Grab The Promo

GELANDANGAN



Kamus Dewan Edisi Empat mentakrifkan, gelandangan sebagai orang yang tiada pekerjaan atau tidak mempunyai tempat tinggal yang tetap, manakala Mr. Dominic Mapstone, Social Worker and Director of Rebecca Community pula mentakrifkan gelandangan sebagai "...an inadequate experience of connectedness of family and or community".

Menurut Hall, 2009, istilah Gelandangan atau Homeless pada asalnya disebut sebagai Vagrants yang kemudiannya digantikan kepada bahasa Eufemistis iaitu Homeless.

Melalui takrifan di atas dapat difahami bahawa gelandangan adalah individu atau sekumpulan orang yang bukan sahaja tidak mempunyai pekerjaan atau tempat tinggal tetapi juga telah hilang kefungsiannya dalam keluarga ataupun masyarakat. Golongan ini juga sangat berkait rapat dengan fenomena orang papa seperti yang ditafsirkan di bawah seksyen 2, Akta Orang-Orang Papa 1977 iaitu:

(i) seseorang yang mengemis di tempat awam hingga menimbulkan kegusaran atau mengganggu orang ramai yang biasa mengunjungi tempat tersebut; atau

(ii)seseorang peleser yang dijumpai di tempat awam, sama ada ia mengemis atau tidak, yang tiada mata pencarian pada zahirnya atau tiada tempat tinggal atau tidak dapat menyatakan hal dirinya dengan memuaskan.

Gelandangan atau homeless bukanlah satu fenomena yang baru. Namun, sejak akhir-akhir ini ia menjadi satu fenomena sosial yang semakin menarik perhatian umum di negara ini kerana ia menimbulkan kegusaran masyarakat sekeliling dan semakin banyak dibangkitkan di dalam media cetak dan media elektronik, terutamanya masalah gelandangan yang berlaku di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur.

Masalah gelandangan kebiasaannya terjadi akibat sukar untuk mendapat pekerjaan, tidak mampu menanggung kos sara hidup dan sewa rumah yang tinggi terutamanya di bandar-bandar besar. Golongan penagih dadah dan pesakit mental yang telah terbiasa dengan kehidupan bergelandangan yang bebas dan tidak terikat dengan sesiapa juga menyumbang kepada isu gelandangan ini.

Pada masa ini, golongan gelandangan menjadi sebahagian daripada pemandangan biasa di sekitar kawasan ibu negara, khususnya pada waktu malam. Keadaan ini secara tidak langsung boleh menjejaskan reputasi dan imej negara. Isu gelandangan ini tidak lagi boleh dianggap sebagai isu terpencil tetapi perlu dilihat sebagai masalah sosial yang wajar ditangani dan dicari jalan penyelesaian dengan segera. Justeru, mekanisme yang terbaik bagi menangani isu ini, sekaligus dapat membantu mereka diintegrasikan semula ke dalam masyarakat serta tidak terus tercicir daripada arus perdana pembangunan negara perlu dirancang dan dilaksanakan dengan sebaik-baiknya.



TAHUKAH ANDA HAMPIR 80 % GELANDANGAN ADALAH TERDIRI DARI KALANGAN ORANG MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM.
OLEH KERANA RAMAI DIANTARA GELANDANGAN ADALAH BERAGAMA ISLAM,ADA SEGELINTIR PIHAK GEREJA YANG MENAWARKAN SEJUMLAH WANG YANG AGAK LUMAYAN KEPADA INDIVIDU ISLAM YANG BERTUKAR AGAMA KEPADA KRISTIAN DAN JUGA INDIVIDU YANG BERJAYA MENG KRISTIAN KAN GELANDANGAN ISLAM INI JUGA DIBERI UPAH RM YANG LUMAYAN.


SUMBER INI DIPEROLEHI OLEH SAHABAT CIK IENA YANG SEDANG BERGIAT AKTIF DALAM USAHA MEMBANTU GELANDANGAN2 ISLAM SUPAYA TIDAK TERJEBAK DENGAN AGAMA KRISTIAN.



Cik iena dh lama dgr mengenail gelandangan nie.Tapi cik iena tak dengar lg isu org kristian memberi ganjaran RM kpd gelandangan islam yg bertukar agama ke kristian.

Esok malam, 20 April 2012 cik iena dijemput untuk sama2 membuat kerja2 amal menyediakan makanan bagi membantu gelandangan2 di kuala lumpur.

Insyaallah cik iena akan hadir
(^_~)











Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)


5 comments:

Facebook Comment

Related Posts :

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve