Grab The Promo

BASUH TANGAN DENGAN BETUL

Basuh tangan anda, Terutamanya jika anda seorang wanita kerana... tahukah anda, tangan wanita mempunyai lebih banyak jenis bakteria berbanding dengan jenis bakteria yang terdapat di tangan lelaki? 

Membasuh tangan merupakan cara paling berkesan dan mudah untuk menghalang cirit-birit dan pneumonia, dua penyakit yang telah menyebabkan kematian lebih 3.5 juta kanak-kanak seluruh dunia? Membasuh tangan dengan betul turut membasmi jangkitan selsema, demam, sakit perut, hepatitis, SARS dan penyakit bawaan makanan yang lain. 
 



Basuh Tangan dengan BETUL: 


· Basahkan tangan dengan air yang mengalir.
· Gunakan sabun. Gosok sehingga berbuih.
· Terus gosok selama 15 ke 20 saat pada keseluruhan bahagian tangan - tapak tangan, belakang tangan, jari, sehingga bahagian bawah kuku juga.
· Bilas dengan air mengalir.
. Keringkan tangan dengan tuala bersih, atau tisu, atau penghembus angin elektrik. 
(Tukar dengan kerap tuala lap tangan di rumah anda, terutamanya bila ada yang sakit.)
. Tutup pili dengan tuala 
(bukan dengan tangan anda yang sudah bersih). 

Tidak perlu sabun anti-bakteria! Penggunaan anti-bakteria yang berpanjangan akan menjadikan bakteria immun dan sukar dibunuh. Cukup sekadar menggosok dan membasuh untuk menyahkan bakteria dari tangan anda. Jimatkan wang. Guna saja sabun biasa.
Jika tidak ada air dan sabun, gunakan pembersih tangan berasaskan alkohol - paling kurang, 60% alkohol. Alkohol dapat membunuh bakteria dan virus dengan berkesan. Cuci tangan dengan kerap kerana semakin kerap dicuci, makin kuranglah kuman yang anda sebarkan melalui sentuhan.




Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)


2 comments:

Facebook Comment

Related Posts :

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve