Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Jasper Roberts - Blog

Monday, June 4, 2012

Dimanakah kasih sayang dan tanggung jawab seorang insan bergelar ibu

Kisah Si Janda Kaya.Majlis pernikahan diadakan di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin Putrajaya
manakala Majlis Resepsi diadakan di PICC Putrajaya.
TETAPI anak-anak dihantar ke sekolah anak yatim tanpa mengirimkan sedikit pun wang perbelanjaan seperti perjanjian yg telah dibuat dengan pihak sekolah anak yatim tersebut.






Today cik iena nak share siket kisah tentang kisah si janda kaya yg mana pada asalnya kehidupannya biasa2 saja.Ini adalah kisah benar yang terjadi pada sahabat cik iena.Si Janda Merupakan kakak kandung kepada sahabat cik iena.
Mengalir air mata cik iena dengar cerita kawan cik iena.Tergamaknya seorang ibu memperlakukan begitu pada anak2 nya.


Dipendekkan cerita.Sebelum bercerai si janda hidup susah kerana beliau merupakan isteri kedua kepada seorang ahli perniagaan.Beliau mempunyai 6 org anak. Setelah bercerai dengan ahli perniagaan tersebut barulah beliau merasa nikmat kesenangan hidup kerana bekas suami memberi nafkah kepada anak2 dan memberi harta sepencarian.Hidup beliau tidak lagi susah .Akan tetapi apa yg membuat cik iena rase marah sangat sebab beliau menghantar 3 orang anak beliau ke sekolah anak2 yatim di pendalaman pahang.Sanak saudara yang lain tidak tahu akan hal ini sehinggalah pada suatu hari anak perempuan beliau yg berusia 16 tahun membuat panggilan talifon kepada sahabat cik iena iaitu adek kepada si janda.


Akhirnya rahsia terbongkar misteri kehilangan anak2 buah sahabat cik iena.
3 beradik ini dihantar ke sekolah anak2 yatim di kawasan pendalaman di pahang.Dua org abang sudah pun bekerja dan taumengenai hal ini tetapi dirahsiakan dari kaum keluarga.Si Janda hanya menjaga seorang sahaja anak bongsu beliau.


Memandangkan sekolah yg di hantar adalah sekolah anak2 yatim.Adalah haram jika kita memakan harta anak yatim.Jadi si janda perlu membayar yuran persekolahan anak2 tersebut.Kerana pihak kerajaan hanya akan menanggung perbelanjaan anak anak yatim sahaja. Akan tetapi setelah hampir Dua tahun si janda menghantar anak anak nya ke sekolah tersebut.Si janda tidak pernah mengirim wang perbelanjaan dan membayar yuran.Malah si janda tidak menghubungi dan melawat anak2 beliau.


Sehinggalah pihak sekolah memberi penerangan kepada anak2 si janda bahawa adalah haram bg mereka memakan makanan anak2 yatim.Makanan mereka disana pun di beri oleh cikgu-cikgu yang kesian akan nasib mereka.Moga Allah melimpahkan rezeki buat cikgu tersebut.Cikgu memberitahu ibunya gagal dihubungi.cikgu gaji tak besar mana nak sara mereka semua.hanya bantu yang termampu.jika ada saudara lain yg boleh dihubungi ..call lah mereka.


Maka dengan itu lah org pertama yg anak kepada si jand call adalah makcik beliau iaitu sahabat cik iena.
Terbongkar segala rahsia.Buat masa ini sahabat cik iena akan datang melawat anak2 buah dia di sekolah tersebut dua minggu sekali dan menghantar wang perbelanjaan.

Nak beritahu pada mak kandung sahabat cik iena nie..dia cakap mak dia dah warning jangan masuk campur urusan keluarga kakak dia.


Cikgu di sekolah tersebut pun ade memberitahu yang kakak(si janda)telah berpesan pada pihak sekolah supaya tidak membenarkan insan bernama sekian sekian berjumpa dengan anak2 beliau.Antara insan2 tu sahabat cik iena la.
Huhhh sungguh tak dijangka..

Akhirnya berkat kesungguhan sahabat cik iena yang sering melawat dan memberi wang perbelanjaan kepada anak2 buah nya berjaya membuka mata cikgu untuk membenarkan mereka berjumpa budak2 tersebut.Perjumpaan ini tanpa pengetahuan Si Janda.Si Janda pun gagal dihubungi.Yuran pembelajaran dan wang saku selama 2 tahun ke tiga2 anak nya berada disitu masih belum dijelaskan TETAPI



SI JANDA TERSEBUT BAKAL MELANSUNGKAN PERKAHWINAN BELIAU PADA BULAN JUNE INI..


Majlis pernikahan diadakan di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin Putrajaya pada 9 JUN 2012(SABTU)
manakala Majlis Resepsi diadakan di PICC Putrajaya pada 10 JUNE 2012(AHAD).Dikhabarkan lagi majlis itu sungguh meriah..grand gituh..gelang sahaja 15K belum rantai lagi..
TETAPI anak-anak dihantar ke sekolah anak yatim tanpa mengirimkan sedikit pun wang perbelanjaan seperti perjanjian yg telah dibuat dengan pihak sekolah anak yatim tersebut.


RENUNG-RENUNG KAN LAH
KORANG RASA IBU JENIS APEKAH DIA NIE?
PATUT KAH DI GELAR IBU?
DIKABARKAN LAGI LELAKI YG DIA BAKAL KAWEN TU BUJANG + MUDA BERTAHUN2 DARI DIA.


HUH DATANG HANTAR ANAK2 KT SEKOLAH ANAK2 YATIM PAKAIAN VOUGE GILER..NAIK KETE BMW.MEMANG TERSERLAH KEKAYAAN NYE..
TAPI..huhuhu tak xtau nk cakap ape dah..


cik iena rase bengan sangat
cik iena kenal anak2 dia tu..
kenal sangat2...rindu sangat nak jumpa dorang
tak sangka nasib dorang mcm nie


Semoga Allah membuka hati Si Janda untuk kembali Kepangkal Jalan Dan Semoga Anak2 beliau sentiasa diberkati dan dilindungi Allah.




Sumber : my friend
Notes : Sekadar berkongsi Cerita dan rase ketidakpuasan cik iena..huhuhu.Nama tak boleh nak publish.




Hurmm kisah budak2 nie boleh buat novel nie
cik iena tau kisah2 dorang dari sebelum family dia bercerai..
tup2 tau dah jadi mcm nie..
Ya Allah kau tabah kanlah mereka dalam menghadapi Dugaan mu ini.
Sesungguhnya Berat Mata MEmandang BErat Lagi Bahu MEmikul.












♥♥ Info Menarik ♥♥

















Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

2 comments:

  1. KEJAMM NYE POMPUAN TU !!! JAHAT GILEEE HEMPOKK JE BAGI MATII

    ReplyDelete
  2. kesiannya anak-anak tu..harap maknya tu akan sedar salah yg dah dibuat...

    ReplyDelete

Facebook Comment