Kutip Tin Kosong




Kutip Tin Kosong ???
pernah kah anda melakukan aktiviti2 ini? hihihi ape ke hal la cik iena nie kn..
smlm g mkn mlm kt down town cheras..
tgh2 mkn tibe2 bising2..kecoh2..rupa2 nye ade sekumpulan budak2 yg dtg kutip tin kosong..


wah sangat terharu cik iena tgk..
rajin budak2 nie..
sejuk perut ibu yg mengandungkan dorang..
jarang lah ade kat bandar nie budak2 nak kutip tin kosong kot
yg ade maybe kat kampung2..
itu pun kalau kutip tin kosong..kalau kwn2 sekolah nampak..esok dtg sekolah kene ejek kan..
hurmmm lumrah manusia kn..


ape2 pun pd cik iena jika difikirkan..budak2 yg kutip tin kosong nie lebih bagus dr budak2 or org2 yg dtg mintak sedekah time kite mkn2 kt kdai..
huh penah sekali..
budak dtg mintak sedekah dkt cik boy pren..
niat dihati mmg ikhlas nk bg sedekah..
bukak wallet...
sekali budak tu bersuara
"Abang lebih banyak pahala yg abang dapat kalau abg sedekah RM50"


subahannallah terkejut dgr budak tu ckp cm tu
nk kate budak tak budak sgt
da pandai pikir da kn..
kalau btul nk mintak sedekah tak perlu intai2 wallet org dan suruh derma or sedekah dgn beberapa yg dorang nak kn..
biarlah kite sedekah seikhlas hati..


hurmm tu la bila di renung2kan..usaha budak2 yg cik iena nampak kutip tin kosong tepi jalan tu lagi bagus daripada si peminta2 sedekah nie yang mana kadang2 mereka ni adalah satu sindiket..
tak semua lah kn..tp berhati2 bila nk bg sedekah tu..da bnyk kali jugak terkena nie..

cik iena pernah nmpk pasangan suami isteri yg mintak sedekah kt org kt kdai mkn..pastu nmpk dkt parking lot..ade kereta tunggu dia..
dan pasangan suami isteri yg suaminya buta la konon nye ni kan..berjalan dgn girang,,berjalan dgn laju menuju ke kereta..mcm tak buta je
time mintak sedekah jalan pelan2 pulak kn..


hurmmm apelah manusia nie...
bagus lg budak2 kutip tin yg cik iena jmp mlm td..
dulu2 time sekolah cik iena ade juga kutip tin..
tp xde la merayau2 mcm budak2 nie..
setakat kutip tin yg dkt2 rumah je...
hahaha
pastu lori dtg kn..
cepat2 panggil adek2..jom2 jual tin jual botol..
hahah nak cari duit poket lebey kn..
pepandai la..janji halal (^_~)


cakap pasal kutip tin kosong nie..
ade jugak org yg berjaya jadi jutawan tau..
ha yg tu kene baca kt sini -->

Jadi jutawan kutip tin kosong

 

 






1 comments:

  1. kak saya lebih kesian kanak2 yg minta sedekah tu..sbb ada sindiket jahat mengambil duit !!!

    byk sindiket ni, dan pihak berkuasa xbuat apa2...

    sedih tu !! tapi mmg respect la kanak2 kutip tin, mesti mak ayahnya ada situ gak kutip tin.. (pandangan saya sbb teringat zaman saya di planetarium negara)

    ReplyDelete

Facebook Comment

Related Posts :

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve