RESEPI KACANG KUDA REBUS

RESEPI KACANG KUDA REBUS

Kuda ku lari gagah berani. Nyanyi siket. hehe okay2 Mak terkejut cik iena pandai buat.
Mak balik dari pasar je dah siap. Mak kata pandai pulak masak  kacang ni ngah .. haha pandailah mak ni, senang je kot, dari kecik-kecik da penah buat masa mak kerja. Mak je tak tau hehe bila mak ade kat umah jadi malas nak mak yang buat semuanye haha.Kan masa kecik pernah tolong maklong meniaga. Macam-macam masakan belajar dari maklong. Ingat tak ingat je.

Masa mak pergi pasar, Masuk dapur tengok ade kacang kuda yang di rebus. Tetiba mood rajin, pergi belakang rumah, ambil daun kari lepas tu tumis kan lah.  Mak balik dari pasar sambil borak-borak makan kacang kuda ni. Ingatkan nak bawak berkelah. tak dan nak bawak dah habis. Mak cakap lagi sedap kalau ada biji sawi. okay lepas ni kalau kakngah buat kakngah letak biji sawi yer (^_~)

Bahan-Bahan


Kacang kuda, bawang merah, bawang putih, cili kering, daun kari, garam dan ajinamoto secukup rasa

RESEPI KACANG KUDA REBUS

RESEPI KACANG KUDA REBUS


Cara-Cara membuatnya


  1. Rendam kacang kuda semalaman, kemudian rebus bersama garam secukup rasa.
  2. setelah empuk, toskan air rebusan.
    RESEPI KACANG KUDA REBUS

    RESEPI KACANG KUDA REBUS

    RESEPI KACANG KUDA REBUS
  3. tumis bawang putih, bawang merah, cili kering, daun kari sehingga naik bau dan masukkan kacang kuda yang telah di rebus dan di tos

    RESEPI KACANG KUDA REBUS
  4. gaul hingga sebati


RESEPI KACANG KUDA REBUS


Nota Blog : masa zaman sekolah dulu selalu beli kacang kuda ni tau.






Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
email : iena@ienaeliena.com


0 comments:

Post a Comment

Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve