Grab The Promo
Grab The Promo
Grab The Promo
Showing posts with label News. Show all posts
Showing posts with label News. Show all posts

Jualan Gudang alat-alat ganti Perodua


 
 
Jualan Gudang alat-alat ganti Perodua
 


Berita baik buat pengguna kereta keluaran PERUSAHAAN Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) .
Perodua akan mengadakan jualan gudang alat-alat ganti Perodua
 yang bertempat di Jabatan Alat Ganti, Perodua HQ , Sg Choh , Rawang pada 24 dan 25 Januari 2015 jam 9 pagi hingga 5 Petang.
Diskaun yang ditawarkan sehingga 80 % diskaun penjimatan.

Jualan Gudang Alat Ganti Perodua 


Tarikh - 24/01/2015 - 25/01/2015 ..
Masa - 9.00 am - 5.00 pm ..
Sabtu & Ahad


Sumber : En Min  https://www.facebook.com/photo.php?fbid=792321834138811&set=p.792321834138811&type=1





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)
email : iena@ienaeliena.com

Tawaran ganjaran RM20,000 tangkap ikan naga di Tasik Kenyir


KUALA TERENGGANU – Kerajaan negeri meningkatkan habuan wang tunai menjadi RM20,000 kepada kaki pancing yang berjaya menangkap ikan naga yang dipercayai hidup di Tasik Kenyir.
Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, tawaran
itu merupakan perhatian serius kerajaan negeri kerana kehadiran ikan itu boleh menyebabkan spesies ikan lain di Tasik Kenyir pupus.
Katanya, tawaran itu dibuat berikutan ganjaran RM10,000 sejak tahun 2009 itu gagal menarik ramai pemancing untuk memburu ikan itu.
“Jika usaha menangkap dilakukan sekarang tidak berhasil, kita bercadang menaikkan ganjaran. Ini bukan usaha main-main. Yang penting ikan itu dapat ditangkap hidup-hidup,” katanya kepada pemberita di Wiswa Darul Iman, di sini hari ini.
Ikan tersebut dipercayai terlepas dari kolam ternakan pengusaha chalet di Tasik Kenyir akibat banjir.


cik iena : kpd kaki2 pancing diluar sane
haha moh kite g memancing ikan naga
(^_~)
jangan g memancing x ingt nak balik umah sudah...
hihi dlu ayah cik iena kaki pancing

huh kalau dah g memancing tu
memang balik lewat sesaje
nk kene call suh balik bru nk balik
(T___T)





♥♥ Info Menarik ♥♥














Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

Skim Penipuan Internet – Sindiket Penipuan Parcel dan Bungkusan


Internet adalah satu wadah yang paling mudah untuk seseorang itu menipu.

Ini mungkin disebabkan banyak berita-berita manis yang berlegar mengenai internet ini
di kalangan mereka yang ingin jadi kaya.

Berikutan daripada masalah tersebut , shahabudeenjalil telah menulis pengalaman seorang rakan beliau yang telah
ditipu hampir RM 10,000 oleh kononnya seorang awek mat salleh.

Cik iena sangat berharap anda dan keluarga anda tidak akan ditimpa penipuan seperti ini.

Jadi adalah penting untuk kita mengetahui mengenainya sebelum anda juga ditipu bulat-bulat.

Sila klik di sini utk baca artikel sindiket penipuan tersebut



Moga-moga kita tidak tergolong dalam golongan orang yang tertipu



♥♥ Info Menarik ♥♥










Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

2,500 penduduk Batang Kali terjejas banjir awal pagi 7 mei 2012





Kira-kira 2,500 penduduk membabitkan 15 kawasan sekitar daerah ini terjejas akibat banjir selepas hujan selama 2 jam dari pukul 2.30 pagi hingga 4.30 pagi.
Menurut jurucakap bomba, paras banjir setinggi kira-kira satu meter di beberapa kawasan itu turut mengakibatkan kesesakan jalan raya dari Rawang menghala Kuala Kubu Bharu.
Antara kawasan terjejas adalah

1)KG ULU KALONG,ULU YAM

2)KG GENTING MALEK,BATANG KALI

3)KG MASJID, BATANG KALI

4)LORONG HJ NORDIN,ULU YAM

5)KG BATU 30,ULU YAM LAMA

6)KG TENGAH

7)KG SG MASIN, BATANG KALI

8)KG SEKOLAH, BATANG KALI

9)KG SERI CAHAYA, BATANG KALI

10)KG ULU YAM BARU, BATANG KALI

11)JALAN KG KUANTAN, KG GENTING

12)NO 1566, JALAN BATANG KALI

13)KUARTERS PUSAT HAIWAN

14)KG SENTOSA, BATANG KALI



Gambar diambil dr fb kawan cik iena


Cik iena : Batang kali ni rumah family cik iena.Syukur alhamdulillah rumah mak tak banjir.Semalam mak ade call bg tau banjir kat btg kali.dan cik iena pun ade tgk update dari facebook kawan2 sekolah cik iena.Today pulak cik iena terbaca post dkt wall fb 1Charity tentang Mangsa banjir memerlukan bantuan pakaian.

Teruk juga banjir kali nie.Sebelum nie family cik iena tinggal dkt kampung sungai masin dimana kg nie turut terjejas banjir.Tapi da pindah da.Kalau masih duduk sana lagi mesti sekarang cik iena balik kampung & tlg mak  membersihkan rumah.Mase tinggal kt kg sg masin kerap juga banjir tapi tidak seteruk ini.Mungkin sb terlalu banyak pembanggunan dkt btg kali dan sistem perparitan yg kurang bagus  menyebabkan jd mcm nie.


okies jom tgk video yg cik iena jmp utk banjir d btg kali nie











Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

Benzoyl Peroxide Dalam Tepung Gandum

Penggunaan bahan kimia benzoyl peroxide dalam tepung gandum sebagai kondisioner makanan memang dibenarkan di negara ini tetapi tidak lebih daripada 50 miligram (mg)/kilogram (kg).
Pengarah Kanan Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Kementerian Kesihatan, Noraini Mohd Othman berkata, kajian yang dijalankan Jawatankuasa Pakar mengenai Aditif (JECFA) di bawah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) ke atas benzoyl peroxide mendapati penggunaan bahan kimia itu dalam makanan tidak mendatangkan kemudaratan.

Benzoyl peroxide bukan karsinogenik atau bahan yang boleh menyebabkan barah. Laporan JECFA menyatakan semasa pemerosesan makanan, hampir keseluruhan benzoyl peroxide akan ditukar kepada asid benzoik. “Pengambilan tepung gandum yang dirawat dengan benzoyl peroxide hampir menyerupai pengambilan makanan yang mengandungi asid benzoik iaitu sejenis bahan pengawet yang dibenarkan dalam pelbagai makanan di bawah Peraturan-peraturan Makanan (PPM) 1985. Ia juga tidak menyebabkan barah,” katanya dalam kenyataan kepada Harian Metro.
Noraini berkata, berhubung penggunaan bahan kimia itu berisiko mendatangkan kencing manis dan arthritis, pihaknya tiada sebarang maklumat.

“Laporan JECFA menyatakan pengambilan benzoyl peroxide boleh menyebabkan jangkitan pada kulit tetapi ia bukan akibat pengambilan melalui makanan, sebaliknya kesan rawatan kulit,” katanya. Katanya, selain Malaysia, Singapura dan Jepun yang membenarkan penggunaan benzoyl peroxide dalam tepung gandum, Amerika Syarikat turut membenarkan penggunaannya dalam tepung dan keju manakala Kod Standard Pemakanan di Australia dan New Zealand membenarkan ia digunakan dalam semua makanan.

Noraini berkata, PPM 1985 membenarkan mana-mana tepung termasuk tepung gandum yang mengandungi benzoyl peroxide pada kadar tidak lebih daripada 50 miligram/kilogram sebagai kondisioner makanan yang dibenarkan.




Semalam agak heboh la kt fb menyatakan tepung gandum cap sauh yg slalu kite beli tu
tak boleh mkn sb mengandungi Benzoyl Peroxide.
Ramai yg share info tersebut..


So cik iena pn jmp la dr google ..search info yg berkaitan 
jumpa lah artikel dr hmetro nie


"Penggunaan bahan kimia benzoyl peroxide dalam tepung gandum sebagai kondisioner makanan memang dibenarkan di negara ini tetapi tidak lebih daripada 50 miligram (mg)/kilogram (kg)"

cik iena tgk dkt plastik tepung gandum cap sauh tu dia tak tulis plak berapa peratus kan..
hurmm timbul ragu2 jugak tu nk mkn sb xtulis bpe peratus..
Rasenye ramai lg rakyat Malaysia yg menggunakan tepung nie.

Lepas nie kalau beli tepung kene alert sket
bace kandungan nya
sama ade beli yang tidak mengandungi Benzoyl Peroxide atau pun yang mengandungi Benzoyl Peroxide kurang daripada 50 miligram.

Tambahan : menurut rakan blogger(kak sutera kaseh)
ahad lepas kak sutera kaseh ada tgk rncgn assalamualaikum tv al hijrah, tetamu jemputan dr PPIM, kata tepung yg mengandungi benzoil tu mmg x boleh makan..walaupun sikit..ia ibarat bahan peluntur

So adalah lebih baik if kita beli tepung yg tiada kandungan Benzoyl Peroxide.

terfikir sejenak.
klu cm tu nk kuih kite kene buat sendiri lah..
sb nye kebanyakan rakyat malaysia guna tepung cap sauh.
dlu mase kecik2 pnh tlg makcik buat kuih..
dia gune tepung tu..

takkan nk beli kuih kite nk tny makcik gune tepung ape ni?
hahahaha..
cane la tu eyhh..
 

Sekian utk info kwn2
(^_~)









Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

Sekatan Jalanraya Buat Pelumba Haram berhampiran KTM Serdang (15 APRIL 2012 - 1.30 AM)


Deretan kereta polis memenuhi jalan di kedua2 arah jalan berhampiran KTM Serdang.
Sekatan jalanraya ini adalah untuk menahan pelumba2 haram yg sedang beraksi..
difahamkan jalan2 lain yg berkaitan juga disekat supaya mereka tidak dapat melepasi sekatan2 tersebut..


Disaat nak melelapkan mata utk tidur
ade org call..
ops encik bf daa..
dia call bg tahu ade road block besar2 an kat KTM serdang..
kebetulan dia kua g jmp mber dia kat kdai mamak area situ..
hah skrg dia tgh dok menyebok laa tu

dia ckp rugi xbwk kamera
klu x blh record 
pelumba kereta haram kene tahan..
ade yg cube lari tapi bnyk jalan di sekat..

Malam ni kan melam minggu
lumba haram la ape lg
hahahahah

hopes xde la berlaku kecelakaan
klu tgk movie..pelumba haram ni nk melepaskan diri dia redah je..
kang tak pasal2 org awam dia langgor ke kan..

hurmm x jadi cik iena nk tidur
excited en bf tu citer kat cik iena

hah dok menempek kt sane lh dia skrg nie
ape2 laaa

janji en bf jgn join lumba haram skali da la
hahahah

SELAMAT MLM SEMUA
(^_~)

ehh gambar tu gambar dr google je..








Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

Supermodel Shida Yaacob Meninggal Dunia


Model terkenal Malaysia di awal 90-an, Shida Yaacob telah meninggal dunia akibat penyakit leukimia yang sudah lama dihadapinya. 

Tahap kesihatan Shida dikatakan semakin merosot sejak kebelakangan ini dan telah menghenbuskan nafas terakhir lebih kurang jam 3 pagi di rumahnya di Damansara(11 April 2012).

Arwah yang cukup terkenal di 'runaway' dan iklan komersial meninggal pada usia 41 tahun. Jenazah selamat dikebumikan sebelum Zohor pada Rabu lepas(11 April 2012). Takziah MH uncapkan kepada keluarga Allahyarham. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan mereka yang beriman.


Takziah diucapkan kpd keluarga beliau dan AL-Fatihah utk beliau..semoga rohnya dicucuri rahmat...


sumber





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

Gempa Bumi di Acheh 11 April 2012(gegaran dirasai di Malaysia))


United States Geological Survey (USGS) telah melaporkan pada  16:38 (waktu Malaysia) gempa bumi di luar Aceh pada kadar 8.9 magnitud, 431km barat daya Banda Aceh.
Pusat gempa kira-kira 962km barat Kuala Lumpur dan gegaran dilaporkan telah dirasai, antara lain, di Subang Jaya, Pulau Pinang dan Alor Setar.
Monitor AS telah mengeluarkan amaran tsunami Lautan India berikutan gempa bumi besar.


SUMBER
www.malaysiakini.com



Antara yang turut merasa gegaran adalah sepanjang negeri pantai barat semenanjung malaysia.Gegaran yang dirasai serentak itu berlaku dalam lingkungan jam 4.30 petang(waktu malaysia)
di sesetengah tempat.

Sumber memberitahu kawasan yang paling merasai paling lama adalah negeri utara tanahair.
Antaranya Perak,Kedah dan Pulau Pinang.

Dalam pada itu penduduk sekitar selangor dan putrajaya juga merasai impak gegaran gempa bumi tersebut.

Hasil maklumat yang dikumpulkan gegaran dirasai sekitar 3 hingga 5 minit.

 




Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

AMARAN RIBUT PETIR MENYELURUH(Rabu 11 April 2012)




 Jabatan Meteorologi Malaysia : Aktiviti ribut petir yang berlaku di perairan Sabah (Pantai Barat) dijangka berterusan sehingga malam, Rabu 11 April 2012.Keadaan ini boleh menyebabkan angin kencang sehingga 50 km/j dan laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter di perairan-perairan tersebut dan berbahaya kepada bot-bot kecil. 
Dikemaskini pada 11 April 2012, jam 04:50PM


AMARAN RIBUT PETIR MENYELURUH-OLEH Jabatan Meteorologi Malaysia
KEMENTERIAN SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI





Bru je td tgk home FB bnyk sgt member2 post pasal gegar2 nie
cik iena pun search la kt Dr Google..
so jumpe sumber dr  website Jabatan Meteorologi Malaysia










Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

Rugi RM90,000-Festival Pengantin Malaysia(6-8 April)


Hasrat lebih 100 pemilik butik pengantin dan katering mencari pendapatan tambahan melalui penyertaan dalam Festival Pengantin Malaysia Ke-11 bukan saja hancur, malah mereka turut kerugian lebih RM90,000.
Keadaan ini dipercayai berpunca daripada kegagalan pihak penganjur festival membuat bayaran penuh kepada pengurusan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) yang menyebabkan pihak pengurusan PWTC enggan membuka pintu Dewan Tun Razak 2, di tingkat empat bangunan berkenaan.

Menceritakan kembali kejadian malang yang menimpa mereka, pengusaha butik pengantin, Edyham Hazril Zainudin, 40-an, berkata dia menerima pelawaan daripada syarikat penganjuran itu tiga bulan sebelum karnival bermula.
“Saya membuat bayaran penuh berjumlah RM4,000 bagi sebuah ruang pameran kecil sejak dua bulan lalu, namun kami hanya mengetahui mengenai muslihat sebenar syarikat itu pada hari pertama festival bermula, semalam (kelmarin).

“Pada pagi Jumaat, karnival yang sepatutnya bermula jam 10 pagi terpaksa dilewatkan ke jam 1 tengah hari apabila tiada staf mahupun pengurus syarikat itu tampil membuka pintu dewan dan hanya seorang staf mereka muncul jam 12 tengah hari untuk memaklumkan pihaknya ada masalah kewangan dengan pengurusan PWTC, namun berjanji akan menyelesaikannya,” katanya ketika ditemui , semalam.

Beliau berkata, keadaan sama berulang semalam apabila pengurusan PWTC tidak membenarkan mana-mana peserta untuk memasuki dewan berkenaan kerana penganjur karnival gagal membayar sewa berjumlah RM90,000.

“Rata-rata peserta festival ini membuat bayaran penuh kepada penganjur, namun kami tidak tahu punca mereka tidak membayarnya sehingga menyebabkan kami mengalami kerugian akibat kecuaian mereka.

“Tidak cukup dengan itu, seorang peserta festival ini bermurah hati membuat bayaran berjumlah RM40,000 hari ini (semalam) bagi membolehkan kami meneruskan perniagaan, namun pengurus syarikat dan stafnya bersikap lepas tangan dalam hal ini,” katanya.
Seorang lagi peserta festival, Datuk Jamal Md Yunos berkata, meskipun pada mulanya mereka semua menghadapi masalah memasuki dewan berkenaan untuk meneruskan perniagaan, namun hasil kata sepakat, jalan penyelesaian dapat dicari.

“Kami sepakat mengumpul duit sendiri dulu dan membayar kepada pengurusan PWTC bagi menjayakan festival ini dan akan berurusan dengan penganjur festival bagi menuntut balik wang terbabit.

“Ada peserta berbelanja lebih RM50,000 untuk menyewa ruang pameran di festival ini dan jika ia ditamatkan begitu saja, kami akan rugi lebih besar,” katanya.

Beliau berkata, festival berkenaan akan diteruskan seperti biasa sehingga jam 10 malam ini dan berharap orang ramai dapat memberi sokongan padu kepada peserta karnival.

Jamal berkata, antara perkhidmatan disediakan adalah andaman pengantin, perancang perkahwinan, fotografi dan videografi, kad kahwin, cenderamata, perhiasan, aksesori, dewan majlis perkahwinan, ejen perancang industri perkahwinan, pusat penjagaan kecantikan dan perkhidmatan katering.

Bagaimanapun, jam 3.30 petang semalam, beberapa peserta karnival itu tampil membuat laporan polis di Balai Polis Dang Wangi berikutan rasa tidak puas hati terhadap pihak penganjur yang menyebabkan mereka mengalami kerugian.

Sementara itu, usaha Metro Ahad untuk menghubungi syarikat penganjur festival itu gagal apabila talian telefon mereka ditutup.


 &



Cik iena bru lpas pergi Festival pengantin ahad bru nie
tp bukan dkt PWTC
cik iena g kt PICC
kalau tak silap PICC dianjurkan oleh www.urbanvibe.com.my
opss 
mase cik iena g pameran pengantin PICC ade teman FB sempat snap pic cik iena
cik iena xperasan pon..rase nye dia photographer(^_~)
dia ade post pic kt wall fb cik iena
hehehe mekasih ya
cik iena nmpk gemuksss


sblm g PICC cik iena suke syok sndri amek gmbr
hahaha style cik iena amek gmbr dr atas
supaye tak nmpk gemuks..



ehh berbalik pd kisah Festival pengantin malaysia PWTC tu
kalau tak silap cik iena,refer poster
organizer dia
Dirich Vision Sdn Bhd




Kesian kn kt mereka2 yg terlibat
walaubagaimanapun maybe dorang ade alasan tersendiri
hopes tak terjadi la lg cmnie
(^_~)






Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

83 kereta lumba haram ditahan

JOHOR BAHRU – Lebuh Raya Utara- Selatan berhampiran Tol Skudai di sini kecoh awal pagi semalam apabila polis melancarkan operasi membanteras kegiatan lumba kereta haram.
Sebanyak 83 buah kereta yang sedang ligat menunjukkan aksi drift berjaya ditahan dalam operasi yang dijalankan Unit Khas Trafik Bukit Aman serta Cawangan Trafik, Jenayah Komersial dan Narkotik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor dengan dibantu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) negeri.







Ketua Operasi, Asisten Suprintendan Khuzir Abd. Majit berkata, pihaknya menjalankan pemantauan selama dua minggu sebelum melakukan operasi mencegah lumba haram berkenaan.
Jelasnya, ketika operasi dijalankan, beberapa pemandu cuba melarikan diri.
“Namun, mereka gagal kerana kami terlebih dahulu menutup beberapa susur keluar lain di plaza tol berkenaan.
“Berdasarkan maklumat yang kami peroleh, aktiviti perlumbaan haram sering diadakan pada hujung minggu di laluan lurus bermula selepas plaza tol berkenaan hingga ke susur keluar Skudai yang jaraknya kira-kira satu kilometer,” katanya selepas operasi tersebut di sini.

Sumber





Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

Anak Kura-Kura Berkepala Dua





BEIJING – Seekor anak kura-kura dilahirkan dengan mempunyai dua kepala di sebuah taman hidupan liar di Hefeia, selatan China.
“Kedua-dua kepala kura-kura itu berfungsi dengan sepenuhnya dan ia makan berasingan dan kelihatan amat gembira,” kata seorang penjaga di Taman Hidupan Liar Xiaoyaojin, Hefeia.


 






Menurut para penjaga haiwan itu, satu sahaja masalah yang dihadapi oleh kura-kura tersebut apabila ia dilihat tidak sehaluan semasa mahu memutuskan arah perjalanan. – Agensi




sumber




Thanks singgah blog cik iena yer
next time dtg singgah lg yer(^_~)

Rumah Dimasuki Perompak, Mawi Diikat



Penyanyi Asmawi Ani atau Mawi menerima nasib malang apabila rumah banglonya di sebuah kelab golf di Bangi dekat sini dimasuki perompak bertopeng awal pagi Isnin.

Dalam kejadian kira-kira pukul 4 pagi itu, Mawi,31, serta tiga penghuni rumah iaitu isteri, Nora’Asikin Rahmat (Ekin),33, ibu mertua Mawi, Fatimah Saad,56, dan nenek mereka Salmah Sahar,77, telah diikat oleh empat orang perompak yang memecah masuk melalui pintu dapur rumah.
Anak mereka yang baru lahir pada 28 Februari lalu iaitu, Cahaya Malaika dan orang gaji tidak diapa-apakan.
Kembar kepada Ekin iaitu Nora’Ain Rahmat (Eein) berkata, semasa kejadian semua penghuni rumah sedang tidur sementara Mawi baru pulang dari Johor Baru selepas selesai siri jelajah Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH).
Katanya, perompak pada mulanya mengetuk pintu bilik nenek sebelum bertindak mengikat mereka kecuali orang gaji serta anak kecil sebelum mengarahkan mereka menyerahkan wang dan barang kemas.
“Tiga daripada empat perompak itu memakai topeng dan salah seorang daripada mereka bersenjatakan pedang samurai sambil memaksa semua penghuni rumah menyerahkan barang berharga,” katanya ketika dihubungi mStar Online di sini, Isnin.
Tambah Eein, perompak turut melarikan dompet milik Mawi dan Fatimah, telefon bimbit serta beberapa barang berharga lain yang dianggarkan bernilai RM10,000.
Een berkata, dia bersyukur kerana dalam kejadian itu tiada sesiapa yang cedera.
Sementara itu Mawi tidak dapat dihubungi kerana telefon bimbitnya dan isteri turut dikebas perompak terbabit.

sumber

JanGaN LuPa cLicK piC CoMeL
CiK iEnA kat sebelah nie
sELePaS BaCe Blog Post ciK iEna Yer (^_~)
heheh owh terperasan sudaa
comel kerh!!
hahah cik boy pren kate comel pon da cukup


<------ click okeyh

Doktor cari tangan tercicir

SAKIT...mangsa menerima rawatan di Hospital Gleneagles.
SAKIT...mangsa menerima rawatan di Hospital Gleneagles.

CARI...pegawai perubatan Hospital Gleneagles mencari tangan mangsa yang putus ditetak penyamun.
CARI...pegawai perubatan Hospital Gleneagles mencari tangan mangsa yang putus ditetak penyamun.

 

 

KUALA LUMPUR: Lapan jam masa diambil sekumpulan doktor Hospital Gleneagles bagi menyambung semula pergelangan tangan kiri seorang pengurus syarikat insurans yang terputus selepas ditetak seorang lelaki yang cuba menyamunnya dalam kejadian di Jalan Ampang, malam 3 Februari lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.15 malam itu, mangsa yang berusia 40-an dalam perjalanan untuk bertemu rakan di sebuah restoran memberhentikan keretanya sebaik tiba di tempat kejadian selepas melihat sebuah kereta Perodua Kancil dinaiki dua lelaki dan seorang wanita mengalami kerosakan dan menawarkan khidmat untuk membantu.


Bagaimanapun, sebaik berhenti dan keluar dari kereta, tiba-tiba seorang daripada lelaki terbabit yang bersenjatakan parang menyerang dan menetak pergelangan tangan kirinya hingga putus.

Mangsa sempat melarikan diri dengan masuk semula ke dalam keretanya sebelum memandu ke Hospital Gleneagles sejauh kira-kira dua kilometer dari tempat kejadian dalam keadaan tangannya berlumuran darah. Pakar Trauma, Bedah dan Mikro Surgeri hospital berkenaan, Dr R Palani yang mengetuai pembedahan itu, berkata dia bersama seorang lagi doktor bersama-sama dua jururawat, seorang pembantu perubatan dan pemandu ambulans mengambil masa setengah jam untuk mencari tangan mangsa yang tertinggal di kawasan kejadian.


“Keputusan untuk mencari tangan itu dibuat Pegawai Perubatan di Jabatan Kecemasan, Dr Marry Anne yang mendesak mangsa memberitahu lokasi kejadian memandangkan kami percaya tangan itu masih boleh diselamatkan.


“Sebaik mangsa memberitahu lokasi, kami segera ke sana untuk mencari dan berjaya menemui tangan itu di atas laluan pejalan kaki kira-kira 100 meter dari tempat kejadian,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Menceritakan kejadian itu, Dr Palani berkata, sebaik menerima panggilan telefon daripada rakan setugasnya di wad kecemasan mengenai keadaan mangsa, dia bergegas ke hospital.


“Sebaik tiba, saya mendapati tangan lelaki itu ditetak dengan sekali tetakan dan percaya kejadian itu baru berlaku kerana darah masih memancut-mancut dari tangannya,” katanya.

Dia berkata, melihat keadaan itu, mereka menghubungi polis dan meminta pasukan keselamatan itu mengesan tangan mangsa yang terputus di pergelangan tangan.


Katanya, selepas lebih setengah jam menunggu, polis memaklumkan gagal mencari tangan, mangsa sekali gus memaksa mereka mencarinya sendiri.


“Keadaan gelap-gelita di kawasan itu dan petunjuk yang diberikan pesakit menyukarkan kami untuk mencari tambahan pula kami hanya berbekalkan lampu telefon bimbit,” katanya.


Menurut Dr Palani, setakat ini keadaan mangsa stabil dan masih menerima rawatan fisioterapi untuk memastikan tangan yang disambungkan itu kembali berfungsi dengan baik.


Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa ketika dihubungi, menafikan dakwaan doktor terbabit yang mengatakan pihak berkuasa tidak mengambil tindakan selepas dimaklumkan mengenai insiden berkenaan oleh pengawal keselamatan yang berada di kawasan berkenaan.


Menurutnya, kelewatan itu berlaku disebabkan maklumat yang diberikan pengawal keselamatan itu kepada pihak berkuasa tidak lengkap.


Mengulas mengenai insiden itu, Khairi berkata, disebabkan sikap mangsa yang suka menolong orang yang mengalami kesusahan, kejadian itu menimpa dirinya.


“Mangsa adalah seorang lelaki yang suka membantu jika melihat orang mengalami masalah dan dalam kejadian itu, mangsa memberhentikan kenderaannya selepas menyangkakan dua lelaki dan seorang wanita yang sedang memeriksa kereta Perodua Kancil di kawasan kejadian mengalami masalah bagi menghulurkan bantuan.


“Seorang daripada suspek yang bersenjatakan parang menyerang mangsa dan cuba menyamunnya sebelum menetak tangan mangsa,” katanya.


Khairi berkata, dalam keadaan tangannya sudah terputus, mangsa berlari masuk ke dalam kereta sebelum bergegas mendapatkan bantuan.


Ketika ditanya mengenai perkembangan kes itu, Khairi mengakui pihaknya sudah merakam percakapan mangsa selain memberitahu, pihaknya sedang meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan berkenaan.



SOURCE FROM : http://www.hmetro.com.my/

KARNIVAL AMPANG JAYA 2010 


This is Sticky Mood Entry ( sticky mood until 1 ogos 2010 )..Please Scrolldown To Read Latest Entry :)












KARNIVAL AMPANG JAYA 2010 



Tarikh : 30hb - 31hb Julai dan 1hb Ogos 2010

Masa : 9.00 pagi - 11.00 malam

Tempat : Padang Perbandaran, Pandan Indah



Pelbagai Pameran, Gerai Jualan, Persembahan, 'Live' Bola sepak dan Aktiviti Sukan yang Menarik disediakan. Orang ramai dijemput hadir.

Untuk tempahan tapak pameran dan gerai jualan sila hubungi : 03-42803944 (Jabatan Pelesenan)

 

 


 

Wahh saper2 yang berminat nak berniaga pada karnival tu nanti blh lh hubungi urusetia karnival skrg eyy..

meriah pandan indah nanti

;)

Credit to bernama radio(terdengar news ni kt bernama radio terus cari kt mpaj.gov.my)

Source from : http://www.mpaj.gov.my

Tuan Guru Nik Aziz Saran Bazar Ramadan Ditukar Nama Sebagai Bazar Iftar



KOTA BAHARU, 30 Julai (Bernama) -- Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyarankan nama dan konsep bazar Ramadan ditukar kepada Bazar Iftar (berbuka puasa) bagi mencerminkan penghayatan terhadap ibadah berpuasa itu.

Beliau berkata Pihak Berkuasa Tempatan dan media boleh memainkan peranan untuk menukar nama dan konsep bazar Ramadan itu yang sentiasa mendapat sambutan ramai setiap kali bulan puasa.

"Saya baca dalam akhbar, rasa kagum betapa ramai peniaga terdiri daripada umat Islam sampai berebut-rebut untuk mendapat borang berniaga di bazar Ramadan.

"Apa salahnya kalau nama dan konsep bazar Ramadan itu ditukar kepada bazar Iftar bagi memberi penghayatan kepada umat Islam bahawa ada dua ketika nikmat bagi orang berpuasa iaitu ketika berbuka dan menyambut Idilfitri," katanya ketika menyampaikan kuliah mingguan di Dataran Ilmu di sini, pada Jumaat.

Ketika ditemui pemberita selepas itu, Nik Aziz berkata beliau telah melawat Anggota Dewan Undangan Negeri Galas Che Hashim Sulaima, yang kini dirawat di Unit rawatan Rapi (ICU) Hospital Pakar Perdana di sini kerana kanser usus.

Beliau meminta semua pihak mendoakan agar kesihatan wakil rakyat itu kembali pulih.

Che Hashim, yang disahkan menghidap barah usus kira-kira setahun lepas, pernah menjalani rawatan susulan di sebuah Hospital di Guangzhou, China pada 2009.











Source From
Bernama



To all readers yg beragama islam..
iena nak ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak...
semoga ramadhan kali ini lebih bermakna...
hayati la ramadhan dgn penuh pengertian...
jgn curi2 makan tau..ha ha ha


 

Menguatkan Pertahanan Wanita Terhadap Kanser Serviks

KUALA LUMPUR, 28 Julai (Bernama) -- Bintang pop serta pelakon filem Hong Kong Anita Mui, nama yang tidak asing bagi peminat Cantopop, meninggal dunia tidak sampai empat bulan selepas mengumumkan bahawa beliau menghidap kanser serviks.

Gayanya yang penuh bertenaga serta personaliti yang flamboyan di atas pentas menjadikan beliau sangat popular dalam kalangan peminatnya. Bagaimanapun Mui memghembuskan nafasnya yang terakhir pada 12 Dis 2003 ketika berusia 40 tahun.

Kakaknya juga mati kerana kanser serviks tiga tahun sebelum itu.

Di seluruh dunia, seorang wanita mati kerana kanser serviks setiap dua minit dan barah itu meragut 270,000 nyawa setahun. Menurut statistik Pertubuhan Kesihatan dunia (WHO) kadar kematian kanser serviks lebih tinggi daripada kematian semasa melahirkan anak setiap tahun.

Dari aspek kanser secara umumnya, kanser serviks ialah kanser kedua paling ketara dalam wanita selepas barah buah dada.

Di Malaysia, 12.2 daripada setiap 100,000 populasi wanita didiagnos menghidap kanser serviks. Menurut laporan WHO pada 2007, lebih daripada 700 wanita Malaysia mati kerana kanser serviks setiap tahun.

SEMUA WANITA PUNYA RISIKO

Semua wanita punya risiko terhadap kanser ini tetapi jika penyakit ini boleh didiagnos atau dapat dikesan lebih awal di dalam tubuh, ia boleh dirawat.

Bekas jururawat dan model, Genevieve Sambhi, membuktikan bahawa mengesan serta mengetahui kehadiran kanser ini dengan lebih awal boleh menyelamatkan nyawa.

Episod perjuangan Sambhi menentang kanser serviks bermula bila beliau menjalani pemeriksaan kesihatan yang rutin. Sambhi kemudian diberitahu yang beliau menghidap kanser serviks. "Bila saya mengetahui kehadirannya (kanser), ia begitu sukar sekali. Seperti juga perasaan pesakit lain, saya merasakan kanser itu sepatutnya tidak berlaku pada diri saya tetapi ia memang terjadi," kata beliau pada sidang akhbar baru-baru ini.

Semasa sesi rawatan radioterapi dan kemoterapi, Sambhhi mula memikirkan yang beliau perlu membuat sesuatu. Tiada wanita yang perlu melalui kesengsaraan seperti yang beliau telah tempuhi.

"Ia memerlukan semangat kental bagi seseorang melepasi ranjau ini dan berkongsi pengalaman mereka. Saya mempunyai alasan sendiri bagi memberitahu wanita lain tentang kebaikan 'Pap smear' dan vaksinasi", kata beliau.

Sambhi ialah seorang daripada tujuh duta wanita bagi kempen 'Power Over Cervical Cancer (POCC)'. Duta POCC yang lain ialah Pamela dan Vanessa Chong (dari siri televisyen Amazing Race Asia musim 2), hos program televisyen Siow Hui Mei dan Rina Omar, Deejay Jay Menon dan pelakon serta personaliti televisyen Sarimah Ibrahim .

"Kini saya sihat. Sudah satu tahun saya menjalani pembedahan 'hysterectomy'. Saya agak bernasib baik. Saya sudah ada anak, sepasang cahaya mata lelaki dan perempuan dan saya mendapat sokongan yang kuat daripada keluarga," kata Sambhi.

KAJI SELIDIK RISIKO KANSER SERVIKS

Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM) menjalankan kempen POCC dalam usaha menambah kesedaran terhadap penyakit ini dan membantu mengurangkan kejadiannya di negara ini.

POCC, disokong oleh GlaxoSmithKline, berhasrat memperkasa wanita Malaysia dalam menambah kesedaran bahawa kanser serviks merupakan satu penyakit yang boleh dirawat.

Antara elemen penting dalam kempen ini ialah Kaji selidik Risiko Kanser Serviks yang merupakan satu kaedah perbincangan mengandungi dua bahagian. Ia memberikan maklumat tentang kanser ini dan juga risiko yang dihadapi wanita yang menghidap penyakit itu.

Kaji selidik ini menggalakkan wanita menilai sendiri dan membincangkan opsyen yang ada bagi melindungi diri mereka daripada kanser ini. "Sejak lebih setahun lalu POCC memang aktif mengingatkan serta meningkatkan kesedaran wanita Malaysia tentang langkah pencegahan terhadap kanser serviks," kata Pengarah Eksikutif dan Pengarah Perubatan NCSM, Dr Saunthari Somasundaram.

"Kami merancakkan lagi kempen ini dengan menggembleng tenaga yang bersemangat dalam usaha menyelamatkan nyawa kerana setiap wanita berhak mempunyai hidup yang bebas daripada kanser serviks.

"Kanser ialah penyakit sosial. Ia memberi kesan terhadap setiap aspek hidup wanita serta juga kehidupan keluarganya dan kerjaya mereka," kata Dr Saunthari.

SEMUA WANITA MEMPUNYAI RISIKO

Kanser serviks disebabkan jangkitan berterusan oleh Virus Papilloma Manusia (HPV). Kanser ini tidak mengenal usia di mana wanita muda dan mereka yang berusia mempunyai risiko terhadap penyakit ini.

Terdapat 100 jenis HPV tetapi hanya 20 yang menyebabkan kanser ini terjadi. Menurut statistik 'strain' virus 16 dan 18 yang menyebabkan 70 peratus daripada kejadian kanser serviks.

Dianggarkan 50-80 peratus wanita akan mengalami jangkitan HPV genital (kemaluan) dalam hidup mereka dan sehingga 50 peratus daripada infeksi ini mempunyai potensi menyebabkan kanser. Risiko ini tercetus bila mulanya 'aktiviti seksual'.

Perebakan kanser serviks adakalanya berlaku tanpa apa-apa tanda dan gejala yang ketara seolah-olah penyakit ini boleh 'menyembunyikan diri' sebelum mencapai tahap yang teruk.

Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan infeksi virus HPV berlaku berterusan yang menyebabkan terjadinya kanser serviks.

Faktornya ialah usia yang muda bila mengalami seks kali pertama, kekerapan mengandung, merokok, infeksi, jangkitan penyakit seksual dan juga penggunaan kontraseptif (cegah kehamilan) pada satu jangka masa yang panjang.

Walaupun faktor ini mempunyai impak terhadap perkembangan kanser serviks, ia memang telah dibuktikan jangkitan HPV merupakan 'punca sebenar' kanser ini.

KANSER SERVIKS BOLEH DIRAWAT

Jika dapat dikesan lebih awal, kanser serviks boleh dirawat. Bagaimanapun ini memerlukan pengesanan awal sel-sel yang abnormal.

Ini boleh dilakukan dengan menjalani ujian tahunan 'Papanicolaou' (lebih popular dengan panggilan 'Pap smear') yang mengesan perubahan dalam sel-sel di bahagian serviks.

Program saringan menggunakan kaedah Pap smear adalah penting sebagai alat pengesanan awal tetapi kaedah ini tidak berupaya mengesan semua perubahan prakanser atau kanser.

Tetapi kadar risiko menghidapi kanser serviks adalah lima kali lebih tinggi bagi wanita yang tidak menjalani pemeriksaan Pap smear.

Terdapat vaksin baru terhadap virus HPV strain 16 dan 18 tetapi vaksin ini bertindak paling baik jika diberikan pada wanita sebelum mereka 'aktif secara seksual' dan umur yang disyorkan ialah antara 9 dan 14 tahun.

Bagi mereka yang memerlukan lebih banyak maklumat, sila layari www.pocc.com.my atau www.cancer.org.my.

--

SOURCE FROM BERNAMA

Pencalonan DKBPWP 2011

Salam to all reader n bloggers..
okeh pepagi nie iena nk wat entry pasal penganugerahan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan (DKBPWP) bagi tahun 2011..
Kini pencalonan online boleh di buat..
no need lah pergi ambil borang..
korang2 yg layak boleh isi borang online sahaja dan ikut syarat2 n langkah seterusnya seperti yg telah d tetapkan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar
mudah kan..
so saper2 ade ahli keluarga yg banyak berjasa n berbakti pada Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ni Boleh lah mohon
;)
OoooPPsss jangan main2 isi borang okehh..
hanya serius pencalonan sajer okehh..
Sebelum isi baca segala syarat yang di tetapkan dahulu..
jom bace kenyataan media ni



PEN: 6/2010/24 (KWPKB)


Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar telah mengeluarkan kenyataan seperti berikut:
KENYATAAN MEDIA
PENCALONAN DARJAH KEBESARAN, BINTANG DAN PINGAT WILAYAH PERSEKUTUAN BAGI TAHUN 2011
Suka cita dimaklumkan bahawa Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar akan mula membuka permohonan untuk penganugerahan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan (DKBPWP) bagi tahun 2011 selama tiga bulan mulai 1 Julai 2010dan akan ditutup permohonan pada 30 September 2010.
Semua permohonan pencalonan perlu dibuat secara online dengan melayari laman web rasmi Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar iaitu www.kwp.gov.my.
Pencalonan bagi Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan adalah terbuka kepada warga Wilayah Persekutuan yang banyak berjasa membangun dan memajukan ketiga-tiga Wilayah Persekutuan iaitu Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya dalam pelbagai bidang termasuk mereka yang bermastautin tetapi memberi sumbangan dan khidmat yang cemerlang untuk Wilayah Persekutuan.
Permohonan boleh dibuat dengan menggunakan borang-borang mengikut kategori pencalonan seperti berikut:
Kategori
Borang
Perkhidmatan Awam
A
Pihak Berkuasa Tempatan/Badan Berkanun
B
Swasta/Persatuan/Sukarela/Sukan
C
Warganegara Asing
D
Perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia
E
Perkhidmatan polis Diraja Malaysia
F
Pertubuhan Politik
G

Perlu dijelaskan bahawa semua permohonan pencalonan hendaklah mematuhi ketetapan dan syarat-syarat yang ditetapkan. Senarai calon-calon yang berjaya dijangka akan dimaklumkan pada bulan Disember 2010 atau selewat-lewatnya awal bulan Januari 2011.
Penganugerahan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan (DKBPWP) telah dimulakan pada tahun 2008 iaitu sejajar dengan keputusan Kerajaan Persekutuan dan di atas perkenan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong untuk disempurnakan setiap tahun pada tanggal 1 Februari bersempena dengan sambutan Hari Wilayah Persekutuan.
Sebarang pertanyaan untuk maklumat lanjut mengenai pencalonan anugerah DKBPWP boleh berhubung terus kepada:
Urus Setia
Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan
Aras 1 Blok 2, Menara PjH
Presint 2,
62100 PUTRAJAYA.




Source From

http://media.inform.gov.my
http://www.kwp.gov.my
KENYATAAN MEDIA Y.BHG DATO' KSU MENGENAI PERCALONAN DKBPWP TAHUN 2011 -->
http://www.kwp.gov.my

SURAT PENGUMUMAN PENCALONAN DKBPWP TAHUN 2011 -->
http://www.kwp.gov.my



Powered by Jasper Roberts - Blog

Archieve