Grab The Promo

MERAWAT MATA AGAR TETAP INDAH

Mata merupakan bahagian wajah yang paling diperhatikan. Perasaan seseorang dapat terlihat dari tatapan matanya.

Mata yang indah merupakan bahagian daya tarik bagi penampilan seorang wanita, itulah sebabnya dalam merias wajah, riasan mata umumnya memerlukan waktu paling lama. Tetapi, mata juga memiliki berbagai masalah yang dapat membuat wajah tidak segar.

Untuk itu, Agar terhindar dari masalah-masalah penampilan mata anda dapat melakukan pencegahan dan melakukan berbagai perawatan untuk mata yang mudah dan dapat dilakukan di rumah.

Berikut ini beberapa tips untuk membuat mata tetap indah

Bersihkan mata dari kosmetik sebelum tidur.
Bila tidak dibersihkan, sisa kosmetik akan menyumbat pori-pori. Untuk membersihkan bahagian mata, sebaiknya gunakan pembersih mata khusus mata, karena mata memiliki bahagian yang lebih sensitif dibandingkan bahagian wajah lain. Atau gunakan susu murni untuk membersihkannya. Setelah itu, oleskan krim mata yang akan membantu merawat mata pada malam hari.

Lindungi mata dari sinar matahari
Ketika membuat aktiviti dikawasan yang terdedah dengan matahari , pastikan untuk menggunakan 'sun block' atau gunakan eye gel untuk untuk menyegarkan mata. Sebaiknya, gunakan kacamata yang dapat melindungi dari sinar ultraviolet, atau gunakan payung atau topi.

Cukup minum air putih
Ini dapat mencegah daripada terjadinya garis-garis halus pada mata.

Konsumsi buah dan sayuran
Kandungan mineral, vitamin pada buah merupakan nutrisi yang berguna untuk kecantikan mata, disamping juga bermanfaat untuk kulit dan kesihatan tubuh. Terutamanya kandungan vitamin C pada buah atau sayur dapat membantu pembentukan kolagen yang menambah elastisitas mata.

Hindari untuk mengosok mataApabila tangan yang kotor digunakan untuk mengosok mata, hal ini dapat menyebabkan iritasi mata.

Rawatan mata

Rawatan menggunakan potongan kentang atau mentimun selama 10 minit berguna untuk mengurangi lingkaran hitam. Untuk memperlancar peredaran darah pada mata, mata dapat dirawat menggunakan air batu dan diusapkan di sekeliling mata. Sebagai antiseptik untuk mata, masukkan daun sirih pada air panas, dan biarkan wap air mengenai mata Anda. Setelah melakukan perawatan mata, perhatikan juga tibiat anda sehari-hari kerana kebiasaan tabiat buruk seseorang dapat mendorong berlakunya penuaan.






Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)


0 comments:

Post a Comment

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve