Grab The Promo

3 Cara Merawat Rambut Kerinting




Rambut keriting mempunyai pelbagai ragam. Jenis kerinting ini termasuklah keriting besar, keriting ikal hingga keriting yang sangat melingkar. Kerana pelbagai ragam inilah, rambut keriting memiliki banyak masalah kerana juga setiap orang punyai pola keriting yang berbeza-beza.

Seperti kebanyakan rambut, rambut keriting juga boleh bertekstur sangat baik, sedang, tebal dan kasar.

Menurut YouBeauty, para ahli belum mengetahui jelas mengapa ada banyak jenis rambut. Tapi yang pasti, bentuk rambut (Anda yang berambut keriting, memiliki style rambut yang keriting juga) dan protein rambut (keratin) yang ada di pangkal rambut akan memengaruhi jenis rambut anda. Semua jenis rambut akan tumbuh melintir, apapun jenis rambut anda, rambut akan semakin keriting jika jumlah untirannya semakin banyak.

Jaga kelembapan 
Para pemilik rambut kerinting sangat perlu menjaga kelembapan rambutnya. Agar rambut keriting lebih halus dan lembut dengan menggunakan perawatan’ deep conditioning’ dua kali sebulan. Jika rambut anda kering, jangan terlalu banyak diramas – usahakan hanya dua kali seminggu.

Hati-hati Mengeringkan
Anda harus berhati-hati menangani rambut kerinting. Hindari penggunaan tuala yang terlalu kasar ketika mengeringkan rambut atau membungkus rambut anda dengan tuala untuk menyerap air ketika menggeringkan rambut.

“Rambut kerinting harus dikeringkan dengan perlahan, tapi jika jadual anda terlalu sibuk, usapkan tuala dengan lembut dan pastikan rambut anda tidak berantakan ketika diusap,” saranan penata rambut selebriti Kristan Serafino. “Jika rambut kerinting disentuh dengan kasar – ketika disisir – akan menyebabkan rambut kerinting natural anda bertambah kusut.”

Tambahn Conectique, sebaiknya keringkan rambut dengan jari tangan, dengan atau tanpa kipas angin. Hasilnya akan membuat rambut menjadi lebih teratur dan lentur.

Jangan sentuh 
Ketika menggunakan produk seperti krim penambah kerinting, gel atau mousse, ikutilah pola keriting rambut anda, putarkan dari bahagian tengah ke bahagian hujung rambut, saran Serafino. “Saat rambut sudah kering, maka anda baru boleh mengoleskan serum silikon pada hujung rambut untuk melembutkan pola keritingnya dan membuatnya lebih berkilau,”.

Setelah dihias, jangan sentuh lagi rambut anda kerana semakin anda “memainkannya”, rambut anda akan bertambah kusut.



Cik iena : mmg susah jage rmbt curl nie
mase mude2 cik iena penah wt rambut curl..
hahahah zaman ngengade.
rmbt da lurus nk d curl2 kn..
susah sket nk jage..
pastu lurus kn balik



opss ni gmbr lame
5 tahun yg lepas
(^_~)
skrg dh bertudung sepenuhnye






Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)


14 comments:

  1. nice belog..teruja blog pemes-to-be follow saye =)

    ReplyDelete
  2. yayansmum : ur wlcm dear:)
    syahir : okies (^_~)

    ReplyDelete
  3. salam kenal,

    erm, rambut kerinting kena jaga bebetul kan, rambut saya x lurus n x kerinting.. haha camaner tu..

    ReplyDelete
  4. salam kenal:)
    tak lurus x kerinting
    rmbt ikal lh tu..
    huhu klu cmtu same je cm rmbt lurus:)

    ReplyDelete
  5. tak penah curlkan rambut .. teringin jugak .. tp kalau bertudung susah nk jaga :p

    ReplyDelete
  6. hihi btl tu
    klu bertudung mmg susah nk jage:)

    ReplyDelete
  7. Betul tu. Rambut keriting senang sangat nak kering sebab tu la kena kena jaga betul-betul rambut ni. Kalau banyak pegang rambut habis la rosak rambut

    ReplyDelete

Facebook Comment

Related Posts :

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve