Halal Dan Haram Dalam Rempah Dan Cili Boh

Halal Dan Haram Dalam Rempah Dan Cili Boh

Tahukah anda ada diantara pewarna dan pengawet yang digunakan dalam pemprosesan Rempah ,cili boh dan cili giling  adalah beracun dan membahayakan kesihatan.
Kandungan pewarna Sudan (Sudan Dyes) yang digunakan sebagai pewarna untuk rempah,cili giling dan cili boh adalah beracun dan boleh menyebabkan penyakit Kanser.Pewarna sudan ini biasanya digunakan untuk pewarna bagi beg plastik dan pewarna bagi kasut.
Untuk mengesan penggunaan pewarna sudan ini perlu menjalani proses pengujian di makmal.Pihak pengusaha/pengilang tidak akan memaparkan kandungan ini pada produk tersebut kerana  PEWARNA SUDAN diharamkan di Malaysia  merujuk kepada Peraturan-Peraturan Makanan 1985.

Penggunaan Pewarna Sudan ini adalah untuk menarik  perhatian pengguna/pembeli dimana warna yang dihasilkan sangat menarik dan menampakkan kelazatan sesuatu rempah /cili giling/cili boh tersebut.

********************************************

Menarik isu ni kan.Cik iena baru je tgk tv Al-Hijrah.Kalau dkt rumah mmg jarang tgk tv.Kat rumah mak ni tgk la TV AL-HIJRAH..hehe channel kegemaran mak (^_~)
24 Mei 2012 dlm kul 10 kot citer tu..huhuhu bru first time nengok

Kalau pewarna sudan ni susah nak kenalpasti melainkan melalui proses ujian di makmal
so kite sebagai umat islam dan pembeli perlu lebih prihatin.
Pemilihan produk amat penting buat kita.Pastikan ada tanda Halal daripada JAKIM baru boleh beli.
Jangan nak murah punyer pasal beli yang jenama biasa2 yang tiada logo Halal.



Ingat tau kandungan pewarna sudan ni boleh menyebabkan Kanser (^_~)
Penentuan halal haram sesuatu produk makanan ni bukan sahaja dilihat dari sumber halal or haram tetapi
di dlm islam makanan yg memudaratkan kesihatan juga tidak digalakkn sama sekali(haram)

Cik iena jarang gune rempah :)
haa korang guna cili giling jenama ape?
cik iena gune Adabi ..
hihi alhamdulillah nasib baik tersenarai dalam produk halal JAKIM

Nak tgk halal ke tidak produk yg kiter guna jom cek kat website JAKIM
http://www.halal.gov.my

Sumber : TV AL-HIJRAH








♥♥ Info Menarik ♥♥














Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)


2 comments:

  1. mama ara lau masak xsuka guna cili boh.. dia guna lada kering uh.. taw x ? :D

    ReplyDelete
  2. tau
    kt umh mak akak pn gune cili kering
    hihi tp klu kt umh bujang akak gune cili giling adabi
    sb kt umh akak xde blender
    hahaha dok bujang bnyk brg xcomplete lg:)

    ReplyDelete

Facebook Comment

Related Posts :

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve