Grab The Promo
Grab The Promo
Grab The Promo

Air kencing anda berdarah ?

Pernahkah anda melihat kandungan air kencing anda mengandungi darah?Sekiranya hal ini  berlaku kepada anda,apakah yang sepatutnya anda lakukan?Pada artikel kali ini cik iena nak share apakah yang sepatutnya dilakukan sekiranya air kencing kita mengandungi darah.
Apakah yang patut anda lakukan sekiranya air kencing saya mengandungi darah?
Kehadiran darah di dalam air kencing dinamakan sebagai hematuria.Secara umumnya,hematuria ini terdapat 2 jenis.Jenis  yang pertama ialah masalah di mana anda tidak dapat melihat kehadiran darah di dalam kandungan air kencing dengan mata kasar.Ianya  dapat dikesan hanya apabila dilihat menggunakan mikroskop.Hematuria jenis ini dipanggil sebagai microscopic hematuria.
Jenis yang kedua pula ialah anda dapat melihat dengan jelas air kencing anda berwarna merah.Keadaan yang kedua ini pula dinamakan gross hematuria.Ini bermakna yang anda dapat melihat kehadiran darah di dalam air kencing hanya dengan melihat melalui mata kasar.
Selalunya apabila berlakunya keadaan ini,persoalan yang sering muncul ialah “Apakah yang patut saya lakukan jika air kencing saya mengandungi darah?” atau “Haruskah saya bimbang sekiranya air kencing saya mengandungi darah?”Mengapa perkara ini menjadikan kita risau dan bimbang?Ini kerana kebiasaannya kita tidak akan melihat darah apabila kita membuang air kecil.
Hematuria sebenarnya lebih kepada tanda bagi masalah kesihatan anda dan ianya mendasari penyakit yang anda hidapi.Perkara terbaik yang harus anda lakukan ialah segeralah berjumpa dengan doktor  sekiranya anda melihat darah di dalam air kencing.Ini penting kerana ianya dapat membantu menyembuhkan penyakit yang anda hidapi.
Apakah penyebabnya?
Ada banyak sebab terjadinya hematuria.Sesetengahnya tidaklah begitu serius.Bagi sesetengah orang,darah di dalam air kencing boleh hilang dengan sendirinya.Tetapi tidak kepada sesetengah individu yang lain di mana ianya memerlukan rawatan perubatan.Antara penyebab berlakunya hematuria kepada seseorang ialah:
  • Jangkitan pada saluran kencing.Keadaan ini lebih banyak berlaku kepada golongan wanita.Walau bagaimanapun ia juga boleh berlaku kepada kaum lelaki.Jangkitan saluran kencing ini berlaku apabila mikroorganisma seperti bakteria memasuki saluran kencing anda dan mereka akan berkembang biak di sana di mana ianya akan menyebabkan berlakunya keradangan pada saluran kencing dinamakan uretritis.Kadang-kadang bakteria ini akan merebak ke organ-organ kencing lain seperti pundi kencing,ureter atau ia juga boleh menyebabkan jangkitan pada buah pinggang(http : //buahpinggangsihat . com/2010/10/penjagaan-buah-pinggang/langkah-terbaik-melindungi-buah-pinggang-anda/).
  • Batu dalam buah pinggang atau pundi kencing.Beberapa zat di  dalam urin anda, terutamanya bila ia berkumpul,boleh membentuk batu kristal kecil. Kadang-kadang,batu kristal ini dapat menjadi lebih besar bila berada dalam jangka masa yang lama di dalam buah pinggang atau pundi kencing anda.Batu yang terbentuk pada struktur saluran kencing yang lebih kecil boleh menyebabkan rasa sakit dan hematuria.
  • Kanser. Dalam beberapa kes,adanya darah di dalam air kencing mungkin menjadi tanda bahawa terdapatnya sel kenser di dalam salah satu organ perkencingan anda.Namun,sebaiknya berjumpalah dengan doktor kerana merekalah yang akan menentukan adakah hematuria anda disebabkan oleh kanser atau tidak.
  • Ubat-ubatan. Sesetengah ubat boleh menyebabkan berlakunya hematuria terjadi, seperti aspirin, heparin dan antiobiotik tertentu.
  • Senaman. Kadang-kadang,hematuria juga boleh disebabkan dengan melakukan senaman yang berat.Ahli-ahli perubatan juga masih tidak mengetahui mengapa senaman boleh menyebabkan hematuria. Sesetengah dari mereka percaya ianya berlaku mungkin kerana berlaku kecederaan pada pundi kencing.
Dalam beberapa kes hematuria, penyebab yang sebenarnya tidak dapat dijumpai.
Diagnosis
Doktor anda mungkin akan bertanya tentang masalah-masalah yang anda hadapi  dan akan melakukan pemeriksaan fizikal secara menyeluruh. Kadang-kadang,mereka juga akan mencadangkan kepada anda beberapa bentuk ujian dan prosuder untuk mencari penyebab masalah anda dan juga untuk mengubati penyakit lain yang mungkin anda hidapi. Contoh ujian yang mungkin akan dicadangkan ialah menganalisa sampel air kencing dan juga ujian pengimejan, seperti computerized tomography (CT) scan atau magnetic resonance imaging (MRI), dan cystoscopy.





Rawatan
Rawatan yang boleh diambil untuk mengatasi masalah hematuria bergantung kepada penyebabnya. Contohnya, jika hematuria disebabkan oleh jangkitan pada saluran kencing, doktor akan memberikan ubat antibiotik.Tetapi jika tidak ada masalah kesihatan yang serius dijumpai,mungkin tidak ada rawatan yang khusus diperlukan.Walau bagaimanapun doktor mungkin masih akan mencadangkan agar anda melakukan rawatan susulan untuk memastikan masalah hematuria anda sudah sembuh sepenuhnya.


Source From http: // buahpinggangsihat . com




Khasiat Madu Tualang

Madu merupakan supplement yang terbaik untuk menjaga kesihatan dan memberi khasiat kepada pengamalnya. InsyAllah amalan meminum madu tualang asli dapat mencegah daripada pelbagai penyakit seperti berikut:

  • Batuk

  • Batuk Kering
  • Darah Tinggi
  • Asma
  • Alahan
  • Barah
  • Buasir
  • Gastrik
  • Haid
  • Jerawat
  • Letih
  • Lendir Kahak
  • Lemah Jantung
  • Mata
  • Pening
  • Penyeri Muka
  • Resdung
  • Sakit Kepala
  • Rambut Gugur
  • Sakit Pinggang
  • Sakit Sendi
  • Sukat Tidur
Selain daripada itu terdapat pelbagai khasiat yang boleh diperolehi daripada madu tualang yang asli:

  • Madu lebah dapat menambahkan stamina dan membekalkan tenaga
  • Madu lebah boleh dijadikan sebagai sumber tenaga
  • Madu lebah dapat meningkatkan metabolisme tubuh
  • Madu lebah mengandungi agen antioksidan yang boleh mengurangkan aktiviti yang memusnahkan sel
  • Madu lebah dapat melancarkan peredaran darah
  • Madu lebah dapat melancarkan sistem pencernaan
  • Madu lebah dapat meningkatkan semangat seksual atau tenaga batin
  • Madu lebah juga digunakan sebagai mengubati luka-luka
  • Madu lebah sesuai untuk kecantikan dan menjadikan kulit lebih licin dan halus
Antimicrobial : Madu lebah berupaya bertindak sebagai bahan pengawet. Penyelidikan ilmiah menunjukkan madu lebah dapat mengawetkan buah-buahan dan sayuran daripada enzim yang boleh mengakibatkan ianya berubah kecoklatan dan rosak. Aktiviti antibakteria yang terdapat pada madu lebah ini adalah disebabkan kewujudan hidrogen hidroksida (agen pembunuh bakteria) dan organik antibakteria.



Antioxidants : Madu lebah mengandungi pelbagai fitokimia ‘phytochemicals’ seperti asid organik, vitamin dan enzim yang sememangnya merupakan sumber diet yang penting bagi proses antioksida. Jumlah dan jenis antioksida adalah bergantung kepada kekuatan saripati madu lebah itu sendiri dan sumber bunganya. Biasanya, lebih gelap warna madu lebah menunjukkan lebih tinggi kandungan antioksida berbanding madu yang berwarna agak cerah (kekuningan). Antioksida dalam madu lebah mampu menghapuskan bahan-bahan radikal yang menjadi penyebab utama kepada penyakit-penyakit kronik.



Enzymes : Enzim memainkan peranan penting dalam madu lebah yang menjadikannya sangat penting untuk pengubatan dan makanan yang berkhasiat tinggi. Sebagai contoh, glucose oxidase berfungsi menukar glucose kepada gluconolactone yang menghasilkan asid gluconic dan hidrogen peroksida.



Pro-Biotic : Campuran madu lebah bersama yogurt dan produk tenusu lain akan meningkatkan lagi aktiviti, pertumbuhan dan kegalakkan bakteria baik, bifidobacteria untuk melawan bakteria jahat bagi keseimbangan usus yang sihat.



JaHiT MaNiK + BoLa

Haa smlm kn final bola sepak ..
cik iena leh plak tgk bola sambil menjahit manik tuk cik jera..
kejap2 jahit kejap2 benti..tp time penalty tu benti jahit trus..duk btl2 dpn2 tv
hahah lawak btl cm dak kecik pn ader..
akibat tgk bola lmbt sket la siap jahit manik nye kn..
tp nk tunjuk jugak yg dh siap sikit
yeahhh ni dia pic nyer

CRUMBLE CIK JERA

KLIK UTK KOMEN
eheheh knp name nye crumble cik jera???
saje2 letak...sb jenis jahit manik nie name nye crumble..
tuan punye tempahan tu namenye azra..
hahahha suka suki je kn letak name..
tgk name2 jahitan yg my sifu letak kt blog ikut nama customer..
so i follow u la sifu (^_~)

design nie cik iena belajar from my sifu manik..
kak mira manik..
kak mira mmg sgt baik okay..cik iena bukan lh student berbayar yg dtg kelas dia blaja jait manik..
cik iena cume member dan customer yg selalu beli manik kt situ..
tp kak mira mmg xkedekut ilmu..
dia tlg cik iena ajar cmner nk wt design nie..
mmg usefull..
nasib baik lah cik iena mmg dh pandai menjahit manik..
cume design yg agak2 pelik2..susah2 nie cik iena jahit x ikut step..
tp bile kak mira tunjuk..wahh bersyukur sgt2..
kak mira tak kedekut ilmu hookeyhh..
thanks a lot ya kak mira..
really appreciate it

cik iena pn sgt2 bersyukur sb di lahirkn dgn pelbagai bakat seni..
cik iena xpenah attend mane2 kelas jehitan manik pn sblm nie..
cume kelas menjahit je ade mase lepas SPM aritu..

mekap pulak cik iena x masuk kelas mekap masa mule2.cik iena belajar sndri kt you tube..
bile dh lame2 baru amek kelas mekap..
so dgn ilmu yg dh ade..tmbh dgn ilmu baru skill baru..insyaallah akn bertambah better kn(^_~)

posing2 amek gmbr ni pn since dr kecik lg suka bergmbr..
mula jd model masa umur 16 thn (^_~)

eh stop2..panjang pulak bebel nye kn..
kembali ke citer asal hokeyhh..

hah korang2 kalau berminat nk belajar menjahit manik or nak beli manik ke ape ke yg seantara dgn nya
blh lah terjah fanpage nie yer -->
KEDAI MANIK LABUCI MIRA

Tugasan Finalis Pencarian Gadis Warisan

Assalammualaikum..

nk mintak jasa baik kawan2 & my blog reader yg sudi tlg cik iena vote tugasan cik iena utk pencarian gadis warisan by warisan chanteq online magazine.


TUGASAN 1 - GAMBAR




Untuk tugasan nie..gambar diambil oleh photographer dr warisan chantiq online magazine..
yuk tlg like cik iena yer..
kelik kt gmbr d atas..kemudian akn kuar gmbr cik iena yg same yg d upload di fanpage warisan chanteq online magazie..
then like kt bwh gmbr tu yer..




TUGASAN 2 - PENULISAN


Untuk tugasan bahagian penulisan pulak jom tlg LIKE penulisan cik iena dkt ---- http :// warisanchanteq . com/petua-kecantikan-skrub-biji-delima/
hehehe cik iena pn pnh publish kt blog cik iena pasal buah delima ni:)




TUGASAN 3 - VIDEO


Untuk tugasan Video ,finalis di beri dua pilihan sama ada nak berlakon atau wawancara..
memandangkan sblm nie cik iena pernah berlakon dlm video klip razzi rahman..
so kali nie cik iena nak try wawancara pulak..

untuk tugasan wawancara nie cik iena dh submit kt warisan chanteq..dh d terima tp xdi publish lg kt warisan chanteq..
dunno why tp xpe la...
sementara tu cik iena share je yg cik iena dh upload kt cik iena nye you tube yer (^_~)





wah wah poyo nye cik iena..
hentam je lh..
video nie dua kali shoot jer sb hari dh mlm dan kedai kak mira pn nk tutup dh
kak mira manik ni sgt bz dgn biz manik nye..
agak susah juge nk mendapatkan beliau..
jadi masa yg ada tidak d sia-sia kn
cik iena try juga buat video tu mlm tu juga..


haaaa tiga tugasan dh selesai
insyaallah jika ade rezeki adalah kn
allah lebih mengetahui rezeki umatnya terlletak di mana (^_~)

Sekian entry utk kali ini :)





MELUAH PERASAAN dan MENGAIBKAN ORANG LAIN !!




Orang seringkali mentafsir bahawa apabila seseorang itu cuba meluahkan perasaan dianggap mengumpat la, mengaibkn orang la....


sebenarnya org tu hanya sekadar mahu meringgankan beban diri yang dipikul di atas masalah-masalahnya yang tersendiri .


jika mengikut kaedah psikologi pun proses meluah perasaan adalah salah satu cara untuk menenangkan fikiran jika menghadapi sebarang masalah sedikit sebanyak dapat menghilangkan dan meringgankan stress pada diri.

Cuma janganlah sampai terlebih-lebih menceritakan masalah yang dihadapi terutamanya jika ia melibattkan orang lain kerana dikuatiri timbulnya salah faham yang besar iaitu FITNAH..

Disamping itu cara terbaik nak hilangkan tekanan terhadap individu lain yg sudah membuat diri anda marah adalah cuba fikirkan tentang kebaikannya kerana itulah salah satu cara yang terbaik nak hapuskan sifat dendam dalam diri.

Namun begitu, cik iena bukanlah orang terbaik untuk mebicarakan persoalan dan isu ini kerana kadangkala cik iena sendiri terpengaruh dengan kata-kata individu yang seringkali cuba mengaibkan orang lain.

ukhuwwah yang terjalin tidak akan terkubur dek kerana Seterusnya , jika ditafsir sudah tentu kita dapat membezakan antara unsur mengumpat @ mengaibkan orang lain dan meluahkan perasaan.

Jadi kepada sesiapa yang sering hadapi masalah seperti ini,carilah idividu yang terbaik jika kita ingin meluahkan perasaan supaya apa yang kita luahkan tidak menjadi fitnah antara kita dan individu lain dan cara terbaik nak elakkan selisih faham adalah dengan berdepan dengan idividu tersebut supaya nilai dan ikatan
hasutan syaitan yang cuba memecah belahkan anak cucu ADAM. (rujuk suruh as saff ayat 4)

Mengumpat adalah perbuatan dikeji syarak dan pelakunya dianggap seperti memakan daging mayat saudaranya sendiri. Firman Allah SWT, "Dan janganlah sebahagian kalian mengumpat sebahagian yang lain. Suka salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka tentulah kalian akan merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat dan Maha Penyayang" ( Al-Hujurat (49):12)

Di sini cik iena sertakan mengenai Hukum bagi orang yang suka mengaibkan orang lain

Pertanyaan oleh seorang hamba allah kepada seorang ustaz


oleh: Hamba Allah
Assalamualaikum saya ingin bertanya mengenai hukum mengaibkan seseorang di kalangan staf.
Kadangkala apa yang diceritakan itu tidak masuk akal dan kadangkala membuka surat peribadi seseorang di jabatan walaupun surat itu tertera nama seseorang.





dibalas oleh: (ustaz/ustazah) Mohd Yusnaidi Bin Md. Sabri

Asalamualaikum.
Islam agama mulia. Allah tidak suka orang-orang Islam membuka aib orang lain. Nabi s.a.w. bersabda mafhumnya, "Barang siapa membuka aib saudaranya, Allah akan membuka aibnya di akhirat". Allah juga menjelaskan supaya orang Islam menjauhi daripada pra-sangka buruk dan mengaibkan orang lain. Firman Allah, "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan dari pra-sangka, sesungguhnya pra-sangka itu adalah dosa...(Surah Al-Hujurat, ayat 12). Oleh itu mengaibkan orang lain adalah haram dan berdosa.


sikap suka mengaibkan orang lain adalah sikap mazmumah yang menjadi punca hati tidak bahagia.



Punca Hati Tidak Bahagia Antara puncanya adalah sifat mazmumah yg bersarang di dalam hati. Antara mazmumah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :



1. Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam - tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam walaupun secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Kajian sains menyatakan sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia beranggapan memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lainl dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma)

5. Tamak - orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut,walau berapa banyak yg diminum tetap tidak akan habis juga ketahuilah orang yang tamak terdiri dari golongan yang rugi. Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan. 6. Tidak sabar - andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

7. Ego - ibu segala mazmumah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang dicabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak - terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon di hadapan orang ramai. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya.

9. Cinta dunia - Berhartalah tidak mengapa tetapi dikawal hati jangan diletakkan pada harta itu. Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi untuk dibawa ke akhirat. Sama ada bermujahadah atau biarkan saja mazmumah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya.




p/s : kepada sesiapa yamg mengujungi blog cik iena dan mebaca ariktiel ini ,cik iena mohon maaf sekiranya ada kesilapan yang cik iena lakukan sama sedar atau tidak. insyaALLAH dikesempatan ini cik iena akan akan membuat sedikit demi sedikt perubahan demi menjadi seorang insan yang lebih baik pada masa kan datang.....


Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve