Khasiat Buah Tunjuk Langit

skrg nie kat opis makcik cleaner kt opis ni dtg..

cm bese lah makcik nie mmg rajin berborak..

kene la layan jgak kan..org tua..kang kate sombong pulak

hehe..bagus gak makcik nie bg info pasal buah tunjuk langit..

mule2 iena iya iya kn jer lahh..

owhh yer ker..owhhh ahhhh..

cmtu jela

pastu dia asyik bercerita pasal buah tu bagus ..

siap nk bwak opis bg iena try lagi..

hehe

klu nk suh try tu takot le jgak..

search kt Dr Google dlu

so jumpa lah pasal buah nie..

haha trus update blog...

copy paste je..lallaaaaaa

jom bace

 



Buah Swietenia Macrophyllae yang lebih dikenali sebagai buah tunjuk langit telah mendapat perhatian di mata dunia sejak kebelakangan ini seteleah banyak kajian bioteknologi yang dijalankan menemui pelbagai kebaikan yang boleh diperoleh daripada buah tersebut. Pakar-pakar saintis bioteknologi berpendapat bahawa biji dari buah Tunjuk Langit mengandungi banyak khasiat herba semulajadi yang boleh dijadikan penawar bagi membantu dan meningkatkan sistem pengedaran darah di dalam tubuh manusia.

Biji Tunjuk Langit mempunyai keistimewaan yang sukar diperoleh daripada mana-mana tumbuhan herba di seluruh dunia. Ia megadunig kandungan tertinggi tiga komposit aktif utama iaitu ‘Flavonooids’, ‘Saponins’ dan ‘Bitter Alkaloid’. Di samping itu, ia juga mengandungi pelbagai nutrisi semulajadi yang dapat mengekalkan tahap kesihatan tubuh badan dan meningkatkan tenaga keseluruhan badan manusia seperti protein, mineral, pelbagai vitamin, karbohidrat dan sebagainya.







Fakta nutrisi buah Tunjuk langit:

  • protein
  • vitamin b1
  • zat besi
  • vitamin d
  • asid folik
  • karbohidrat
  • vitamin a
  • fiber diet
  • potassium
  • vitamin e
  • kalsium
  • vitamin b6
  • magnesium
  • sodium
  • vitamin b3


Posted by Picasa






Flavonoids semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaanya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan ginseng, coklat dan tongkat ali. bahan flavonoids yang semulajadi terdapat dalam biji tunjuk mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti-pengoksidaan.

Fungsi2 utama flavonoids:

  • mengurangkan tahap gula dalam darah
  • menyeimbangi kandungan gula dalam darah
  • memperbaiki kelancaran peredaran darah
  • menyingkirkan radikal bebas dalam tubuh badan
  • memperbesar dan menguatkan keanjalan saluran darah
  • mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah



Credit to : http://cangkirbiru.blogspot.com






JIKA RAJIN..SILA KLICK..


2 comments:

  1. wow hebat buah ni...

    thanx akak sbb share info ni !!

    ReplyDelete
  2. hehe tau xper..
    mmg hebat
    bnyk btol kelebihan
    akak pn baru tau
    ;)

    ReplyDelete

Facebook Comment

Related Posts :

Powered by Jasper Roberts - Blog