Grab The Promo
Grab The Promo
Grab The Promo

PANAS! --> KERAJAAN MALAYSIA AKAN HARAMKAN PEMAKAIAN TUDUNG DI IPTA & IPTS TERMASUK SEKOLAH.

PANAS! --> KERAJAAN MALAYSIA AKAN

HARAMKAN PEMAKAIAN TUDUNG DI IPTA & IPTS

TERMASUK SEKOLAH.





Pihak menteri juga sudah mengeluarkan notis bagi

pengharaman pemakaian tudung ini di semua

IPTA dan IPTS dan juga akan menghantarnotis ini

ke sekolah-sekolah. Pihak menteri juga telah

menyenaraikan beberapa jenis tudung yang haram

dipakai sewaktu berada di dalam sekolah ataupun

kawasan kampus antara jenis...
tudung yang tidak boleh dipakai ialah : -



|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

V

1. TUDUNG SAJI.

2. TUDUNG PERIUK.

3. TUDUNG TERMOS.

4. TUDUNG TEMPAYAN.


(wakakaka..Why So Serious?...snyum dulu ♥ )





nota : cik iena weng2 suda (^_~)
gurau2 senda:)





Air kencing anda berdarah ?

Pernahkah anda melihat kandungan air kencing anda mengandungi darah?Sekiranya hal ini  berlaku kepada anda,apakah yang sepatutnya anda lakukan?Pada artikel kali ini cik iena nak share apakah yang sepatutnya dilakukan sekiranya air kencing kita mengandungi darah.
Apakah yang patut anda lakukan sekiranya air kencing saya mengandungi darah?
Kehadiran darah di dalam air kencing dinamakan sebagai hematuria.Secara umumnya,hematuria ini terdapat 2 jenis.Jenis  yang pertama ialah masalah di mana anda tidak dapat melihat kehadiran darah di dalam kandungan air kencing dengan mata kasar.Ianya  dapat dikesan hanya apabila dilihat menggunakan mikroskop.Hematuria jenis ini dipanggil sebagai microscopic hematuria.
Jenis yang kedua pula ialah anda dapat melihat dengan jelas air kencing anda berwarna merah.Keadaan yang kedua ini pula dinamakan gross hematuria.Ini bermakna yang anda dapat melihat kehadiran darah di dalam air kencing hanya dengan melihat melalui mata kasar.
Selalunya apabila berlakunya keadaan ini,persoalan yang sering muncul ialah “Apakah yang patut saya lakukan jika air kencing saya mengandungi darah?” atau “Haruskah saya bimbang sekiranya air kencing saya mengandungi darah?”Mengapa perkara ini menjadikan kita risau dan bimbang?Ini kerana kebiasaannya kita tidak akan melihat darah apabila kita membuang air kecil.
Hematuria sebenarnya lebih kepada tanda bagi masalah kesihatan anda dan ianya mendasari penyakit yang anda hidapi.Perkara terbaik yang harus anda lakukan ialah segeralah berjumpa dengan doktor  sekiranya anda melihat darah di dalam air kencing.Ini penting kerana ianya dapat membantu menyembuhkan penyakit yang anda hidapi.
Apakah penyebabnya?
Ada banyak sebab terjadinya hematuria.Sesetengahnya tidaklah begitu serius.Bagi sesetengah orang,darah di dalam air kencing boleh hilang dengan sendirinya.Tetapi tidak kepada sesetengah individu yang lain di mana ianya memerlukan rawatan perubatan.Antara penyebab berlakunya hematuria kepada seseorang ialah:
  • Jangkitan pada saluran kencing.Keadaan ini lebih banyak berlaku kepada golongan wanita.Walau bagaimanapun ia juga boleh berlaku kepada kaum lelaki.Jangkitan saluran kencing ini berlaku apabila mikroorganisma seperti bakteria memasuki saluran kencing anda dan mereka akan berkembang biak di sana di mana ianya akan menyebabkan berlakunya keradangan pada saluran kencing dinamakan uretritis.Kadang-kadang bakteria ini akan merebak ke organ-organ kencing lain seperti pundi kencing,ureter atau ia juga boleh menyebabkan jangkitan pada buah pinggang(http : //buahpinggangsihat . com/2010/10/penjagaan-buah-pinggang/langkah-terbaik-melindungi-buah-pinggang-anda/).
  • Batu dalam buah pinggang atau pundi kencing.Beberapa zat di  dalam urin anda, terutamanya bila ia berkumpul,boleh membentuk batu kristal kecil. Kadang-kadang,batu kristal ini dapat menjadi lebih besar bila berada dalam jangka masa yang lama di dalam buah pinggang atau pundi kencing anda.Batu yang terbentuk pada struktur saluran kencing yang lebih kecil boleh menyebabkan rasa sakit dan hematuria.
  • Kanser. Dalam beberapa kes,adanya darah di dalam air kencing mungkin menjadi tanda bahawa terdapatnya sel kenser di dalam salah satu organ perkencingan anda.Namun,sebaiknya berjumpalah dengan doktor kerana merekalah yang akan menentukan adakah hematuria anda disebabkan oleh kanser atau tidak.
  • Ubat-ubatan. Sesetengah ubat boleh menyebabkan berlakunya hematuria terjadi, seperti aspirin, heparin dan antiobiotik tertentu.
  • Senaman. Kadang-kadang,hematuria juga boleh disebabkan dengan melakukan senaman yang berat.Ahli-ahli perubatan juga masih tidak mengetahui mengapa senaman boleh menyebabkan hematuria. Sesetengah dari mereka percaya ianya berlaku mungkin kerana berlaku kecederaan pada pundi kencing.
Dalam beberapa kes hematuria, penyebab yang sebenarnya tidak dapat dijumpai.
Diagnosis
Doktor anda mungkin akan bertanya tentang masalah-masalah yang anda hadapi  dan akan melakukan pemeriksaan fizikal secara menyeluruh. Kadang-kadang,mereka juga akan mencadangkan kepada anda beberapa bentuk ujian dan prosuder untuk mencari penyebab masalah anda dan juga untuk mengubati penyakit lain yang mungkin anda hidapi. Contoh ujian yang mungkin akan dicadangkan ialah menganalisa sampel air kencing dan juga ujian pengimejan, seperti computerized tomography (CT) scan atau magnetic resonance imaging (MRI), dan cystoscopy.





Rawatan
Rawatan yang boleh diambil untuk mengatasi masalah hematuria bergantung kepada penyebabnya. Contohnya, jika hematuria disebabkan oleh jangkitan pada saluran kencing, doktor akan memberikan ubat antibiotik.Tetapi jika tidak ada masalah kesihatan yang serius dijumpai,mungkin tidak ada rawatan yang khusus diperlukan.Walau bagaimanapun doktor mungkin masih akan mencadangkan agar anda melakukan rawatan susulan untuk memastikan masalah hematuria anda sudah sembuh sepenuhnya.


Source From http: // buahpinggangsihat . com




Khasiat Madu Tualang

Madu merupakan supplement yang terbaik untuk menjaga kesihatan dan memberi khasiat kepada pengamalnya. InsyAllah amalan meminum madu tualang asli dapat mencegah daripada pelbagai penyakit seperti berikut:

  • Batuk

  • Batuk Kering
  • Darah Tinggi
  • Asma
  • Alahan
  • Barah
  • Buasir
  • Gastrik
  • Haid
  • Jerawat
  • Letih
  • Lendir Kahak
  • Lemah Jantung
  • Mata
  • Pening
  • Penyeri Muka
  • Resdung
  • Sakit Kepala
  • Rambut Gugur
  • Sakit Pinggang
  • Sakit Sendi
  • Sukat Tidur
Selain daripada itu terdapat pelbagai khasiat yang boleh diperolehi daripada madu tualang yang asli:

  • Madu lebah dapat menambahkan stamina dan membekalkan tenaga
  • Madu lebah boleh dijadikan sebagai sumber tenaga
  • Madu lebah dapat meningkatkan metabolisme tubuh
  • Madu lebah mengandungi agen antioksidan yang boleh mengurangkan aktiviti yang memusnahkan sel
  • Madu lebah dapat melancarkan peredaran darah
  • Madu lebah dapat melancarkan sistem pencernaan
  • Madu lebah dapat meningkatkan semangat seksual atau tenaga batin
  • Madu lebah juga digunakan sebagai mengubati luka-luka
  • Madu lebah sesuai untuk kecantikan dan menjadikan kulit lebih licin dan halus
Antimicrobial : Madu lebah berupaya bertindak sebagai bahan pengawet. Penyelidikan ilmiah menunjukkan madu lebah dapat mengawetkan buah-buahan dan sayuran daripada enzim yang boleh mengakibatkan ianya berubah kecoklatan dan rosak. Aktiviti antibakteria yang terdapat pada madu lebah ini adalah disebabkan kewujudan hidrogen hidroksida (agen pembunuh bakteria) dan organik antibakteria.



Antioxidants : Madu lebah mengandungi pelbagai fitokimia ‘phytochemicals’ seperti asid organik, vitamin dan enzim yang sememangnya merupakan sumber diet yang penting bagi proses antioksida. Jumlah dan jenis antioksida adalah bergantung kepada kekuatan saripati madu lebah itu sendiri dan sumber bunganya. Biasanya, lebih gelap warna madu lebah menunjukkan lebih tinggi kandungan antioksida berbanding madu yang berwarna agak cerah (kekuningan). Antioksida dalam madu lebah mampu menghapuskan bahan-bahan radikal yang menjadi penyebab utama kepada penyakit-penyakit kronik.



Enzymes : Enzim memainkan peranan penting dalam madu lebah yang menjadikannya sangat penting untuk pengubatan dan makanan yang berkhasiat tinggi. Sebagai contoh, glucose oxidase berfungsi menukar glucose kepada gluconolactone yang menghasilkan asid gluconic dan hidrogen peroksida.



Pro-Biotic : Campuran madu lebah bersama yogurt dan produk tenusu lain akan meningkatkan lagi aktiviti, pertumbuhan dan kegalakkan bakteria baik, bifidobacteria untuk melawan bakteria jahat bagi keseimbangan usus yang sihat.



JaHiT MaNiK + BoLa

Haa smlm kn final bola sepak ..
cik iena leh plak tgk bola sambil menjahit manik tuk cik jera..
kejap2 jahit kejap2 benti..tp time penalty tu benti jahit trus..duk btl2 dpn2 tv
hahah lawak btl cm dak kecik pn ader..
akibat tgk bola lmbt sket la siap jahit manik nye kn..
tp nk tunjuk jugak yg dh siap sikit
yeahhh ni dia pic nyer

CRUMBLE CIK JERA

KLIK UTK KOMEN
eheheh knp name nye crumble cik jera???
saje2 letak...sb jenis jahit manik nie name nye crumble..
tuan punye tempahan tu namenye azra..
hahahha suka suki je kn letak name..
tgk name2 jahitan yg my sifu letak kt blog ikut nama customer..
so i follow u la sifu (^_~)

design nie cik iena belajar from my sifu manik..
kak mira manik..
kak mira mmg sgt baik okay..cik iena bukan lh student berbayar yg dtg kelas dia blaja jait manik..
cik iena cume member dan customer yg selalu beli manik kt situ..
tp kak mira mmg xkedekut ilmu..
dia tlg cik iena ajar cmner nk wt design nie..
mmg usefull..
nasib baik lah cik iena mmg dh pandai menjahit manik..
cume design yg agak2 pelik2..susah2 nie cik iena jahit x ikut step..
tp bile kak mira tunjuk..wahh bersyukur sgt2..
kak mira tak kedekut ilmu hookeyhh..
thanks a lot ya kak mira..
really appreciate it

cik iena pn sgt2 bersyukur sb di lahirkn dgn pelbagai bakat seni..
cik iena xpenah attend mane2 kelas jehitan manik pn sblm nie..
cume kelas menjahit je ade mase lepas SPM aritu..

mekap pulak cik iena x masuk kelas mekap masa mule2.cik iena belajar sndri kt you tube..
bile dh lame2 baru amek kelas mekap..
so dgn ilmu yg dh ade..tmbh dgn ilmu baru skill baru..insyaallah akn bertambah better kn(^_~)

posing2 amek gmbr ni pn since dr kecik lg suka bergmbr..
mula jd model masa umur 16 thn (^_~)

eh stop2..panjang pulak bebel nye kn..
kembali ke citer asal hokeyhh..

hah korang2 kalau berminat nk belajar menjahit manik or nak beli manik ke ape ke yg seantara dgn nya
blh lah terjah fanpage nie yer -->
KEDAI MANIK LABUCI MIRA

Tugasan Finalis Pencarian Gadis Warisan

Assalammualaikum..

nk mintak jasa baik kawan2 & my blog reader yg sudi tlg cik iena vote tugasan cik iena utk pencarian gadis warisan by warisan chanteq online magazine.


TUGASAN 1 - GAMBAR




Untuk tugasan nie..gambar diambil oleh photographer dr warisan chantiq online magazine..
yuk tlg like cik iena yer..
kelik kt gmbr d atas..kemudian akn kuar gmbr cik iena yg same yg d upload di fanpage warisan chanteq online magazie..
then like kt bwh gmbr tu yer..




TUGASAN 2 - PENULISAN


Untuk tugasan bahagian penulisan pulak jom tlg LIKE penulisan cik iena dkt ---- http :// warisanchanteq . com/petua-kecantikan-skrub-biji-delima/
hehehe cik iena pn pnh publish kt blog cik iena pasal buah delima ni:)




TUGASAN 3 - VIDEO


Untuk tugasan Video ,finalis di beri dua pilihan sama ada nak berlakon atau wawancara..
memandangkan sblm nie cik iena pernah berlakon dlm video klip razzi rahman..
so kali nie cik iena nak try wawancara pulak..

untuk tugasan wawancara nie cik iena dh submit kt warisan chanteq..dh d terima tp xdi publish lg kt warisan chanteq..
dunno why tp xpe la...
sementara tu cik iena share je yg cik iena dh upload kt cik iena nye you tube yer (^_~)





wah wah poyo nye cik iena..
hentam je lh..
video nie dua kali shoot jer sb hari dh mlm dan kedai kak mira pn nk tutup dh
kak mira manik ni sgt bz dgn biz manik nye..
agak susah juge nk mendapatkan beliau..
jadi masa yg ada tidak d sia-sia kn
cik iena try juga buat video tu mlm tu juga..


haaaa tiga tugasan dh selesai
insyaallah jika ade rezeki adalah kn
allah lebih mengetahui rezeki umatnya terlletak di mana (^_~)

Sekian entry utk kali ini :)





Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve