Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Jasper Roberts - Blog

Monday, April 30, 2012

Giant Petai | Petai Gergasi



Pernahkah anda menjumpai petai gergasi ini?





Petai gergasi  dikenali sebagai " Entada Phaseoloides".

"Entada Phaseoloides, yang kelihatan serupa dengan petai, hanya akan tumbuh di dalam hutan kerana ia adalah sangat besar . Menurut  Malaysian Herbs : Goh Kong Ling,  Entada Phaseoloides  beracun walaupun tahap ketoksikan yang sebenar tidak diketahui,"

Liang berkata makan kacang beracun tidak semestinya membawa kepada kematian. Sebaliknya, ia mungkin menyebabkan ketidakselesaan fizikal. Oleh itu, beliau menasihatkan semua tidak makan  Entada Phaseoloides .




"Dari segi perubatan Cina,  Entada Phaseoloides  boleh melegakan kekejangan dan kesakitan, dan juga untuk mengalirkan kelembapan. Membantu dalam sakit perut, jaundis, hernia dan rawatan," katanya.

Walau bagaimanapun, Liang berkata tidak lebih daripada 10 gram  Entada Phaseoloides  harus digunakan walaupun untuk perubatan. Selain itu, pesakit perlu mendengar arahan doktor sebelum makan Entada Phaseoloides .

" Entada Phaseoloides boleh menjadi 30mm diameter dan sehingga 1m panjang. Setiap Entada Phaseoloides  akan mempunyai enam hingga 11 biji. Biasanya, hanya  Entada Phaseoloides  mempunyai kacang besar. Ia memang bukan petai," tambah Liang. (Sin Chew Daily)












Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

9 comments:

  1. Besar nye ..
    Kalo jumpe yang camtu , tak nak makan lah ..
    Buat hiasan jer .. Hehe

    ReplyDelete
  2. fuiiyooo..! Besarnyerrr...!

    mkn sebiji pun xhabis.. xpernah jumpa lagi petai ni secara live..

    cik iena pernah jumpa ke..?

    ReplyDelete
  3. wah besar nye.. mkn 1 da ckup cmni.. hehe

    ReplyDelete
  4. boleh makan ke tu..entah-entah buahnya lebih besar dari pinggan...hehehe

    ReplyDelete
  5. fuyyoo.. besar gile! puas mkan sorg2 ni

    ReplyDelete
  6. cik nur :cik iena xpernah jmp pon..hihihi jmp petai gergasi ni kt forum (^_~)

    ReplyDelete

Facebook Comment