Friday, April 13, 2012

SOLEKAN UNTUK CANTIK SEMULA JADI


Solekan ini akan mencantikan anda lebih ringkas dan semula jadi tanpa solekan yang keterlaluan. Solekan ini sangat sesuai diaplikasikan pada semua jenis kulit, terutama jika anda memiliki kulit sawo matang. Solekan ini sesuai untuk kerja pada setiap hari. Dengan solekan yang tidak berlebihan, anda akan terlihat cantik semulajadi. Beginilah mengaplikasikan solekan semulajadi pada wajah anda yang boleh dicuba.

Warna Make Up Natural

Berikut warna-warna pilihan untuk make up anda yang telah disesuaikan dengan warna kulit Anda dan untuk menciptakan kesan semulajadi pada wajah anda:

Kulit Kuning Langsat
Alas bedak dan bedak tabur, pilihlah yang warnanya sama dengan warna kulit anda. Jika anda ingin kelihatan lebih putih, gunakan alas bedak yang warnanya lebih cerah sedikit. Manakala pewarna pipi pilihlah warna pink seperti baby pink dan pewarna mata, Sebaiknya disesuaikan dengan warna pada perona pipi.

Sawo MatangPilih alas bedak asas dan bedak tabur yang warnanya sama dengan warna kulit. Pewarna pipi, gunakan warna karamel yang akan menyegarkan wajah anda. Perona mata pula aplikasikan warna-warna yang manarik seperti warna coklat atau orange. Lipstik, Pilihan warna pink atau coklat akan menambah daya tarikan.

Kulit Berwarna CoklatAlas bedak, gunakan yang warnanya sesuai dengan warna kulit anda. Jangan campurkan dengan alas bedak lain yang warnanya lebih muda. Perona mata, Pilih yang berwarna muda seperti warna biru muda atau abu-abu. Perona pipi, Sesuaikan dengan perona mata, atau warna yang lebih cerah. Lipstik, cukup gunakan lip gloss agar penampilan tetap ringan dan membuat bibir kelihatan mempesona.

Anda perlu pastikan make up anda adalah dari bahan yang berkualiti, ia untuk kesihatan kulit anda. Kulit yang sihat akan mudah diatur dan kulit yang cantik akan membanggakan si pimiliknya.





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
 

Putu Mayam Pasar Tani Bandar Baru Bangi



Putu mayam merupakan makanan tradisional India yang telah mendapat sambutan yang mengalakkan dari semua bangsa dan kini turut dinikmati oleh semua kaum di Sri Lanka, Malaysia dan Singapura sebagai snek.

Teringat mase sekolah rendah dlu..
pagi2 ade uncle putu mayam dtg jual naik motor..

"pon Pon
Putu Mayam
Putu Mayam"

time uncle ni dtg  selepas subuh kul 6.30 pagi..
family cik iena mmg selalu la beli pagi2

kalau mak tak sempat buat sarapan
mak akn suh kami tunggu uncle putu mayam

Ehhhh ter flash back plak

okies

nie putu mayam yg d beli d pasar tani kames bandar baru bangi





haa nie cik bf suke makan sgt2..
cik iena suke tp tak suke sgt la
hahah
cik iena lg suka somtam
lalalla
ade somtam
putu mayam xlayan
hihihi
tp encik  bf kate
dia mmg suka beli putu mayam kt sini




cik iena pn tgk tiap kali dtg ramai org beratur nk beli
murah rezeki uncle nie
(^_~)



waa tgk tu
menyelerakan
(^_~)





opss
tuan empunye blog
menyempat saje record
hahahha
bile kamera ade d tangan
(^_~)









Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  

Somtam Betik + Mangga Memang Sedap (^_~)


Peminat kerabu mangga  dan somtam mesti cuba menu nie..
selalu nya cik iena makan somtam betik je

tak pernah lagi makan somtam betik + mangga

pertama kali makan..
ya Allah sedap nye..

hadoii cik iena ni mmg la hantu somtam
sgt suka makan somtam

padahal cik iena bukan org kelantan pun
tapi somtam nie mmg fav lah

kalau g mkn mane2
kalau ade somtam mesti nk somtam

tp skrg nie cm susah je nk cari somtam

Mujur cik iena dh jumpa dh
kat pasar tani hari khamis 
bandar baru bangi


opss
tuan tanah yg gegewdik bergambar nie
nak jugak amek gmbr dgn somtam
hahahha

nie cik iena pon ade record video akak tu wt somtam
laju je akak tu buat..
ye la ramai yg beratur nk beli
(^_~)
kedai nye pun bersih
sejuk mate memandang




"akak somtam..mulai saat nie 
saye akn jadi pelanngan tetap akak..
hihi tiap ari kames petang 
sy akn datang beli somtam 
if saya ade kt bangi"


hurmm cik iena penah buat somtam sndri
tapi rase nye tak same cm yg beli kt kedai
hahaha

nk carik tok guru somtam nie








Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  

PENJAGAAN TELINGA



Pasti kita ingin kelihatan bersih di setiap bahagian tubuh kita termasuklah telinga. Penjagaan telinga sebaiknya jangan terlalu kerap di korek atau membersihkan telinga, kerana boleh mendatangkan bahaya.

Telinga manusia terbahagi kepada tiga bahagian utama iaitu bahagian luar, bahagian tengah dan bahagian dalam yang bekerja bersama-sama untuk memproses suara supaya dapat mendengar percakapan orang dengan baik.

Kita tidak perlu terlalu kerap membersihkan telinga, kerana boleh menimbulkan iritasi telinga di bahagian dalam yang menyebabkan gangguan pendengaran seseorang. Ia bergantung dengan kotoran, jika kotorannya padat sebaiknya dibersihkan dibahagian luar sahaja, tetapi di bahagian dalamnya jangan terlalu kerap kerana kotorannya boleh masuk lebih dalam ke dalam bahagian telinga. Ini kerana kotoran tersebut akan keluar dengan sendiri.

Masalah yang biasa terjadi pada telinga adalah terjadinya iritasi, berpunca daripada cara yang salah ketika membersihkan telinga. Jangan gunakan alat-alat yang tajam kerana boleh melukai telinga.

Berersihkan telinga anda dengan menggunakan cotton bud atau cairan H2O2, dan jangan lupa untuk selalu membersihkan telinga atau memeriksakan telinga setiap 3-4 bulan sekali ke doktor.

Selain daripada membersihkan telingan dengan mengereknya, cara lain untuk menjaga telinga adalah dengan menjaga telinga dari suara-suara yang terlalu kuat seperti mendengarkan muzik yang terlalu rancak ataupun bunyi mesin yang sangat mengganggu dan jika mendengarkan muzik melalui earphone jangan menggunakan volume yang tinggi.

Diingati lagi rajin-rajinlah memeriksatelinga ke doktor dan jangan menggunakan benda yang tajam untuk membersihkan telinga. Serta jika memiliki kotoran yang padat jangan terlalu kerap membersihkannya dan cukup bersihkan telinga di bahagian luar saja.






Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
 

Supermodel Shida Yaacob Meninggal Dunia


Model terkenal Malaysia di awal 90-an, Shida Yaacob telah meninggal dunia akibat penyakit leukimia yang sudah lama dihadapinya. 

Tahap kesihatan Shida dikatakan semakin merosot sejak kebelakangan ini dan telah menghenbuskan nafas terakhir lebih kurang jam 3 pagi di rumahnya di Damansara(11 April 2012).

Arwah yang cukup terkenal di 'runaway' dan iklan komersial meninggal pada usia 41 tahun. Jenazah selamat dikebumikan sebelum Zohor pada Rabu lepas(11 April 2012). Takziah MH uncapkan kepada keluarga Allahyarham. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan mereka yang beriman.


Takziah diucapkan kpd keluarga beliau dan AL-Fatihah utk beliau..semoga rohnya dicucuri rahmat...


sumber





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  

Ayam Penyet Best (Seksyen 15 Bandar Baru Bangi)


Salam jumaat...
ape menu korang hari ni..
haaa jumaat time lunch panjang kan 
(^_~)
moh kiter jalan2 cari makan



Ayam penyet best ??
hurmm best ker???


Jawapan nye mmg best ler
sblm nie cik iena mmg da pnh mkn kt sini
nie mengidam nk mkn ayam penyet
tp nk mkn kt kdai yg same gak
hahah
kt tmpt lain xmo
xcedapppp





Lokasi kedai dkt seksyen 15 bandar baru bangi..
agak tersorok la tmpt nie




Nyummyy sedap sgt
cik iena suke makan ayam penyet kat sini





haa yg nie
sotong masak kicap
pon sedap tau..
opss cik iena suke tomato tu
freshhhhhhhhhh
nyummyyyyyyyyyyy



opss nie tuk 
dua org mkn yer
bukan cik iena mkn sorang tau




haa 
nie siap mintak extra cili dgn ape benda tah name nye tu

cili dia mmg superp pedas laa
tp sedapppp

mmg mintak extra sb slalu klu mkn mmg xcukop
hahahah


encik bf
esok ,lusa,tulat
belanja cik iena makan lagi yer
hahahah jimat duit sayer(^_~)


ahahah
blogger gewdikk makannn

jom jemput makannnn

Kali nie cili nye super duper pedas la pulak
cik iena tak habis
ayam pon tak habis
sb bnyk ler ayam nye
dgn sotong nye lg kan

so
utk tidak membazir
cik iena tapau la
hahahah



mesti org kedai tu ckp
hek eleh akak nie
siket nie pon nk tapau ker
lalalalal

"Ade ku kesah..Cik iena muke tembok"

"tak baik membazir"

tapau bwk blk nty blh mkn ayam tu cicah dgn cili tu
lalalalal 
sedap nyeeee

yg bestnye
kedai tu bagi lebey tau
yg cik iena tapau tu
dia tambah tempe goreng dgn tahu goreng
wah rezeki2

Moga bertambah murah rezeki kedai nie
Amin..
(^_~)



NAK MAKAN AYAM PENYET BEST NIE
MOH LER DTG SEKSYEN 15
BANDAR BARU BANGI
(^_~)


ps:mesti korang ckp aikk awal nye cik iena kua lunch
bru kul 10.30

haha nie pic semalam lorhh..
saje je post arinie..
nie plak cik iena taip mlm td
dan cik iena schedule kn auto publish pkl 10.30 pg..
kedua2 account facebook cik iena and fanpage cik iena
cik iena install NETWORKBLOG
so ape2 update kat blog..
dkt facebook pun akan auto publish
walaupun time d publish cik iena xde kt dpn pc

hahah kadang2 kt lua opis
:)


biar terliur sket korang tgk..
lalalallalala

tips nk dpt kn reader bnyk : post link kt facebook pada masa org selalu online

hasil research cik iena

org akn bukak facebook :-

1) Masa masuk kerja - 8.00- 9.00 am
2) Sebelum atau selepas keluar lunch
3) Sebelum balik kerja

so kebanyakan post cik iena di schedule kn time puncak cm nie la
(^_~)

follower blog cik iena tak ramai pun
most of my reader adalah
kawan2 facebook yg tiada blog
(^_~)









Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  

MANFAAT SARAPAN PAGI

Fakta menunjukkan bahawa sebagian di antara kita selalu membiarkan keadaan perut kosong pada waktu pagi. Alasan tiada masa untuk bersarapan atau menganggap bahawa makan pagi hanya akan membuat badan gemuk ia adalah tidak benar sama sekali. Disini diterangkan manfaatnya dan penjelasan mengapa sarapan memberi kebaikan bagi tubuh:

Sebenarnya, sarapan pagi tidak perlu terlalu berat, cukup sekadar segelas susu, sekeping roti atau sedikit bijirin.

Otak atau minda sangat memerlukan sarapan pagi bagi merangsang pemikiran ke arah pembelajaran yang lebih cemerlang di sekolah bagi pelajar. Sarapan pagi dikatakan dapat mencergaskan minda jika dijadikan sebagai rutin harian yang penting untuk kehidupan yang lebih berkualiti.

Pakar pemakanan sependapat bahawa mengambil sarapan adalah sumber pertama untuk memulakan kehidupan seharian, sekali gus mencergaskan minda. Kajian terbaru menunjukkan orang yang bersarapan secara tetap menikmati kehidupan berkualiti, tersusun, bersikap positif, lebih langsing dan memiliki daya tumpuan yang lebih baik.

Pemilihan sarapan terutamanya yang kaya dengan karbohidrat, membekalkan tenaga, mampu menahan rasa lapar dan mengawal keinginan untuk makan di antara waktu sarapan dan makan tengah hari.

Malangnya, ramai yang meninggalkan sarapan dengan alasan tiada selera makan pada waktu pagi atau tidak sempat kerana bangun lambat. Jika anda tergolong dalam kumpulan ini, ada baiknya anda terus membaca untuk mengetahui rahsia di sebalik hidangan ringkas yang dipanggil sarapan.

Ada saintis yang menggelar sarapan sebagai makanan untuk otak. Kajian menunjukkan sarapan ada kaitan rapat dengan kecergasan mental. Secara ringkasnya, sarapan dikatakan memberikan kesan positif terhadap aktiviti otak – lebih cergas, peka dan fokus.

Ini secara tidak langsung mendatangkan pengaruh positif terhadap diri individu itu untuk melaksanakan tugasnya, sama ada di sekolah atau di tempat kerja, walaupun hanya mengambil sarapan sekeping roti dan secawan kopi.

Karbohidrat yang diambil pada waktu pagi akan merangsang paras glukos dan mikro nutrien dalam otak. Contohnya, vitamin B yang diperkaya dalam roti dan bijirin sarapan dikenal pasti mampu memberikan kesan positif kepada fungsi otak.

Kesan lebih ketara dalam kalangan kanak-kanak dan remaja yang mengambil sarapan yang kaya dengan karbohidrat kompleks ialah mereka boleh menumpukan perhatian terhadap pelajaran dan menyelesaikan masalah dengan baik. Justeru, tidak hairan jika pengusaha roti dan bijirin berlumba-lumba menghasilkan produk yang diperkaya dengan pelbagai khasiat dan vitamin.


Kajian yang dijalankan Food Facts Asia dengan kerjasama empat universiti di Asia ke atas remaja berusia 10 hingga 12 tahun yang mengamalkan sarapan rata-rata jauh lebih langsing dan kurang berhadapan dengan masalah berat badan berlebihan.

Bahkan, kajian di Amerika Syarikat ke atas 3,000 sukarelawan menunjukkan mereka dapat mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan unggul dengan hanya mengamalkan sarapan.





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
 

Burger Malaysia


Jom minum petang
(^_~)
cik iena suka beli kuih nie petang2..
sedappp
tapi mesti kene beli dekat gerai tepi jalan yg dkt dgn Kilang Denso Bandar baru bangi
berdepan dgn Seven E..



kuih nie gemok
besaa sgt
besar dr kuih biasa

kebanyakan kuih kt situ debab2
harga pun debab siket la

tp tak debab mane pon

RM0.50 je seketul




Cik iena tak bwk kamera time nie
so xley la nk amek gmbr kuih debab2 yg lain

next time cik iena amek
(^_~)

Ops tersalah schedule lah..
patutnye kul 6.00 PM publish
hahhaha tp dek ngantuk sgt kot mlm td
terbuat 6.00 a.m
hahahaa layanz kan ajer 
Salam Subuh Dan Selamat Bekerja
Hati2 Di jalan raye
(^_~)






Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  

Outing~Ranggi & Funky










Photoshoot - Funky N Ranggi -

Taman Tasik Perdana

MUA : Iena Eliena

Model : Iena Eliena



Wardrobe : Iena Eliena



Photographer : Fotocantik Studio




Photographer : Si Awal



Photographer :Born Amin 


Photographer :Born Amin 




Photographer :Born Amin 




Photographer : Ady Snappers




Photographer : Yusri Bin Yusof




Photographer : Yusri Bin Yusof




Photographer : Yusri Bin Yusof




Photographer : Yusri Bin Yusof




Photographer : Mano Photography




Photographer : Mano Photography




Photographer : Mano Photography




Photographer : Rafiuddin Rodzuan




Photographer : Rafiuddin Rodzuan




Photographer : Yusri Bin Yusof




Photographer : Yusri Bin Yusof




Photographer : Yusri Bin Yusof




Photographer : Mazlan Rais









Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...