Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Jasper Roberts - Blog

Saturday, November 26, 2016

KENAPA KITA PERLU BERBEKAM?



Apabila semakin banyak toksin didalam badan, oksigen akan bertambah kurang. Ini menyebabkan orang yang sakit akan bertambah-tambah sakit sekiranya sel-sel dalam badan tidak mendapat nutrien dan oksigen yang cukup,”

rawatan bekam


Apa yang membezakan setiap pesakit ialah tempat-tempat toksin itu berkumpul hingga menyebabkan pelbagai penyakit datang seperti gout, kencing manis, jantung, darah tinggi dan buah pinggang. 

Jika toksin banyak berkumpul di kepala, sakit kepala akan mudah datang. Anda akan merasa cepat mengantuk, tumpuan akan hilang, susah untuk tidur dan pelupa hingga menyebabkan darah tinggi dan akhirnya ia mendatangkan penyakit strok. “

Cara untuk membuang toksin ini adalah dengan cara membuang darah kotor yang terkumpul dalam badan anda. Semakin banyak darah kotor yang dibuang semakin lancar dan bersih darah yang tinggal dan penghantaran oksigen serta pemakanan dalam tubuh akan berjalan lancar

Ramai yang menyatakan toksin dalam badan diperoleh melalui pemakanan dan minuman. Ia mungkin satu daripada puncanya. Namun punca sebenar toksin terkumpul dalam tubuh kerana terganggunya sistem buah pinggang dan hati yang bertindak sebagai penapis terbaik di dunia. 

Buah pinggang yang sihat bekerja sebagai penapis darah daripada segala kekotoran yang akan dikeluarkan melalui air kencing, manakala hati pula bertindak sebagai penapis bahan-bahan kimia yang masuk ke dalam tubuh badan.

Apabila seseorang itu alami penyakit kronik, fungsi hati dan buah pinggang yang akan terganggu terlebih dahulu. 

“Tidak akan berlakunya penyakit kronik kepada diri individu sebelum menurunnya fungsi kedua-dua organ ini. Selama buah pinggang dan hati seseorang itu sihat, dia akan sihat,” 

Cara perubatan dan penyembuhannya ialah dengan menyihatkan kedua-duanya kerana selagi organ utama ini tidak sihat, penyakit dihadapi tidak akan sembuh.

Bekam untuk pesakit kronik 


Ada yang menyatakan bahawa pesakit kronik seperti kencing manis tidak boleh menjalani rawatan bekam kerana dibimbangi menyebabkan luka sukar untuk disembuhkan. Pendapat itu adalah tidak benar, kerana sebelum ini terdapat pengamal rawatan berkam sendiri telah merawat pesakit kencing manis kronik melalui bekam dan pesakit telah menunjukkan kesan yang positif melalui kaedah itu. 

Menurutnya, seseorang pesakit kencing manis sukar sembuh pada luka yang terdapat di kakinya kerana kandungan gula dalam darah telah menyumbat pembuluh darah hingga menyebabkan kaki menjadi kebas, saraf tidak dapat berfungsi kerana darah tidak dapat dihantar ke kawasan itu. 

Yang akan menyembuhkan luka itu ialah antibodi yang terdapat di dalam darah bersih dan apabila pengaliran darah telah tersumbat, ia tidak dapat sampai ke tempat yang luka.
"Perlu dikeluarkan toksin itu dan secara perlahan-lahan darah bersih akan mengalir ke kawasan luka, yang akan menjadi antibodi terbaik berbanding antibiotik untuk menyembuhkannya. “

Dengan berbekam akan membuka laluan-laluan darah tersebut jika dilakukan dengan betul,” katanya.
Untuk pesakit kronik, bekam harus dilakukan secara teratur melalui konsultasi yang betul bagi menyembuhkannya. Ia berbeza bagi setiap individu. Manakala bagi yang tidak mempunyai penyakit kronik digalakkan melakukan rawatan bekam sekurang-kurangnya tiga bulan sekali bagi membuang darah kotor untuk melancarkan pengaliran darah bersih. 



72 PENYAKIT YANG BOLEH DISEMBUHKAN OLEH KAEDAH BEKAM


Berikut merupakan penyakit yang dapat disembuhkan melalui kaedah berbekam. Insya-Allah jika dilakukan secara konsisten, penyakit-penyakit tersebut akan sembuh:

1) Kegemukan
2) Penyakit kaki gajah
3) Sakit pinggang
4) Sakit perut
5) Sembelit
6) Gangguan jantung
7) Radang perut
8) Alergi makanan
9) Sengal tulang
10) Sesak nafas
11) Asma
12) Insomnia
13) Cirit birit
14) Kejang otot
15) Kencing manis
16) Gangguan pundi
17) Menggigil
18) Kencing malam
19) Tonsil
20) Gatal-gatal
21) Radang usus besar
22) Stress
23) Gangguan pundi hempedu
24) Pusingan haid tidak teratur
25) Masalah Ginjal
26) Tekanan darah tinggi
27) Sakit lutut dan sendi
28) Sakit kaki
29) Sakit tulang belakang
30) Gangguan jiwa
31) Stroke
32) Gout
33) Rematoid
34) Bisul
35) Kurang imun
36) Sinus
37) Sakit kawasan perut
38) Gangguan rusuk
39) Buasir
40) Masalah Kesuburan
41) Kuat tidur
42) Membaiki peredaran darah
43) Pembuluh darah sempit/sumbat
44) Sakit punggung
45) Badan kurus
46) Membuang tabiat merokok
47) Sakit bahu/tengkuk
48) Pekak bukan semulajadi
49) Jangkitan kuman
50) Kurang daya ingatan
51) Kurang fokus
52) Sakit punggung
53) Gangguan pundi
54) Kaki semut-semut
55) Salah urat
56) Lumpuh menyeluruh
57) Lemah syahwat dan masalah prostat
58) Pening kerana gangguan haid
59) Sakit paha dan tapak kaki
60) Sejuk tapak kaki
61) Tegang/gelisah
62) Tumor otak
63) Lutut yang kaku
64) Gangguan pankreas
65) Kejang-kejang
66) Penyakit mata
67) Berhenti haid
68) Bengkak testis
79) Tekanan darah rendah
70) Penyakit rahim
71) Keputihan
72) Batuk kronik dan penyakit paru-paru

BEKAM SUNNAH RASULULLAH SAW

Nabi Saw bersabda
“Barangsiapa menghidupkan sunnahku bererti ia mencintaiku dan barangsiapa yang mencintaiku, maka ia akan bersamaku di dalam Syurga. ”
.

PERINTAH BERBEKAM

Perawatan ini tidak perlu diragukan lagi kerana berdasarkan hadis-hadis yang banyak menerangkan kebaikan bagi orang yang mengamalkan bekam ini. Nabi Muhammad SAW merupakan insan pertama yang dibekam para Malaikat dengan perintah Allah SWT sebelum Isra dan Mi'raj.
.

KENAPA PERLU BERBEKAM ?


Bekam merupakan teknik perubatan Sunnah Rasulullah SAW yang telah lama diamalkan oleh manusia sejak zaman dahulu kala,dan kini di modenkan mengikut kaedah-kaedah ilmiah dan kaedah efektif tanpa kesan sampingan.

Teknik perubatan bekam adalah suatu proses membuang darah kotor dan toksid melalui permukaan kulit. Toksin/toksid adalah endapan racun/zat kimia yang tidak dapat diuraikan oleh tubuh kita. Toksin ini berasal daripada pencemaran udara,mahupun dari makanan yang banyak mengandungi zat pewarna,zat pengembang,penyedap rasa,pemanis,racun dari sayuran dan sebagainya. Dan BEKAM adalah salah satu proses 'detoksifikasi' yang sangat berkesan dan mujarab serta tiada kesan sampingan. Berbekam juga sangat bermanfaat untuk mengubati orang yang keracunan makanan,bisa dan sejenisnya.
.

KENAPA HARUS BERPUASA SEBELUM BERBEKAM


Pembekaman ketika perut kenyang boleh menyebabkan timbulnya penyumbatan darah atau berbagai penyakit kritikal yang lain, terutama bila makanan yang di jamah terlalu berat dan tidak sihat. Imam asy-Syuyuthi menyokong pendapat Ibnu Umar,bahawa berbekam dalam keadaan perut kosong itu adalah paling baik kerana ketika itu terdapat kesembuhan. Maka disarankan bagi yang hendak berbekam untuk tidak makan makanan berat seeloknya 2-3 jam sebelumnya.
Dalam satu athar disebutkan:
"Pembekaman yang dilakukan ketika haus,boleh membantu proses penyembuhan.Apabila dilakukan ketika kenyang,boleh menimbulkan penyakit.Bila dilakukan tarikh 17 juga boleh membantu penyembuhan."
.

WAKTU-WAKTU YANG SESUAI UNTUK BERBEKAM

Dari Abu Hurairah yang berkata
Rasulullah SAW bersabda
"Barangsiapa berbekam pada tanggal 17,19 dan 21,Maka itu akan menyembuhkan semua penyakit."

BEKAM vs SIHIR


Apakah kaitan antara Bekam dengan Sihir ??? Kita sudah mengetahui tentang bekam, lantas apakah sihir itu ??? Sebagaimana yang dikatakan oleh Ibnul Qoyyim sihir adalah: "Kombinasi dari pengaruh roh-roh jahat serta reaksi kuat yang alamiah terhadapnya. Sihir terjadi melalui makanan atau minuman, ada yang dilakukan dengan bantuan tindakan jin yang merasuk badan dan mengalir pada tubuh manusia di aliran darah. Lantas jin yang mengalir dalam aliran darah sehingga mencapai kepala dan menciptakan halusinasi serta isyarat-isyarat otak,maka bekam merupakan tindakan yang paling efektif. Adakah selain bekam yang lebih efektif mengatasi sihir kecuali AL-QURANUL KARIM yang dengannya jin tidak boleh bertahan lama. Alangkah baiknya apabila 2 cara penyembuhan di gabungkan, iaitu Al-Quran dan Bekam. Allahu Akhbar!
.

BEKAM DI LEHER & TENGKUK

Nabi Saw bersabda
" Hendaklah kamu sekalian melakukan bekam di titik qamahduwah di bahagian tengkuk, kerana itu dapat menyembuhkan lima jenis penyakit,di antaranya adalah lepra (kusta)."
Nabi Saw bersabda lagi
" Hendaklah kamu sekalian melakukan bekam di titik qamahduwah di bahagian tengkuk,kerana hal itu dapat menyembuhkan 72 jenis penyakit."
.

BEKAM DI PELIPIS KENING

Anas bin Malik menceritakan
" Dahulu Rasulullah SAW biasa berbekam pada bahu dan dua pelipis kening baginda."
Di dalam Sahih Bukhari dan Muslim diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah melakukan bekam sebanyak 3 kali pada dua pelipis kening dan bahunya. Pada Sunan Ibnu Majah diriwayatkan daripada Ali bahawa Jibril pernah turun menemui Rasulullah SAW untuk mengajarkan bekam pada dua pelipis (kening) dan bahu baginda.
.

KEDUDUKAN TUKANG BEKAM.

Ibnu Abbas pernah berkata
Nabi Saw bersabda
" Orang yang paling baik adalah seorang tukang bekam,kerana ia mengeluarkan darah,meringankan otot kaku dan mempertajamkan pandangan mata orang yang dibekamnya."
Dalam Sahih Bukhari dan Muslim diriwayatkan daripada Thawus, daripada Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW pernah berbekam dan memberi upah kepada tukang bekamnya.

.KEBAIKAN BERBEKAM


- Menghilangkan pengaruh sihir, bisa santau dan racun.
- Membantu menghilangkan pening dan migrain.
- Membantu membuang angin dalam badan, melegakan pernafasan dan sistem perkumuhan.
- Membantu memecahkan lemak, peluh dan melegakan demam.
- Membantu melegakan ketegangan urat leher, bahu, belikat, pinggang dan urat sendi.
- Membantu mencegah dan meredakan serangan angin ahmar, kebas-kebas tangan dan kaki.
- Mengeluarkan darah toksid dan melancarkan peredaran darah.
- Membantu meringankan tubuh. Darah kotor yang terkumpul di bawah permukaan kulit menyebabkan rasa berat dan malas.
- Membantu menajamkan penglihatan. Peredaran darah ke mata tersumbat menyebabkan penglihatan kabur.
.

BEKAM UNTUK SAKIT BAHU DAN TENGKUK


Untuk sakit bahu dan tengkuk akan di bekam di bahagian bahu dan tengkuk yang sakit, juga amat mujarab bagi mereka yang mengalami ketegangan urat leher.

Abu Na'im dalam bukunya At-Tibbun Nabawi menyebut sebuah hadith marfu
Nabi Saw bersabda
" Hendaklah kamu sekalian melakukan bekam di titik qamahduwah di bahagian tengkuk, kerana itu dapat menyembuhkan lima jenis penyakit,di antaranya adalah lepra (kusta)."
Nabi Saw bersabda lagi
" Hendaklah kamu sekalian melakukan bekam di titik qamahduwah di bahagian tengkuk,kerana hal itu dapat menyembuhkan 72 jenis penyakit."
.

BEKAM UNTUK SAKIT KEPALA ( MIGRAIN )

Bekam darah adalah rawatan yang paling efektif, selamat dan paling berkesan untuk pesakit migrain yang kronik dan sakit-sakit kepala biasa. Lihat saja darah kotor yang terkumpul yang di keluarkan,itulah punca utama kepala anda selalu berasa sakit dan pening kerana terkumpulnya darah kotor tersebut.
Jika tidak di buang berkemungkinan besar akan menjadi punca Stroke di mana darah telah membeku di dalam saraf otak kita. Dan bekam sunnah ini adalah di galakkan dibuat sekurang-kurangnya setahun sekali. Point ini juga boleh menyembuhkan 72 jenis penyakit berbahaya,juga mengurangkan pengaruh-pengaruh sihir yang membuatkan halusinasi pada pesakitnya. Insyaallah.
" Rasulullah SAW melakukan bekam pada kepalanya dengan tanduk ketika disihir orang "
Dari Salma seorang pelayan Rasulullah SAW bercerita
" Tidak seorang pun mengadukan rasa sakit di kepalanya kepada Rasulullah SAW melainkan baginda berkata "Berbekamlah".
.

BEKAM UNTUK MASALAH RESDUNG DAN JERAWAT

Bagi mereka yang menghidapi resdung yang kronik dimana jerawat keluar di permukaan kulit muka dengan banyaknya adalah di galakkan membuat rawatan bekam darah di sekitar muka yang bermasalah, terutamanya pipi, dagu dan dahi. Adakalanya jerawat yang keluar tanpa henti adalah disebabkan mendapan darah kotor di bawah lapisan kulit muka, dan bekam adalah salah satu cara yang paling berkesan untuk gejala jerawat ini.
Kebiasaannya selepas proses bekam tadi wajah pesakit akan lebih nampak bersih dan berseri kerana darah kotor tadi telah di sedut keluar. Bagi pesakit yang mengalami jerawat kronik ini anda di syorkan untuk membuat 3x rawatan setiap minggu, insyaallah anda akan lihat perbezaannya.
.

BEKAM UNTUK MASALAH GOUT

Gout merupakan sejenis sakit sendi yang berpunca dari kandungan asid urik dalam darah yang tinggi. Kaum lelaki mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidapi gout. Faktor gemuk dan kekeluargaan turut memainkan peranan.
Gout akan menyebabkan sakit sendi terutamanya di sendi ibu jari kaki yang bengkak dan merah. Ia seterusnya boleh menyerang sendi-sendi lain di samping boleh menyebabkan erosi pada sendi dan tumbuhnya gout tophus (bengkak pada sendi seluruh badan yang tidak sakit tapi berkekalan). Kejadian batu karang pada buah pinggang juga sering berlaku pada penghidap gout. Risiko sakit jantung turut bertambah bagi mereka yang mengidapi gout.

Serangan gout boleh terbahagi kepada 2 jenis iaitu:-
  • • Serangan akut (tiba-tiba).
  • • Serangan kronik yang berpanjangan.
Serangan gout akut dikenal pasti sebagai serangan yang berulang-ulang, sendi menjadi bengkak dan rasa berdenyut berpanjangan dalam tempoh antara lima hingga enam hari. Pesakit datang mengadu dengan gejala tulang sendi mereka seolah-olah digigit.

Manakala bagi serangan kronik berpanjangan, walaupun pesakit tidak merasa berdenyut-denyut namun pesakit tetap merasa tidak selesa. Di samping itu tempoh kesakitan berterusan hingga mengambil masa yang agak lama dengan anggaran antara dua hingga tiga minggu. Bagi menghilangkan rasa sakit ini, biasanya pesakit terpaksa mengambil ubat penahan sakit.

Bagi mengurangkan rasa sakit menyucuk-nyucuk akibat gout ini tadi kaedah bekam adalah paling mujarab sekali. Kebiasaannya darah akan keluar berbuih-buih kerana asid urik tadi. Perlu diingat bahawa ketika kaki yang sakit membengkak itu sangat sakit apabila disentuh apatah lagi untuk dibekam. Mahu menjerit rasanya jika kawasan yang bengkak itu ditusuk jarum bekam. Perlu menunggu beberapa hari sehingga bengkak itu surut. Apabila sudah surut, kawasan tempat gout itu akan segera dibekam.

Kebiasaannya pesakit gout tersebut akan sembuh setelah 2-3 kali rawatan. Insya'Allah .... Jadi sesiapa yang ada penyakit gout tu cepat-cepatlah pergi berbekam. Jangan di biarkan lama-lama nanti akan memudaratkan diri sampai tak boleh bangun pun ada, kerana bisa-bisa sendi...wallahua'lam

DI MANA DPATKAN RAWATAN BEKAM ?


Hari ini cik iena sendiri telah mencuba rawatan bekam dari Kak Ila dan cik iena sangat suka servis dari beliau. Walaupun pada asalnya cik iena sangat takut akan rawatan ini kerana cik iena takutkan darah tetapi ternyata berbekam tidak lah sakit dan menakutkan.Ianya cuma perasaan cik iena sahaja. Alhamdulillah selepas berbekam badan rasa ringan.


Semasa proses rawatan kak ila akan terangkan kenapa darah sekian sekian rupa betuk dan warna yang keluar dari tubuh kita . banyak info kesihatan yang berguna dan bermanfaat di kongsikan bersama . Pada yang berminat boleh dapatkan rawatan bekam dari beliau ya. Lelaki atau perempuan boleh kerana beliau serta suami menjalankan rawatan bekam ini.


Yeay dh setel, tak sakit rupanya bebekam ni..iena je yg takut lebih..sblm nk bekam asyik tny je sakit tak sakit tak.. Darah pn xde la bnyk sgt ..menurut kak ila mula2 mmg akan keluar sikit.. Rawatan bekam ni kene buat selalu..bukan first time bekam hilang semua darah kotor..mcm iena banyak kolestrol katanya..yg keluar dulu tadi asid asid apetah..dia mcm air.so ade lapisan air atas darah tu..yg ni pulak darah bertali.. Biasanya darah bertali ada kaitan dengan gangguan sesuatu katanya..sebelum ni ustaz iena berubat pn pernah bg tau bekam bagus utk membuang gangguan2 dimana ia d buang melalui darah kotor..benda2 tu dh bersarang dlm darah kite gituw.. Lepas ni iena kene kerap buat rawatan bekam la.. Siksa oii kene gangguan2 ni.Hanya Allah je yg tau..takpe selagi blh usaha kita usaha.. Yg org dengki2 tu biar Allah je uruskn.. Pada yang ber minat nk buat bekam blh la hubungi @illa_juru_bekam +60 17-292 4818 #bekam #rawatanbekam #MalaysianBlogger #blogger #bloggermy #bloggermalaysia #lifestyleBlogger #beautyblogger #fashionblogger #clozettebloggerbabes #clozette #socialMediaInfluencer #ienaeliena #sheonista #fashionista #love #fashion #igers #instadaily #beautiful #instagood
A photo posted by Malaysian Blogger๐Ÿ’„๐Ÿ‘ ๐Ÿ‘—๐Ÿ‘œ๐Ÿด๐Ÿน (@ienaeliena) on

HARGA BEKAM(darah)


๐Ÿ’‰pakej bekam muka rm60
๐Ÿ’‰1 cup x RM7 = RM7.50

๐Ÿ’‰pakej bekam badan
๐Ÿ’‰10 cup x RM6 = RM60
๐Ÿ’‰22 cup ++ x RM4.50 = RM100
       Kepala 1 cup rm15
๐Ÿš—tidak termasuk cas dtg
๐Ÿชminimum pada jarak kawasan
๐Ÿ‘ซ๐Ÿ‘ซBoleh berbekam secara ramai untuk dapatkan minimum cup.
๐Ÿ”Š๐Ÿ”ŠF.O.C 2 cup Bagi pakej '22'cup.

SEKARANG!!!  Tunggu apa lagi ๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”?

✏JOM hubungi ILLA untuk booking mengikut kesesuaian masa anda..

☎ILLA:0172924818 (call/wssp)

#BekamAdalahSunnah
#AmalkanSunnah
#HargaBerpatutan
#SakiTituPasti
#KesembuhanMilikAllahSWT

FAcebbok : Norkamilawati Mohd Arshad
                  : BEKAM DI RUMAH
Instagram : illa_juru_bekam
No Tel :  017-2924818
 

Sumber : google & BEKAM DI RUMAH


iena eliena
Nukilan,

iena eliena
Instagram : @ienaeliena
Twitter : @ienaeliena
Email : iena@ienaeliena.com


No comments:

Post a Comment

Mini Lazada