denda kesalahan mendera haiwan dinaikkan kpd RM 50 000


BANYAK pihak menyambut baik langkah meminda Akta Binatang 1953 (Semakan 2006) (Akta 647) bagi mengenakan hukuman lebih berat kepada pihak yang menyeksa dan menganiaya haiwan di negara ini apabila mereka yang terbabit boleh didenda sehingga RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya sekali.
Kadar denda RM200 bagi kesalahan mendera haiwan di bawah Akta 647 ketika ini wajar dinaikkan kepada satu jumlah yang lebih setimpal dengan penderaan dan kekejaman dilakukan terhadap binatang yang tidak bersalah dan tidak berakal itu.
Malah, hukuman yang dikuatkuasakan sejak 58 tahun lalu itu hanya mengenakan denda RM200 atau penjara enam bulan atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan kini dilihat terlalu ringan memandangkan penganiayaan dan penderaan terhadap haiwan sudah berterusan sejak sekian lama tanpa pembelaan sewajarnya kerana dianggap amalan biasa saja bagi sesetengah golongan, apabila sikap tidak berperikemanusiaan ini perlu dihentikan segera melalui penguatkuasaan undang-undang yang lebih tegas dan berkesan dalam menanganinya.

Dalam laporan media sebelum ini 300 ekor kucing diselamatkan orang ramai daripada penganiayaan dan kekejaman yang dahsyat oleh seorang pemilik pusat jagaan haiwan membuka mata banyak pihak terhadap keperluan pindaan akta berkenaan yang dilihat tidak menakutkan orang ramai jika disabitkan dengan kesalahan mendera binatang di negara ini.

Walaupun penguatkuasaan undang-undang bukanlah satu-satunya jalan penyelesaian dalam menangani masalah penganiayaan binatang, namun dengan ruang yang ada membolehkan hukuman kepada mereka yang terbabit perlu ditingkatkan lagi sebagai langkah pencegahan.

Sebagai contoh, baru-baru ini seorang wanita didenda RM400 oleh Mahkamah Majistret atas kesalahan menzalimi tiga kucing dengan memukul menggunakan payung, menendang serta menyakiti haiwan malang itu apabila mahkamah juga memerintahkannya dipenjara tujuh hari jika gagal membayar denda itu.

Penganiayaan wanita berkenaan terhadap tiga kucing itu sebelum ini tersebar luas di laman sosial, facebook dan blog selepas dimuat naik ke Internet hasil rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di lokasi kejadian. Rakaman lima minit itu menimbulkan kemarahan banyak pihak, khususnya pencinta haiwan apabila rakaman video itu menunjukkan perbuatan tertuduh yang melakukan penyeksaan terhadap tiga kucing termasuk melibas dengan payung, menolak ke longkang, malah memijak hingga menyebabkan seekor kucing mati.

Mengikut tuduhan pertama, wanita berkenaan didakwa secara zalim menyakiti dua kucing dan bagi kesalahan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 44 (1) (a) Akta Binatang 1953 (Akta 647) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 44 (1) akta sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM200 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya jika disabit kesalahan.

Wanita berkenaan juga didakwa melakukan perbuatan tidak wajar menyebabkan kesakitan serta penderitaan seekor kucing pada masa, tarikh dan tempat sama apabila dia didakwa mengikut Seksyen 44 (1) (d) Akta 647 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 44(1) akta sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM200 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya, jika disabit kesalahan.

Di samping itu, bagi memastikan kebajikan haiwan terpelihara, contoh lain ialah Jabatan Perkhidmatan Veterinar Perak sebelum ini mengeluarkan notis langkah penguatkuasaan tegas melarang penyembelihan lembu bunting dan masih produktif bagi mengelak unsur kekejaman terhadap haiwan itu serta menjejaskan populasi dan bekalan daging segar pada masa depan.

Notis peringatan larangan mengikut Akta Binatang 1953 itu diedarkan berikutan perangkaan mendapati 66.2 peratus lembu yang disembelih di empat rumah sembelihan kerajaan di Perak sejak Januari lalu adalah lembu betina dengan sebilangannya dipercayai bunting atau masih produktif.

Ini sekali gus melanggar undang-undang kerana ia bertentangan dengan etika dan satu bentuk kekejaman ke atas haiwan seperti termaktub dalam akta berkenaan.

Mereka yang melanggar akta itu boleh dikenakan kompaun sehingga RM1,000 bagi seekor lembu, selain boleh juga dipenjara jika ia merujuk kesalahan mengikut Seksyen 44 akta berkenaan kerana penyeksaan terhadap binatang.

Bagaimanapun, akta dan notis itu bukan bermakna tiada mana-mana lembu betina boleh disembelih, sebaliknya ia tertakluk kepada pemeriksaan pegawai veterinar dan jika lembu betina itu tidak lagi produktif atau ada perkara yang membolehkan haiwan itu disembelih, ia dibenarkan.

Kesimpulannya, di samping penguatkuasaan undang-undang yang ada, ramai bersetuju peningkatan kes penderaan dan penganiayaan terhadap haiwan berlaku kerana kekurangan kesedaran, sebagai contoh terdapat pemilik yang meletakkan haiwan mereka di dalam sangkar selama beberapa hari tanpa penjagaan serta penyediaan makanan yang sempurna dan ini adalah salah dan amat tidak berperikemanusiaan.

Oleh itu, pemilik haiwan di negara ini perlu mempunyai pemahaman dan pengetahuan dalam menjaga binatang peliharaan mereka bagi mengelak daripada berlaku penganiayaan dalam apa jua bentuk yang bakal berdepan dan dikenakan tindakan undang-undang.

Malah, dalam ajaran Islam sendiri terdapat adab tertentu dengan haiwan apabila terdapat hadis sahih yang menceritakan seorang lelaki dimasukkan ke dalam syurga hanya kerana memberi minum seekor anjing yang dalam kehausan (HR Bukhari). Inilah keindahan akhlak Islam walaupun terhadap haiwan yang perlu dicontohi kita semua.

Dalam satu hadis lain pula menceritakan seorang perempuan dimasukkan ke dalam neraka kerana perbuatannya yang mengurung seekor kucing sehingga mati kelaparan (HR Bukhari).

Sumber 


cik iena sokong sgt2..
biar denda org jahat2 ni yg suka dera binatang..
kucing cik iena pon mati sebab jiran depan rumah pukul dia sampai dia xlarat bangun
sedey sgt tgk kucing sndri saket..
makan tak lalu..
nak bangun pun xlarat..
cik iena mmg dendam dgn jiran dpn rumah
tak de bukti je nk saman ko
sabar je dlu nty ko dera kucing jiran lain plak
aku record..huhuhu

mak kate jiran dpn rumah tu pun dera kucing jiran..
mak pernah nampak..
perempuan gila tu buat muka tak bersalah je dia pukul kucing tu dgn batan penyapu..
sambil jerit2 "ko amek balik kucing ko ni..aku tak teragak2 nk bunuh kucing ko"

gile punye ppuan..ckp kt budak kecik mmg la...cube ckp dgn mak budak tu..
kene pelempang..
kucing mane tau ape beb..dia jalan dpn umh ko pn nk pukul..
ko la sekejam2 umat wahai cik jiran..

smp mase nty dpt record video ..habes la ko



JanGaN LuPa cLicK piC CoMeL
CiK iEnA kat sebelah nie
sELePaS BaCe Blog Post ciK iEna Yer (^_~)
heheh owh terperasan sudaa
comel kerh!!
hahah cik boy pren kate comel pon da cukup


<------ click okeyh


2 comments:

  1. ishk Chenta xle dekat ngan kucing je .. bukan Chenta xsuka kuching ..
    teruknya org tu ...

    ReplyDelete
  2. chenta..xsuke kucing xper..
    janji xdera..hihi
    tp jiran dpn umh tu mmg teruk
    geram dgn dia

    ReplyDelete

Facebook Comment

Related Posts :

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve