Friday, March 30, 2012

10 tren my komuter beroperasi esok(31 March 2012)

Berita baik buat pengguna pengangkutan awam.
Mulai esok 10 tren My Komuter akan mula beroperasi setelah selesai dipandu uji..

Tren baharu ini berkemampuan membawa 1,118 penumpang pada satu-satu masa berbanding 400 orang pada masa ini.





Perkhidmatan tersebut sebahagian daripada program menambah baik operasi KTMB menerusi pembelian 38 set tren enam gerabak (SCS) setiap satu dari China dengan kos keseluruhan RM1.9 bilion. 

gambar kiri..tren lama..gambar kanan tren baru(^_~)


wahhh dah lame cik iena tak naik ktm..
dlu naik berhimpit2..
mmg susah la nk dpt tmpt duduk klu time org g keje n balik keje..


teringin plak nk nek ktm..








Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  

Lagu ‘Bawaku Pergi’ Kini Sah Diharamkan Oleh Kerajaan & Ini Kenyataan Penuh Malique



"Tanpa perbicaraan, tanpa peluang tertuduh untuk membela diri. Tidak adil, saya merasakan yang Zizan, Kaka & saya telah ditindas" kata Malique..
Keputusan ini dilakukan oleh individu, panel (jika wujud) yang tidak adil, cetek & berkepentingan politik secara jelas’nya.
Pagi tadi, Zizan (Raja Lawak) menelefon saya mengatakan surat sudah diterima dari kerajaan, lagu BAWAKU PERGI harus dihentikan penyiarannya. dengan segera.
Pada tahun 1998, saya menulis lagu PERGI JAUH untuk isteri saya. Lagu itu berkisarkan kami yang berangan-angan untuk pergi bercuti di tepi pantai Bali.
Pada tahun 2012 pula, saya menulis lagu BAWAKU PERGI sebagai susulan kepada lagu PERGI JAUH. Lagu ini berkisar mengenai kehidupan saya yang setelah beberapa tahun berkahwin tapi masih sibuk dengan kerja dan jarang-jarang dapat pulang bersama dengan isteri. 
Lagu ini dicipta dari point of view si sang isteri untuk suaminya. Sang isteri berangan-angan mahu bercuti ke Tibet/Nepal sebagai tempat berbulan madu.
Kerana itulah datangnya ayat, ‘puncak dunia kita duga’. Setiap orang yang mempunyai asas geografi, akan tahu yang puncak dunia adalah di Himalaya.
Di situ jugalah wujudnya haiwan mitos Yeti yang dikatan mendiami tanah tinggi di situ. Mengapa semua ‘pentafsir profesional’ gagal untuk mengulas tentang bait tersebut?
Saya selalu mengidam untuk pergi ke Indochina melalui jalan darat, ‘pergi lebih lama, pergi lebih jauh’. Saya tiada masa untuk meletakkan diri saya dalam fikiran seorang remaja kerana zaman itu telah lama saya tinggalkan.
Saya menulis sebagai seorang dewasa dan jika ada pihak kurang matang yang mendengar lagu saya dan bertindak bodoh, itu bukan hal saya.
Saya gemar mengembara, dunia ini ada 196 negara, dan sempadan dunia saya tidak berakhir di Siam. Saya mempunyai kebebasan untuk mengembara dan menceritakannya kepada sesiapa sahaja.
Pada asalnya, lagu BAWAKU PERGI adalah lagu Ella featuring Malique tetapi ditukar kepada Kaka & Zizan atas permintaan Zizan sendiri. Dia menyukai lagu tersebut dan tiada timbul persoalan langsung tentang ‘niat’ lagu tersebut.
Jika lagu ini diharamkan, tanpa disoal, tanpa dibicara, saya menuntut keadilan dari KERAJAAN MALAYSIA yang telah menghukum rakyatnya dan menidakkan hak dan kebebasan saya untuk bersuara.
Orang yang patut diharamkan adalah orang yang mengusul perkara ini. Memalukan, pakcik. Saya tiada masa untuk berbalah dengan manusia yang negatif, lemah dan sangat senang dibunuh dengan kata-kata.
Salahkan diri sendiri, jika dah membesarkan anak selama 20 tahun tapi dengar lagu 4 minit, dia dah lari. Be strong pakcik, bukan semua benda dalam dunia ini berniat untuk mencederakan anda dan keluarga anda.
Saya juga ada kehidupan saya sendiri. Its just a song. If you dont like a certain food, you just leave it. You dont go around telling the whole country that they shouldnt taste it too. To whomever it may concern, you can start by being fair if not smart.
Don’t let the world laugh at you over another childish issue blown out of proportion. Jangan senang-senang nak haramkan sesuatu dan menutup periuk nasi orang. Saya ada soalan terakhir untuk semua. Siapa yang sebenarnya negatif?
- Malique, Lyricist and songwriter, BAWAKU PERGI

sumber 

hurmm takkan la sebab lirik tu lagu ni diharamkan..
lagu ni best la..
cik iena suke lagu nie..

ade betul kata malique tu 
"jika dah membesarkan anak selama 20 tahun tapi dengar lagu 4 minit, dia dah lari"
haa tu bukan salah lagu
tu salah parents lah
xkan la dgr lagu nie terus nk lari kot..

pantau lah anak2 anda supaya tidak berkawan dgn org yg tidak sepatutnya
luangkan masa bersama anak2
dgr masalah mereka
berkawan dgn mereka
(^_~)






Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  

It’s the dawn of the new undead!



campaign image
It’s the dawn of the new undead. The Cranberries are coming to Malaysia on 4 April 2012 and Celcom is giving you the exclusive chance to be among their army of fans!

Enjoy 20% off when you bring your Celcom Broadband Bill to any TicketCharge outlet.

You could even be part of the horde of zombies watching them when The Cranberries perform in Paris!
CLICK FOR DETAILS






Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  

Berubat bahu retak/patah di hulu bernam



Nie story minggu lepas..
bru post db video bru nk upload..huhu..

gatal tgn nk record video.
tp makcik tu tak perasan pn cik iena record video..
nk tgk cmner dia berubat..
takde jampi2 serapah..puja itu ini yerp..


seperti yg sedia maklum dlm entry sblm ni
utk berubat ni kene bwk
minyak kelapa asli
(yg d masak sndri drpd santan kelapa)
buah keras segenggam
sapu tangan lelaki
dan kain basahan utk d mandikn


okies cik iena ade record video secara senyap2
hahahha maap makcikkk






(^_~)
selepas sembuh makcik tu ckp 
utk matikn ubt atau pn pengeras la org panggil

kene ade


  1. ayam seekor
  2. jarum jahit dua bilah
  3. garam jantan 2 ketul
  4. benang 1 buku
  5. beras sekilo
  6. syiling putih RM 1.25



kt dlm pic tu no hp makcik yg berubat tu
kalau sape2 ade bahu patah or retak..
or ape2 la yg patah kt bdan tu
blh la dtg berubat dgn makcik nie

stakat ni ramai jgk yg dtg berubat kt sini
yg pasti xde la jampi2 serapah puja2 nie kn

kite berusaha utk berubat
xkn nk dok diam je kn klu ahli keluarga kite sakit

tentang pengeras tu
huhu cik iena pon xpaham
musykil..

tp xpe la..
asalkan dia tak de puja2 itu ini
alhamdulillah
adik cik iena beransub baik







Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  

Anak ke?


Anak ke nie?
ehh bukan nie adik..
glurppp..
makcik tu pun nmpk mcm pelik je..
alkisahnye minggu lepas cik iena g hulu bernam berubat adek cik iena yg
bahu nye patah..
cik iena dtg dgn adek ,mak n abah..
makcik tu tgk cik iena duk dukung & main dgn baby
dia tny la anak ke?
opssss cik iena pon terkedu gak nk jwb

nie adek..
hihihihi yer lorh dia tgk mak n abah cm dh tue kn kn..
tibe2 ade baby..
actually nie adik tiri iena
abah cik iena kawen dua..
hak hak hak..
sabo je la

Nk wt cane kn lelaki kn kuota nye 4..
redha je la wlupn pd hakikatnye hati ni agak sakit dgn semua nie..
sgt sedih melihat mak sendiri sedih..
bukan senang hidup bermadu nie tau..
nama je madu...tp cm hempedu..
lagi2 bini mude tu betul2 muda
muda dr cik iena..
hahahahha
kelas bapak gue berbini mude dr anak nye
lalalallalalalaaaaaaa


ape2 pon cik iena sgt berbangga dgn mak cik iena..
beliau adalah IBU TERBAIK DI DUNIA..
jarang kite dgr mak tiri yg baik dgn anak tiri 
yg suka bwk anak tiri jalan2..
MAK saya adalah IBU TIRI TERSEBUT..
mak sgt baik hati

pd mulanye kami adek beradik mmg tak suke dgn adek tiri
tp d sebabkan mak selalu nasihat
terima lah adik tiri korang nie mcm adek korang sndri
dia kecik lg..tak tau ape..
jangan sama kn dia dgn org lain..

hurmmm smp mcm tu skali tau
disebabkan kami menghormati mak..
lama2 kami dh blh terima  kehadiran adik tiri ni..
dgn mak tiri pn okay la
tp cukup pantang datuk nenek moyang cik iena kalau mak tiri buat mak cik iena nangis
mmg nk kene la...
dgn bapak2 cik iena skali kene...
hati nie sgt sensitif bile puan ibunda disakiti T__T
Org ckp ape yg kite ckp tu satu doa..
kalau ape yg kite nyanyi tu same mcm ape yg kite ckp jgak la kn..
dlu cik iena suke sgt nyanyi lagu Ayahku kawin lg..L.Ramlee

"Ayahku kahwin lagi
Dengan sidara jelita
Riang rasa hatinya
Mendapat isteri yang muda

Tapi ku sedih sekali
Kenang ibu yang ku kasihi
"

hahah tettttttttt AWAS korang jgn la kerap nyanyi lagu nie
kang jd plak cm cik iena ni kang
betul2 ayah ku kawen lg..

tp kalau dah takdir tu nk wt cmner kn
benda nk jd jadi  juge
hanya mampu berserah

semoga puan ibunda tabah mengahadapi segala dugaan yg mendatang
MAKKK !!
KAK NGAH SAYANG MAK
MUAHhhhhh

 

25 Tip Kuruskan Badan



Ingin kuruskan badan dengan cepat dan mudah? Berikut adalah 25 tips untuk membantu anda kurangkan berat badan di Malaysia.  Tip-tip artikel ini akan bahagikan kepada nutrisi dan pemakanan, senaman serta supplement.

1 - 10: Nutrisi dan Diet Pemakanan.

Kita mulakan dengan tip-tip diet dan pemakanan.
  1. Makan 5-7 hidangan kecil berbanding tiga hidangan besar. Ini bukan sahaja dapat mengawal nafsu makan, malah memastikan tenaga anda berterusan sepanjang hari.
  2. Jangan skip hidangan. Ia tidak akan membantu anda kuruskan badan kerana nafsu makan anda akan bergelora dan metabolisma badan anda akan menurun.
  3. Kenali keperluan kalori seharian anda. Ramai yang tidak mengenali keperluan kalori seharian masing-masing. Kalau tidak tahu, bagaimana hendak mengawal kuantiti pemakanan?!
  4. Roti canai ... berapakah kalorinya? Pastikan anda kenali kandungan kalori-kalori makanan dan minuman seharian anda. Gunakan laman web seperti Cekodok.com untuk panduan percuma.
  5. Elakkan kalori daripada minuman. Ini adalah tip kuruskan badan yang paling mudah. Anda hanya perlu menggantikan minuman bergula seperti teh ais, milo, soft drink dan lain-lain dengan air bebas gula. Dengan cara ini, anda boleh mengurangkan kira-kira 10kg dalam setahun. Ingin belajar caranya? Mudah sahaja, kira jumlah kalori yang anda boleh jimat dengan tip ini.
  6. Minum air mineral. Air tidak mengandungi apa-apa kalori dan tidak boleh menambahkan berat badan untuk jangka masa panjang. Tetapi elakkan pengambilan garam berlebihan kerana ia akan menambah takungan air dalam badan anda.
  7. Jangan makan buah-buahan dengan berlebihan. Walaupun buah-buahan mengandungi vitamin dan mineral, ia juga mengandungi kalori (gula) yang boleh menggemukkan.
  8. Segenggam tangan karbohidrat. Samaada anda makan nasi, roti, mee mahupun kentang (semua sumber karbohidrat), pastikan saiz hidangan tidak melebihi segenggam tangan. Jikalau masih tidak kenyang, tambahkan lauk.
  9. Pastikan kuantiti pengambilan protein mencukupi. Sebagai panduan, ingatkan diri anda untuk mengambil 2 - 2.5g untuk setiap kg berat badan anda. Pastikan juga protein lebih mengenyangkan berbanding karbohidrat.
  10. Kawal nafsu makan! Satu-satunya cara untuk mengawal nasfu adalah dengan memastikan ia tidak berpeluang untuk terjadi. Namun sekiranya nafsu makan itu sudah tiba, maka ia sudah terlewat.

11 - 20: Senaman.

Senaman sepatutnya menjadi aktiviti yang menyeronokkan. Anda tidak perlu mencari trendsenaman yang terkini. Apa yang penting ialah anda mencari senaman yang serasi dengan gaya hidup dan minat anda.
  1. Senaman tidak wajib! Kalau anda ingin mengurangkan berat badan, senaman sebenarnya tidak wajib. Tetapi ia dapat membantu mempercepatkan usaha anda.
  2. Angkat berat! Tak kira jantina dan umur. Pastikan anda memasukkan senaman angkat berat dalam program senaman anda. Kenapa? Kerana ia membantu menguatkan otot, tulang, sendi-sendi dan akhirnya jika anda sudah berjaya menguruskan badan, sudah tentu anda inginkan badan yang kental bukan?.
  3. Pentingkan kualiti senaman. Senaman bukan hanya bergantung kepada kuantiti tapi yang paling penting adalah kualiti senaman anda. Pastikan anda mahir dalam persediaan dan pelaksanaan senaman anda. Kalau tidak pasti, dapatkan panduan yang bernas daripada mereka yang mahir.
  4. Pastikan anda bakar lemak dan bukannya glukos. Sekiranya anda berjoging atau bermain badminton dengan harapan untuk membakar lemak, pastikan anda elakkan diri dari mengambil minuman seperti Milo, 100Plus atau Gatorade.
  5. Tidak perlu bersenam setiap hari. Jika bersenam, tidak perlulah melakukannya setiap hari. Ketahuilah bahawa hanya 2 - 4 kali seminggu sudah memadai. Biarkan badan anda rehat dan pulih. Ingat, yang penting adalah kualiti senaman, bukannya kuantiti senaman anda.
  6. Inginkan perut yang kempis? Crunches dan peralatan abs sebenarnya tidak berkesan kerana selagi otot abs diliputi dengan lapisan lemak, maka otot abs anda tidak akan menonjol. Fokuskan usaha anda kepada senaman kardio dan penjagaan pemakanan untuk membakar lemak.
  7. Senaman untuk toning?. Senaman semata-mata tidak akan menunjukkan perubahan positif. Usaha anda perlu digabungkan dengan pemakanan yang baik untuk membakar kalori (lemak).
  8. Yoga untuk kuruskan badan? Tidak juga. Yoga sememangnya sesuai untuk flexibility dan ketenangan tetapi untuk senaman menurunkan berat badan, kardio adalah pilihan yang jauh lebih baik.
  9. Sauna dan steam room? Kedua-duanya boleh membantu mambakar kalori dan membuang air dalam badan. Justeru, ia tidak menjadi masalah anda jika anda ingin mengunjunginya.
  10. Seks sebagai senaman? Sudah tentu. Aktiviti seks adalah contoh senaman yang sememangnya banyak membakar kalori dan juga dapat mengurangkan stress.

21 - 25: Supplement dan makanan tambahan.

Jika digabungkan dengan diet, senaman asas yang baik serta supplement yang mencukupi, ia dapat membantu mempercepatkan usaha anda untuk mengurangkan berat badan. Tapi ... pastikan anda tidak tertipu dengan gambar sebelum dan selepas yang sering dilihat di dalam pengiklanan.
  1. Pil cepat kurus? Tidak kira di mana dan apa juga harganya, tiada pil ajaib yang boleh mengurangkan berat badan serta membakar lemak tanpa gabungan pemakanan asas yang baik. Ia mustahil.
  2. Adakah pembakar lemak berkesan? Secara teorinya, yes. Peranan pembakar lemak adalah untuk menaikkan metabolisma badan anda melalui ramuan seperti caffeine danguarana. Jadi dengan pembakaran kalori berlebihanan ini, anda dapat mengurangkan berat badan. walaubagaimanapun, nasihat saya, jangan bergantung kepada mana-manasupplement untuk jangka masa panjang.
  3. Ingin mengurangkan 1kg? Anda perlu bakar atau membuang 7,700 kalori samada melalui makanan, senaman ataupun gabungan kedua-duanya sekali.
  4. Supplement protein merupakan pilihan yang baik sebagai snek antara hidangan.Supplement protein rendah dari segi kalori, mudah dibeli dimana-mana dan boleh disimpan di pejabat mahupun di rumah.
  5. Dapatkan supplement multivitamin yang baik. Kekurangan micro-nutrisi boleh menyebabkan nafsu makan anda naik. Jadi pastikan anda mempunyai supplement multi-vitaman yang bersesuaian dengan jantina, umur dan gaya hidup anda yang unik.
  6. Herbalife adalah contoh makanan pengganti ataupun meal replacement. Walaupun ia dapat memberikan anda kesemua keperluan khasiat untuk suatu hidangan, ia mahal dan saya tidak syorkan anda serahkan nasib berat badan anda kepada mana-mana produksupplement.

sumber

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...