Grab The Promo

Khasiat dan Manfaat Petai - Mampu Atasi Masalah Stroke


Mendengar saja perkataan petai, pasti ada yang terus memikirkan tentang bau nafas yang kurang menyenangkan apabila kita memakannya. Oleh itu, berkemungkinan besar ada yang tidak menjamahnya sekiranya menjadi menu makanan di siang hari ketika waktu bekerja.



Petai merupakan sejenis tanaman yang berasal dari negara tropika, seperti di negara kita Malaysia dan juga Indonesia. Dengan nama latin parkia speciosa dan dimakan sebagai ulam ini, di sebalik ketidak enakan bau nafas, namun tahukah anda ia sebenarnya adalah sejenis ulam yang banyak menberi manfaat kesihatan kepada kita.





Sumber gizi penting

Penelitian menunjukkan bahwa buah petai memiliki kandungan sukrosa, fruktosa, dan glukosa. Ketiga zat ini adalah gula alami yang boleh menghasilkan tenaga segera bagi mereka yang memakannya. Bahkan, kandungan protein dalam petai 4x lebih banyak daripada epal. Selain itu, kandungan karbohidrat, fosfor, vitamin A, zat besi dan vitamin serta mineral lain yang terdapat pada petai juga lebih banyak jika dibandingkan dengan epal.

Atasi anemia

Anemia biasanya ditandai dengan gejala-gejala seperti tubuh lemas, letih dan kurang bersemangat. Anemia juga menyebabkan penderitanya mengalami kesulitan konsentrasi dan nyeri pada persendian tulang. Perkara ini terjadi kerana badan kekurangan zat besi. Kandungan zat besi yang tinggi dalam petai sangat bermanfaat untuk mengurangi anemia atau masalah kurang darah ini.

Mampu Mengurangkan Stres dan Depresi

Sekiranya anda mengalami stres dan depresi, itu tandanya anda kekurangan triptofan. Triptofan adalah suatu asid amino penting yang apabila dikonsumsi, maka akan diubah menjadi serotonin, yang mampu mempengaruhi sistem kerja saraf dan berfungsi memperbaiki “mood” kita.

Stres juga berisiko mempercepat metabolisme tubuh dan mengurangi kalium dalam tubuh. Kalium berguna menstabilkan degup jantung dan melancarkan aliran oksigen ke otak. Untuk itu, ketika stres, anda memerlukan lebih banyak kalium untuk tubuh. Petai memiliki kandungan kalium yang cukup tinggi.

Menyihatkan mata dan meningkatkan konsentrasi

Petai memiliki kandungan vitamin A yang cukup tinggi, iaitu 200 IU per 100 mg. Seperti diketahui, vitamin A bermanfaat untuk menjaga kesihatan kornea mata. Kalium dalam petai juga dapat meningkatkan konsentrasi dan kemampuan otak seterusnya berfungsi untuk membantu meningkatkan daya ingatan semasa belajar.

Mengurangi tekanan darah tinggi dan mencegah stroke

Kandungan kalium yang tinggi, namun rendah garam dalam petai mampu menstabilkan degupan jantung. Tekanan darah yang terjaga akan menurunkan risiko diserang penyakit jantung dan gejala stroke. Bahkan The New England Journal of Medicine menerbitkan hasil penelitian yang mengatakan bahawa pemakanan petai secara teratur mampu menurunkan risiko kematian akibat stroke hingga 40 peratus.

Melancarkan sistem pencernaan

Serat juga banyak terkandung dalam petai. Serat atau fiber berguna melancarkan pencernaan. Bagi anda yang sering mengalami gangguan pencernaan seperti konstipasi atau sembelit, memakan petai akan dapat membantu mengurangi penderitaan anda. Petai juga memiliki efek antasid pada tubuh. Jika anda merasa mual dan sendat kerana makan terlalu banyak, petai mampu mengurangi rasa sakit tersebut.

Jadi, jangan segan-segan untuk memakan petai!



Note: Cik iena suka makan petai..hahahahah
tp da lame x mkn T__T










Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)


8 comments:

  1. dalam banyak-banyak makanan eksotik..petai lah yg uncle sanggup makan...bila dah makan tu..capur dengan sambal udang...bukan setakat mak mertua lalu balakang buat tak heran..diri sendiri pun hilang kawalan hahahha

    ReplyDelete
  2. dah mai ni..nk mkn smbal petai.hihih..follow u back..

    ReplyDelete
  3. favourite saya ni..tapi time kerja tak de lah nak makan..hehe

    ReplyDelete
  4. siyes suka makan petai.. hehe.. tpi da lama xmkan..

    ReplyDelete
  5. waaaah .. sedap nye .. ain tak baca pon . tapi ain tengok gmbar je . cedap .hehe

    ReplyDelete

Facebook Comment

Related Posts :

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve