat kenangan semasa mendaki di Bukit Berekeh bersama guider yang cukup sporting iaitu ikhwan dan safuan.  Safuan yang pada asalnya lebih pendiam dari ikhwan menjadi lebih peramah dan menghiburkan semasa kami sampai di puncak dan semasa perjalanan turun.


Perkhidmatan Guider Bukit Berekeh
They are the best guider in town :)

Kalau panjang kata lebih panjang artikel cik iena. Pendek kata mereka memang guider terbaik. Cik iena amat cadangkan kepada anda yang ingin mendaki ke bukit berekeh menggunakan perkhidmatan mereka. Insya Allah dijamin puas hati. Harga yang ditawarkan untuk seorang pendaki juga boleh dikatakan murah bagi Cik iena iaitu RM10.

Memandangkan kami cuma berlima dan  perkhidmatan mereka sangat kami suka dan kami sangat terharu kerana mereka bertabah melayani karenah kami yang lambat dan suka bergambar jadi kami berpakat untuk memberi lebih. kami kali dua.  Tak rugi pun bagi lebih dari yang di caj sebab mereka  guide jan jaga kita dengan baik.



Berikut merupakan itinerary yang kami perolehi dari guider semasa mula-mula ingin membuat pertanyaan mengenai bukit berekeh.


EKSPLORASI SUNRISE BUKIT BEREKEH, SUNGAI SIPUT PERAK


πŸ“†Day : Sunday
🎬Date : 14 July 2019
πŸ” Hight : 454 Meter
πŸ§—πŸ½‍♂ SunRise Day pax
πŸ₯ͺ Ration : Self
πŸ’΅ Payment : RM 10.00

πŸ“Œ 12.00am :kita meetpoint di exit Kuala Kangsar.dari situ nk ke meetpoint kedua di Hospital Sg Siput berjarak 25km..
πŸ“Œ di Spital Sg Siput..
Dari Hospital Sg Siput ke Masjid Bawong/Berekeh 40km..(mungkin xde line diperjlanan)

πŸ“Œ Pastikan beli awal.. jajan.air../sedia keperluan ..klu nk singgh kedai..lewat mlm.. dah tutup..

EKSPLORASI SUNRISE BUKIT BEREKEH, PERAK

MASA / WAKTU
meet point tol Kuala Kangsar 12.00am..

⏰02.00 pagi mesti berada di paking masjid Bawong.Toilet-persiapan.Takkimat
⏰2.30 pagi mula pendakian.Take-5.Re-group ontrek.
⏰5.00 pagi dijangka sampai puncak
⏰06.00 pagi sarapan / bergambar / rehat / solat / menikmati alam semula jadi.
⏰8.30 pagi .Kemas kawasan.mula penurunan.Selpie on trek
⏰10.30 pagi .Sampai bawah .Kemas diri dan besurai.

⌚2 jam 30 minit pendakian, 2 jam 30 minit penurunan ( slow2 )..termasuk selpie..snap pic..

Balik tu..kita singgah di Karai,K.Kangsar..Jambatan Victoria

satu lg..berkemungkinan sejuk bila kita dah sampai puncak awal..sediakan yg patut...

Baju Persalinan
Headlamp n Batery
Raincoat..
Air mineral 1-1.5L..
Pakaian yg sesuai
Kasut Hiking



Dalam ititnerary ni memandangkan kami setengah jam lewat sampai dari rancangan awal. Lewat setengah jam jadi kami tak ke Jambatan Victoria. Perut dah lapar. Kami terus pegi makan dan balik berehat di homestay.

Bukit Berekeh di Sungai Siput Perak
Antara gambar pendaki yang berada di puncak bukit berekeh pada awal pagi 14 julai 2019 termasuk Cik iena dan rakan-rakan

Tips Mendaki Bukit Berekeh


  1. Hiking awal pagi kalau boleh sebelum waktu subuh untuk menikmati permandangan sunrise.
     
  2. Pakai topi untuk elakkan cahaya matahari terkena terus ke kulit.
     
  3. Pakai pakaian yang sesuai jangan pakai seluar jeans.
     
  4. Bawa beg dan isikan air mineral. Cik iena cadangkan bawa 3 botol air mineral 600 ml sebab jika habis satu boleh kemek-kemekkan botol dan simpan. Jangan tinggalkan sampah diatas bukit ya. Tiada tukang kutip sampah disini.
  5. Bawa Coklat atau sneakers untuk tenaga.
  6. Bawa sarapan pagi untuk makan di puncak. disarankan bawa yang mudah disediakan dan dimakan. Dan pastikan bawa pulang kesemua sampah.
     
  7. Bawa tuala kecil semasa mendaki, digunakan untuk mengelap peluh semasa mendaki. Bawa tuala besar, digunakan untuk mandi selepas mendaki jika perlu.(letak dalam kereta je)
     
  8. Jangan mendaki seorang diri atau dengan orang yang tidak ada pengalaman.
     
  9. Jangan dikejarkan puncak walaupun ianya dekat. Keselamatan dan nyawa adalah lebih penting.Biar lambat asal selamat.
  10. Jangan mengambil apapun selain gambar, jangan meninggalkan apapun selain jejak, jangan membunuh apapun selain waktu, jangan membakar apapun selain semangat  
  11. Bawa tikar atau lapik untuk berehat di atas bukit.
  12. Anda juga boleh membawa dapur kecil untuk memasak dan pastikan anda kemas semula dan bawa samppah turun bersama anda :) .
  13. Bawa baju sejuk dan seluar tambahan jika anda mendaki seawal jam 2.30 kerana cuaca d puncak sangat sejuk. 
  14. Bawa head lamp untukmemudahkan pendakian.



Secara keseluruhannya Cik iena sangat enjoy misi pendakian kali ini. Pengalaman yang sangat sukar untuk di lupakan.Anda diluar sana yang minat aktiviti seperti ini. Boleh jadikan Bukit Berekeh sebagai salah satu lokasi pendakian.

Artikel berkaitan http://www.ienaeliena.com/search/label/misi%20menjejak%20bukit%20berekeh

New Update : Bila Cik iena share semula artikel hiking ni di social media ada yang tanya mana Cik iena beli Skirt Hitam yang Cik iena pakai tu. Untuk Pengetahuan Cik iena beli Secara Online di Women's Trail Running Short - Black. 

Bukan sahaja skirt, banyak lagi barang sukan yang anda boleh beli di Decathlon termasuk lah peralatan hiking. Jika tiada masa untuk kunjungi cawangan Decathlon anda boleh beli secara dalam talian di Decathlon

 

Steak Sedap di KL : Old School Steakhouse TTDI

Istimewa untuk  penggemar daging dan seafood terutamanya lobster , Old School Steakhouse TTDI adalah tempat untuk menikmati steak dan lobster yang pasti menjadi kenangan terindah anda kerana hidangan masakan yang sedap dan lazat serta dekorasi restoran yang cantik lagi menenangkan dan pekerja yang sangat peramah dan baik..

Old School Steakhouse TTDI
Old School Steakhouse TTDI


Old School Steakhouse TTDI
Old School Steakhouse TTDI


Terdapat pelbagai jenis hidangan steak disini untuk anda nikmati, baru-baru ini Cik iena telah cuba sendiri makan tengah hari di  Old School Steakhouse TTDI. Cik iena dan adik serta rakan memilih untuk menikmati hidangan Sizzling Steak, Surf & Turf Delight, Seafood Au Gratin dan Bombe Alaska .



Old School Steakhouse TTDI
Cik iena, deqnor dan zai







 

 Old School Steakhouse TTDI 


Old School Steakhouse merupakan Sebuah restoran  yang menyajikan steak berkualiti dengan teknik memanggang tradisional dengan menggunakan arang .Restoran ini menawarkan rangkaian makanan  berkualiti dan pengalaman menikmati hidangan makanan yang menyenangkan dengan perkhidmatan terbaik dari dari pekerja-pekerja disini.


Sebelum Cik iena kongsikan review tentang menu yang Cik iena pilih, Cik iena kongsikan dulu beberapa gambar di restoran ini untuk tatapan anda. Restoran ini sangat sesuai untuk anda membawa insan istimewa tidak kira lah keluarga, suami, isteri, kekasih mahupun sahabat-sahabat anda.


Old School Steakhouse TTDI
Old School Steakhouse TTDI


Old School Steakhouse TTDI
Old School Steakhouse TTDI

Old School Steakhouse TTDI
Old School Steakhouse TTDI

Old School Steakhouse TTDI
Old School Steakhouse TTDI



Keadaan restoran yang sangat tenang dengan cahaya malap yeng membuatkan anda berasa seperti sedang menikmati hdangan candle light dinner. Ditambah lagi dengan pekerja-pekerja mereka yang sangat peramah dan mesra pelanggan.




Review Old School Steakhouse TTDI




Old School Steakhouse TTDI
Old School Steakhouse TTDI

Ini merupakan pertama kali Cik iena makan di restoran ini. Untuk pengetahuan Cik iena sebenarnya tidak makan daging lembu mahupun kambing. Cik iena baru sahaja belajar untuk makan daging. Daging lembu Cik iena boleh makan sikit-sikit tapi daging kambing jika Cik iena makan , bbir akan bengkak dan gatal. Mungkin Cik iena alahan pada daging kambing. Jadi Cik iena tak berani nak cuba daging kambing. Cik iena hanya akan cuba daging lembu.


Old School Steakhouse TTDI
Old School Steakhouse TTDI




Untuk review Sizzling Steak yang dikatakan sedap disnini,  Cik iena bawa rakan pejabat untuk makan bersama iaitu Zai untuk makan Sizzling Steak manakala Cik iena dan adik memilih untuk cuba Surf & Turf Delight dan Seafood Au Gratin . Seperti biasa Cik iena dan adik memang akan bertukar makanan supaya dua-dua dapat rasa rasa masakan yang dipesan. Cik iena juga Cuba Sizzling Steak untuk sekadar merasa .




Old School Steakhouse TTDI
Menu dipilih oleh mereka berdua kecuali sizzling steak memang menu pertama nk cuba sebab orang cakap sizzling steak  dekat sini sedap


Sizzling Steak

Old School Steakhouse TTDI
Sizzling Steak


Ini menu yang  Zai makan. Tender fillet steak yang dihidang  bersama kentang goreng dan tomato bakar dalam Sizzling hotplate yang sangat menarik . Hotplate ini berbentuk lembu. Jarang didapati di restoran lain. Ini merupakan pertama kali Cik iena jumpa sizzling hotplate berbentuk lembu yang menarik perhatian Cik iena.


Old School Steakhouse TTDI
Sizzling Steak  dhidangkan didalam sizzling hotplate berbentuk Lembu


Old School Steakhouse TTDI
Roti dan mixed salad yang dihidangkan dalam menu Sizzling Steak


Sizzling Steak di hidangkan bersama mixed salad dengan pilihan tiga sos iaitu thousand island, tartar sauce & olive oil. Daging steak lembut, juicy diperap dengan resepi istimewa yang sememangnya sedap dan bakal membuat penggemar steak jatuh cinta pada restoran ini. Memandangkan Zai memilih  medium rare. Jadi iena  kurang makan sikit keranaCik iena baru nak belajar makan daging. Sebelum ni cik iena lansung tak makan daging lembu.


Old School Steakhouse TTDI
Sizzling Steak



Bila makan sizzling steak disini memang rasa lembut sangat daging tu, terasa juicy daging Menurut kata rakan Cik iena, zai sedap, daging lembut, sos sedap dan highly recommend katanya. .
Salad  yang dihidangkan dalam set ini menjadi kesukaan Cik iena keranaianya lain daripada yang lain . Terdapat buah buah nenas dalam salad ini dan juga terdapat pelbagai pilhihan  dressing sauce untuk kita nikmati.  Antara pilihan sos yang anda boleh pilih adalah thousand island, tartar sauce & olive oil

Old School Steakhouse TTDI
Sizzling Steak

Rating Sizzling Steak 

10/10 By Zai
Repeat Order : Yes


Surf & Turf Delight


Menu istimewa yang menghidangkan kombinasi grilled fillet steak bersama lobster serta jagung, lobak merah, brokoli ,bunga kobis dan baked potato. .Di hidangkan juga bersama roti dan mixed salad dengan pilihan tiga sos iaitu thousand island, tartar sauce & olive oil.

Old School Steakhouse TTDI
Surf & Turf Delight


Old School Steakhouse TTDI
Roti dan mixed salad yang dihidangkan dalam set Surf & Turf Delight




Grilled fillet steak memang lembut dan sedap. Cik iena paling menggemari lobster yang di bakar  dengan cheese dan mushroom.. Kombinasi ramuan yang enak.Untuk pengetahuan lobster yang dimasak adalah lobster yang di import dari  Norwegian dan daging pula adalah daging yang di import dari Australia manakala sayuran adalah sayuran tempatan.


Old School Steakhouse TTDI
Surf & Turf Delight

Old School Steakhouse TTDI
dihidangkan bersama baked potato yang boleh dimakan dengan sauce khas bersama daging kisar dan daun sup


Old School Steakhouse TTDI
Di hidangkan juga bersama roti dan mixed salad dengan pilihan tiga sos iaitu thousand island, tartar sauce & olive oil.


.
Surf & Turf Delight merupakan antara menu yang cik iena suka dan highly recommended by Cik iena. Kuantiti hidangan  set ini juga agak banyak untuk Cik iena. Kerana terdapat lobster, daging , salad, jagung, sayuran lain dan kentang . Sangat puas hati dan terlebih kenyang. Walaupun banyak Cik iena berjaya juga habiskan sebab sedap.



Old School Steakhouse TTDI
Surf & Turf Delight




Rating Surf & Turf Delight

10/10
Repeat Order : Yes


Seafood Au Gratin


Seafood Au Gratin merupakan Menu yang sangat sesuai untuk anda yang tak makan daging lansung terutama seperti adik Cik iena.Beliau memang lansung tidak makan daging. Seafood Au Gratin merupakan kombinasi hidangan makanan laut yang mengandungi grilled tiger prawn, sotong, isi ketam, scallop dan deep fried fillet fish yang di bakar bersama cheese dan mushroom.

Old School Steakhouse TTDI
Seafood Au Gratin


Sangat sesuai juga untuk penggemar cheese . Rasa cheese yang tidak muak. Kebiaasanya jika  makan makanan bercheese , kita akan berasa cepat  muak dan cepat kenyang. Berbeza dengan menu ni cheese baked yang dihidangkan tidak akan membuatkan anda berasa muak. Anda pasti mampu menghabiskan hidangan ini walaupun ianya cheese.
.

Old School Steakhouse TTDI
Seafood Au Gratin



Seafood Au Gratin juga dihidangkan bersama mixed salad dengan pilihan tiga sos iaitu thousand island, tartar sauce & olive oil dan juga dihidangkan dengan Baked potato yang boleh dimakan dengan sauce khas bersama daging kisar dan daun sup. Seafood Au Gratin juga merupakan antara menu yang menjadi kesukaan Cik iena.


Old School Steakhouse TTDI
dihidangkan bersama baked potato yang boleh dimakan dengan sauce khas bersama daging kisar dan daun sup



Old School Steakhouse TTDI
Di hidangkan juga bersama roti dan mixed salad dengan pilihan tiga sos iaitu thousand island, tartar sauce & olive oil.




Old School Steakhouse TTDI
Seafood Au Gratin





Rating Seafood Au Gratin

9/10
Repeat Order : Yes



Bombe Alaska


Bombe Alaska merupakan hidangan pencuci mulut yang menjadi pilihan kami. Jika diikut pada menu, ini merupakan hidangan untuk dua orang akan tetapi pada Cik iena hidangan ini boleh dimakan untuk 4 ke 6 orang kerana portion yang sangat besar.

Old School Steakhouse TTDI
Bombe Alaska


 Bombe Alaska adalah pencuci mulut yang agak unik bagi Cik iena. Ketika pertama kali Cik iena mamasukkan ia didalam mulut, Bombe Alaska seolah-olah seperti mengembang atau membesar didalam muulut. Ia merupakan pengalaman yang unik untuk Cik iena.

Walaubagaimanapun untuk rasa efek seperti ini, sesudah sampainya Bombe Alaska, anda harus terus makan. kerana Cik iena dapati setelah kami berborak dan sambung makan, kesan seperti itu tidak terasa lagi.

Lihat pada rupa nampak biasa sahaja Bombe Alaska ni. Tapi didalamnya ada lapisan buah koktail. Memang sedap tapi makan masa yang lama untuk kami habiskan kerana portion yang agak besar.

Rating Bombe Alaska

9/10
Repeat Order : Yes


Kepada anda diluar sana peminat tegar steak mahupun makanan laut terutamanya lobster jangan lupa untuk cuba nikmati menu-menu yang terdapat disini.





Untuk Maklumat lanjut.


Facebook : https://web.facebook.com/oldschoolsteakhouse/
Instagram : https://www.instagram.com/old_school_steakhouse/
No tel : 03-7732 0336
Waktu operasi : 11:00 AM - 11:30 PM

Alamat : 14 Jln Datuk Sulaiman, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur. .
Waze : Old School Steakhouse

SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.

Sabun mandian dalam bentuk buku mahupun cecair serta gel merupakan keperluan asas bagi setiap individu. Tidak kiralah lelaki mahupun perempuan, kaya mahupun miskin, masing-masing memerlukannya untuk membersihkan diri dalah kehidupan seharian.

SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.
SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.


Pada yang mempunyai kulit sensitif atau mereka yang bergerak aktif memerlukan mandian yang mempunyai fungi anti bakteria. Kebanyakan mandian anti-bakteria mempunyai haruman ubatan yang adakalanya tidak disenangi oleh segelintir orang.

Istimewa buat anda yang gemar memakai mandian anti-bakteria tetapi tidak suka akan bauan ubatan atau bauan mandian anti-bakteria yang anda gunakan sekarang, kini anda boleh dapatkan SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING.


Mandian anti-bakteria ini lebih menarik, berbeza dari trend kebiasaan produk mandian anti-bakteria dipasaran yang terlalu klinikal. Untuk maklumat lanjut tentang mandian terbaru dari SAFI ini, berikut Cik iena kongsikan untuk rujukan bersama.






SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.
SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.



SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.


SAFI Memperkenalkan SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING Rangkaian gel mandian anti-bakteria dengan kombinasi sensasi menyejukkan dan manfaat buah-buahan semulajadi - Ia melindungi , menyegarkan malah memanjakan kulit tubuh badan anda.



SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.
SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.


Inovasi terbaru dari SAFI - jenama Halal No.1 Malaysia adalah hasil komitmen berterusan di dalam penyelidikan dan pembangunan produk penjagaan kulit muka oleh SERI | SAFI Excellence in Research and Innovation | Centre, makmal produk kosmetik Halal terbesar di dunia, yang berpusat di Malaysia.

SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING melengkapkan gaya hidup aktif anda sekeluarga dengan memberikan pelindungan antibac harian dan membasmi kuman dari kulit dengan berkesan sehingga 99.99%. Dihasilkan dengan formulasi bahan “mesra kulit” SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING adalah rangkaian gel mandian antibakteria bebas sabun, bebas alkohol, bebas paraben dan mempunyai kadar pH yang seimbang.

Rangkaian SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING diinspirasikan dari sensasi menyejukkan buah Tembikai dan Nenas, merumuskan kombinasi manfaat kesihatan dan kecantikan bahan semulajadi yang memberikan perlindungan antibakteria optimum dan memelihara kulit tubuh badan anda.

SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.
SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.




Gel mandian antibakteria SAFI memberikan kesegaran sepanjang hari dan menyuntik keceriaan selepas seharian sibuk dipejabat atau jadual padat yang memenatkan. Ia amat sesuai dengan cuaca panas terik di Malaysia! Nikmati ledakkan sensasi menyejukkan SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING! menjanjikan pengalaman mandian lebih menarik yang menyegarkan! Pergh! Memang cool! macam berada di Pergunungan Alps!

Mulakan hari bertenaga gaya hidup aktif anda dengan 2 variasi gel mandian SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING FROSTY WATERMELON dan SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING FROSTY PINEAPPLE disemarakkan dengan adunan nota haruman bunga lembut yang membelai dengan kombinasi pelbagai manfaat anti-oksidan semulajadi untuk tubuh badan anda.


1. RANGKAIAN GEL MANDIAN SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER FROSTY WATERMELON


Mengandungi Anti-oksidan semulajadi . Kadar pH seimbang . Bebas Alkohol . Bebas Paraben . Bebas Sabun


GEL MANDIAN SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER FROSTY WATERMELON
GEL MANDIAN SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER FROSTY WATERMELON




Rangkaian gel mandian SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER FROSTY WATERMELON hebat dengan kombinasi nota haruman floral dengan kesegaran rasa tembikai menjanjikan sesi mandian penuh nikmat.
•    Memberikan perlindungan antibac harian untuk seisi keluarga
•    Membasmi sehingga 99.9% kuman* (Berdasarkan hasil ujian in-vitro)
•    Diperkaya dengan manfaat ekstrak Tembikai & Lemon berfungsi sebagai anti-oksidan semulajadi yang melindungi kulit dari radikal bebas
•    Diperkaya dengan manfaat ekstrak Lemon & madu yang bukan sahaja kaya dengan manfaat anti-bakteria, ia juga menyegarkan, melembapkan dan melembutkan kulit

2. RANGKAIAN GEL MANDIAN SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER FROSTY PINEAPPLE

Mengandungi Anti-oksidan semulajadi . Kadar pH seimbang . Bebas Alkohol . Bebas Paraben . Bebas Sabun

GEL MANDIAN SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER FROSTY PINEAPPLE
GEL MANDIAN SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER FROSTY PINEAPPLE





Rangkaian gel mandian SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER FROSTY PINEAPPLE memberikan ledakan kombinasi sensasi haruman dan kemanisan sitrus buah Nenas yang menyejukkan, menyegarkan dan semestinya menjanjikan sesi mandian yang menceriakan hari anda setelah seharian sibuk dengan komitmen kerjaya dan hari yang mencabar.

•    Memberikan perlindungan antibac harian untuk seisi keluarga
•    Membasmi sehingga 99.9% (*berdasarkan hasil ujian in-vitro)
•    Diperkaya dengan ekstrak Nenas, Raspberry & Kelapa yang terkenal dengan manfaat anti-oksidan semulajadi  yang melindungi kulit daripada radikal bebas
•    Diperkaya dengan kombinasi 3x ganda manfaat anti-penuaan bahan semulajadi yang dapat mengekalkan keremajaan kulit.


REVIEW SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING


Menarik bukan mandian anti-bakteria terbaru dari SAFI ni?  CIk iena sendiri amat menggemari mandian ini. Pada awalnya Cik iena merasakan Cik iena tidak akan suka mandian ini kerana Cik iena kurang menggemari mandian berharuman buah-buahan. Berbeza dengan mandian SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING ini. Haruman buahan nya unik, harum dan segar . Mungkin kerana Cooling Effect tu membuatkan mandian ini lebih istimewa berbanding mandian haruman buah-buahan jenama yang lain.

SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.
SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.


Istimewanya lagi adalah mandian ini mempunyai fungsi anti-bakteria yang sangat bermanfaat untuk semua. Jarang ada mandian anti-bakteria yang berbau harum mewangi, kebiasaannya berbau klinikal. Kepada anda khususnya yang sememangnya menggunakan produk mandian anti-bakteria anda wajib cuba mandian ini. Ianya pasti membuat anda berasa tenang dan segar sentiasa.


RATING SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING

 8/10
 



SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.
SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING BERI PERLINDUNGAN ANTIBAKTERIA OPTIMUM DENGAN SENSASI MENYEJUKKAN.


Untuk pengetahuan, Rangkaian SAFI ANTI-BACTERIAL SHOWER COOLING terdapat dalam pek botol 1kg pada RM18.50 dan pek eko isian semula 850g pada RM12.50 boleh didapati disemua pasaraya besar, pasaraya hyper, farmasi dan platform e-dagang rasmi LAZADA – SAFI MALAYSIA di http://bit.ly/lazada-safi .


Untuk maklumat lanjut dan promosi terkini dari SAFI, sila layari laman sesawang rasmi SAFI atau laman sodial mereka .

Website :  www.safi.com.my
Instagram : @safimalaysia


Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve